Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#279150
Hej.

Har købt et nyt smart tv Samsung model MU8005 55" UHD-TV (årgang 2017)

Det er et fint TV, men jeg synes at billedet ryster lidt når billedet bevægner sig hurtigt. Det bliver ligesom sløret. Desuden synes jeg at personernes øjne nogle gange ser underlige ud. Sløret. Om det er noget med lyset at gøre som tv'et udsender ved jeg ikke.
TV kilde er kabel via Yousee. Jeg har ikke rettet på nogen opsætning af tv'et. Default opsætning.

Nu mit spørgsmål: Mit gamle tv er et Sony 40" (none smart tv). Et LCD tv. Det viser hele tiden skarpe billeder og ryster ikke.

Er det fordi det er et større tv 40" --> 55", at billedet ryster og nogle gange er uskarpt ?

Bliver det bedre hvis jeg køber det samme tv i 49" ? Eller i 40" ?

Kan det passe at et nyt tv er dårligere end et 9 år gammelt tv ? Der er jo tale om 2 forskellige teknologier, og jeg regnede da med at det nyeste er bedre end det gamle. Men åbenbart ikke.

Jeg så også et LG OLED 55" i butikken, men det havde samme problem. Altså rystede når billedet bevæger sig hurtigt.


Er det mig der stiller for store krav eller er det bare sådan det er nu som dage?



Med venlig hilsen

Bo
#279154
En anden ting, som kan give urolige billeder er skarphedsfunktionen, som kan blive forvirret og stå og skifte mellem to tilstande. Prøv først og fremmest at skifte til film-profilen og se om det afhjælper problemet.
#279164
bmadsen skrev:Giver det mening at få et TV kalibreret ?
Synes ikke du skal bruge penge på det, i den klasse af tv. og slet ikke hvis du overvejer at gå ned i størrelse.

Spørgsmålet er også , om du ikke får rigeligt ud af og prøve grundindstillinger, uden af finpudse dem. som oftet er på anmelder sider.
#279174
Det vil ikke hjælpe at gå ned i størrelse, bortset fra det selvfølgelig er nemmere at spotte forbedringer, men også fejl, jo større skærmen er.

Jeg har faktisk en kammerat, der også har et tudsegammelt Sony 40" LCD TV, hvor jeg altid bliver overrasket over, hvor behageligt og "analogt" hans billede er at kigge på, hvor moderne skærme godt kan virke mere hårde og digitale.

Standard-indstillingerne er som regel helt i hegnet, så blot ved at skifte til en mere korrekt profil og slå diverse digitale "forbedrings-kredsløb" fra, kan der opnås et betydeligt mere behageligt og korrekt billede, dog vil hurtige bevægelser nok komme til at virke mere slørede, men mere naturlige.

Jeg mener i øvrigt, der var en anden bruger herinde, der også havde købt noget nær selvsamme TV, og leverede det tilbage, da han netop ikke kunne leve med den måde, det viste bevægelser på...

Det var denne tråd, jeg huskede:
viewtopic.php?f=2&t=41961