Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Silentbob
#268058
I øjeblikket kan man på forsiden læse om Samsungs og LGs forsøg ud i micro LED verdenen.

Jeg er ikke helt klar over hvad micro LED er og hvordan det differentierer sig fra quantom dot. Umiddelbart vil jeg formoder det blot er mindre dioder med en form for baggrundsbelysning. Men så vidt jeg kan læse emittere hver diode selv lys.

Generelt har jeg lidt svært ved at skelne de forskellige skærm teknologier fra hinanden.

Jeg vil derfor høre de yderst rare moderator på siden om de vil overveje en artikel hvor man kort gennemgår (Hvordan de fungerer) de forskellige teknologier der er på marked og forskelle/ligheder imellem dem.
#268062
Quantum Dot er ikke en skærmteknologi. Det er et et ekstra lag i skærmstrukturen man bruger til at booste lyset. Den ægte variant af QLED er dog en teknologi, men det er ikke helt klart om det er den du mener?

Du kan læse om MicroLED her
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1477048049

Hverken MicroLED eller ægte QLED er på markedet endnu, så vi laver ikke en sammenlignede artikel før vi har fået lov at teste det selv. Vi har et artikel om OLED vs LCD, som til den tid kan opdateres, men vi gør det ikke så længe der er så stor tvivl om hvorvidt MicroLED overhovedet bliver tilgængeligt i “normale” størrelser.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#268103
MicroLED var ellers mest synonym med Sony og dem som 6 til 7 år siden viste eksemplarer af MicroLED bla CES 2012 under sloganet og Sony navnet [CrystalLED].
Her fortæller de lidt og demonstrere deres nye MicroLED TV ved CES2012. https://www.youtube.com/watch?v=SKdfhQIFjDE
Sony regnede med at de kunne få det på consumer-markedet inden for få år, skete som bekendt ikke, tværtimod har det nu rettet fokus mod det profesionelle segment kva denne tech med deres CLEDIS og modulopbygning,.
CLEDIS displays are based on modular tiles (each 403 x 453 mm in size with a resolution of 320x360). The pixel pitch is 1.2 mm and the emitting area is 1% - which enables very high contrast ratios. The peak luminance of CLEDIS displays is 1,000 nits. The company is shipping these displays commercially and demonstrated two large CLEDIS displays at ISE 2018.
-men det ser flippet ud med de her nærmest bezelless varianter.
Billede
Samsung cred.

Her er der en informativ-artikel som omhandler noget at det som du spørger ind til og varianterne i strukturen.
LED, OLED, MicroLED.
https://www.wired.com/story/microled-samsung/
#268131
Silentbob skrev:Generelt har jeg lidt svært ved at skelne de forskellige skærm teknologier fra hinanden.
Jeg tror, at det er vigtigt at slå fast, at der pt. er 3 aktuelle skærmteknologier på tv-markedet:
- LCD (som i marketing også kaldet LED og QLED)
- OLED
- microLED

Alle tre kan i princippet kombineres med quantum dot for at øje lysstyrke og farverum. I så fald er quantum dot et lag i "sandwichen". De kan dog i disse opsætninger ikke selv skabe og regulere lys/farver, så de skal bruge en eller anden lyskilde.

På den lidt længere bane taler man så om QLED-skærmteknologi, der er ligesom OLED og microLED, men hvor man i stedet påfører elektrisk spænding direkte til pixels af quantum dots.
Af Steen Bay
#268167
Rasmus Larsen skrev:Jeg snuppede nogle billeder af pixelstrukturen på Samsungs microLED-teknologi (der bruges i The Wall) på CES. Billederne her af af en version til erhvervsmarkedet. Pixeltætheden er højere på Samsungs The Wall.
Synes det er svært at se de tre subpixels. Sidder de skjult neden under en fælles linse?
Af Steen Bay
#268180
DaneLaw skrev: CLEDIS displays are based on modular tiles (each 403 x 453 mm in size with a resolution of 320x360). The pixel pitch is 1.2 mm and the emitting area is 1% - which enables very high contrast ratios.
Har tænkt på om lidt det samme kan gøre sig gældende med OLED. På bla.a. dine egne fotos af pixels på B7 kan man se at det samlede areal af de 4 subpixels kun udgør omkring 1/3 af en pixels areal (resten er bare sort), mens det på LCD er mindst 2/3 (nok mere) af arealet der er dækket af subpixels. Måske det bidrager til det kontrastrige billede på OLED? På 2018 panelerne lader det til at arealet af subpixels er øget lidt, men de udgør vel stadig under halvdelen af arealet.
Af CFE
#268193
Steen Bay skrev:
Rasmus Larsen skrev:Jeg snuppede nogle billeder af pixelstrukturen på Samsungs microLED-teknologi (der bruges i The Wall) på CES. Billederne her af af en version til erhvervsmarkedet. Pixeltætheden er højere på Samsungs The Wall.
Synes det er svært at se de tre subpixels. Sidder de skjult neden under en fælles linse?
RGB LED'er er én samlet enhed, hvor de tre dioder rød, grøn, blå alle er integreret inde i plastikhuset der omgiver elektronikken. Det er derfor typisk ret svært at se "subpixels" i en RGB LED, især hvis de er meget små eller plastikhuset er matteret, som det ligner på Rasmus' billede.

Billede