Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af karuso
#286499
oled er bare det bedste, og det der med at det er bedst i et mørkelagt rum, er noget skvadder,
det er så lysstærkt at jeg går ned på kontrast 40 selom der er tændt flere lamper i stuen
big fan af oled
Brugeravatar
Af hans123
#286501
Der er for og imod

Efter min mening er de ikke lysstærke nok i en sommeroplyst stue

Og de tåler ikke solskin. Se evt anden tråd

Men under rette forhold laver de det bedste billede nu.

Og mit næste tv bliver oled når priser på 77” kommer med næste generation hvor øv ting forhåbenligt er aflivet
Af Simonvinder
#286502
Ny OLED ejer her, og jeg har bestemt heller ingen problemer med kontrasten. Film og spil er alt for fede på det - om det så skulle dø om 4 år vil jeg stadig syntes det er det bedste TV jeg har haft.

Så længe man køber det til en ordenlig pris er det en no-brainer i mine øjne.
Af Sponk
#286503
what a load of c...p den video er. Der er tydeligvis skruet ned for lysstyrke og kontrast i det ene klip hvor de sammenligner med LCD.

Jeg har både et OLED og Super UHD LCD og OLED vinder på alle paremetre. Hvad angår kontrast så kan det aldrig opveje OLED´s detalier og sortnivaue.

Mon Samsung spiller med i baggrunden 8-)
Af Globulus
#286506
(Trækker lige i asbest-tøjet)

Jeg behøvede end ikke klikke på linket for at finde ud af, at den var fra Quantum Apotheosis ;)

Han har en playliste vedr. OLED-problemer: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... Dt9HvE2poP

Han afslutter denne video om ABL med "OLED is a TV with AIDS": https://youtu.be/67VTe_mfnfA

Der bliver selvfølgelig rettet en del had mod hans videoer og han mistænkes for blot at trolle OLED-ejere, men uanset hvad, så har de en vis underholdningsværdi.

Hvad angår ABL: Jeg havde lejlighed til at se de seneste OLED-modeller ved siden af de ditto seneste QLED-modeller i den lokale Bilka for nyligt. Jeg lagde særligt mærke til en demo, der kørte på en 2018 OLED-model (kan ikke huske hvilken), hvor der blev skiftet til en sekvens med et snedækket bjerg. Det var åbenbart for meget for det stakkels OLED TV og belysningen blev synligt dæmpet da det snedækkede bjerg fyldte fladen. Ikke øjeblikkeligt, så man ikke havde lagt mærke til det, men en graduel dæmpning der strakte sig over et halvt - måske et helt - sekund. Det ville være en total dealkiller for mit vedkommende.

Hvad angår farverum: OLED i dag benytter WOLED + farvefiltre. Begge dele giver udfordringer mht at opnå perfekte primærfarver der er grundlaget for alle andre farver. QLED TV benytter også farvefiltre men her kan man bedre tune belysningen til at kompensere for begrænsningerne i filtrene og man har ikke de samme problemer med primærfarver ved høj lysstyrke som ved OLED. Resultatet er, at man oftest ser ganske forskellige typer af demoer på OLED vs. QLED, hvor demoer på den ene type ikke ville gøre sig godt på den anden type og omvendt. På en OLED-demo er jordbær bare ikke så røde og skoven ikke så grøn som på en QLED. Jeg er vant til at se på et Quantum Dot-enhanced LED TV og det er altid en fornøjelse at se hvordan det uden problemer kan vise et rødt logo eller hvad det nu måtte være uden man tænker, at der lige mangler det sidste. Når jeg ser en (farve)demo på et OLED kommer jeg til at tænke på en gammel sangerinde som burde have trukket sig tilbage for mange år siden men stadig insisterer på at turnere og forsøge at ramme de høje toner.

PS: Jeg er sikker på, at de fleste, der køber et OLED TV og ikke er blandt de få uheldige kunder er udmærket tilfredse med deres køb - og at det samme gælder for købere af et QLED TV.
Af Turbo
#286508
hans123 skrev:Efter min mening er de ikke lysstærke nok i en sommeroplyst stue
Har du prøvet ??
Det tror jeg ikke du har.

Det er simpelthen noget sludder - eller også er du utrolig meget svagt seende.

