Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#252797
Drømmen om at placere hologrammer i omgivelserne omkring os er tilsyneladende vedholdende. Den er dukket op med løbende mellemrum over flere årtier. Filmskabere har bl.a. leget med tanken.

Apple gjorde jo på WWDC 2017 med et trylleslag iOS til den største platform for augmented reality (AR) og udviklerne er begyndt at lege med ARKit, som værktøjet hedder, i iOS 11 beta.

Der er allerede mange videoer derude, men denne demonstrerer nok meget godt, hvad ARKit kan. Her placeres en karakter fra spillet Overwatch i et soveværelse, komplet med røgeffekter.

Link: Apple ARKit + Unity + Overwatch Widowmaker

Vejen herfra til egentlige AR-briller er nok ikke så lang. Apple er ved at lægge fundamentet med ARKit, som de så ofte gør forud for nye produktkategorier. Jeg har efterhånden hørt en del udviklere sige, at trackingen i ARKit skulle være helt eminent.

Så får vi endelig vores hologrammer O-O
#252814
HoloGlas - ikke dårligt navn :)

Mht. sådan helt overordnet, så synes jeg, at augmented reality er en ret interessant udvikling. Nu har vi i mange år forestillet os f.eks. hologrammer og med udviklingen i AR er vi meget tæt på at kunne placere computerskabter objekter i virkeligheden omkring os. En anden teknologisk løsning med resultatet i det store hele det samme som med hologrammer.

Jeg ønsker mig til at starte med den spilkonsol, som han har i filmen Her.
#253263
Der er nogle flere eksempler på hvad Apples ARKit kan bruges til her:
https://9to5mac.com/2017/06/26/the-best ... re-videos/

Det er en stærk start og nu hvor Apple ser ud til at have trackingen af objekter mere eller mindre på plads, bliver de nok nødt til at krydre systemet med noget AI. Baseret på nogle af disse præsentationer skal der arbejdes med at få objekter til at samarbejde ordentligt forskellige typer underlag (græs, asfalt osv.), som de placeres på. Der skal vist også arbejdes lidt med skygger / lysfald.
#253310
Okay, jeg tager mine ord tilbage.

Vel nok den mest overbevisende demo af augmented reality fra ARKit hidtil - hvis I kun gider se én, så lad det være denne. Her er ARKit kombineret med Unity. Skygger, overflader og tracking er spot-on.

https://twitter.com/svrf/status/879712735759659009

Herfra handler det vist bare om optimering og om at bruge de værktøjer, som Apple stiller til rådighed med ARKit.
#253349
Videoerne hvor man blot kigger ind i et lokale virker lidt opsatte i den forstand, at de ikke har nogen objekter der går hen og skygger i forgrunden. Hidtil har det givet nogle lidt uheldige resultater, da algoritmen ikke kan fornemme objekter i dybden.