Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ZackGem
#264856
Hej med jer.
Hvordan ser i fremtiden for HDR10+ og AV1 i relation til 2018 produkter?

Jeg kan forstå at Netflix og youtube måske allerede i 2018 tager AV1 i brug. 20th Century Fox og warner Bros støtter nu begge op om HDR10+.

Min bekymring er selvfølgelig at gå ud og købe f.eks. en LG C8 skærm, ny receiver, apple TV4K osv., for så at opdage at 12 måneder fra nu, så er HDR10+ og AV1 nødvendigheden for den ”fulde oplevelse”.

Som jeg læser det, så er HDR10+ og AV1 begge frie standarder – Men det er jo ikke ensbetydende med at de bare kan implementeres i 2018 produkter, og at producenterne overhovedet gider.

Hvad er jeres holdning til ovenstående? Skal man bekymre sig om at brænde 30-40K af på ny udstyr hen over sommeren?

Måske noget Flatpannels kunne gå lidt i dybden med på ISE – Hvad planerne generelt er i branchen, og hvilke konsekvenser det har for slutbrugerne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264857
Vi skal nok følge op på CES. Mange af HDR-formaterne lader til at kunne tilføjes via software, så man behøver ikke gå i panik på forhånd.
Af ZackGem
#264858
Det håber jeg jo de kan - Men måske vigtigst af alt - At de også bliver det. En af grundende til jeg ikke tidligere har bekymret mig om formaterne, er at LG har understøttet dem alle, og jeg har følg mig sikker på jeg ville hoppe på en LG OLED. Men nu står de pludselig ude for HDR10+.

Endnu større issue kunne AV1 bliver, hvis titler og platforme pludselig skifter til AV1 i stedet for HEVC.
Brugeravatar
Af bbplayer
#264865
Dolby Vision har været en software løsning i nok et års tid, og vi har ikke set den udbredt pga. af den enkle tilgang til det, så selvom det er software baseret , så er det ikke en begrundelse for noget udbredes hurtigere.

Jeg vil gætte på der følger andet end software med, som rettigheder og licenser.
Af ZackGem
#264888
bbplayer skrev:Dolby Vision har været en software løsning i nok et års tid, og vi har ikke set den udbredt pga. af den enkle tilgang til det, så selvom det er software baseret , så er det ikke en begrundelse for noget udbredes hurtigere.

Jeg vil gætte på der følger andet end software med, som rettigheder og licenser.
Også lidt der min bekymring ligger - At det er muligt at opdaterer, men at producenterne er ligeglade.

AV1 er i sig selv ikke det store problem, da det bare er at købe ATV eller Chromecast version "XX" - Så ikke den store udskiftning.

Men HDR10+, vil jo skulle være understøttet af selve skærmen for at kunne få glæde af det. Og det kan ikke rigtig tilføjes med en ekstern boks.
Brugeravatar
Af bbplayer
#264889
Vi burde have lært af de sidste 10-15 års udvikling.

Producenter er ikke ligeglade men kan sikkert have svært ved at gøre alle tilfredse og holde alle kontrakter i stik, når den ene går i en retning som en anden kontrakt aftale ikke vil.

Vi, som slut brugere, er tabere, fordi der er så mange standarder, bare se mobilerne, der var engang flere forskellige, nu har Apple og Google snart vundet, og de andre udfases helt og er næsten glemt.

Så længe en billede behandlings standard kan klares med software, og producenterne ikke forsøger at lægge det i en chip, så kan man håbe at cpu'n og tilhørende chipset er hurtige nok, for det er nok det som er det sidste element som nye software standarder kan afhænge af, udover krypterings teknikker som oftest ligger i en selvstændig chip.

Problemet er gamle tv med software opdateringer sælger ikke nye skærme :) Så idag, forventer man ikke de opdateres særligt meget uden at du får lysten til at købe nyt og smide gammelt ud.
Af wiesel
#264892
Jeg ville ikke være nervørs mht. til AV1. Når Netflix, youtube osv. skifter over så vil de stadig understøtte H.264/HEVC samtidig med AV1 i en periode.

Tror først AV1 bliver indført når vi rykker til 8K, og så skal du alligevel købe nyt TV/box.