Mit (EF950V) kan levere ca. 400 nits - jeg har store sydvendte vinduer + en dør med glas fra top til bund. Der er mere end rigeligt lys i mit TV.
I de nyere er der endnu mere lys i end i mit.
Af George1
#286512
Synes samsung Q9FN er et fedt alter, som jeg læser div test lige nu det bedste led der kan opdrives hvis man tager alle parametre i brug det har været nede i 16999 for 65" satser på det kommer endnu længere ned til Januar.
PS ved godt at lige på bevægelse og opdatering er SonyXF 9005 bedre
Brugeravatar
Af TBC
#286534
larsne skrev:Faldt over denne youtube video hvor afsender midlest talt ikke er fan af OLED tv. Har det noget på sig (specielt det med black-crush), eller er der tale om ren LED fanboyism?
https://www.youtube.com/watch?v=R_8iDnGaKhs
Det man kalder low-light lucidity, som er resultat af springet fra en helt sort til meget meget mørk grå pixel er rigtigt nok et af udfordringerne for OLED (sammen med ABL og riskioen for burn in på hådt drevne skærme). Men det var mere tilbage i de første generationer det reelt var til at erkende low-light lucidity udfordringerne ved casual brug. Siden 2017 har man mere skulle finde en specielt udfordrende scene, vide hvad man skal kigge efter og gøre det i et mørklagt rum for at opdage det. Det er rigtigt nok at jeg på min D-ILA projektor har lidt bedre low-light lucidity og dermed faktisk også får oplevelsen af lidt bedre og mere homogene shadow-details, men OLED's udfordringer på området er at regne som et decideret non-issue sammenlignet med LCD/LED baserede TV og deres udfordringer på området, idet de grundet deres meget lave native pixelkontrast er nødsaget til brugen af dynamisk kontrast (om det så er i zoner eller ej) som om noget kompromitterer både shadow-details og en homogen dynamik.

Derfor er der helt evident og klokkeklart enten tale om en ubalanceret LCD/LED fanboy eller alternativ en der ønsker at gøre sig selv interessant og score nogle views ved at gå imod den etablerede konsensus. ...Der til er det en direkte løgn at seriøse og meget grundige reviewere ikke har beskæftiget sig med udfordringen - Det har de ofte gjort, men der skal jo også være tale om en reviewer grundig nok til at erkende det - Og guderne skal vide at ikke alle er lige så seriøse som f.eks. HDTV-test og Flatpanels. Men selv de reviewere der har været opmærksomme på det bliver af gode grunde stadigvæk vedvarende ved med at pege på OLED som havende det overall bedste billede. Ingen skærme er perfekte, men OLED er aktuelt det bedste vi aktuelt har.

Selv om D-ILA projektoren har både et mere behageligt og homogent billede end mit OLED grundet en diskret bedre low-light lucidity, så er mit OLED stadig i stand til at producere et overall bedre og mere 'impact-full' billede (primært i dem ekstreme top og bund) og både på benævnte forhold og overall er både OLED og D-ILA således begge i stand til at producere langt mere homogene billeder end LCD/LED baserede TV, der er afhængige af dynamisk kontrast, er eller nogensinde bliver i stand til det.

LCD/LED-TV's baserede TV's eneste reele fordele som jeg kan få øje på er deres højere lysstyrke til brug i ekstremt lysforurenede settings. ...Men der skal så at sige 8294400 zoner til - ikke bare højst et par hundrede - for at lave ordentlige både dynamiske og homogene billeder helt ned til detaljen - Og det ikke mindst når det kommer til shadow details.

QD (Quantum dots) kan rigtigt nok producere gode farver langt op i lysintensitet. Det Globulus skriver om farverne handler langt mere om lys-intensiteten da QLED kan producere præcise farver længere op i lysintensiteterne. For når et OLED måles med Delta E værdier under 2% betyder det at farvetoner gengives så de matcher inputsignalet så tæt at det menneskelige øje er ude af stand til at se farveforskellene. Globulus taler jo ikke overraskende også om at se TV’erne i Bilka, hvilket netop er en svært lysforurenet setting, hvor det som sagt er lysintensiteten der gør det, mens shadowdetails og mange andre billedetaljer faktisk mistes/forsvinder fra synet alene grundet settingen/lysforureningen. Men hjemme i stuen er det en anden sag – Der kan øjnene slet ikke udholde så høje lysintensiteter, uden at blive blædede og uden at blive udmattede, ømme og utilpasse. Og det er som sagt udelukkende i svært lysforurenede miljøer som f.eks. Bilka at lysstærke QLED som det eneste sted kommer til sin ret over et OLED. Men hvad angår overall billedkvalitet i en mere brugbar og seriøs setting bliver OLED først slået på overall-billedkvalitet og homogenitet når der kommer QD-OLED (som forener fordelene fra QD og OLED), da QD udrustede LCD/LED-TV stadig er og forbliver hæmmet af LCD-panalets begrænsede native pixelkontrast som værende udgangspunktet for QD lys og farver og TV'ene forbliver nødt til at gøre brug af homogenitets-og shadowdetailkompromitterende dynamisk kontrast. Og både reviewere og til min overraskelse også de fleste forbrugere har åbenbart opdaget det, hvorfor Samsung bliver nødt til at sætte prisen markant ned på deres high-end modeller i 2019 for at sælge flere af dem – Bare vent at se.
Senest rettet af TBC 27. nov 2018, 05:59, rettet i alt 5 gange.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#286551
Videoen er ikke saglig, men OLED-teknologien. som pt. kan skrives i ental fordi kun LG.Display producerer paneler, er naturligvis ikke perfekt. Det bliver næste skærmteknologi heller ikke.

