Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af coffee
#253063
Jeg har lagt mærke til at der er meget snak omkring DV. Hvorfor mon det? Som jeg har forstået det, er der HDR10 på Blue-Ray skiver. Er DV bedre end det? Jeg har forsøgt at læse lidt om DV, men synes det blir ret teknisk. Kan det forklares på en meget simpel måde, så det blir til at forstå. 8-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#253072
HDR10 har én global skala for hvordan højlys og skygger vises og bruger denne skala i hele filmen. DV kan have forskellig skala for hver scene i filmen, så der er større mulighed for at vise detaljer i mørke og lyse scener.
Brugeravatar
Af bbplayer
#253077
Torben Rasmussen skrev:HDR10 har én global skala for hvordan højlys og skygger vises og bruger denne skala i hele filmen. DV kan have forskellig skala for hver scene i filmen, så der er større mulighed for at vise detaljer i mørke og lyse scener.
Så begynder forretningsmodellen for at kalibrere HDR skærme vist at gå i vasken for dem som ved dette, og andre får at vide de bare ikke skal bruge DV?

Måske ønsker jeg uddybning :)

Kan det sammenlignes med ICC objekter i en PDF? Altså når man har kalibreret sin skærm, så vil den farveprofil som ligger på scenen stadig match et farve spektra som man har kalibreret sin skærm op imod?
Du nævner kun lyse/mørke scener, det er ikke kun lys som ændres?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#253081
Jeg tror, at den bedste måde at tænke over Dolby Visions fordel på, er således:
- Ingen tv-skærme kan i dag gengive hele spektret fra kulsort til kraftig hvid/lys eller hele det store farvespektrum, som øjet kan se
- For at definere hver enkelt nuance af gråtoner og farver i et billede, kræves mere end 10-bit styring
- HDR10 systemet ignorerer disse begrænsninger og siger blot til TV'et: "Her er indholdet, gengiv det"
- Dolby Vision systemet kender de præcise begrænsninger (maks lysstyrke, farverum, sortniveau osv.) på TV-skærmen, da de er lagt ind i Dolby Vision-chippen på skærmen, som led i certificeringen fra Dolby. Dermed kan billedet præcis tilpasses skærmens begrænsninger scene-for-scene.

Ift. kalibrering af Dolby Vision, så er der ikke så mange værktøjer på markedet endnu, men det er rigtigt, at Dolby overtager mere af kontrollen (hvilket jeg ser som en god ting - TV har hidtil været det vilde vesten). Dolby dikterer f.eks. at tv-skærme ikke må gøre brug af motion interpolation - altså udregning og tilføjelse af falske billeder i videostrømmen. Det kan være, at de løsner grebet i takt med, at flere partnere kommer på banen, men det virker som en fornuftig tilgang.
Brugeravatar
Af bbplayer
#258689
Nu har jeg set et afsnit af Mindhunter og denne er i DV hos mig. Hvis vi teoretisk siger min skærm er kalibrereret og indstillinger kopieret til de indgange og hvor de skal bruges, så er de vel også i brug på Netflix.

Når DV så aktiveres, så skiver hele billede til nogle farve som er meget varme altså en indstilling, hvis som slet ikke er rigtig, hvis som jeg ser eller kan måle den (Eye1pro) , og det undrer mig lidt at man skal bruge producentens farvevalg, hvis man synes de er helt forkerte?

Er det virkelig fremtiden for entusiasterne, at blive pålagt at se noget med producentens farver, så ryger ens kalibrering i rendestenen når dette er i brug? Skal man bare acceptere det?

Kan jeg kalibrere billede i et DV format, når dette er et custom sæt af farve indstillinger som skifter? nok ikke?

Så er det virkelig så vigtigt hvis man som en person går op i ens tv har de rette indstillinger og nogen kommer og ødelægger disse indstillinger?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#258739
Du kan godt kalibrere DV profilen, hvis du har udstyr til det. Du skal fodre skærmen med HDR patterns før det virker.
Brugeravatar
Af bbplayer
#258768
Torben Rasmussen skrev:Du kan godt kalibrere DV profilen, hvis du har udstyr til det. Du skal fodre skærmen med HDR patterns før det virker.
Tak, det vil jeg prøve at søge efter, eller om nogen har et HDR klip til formålet.