OLEDs nuværende udfordringer/begrænsninger består i:
- Stadig lidt for aggressiv ABL (Auto Brightness Limiter), hvilket kommer til udtryk i, at lysstyrken falder som funktion af, hvor stor en del af skærmen, der er hvid eller en meget lys nuance. Typisk slår ABL-funktionen ind efter 25% dækning af skærmarealet (kaldes 25% APL - average picture brightness) og falder gradvist op imod 100%. Det meste film og tv-indhold har dog en APL på under 25%, med undtagelser såsom f.eks. snedækkede landskaber. Ved 100% APL kan nyeste OLED-tv dog stadig levere 150-200 nits lysstyrke, hvilket er markant over referenceniveauerne for SDR-standarderne. Her er ABL-funktionskurven for hhv. 2016 og 2017 OLED. Det skabte en del røre internt i LG.Display, da jeg i sin tid fik fat i den og publicerede den, så det har ikke lykkedes os at få fat i kurven for 2018-modellerne.

Billede

- Farvemætning ved højeste lysstyrker. Det skyldes, at OLED subpixels er delt i fire, hvoraf en er hvid. Den bruges til at hæve lysstyrken ved HDR, men den udvasker primærfarverne (rød, grøn, blå) en smule. Det er sjældent synligt med mindre man sammenligner side-om-side, men udfordringen stiger i takt med, at man jagter stadig højere lysniveauer ifm. HDR. Man begyndte for nogle år siden at snakke "color volume", men det er et lidt misvisende koncept af flere årsager, så mange er stoppet igen.

- Lyshomogenitet i de mørkegrå farver. Det er stadig en udfordring 100% at undgå vertikale bånd og andre effekter.

Hvad der derimod ikke længere er et udbredt problem på OLED er black crush. Det blev så godt som løst med 2017-generationen. Jeg vil gætte på, at de brugere, som oplever problemer med black crush kører med forkert RGB-range i videokæden. Eksempler på dette er at sætte PlayStation 4 til "RGB Fuld" eller at tilslutte en PC uden at være opmærksom på RGB PC levels og RGB video levels.
Brugeravatar
Af hans123
#286565
Turbo skrev:
hans123 skrev:Efter min mening er de ikke lysstærke nok i en sommeroplyst stue
Har du prøvet ??
Det tror jeg ikke du har.

Det er simpelthen noget sludder - eller også er du utrolig meget svagt seende.

Mit (EF950V) kan levere ca. 400 nits - jeg har store sydvendte vinduer + en dør med glas fra top til bund. Der er mere end rigeligt lys i mit TV.
I de nyere er der endnu mere lys i end i mit.
ikke sludder men fakta

har selv vurderet side by side og min smag.
jeg er ikke svagt seenede eller andre handikap, blander mig blot i debatten som altid er stærk.
for 5-6 år siden var det plasma mod lcd. det stopper aldrig

Vi vælger selv og jeg vælger oled næste gang som du også kan læse !

Der skal bare lige ændres lidt men ikke meget.
men det ændrer ikke ved mit ønske om meget lys i dagtimer om sommeren.
Af Turbo
#286579
Okey.

Jeg kan ikke se noget problem en meget lys sommerdag med OLED - kun hvis solen rammer direkte på skærmen. Rammer solen direkte på skærmen, er det lige meget om det er LCD eller OLED, problemet er det samme.
Af Globulus
#286581
Når snakken går på snedækkede landskaber tænker jeg ikke kun på dokumentarudsendelser men også på vintersport såsom slalom, styrtløb, snowboarding, ishockey osv.

Jeg kunne også forestille mig, at ABL er et problem for dem der ser meget anime og anden traditionel animation.

Hvad spil angår er der vel også forskel på om man spiller Doom eller Super Mario Bros.

Jeg tvivler ikke på, at OLED har det bedste billede overall, hvis vi taler om film og dramaserier, men jeg vil fortsat være lidt skeptisk mht om det er det bedste valg, hvis man bruger megen tid på andre genrer.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#286584
Vi så mange timers vintersport fra vinter-OL tidligere på året. Vi ser også animeret indhold i lange, lange baner hver uge, da vi har en 2-årig datter. Og spilkonsollen kører minimum 2-3 gange om ugen. Vi ser kun sjældent film faktisk, men en del tv-serier dog. Vores stue har fulde vinduespartier, herunder gulv-til-loft, på tre ud af fire sider. Jeg kan ikke genkende det billede.

Bevares, lysstyrken kan da godt hæves yderligere i dagstimerne, men ift. vores tidligere LCD-tv fra Sharp, der på papiret ramte knap 400 nits ved 100% APL, så er et 2016 LG OLED langt mere anvendeligt i dagstimerne og når solen står ind. Hvordan en skærm tager sig ud i oplyste omgivelser er jo ikke kun et resultat af lysstyrken, men også reflektioner. OLED har generelt laveste reflektionsniveau, da der kun er et overordnet lag i panelet. LCD er en sandwich, så lyset kan falde ind i panelet og påvirke lys og farver, samtidig med, at lyset på VA LCD-paneler reduceres synligt, når man ikke sidder ligefor.