Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MickDK
#244932
Tænkte at jeg ville høre hvor mange der ude som har købt Vive eller Rift VR enheder? Og hvilke apps/spil man synes er gode :)

Jeg har selv en Rift + Touch controllers og bruger det næsten hver dag. Til roomscale har jeg forlænget USB+HDMI kablerne med 3m - det virker perfekt, ingen dropouts.

Har efterhånden også en del VR apps, men de fleste bruger jeg ikke ret tit.

Min absolutte favorit er Discovering Space 2 og et simpelt, men sjovt bordtennis spil. Af de gratis programmer kan jeg anbefale Bullet Train som har imponeret flere af mine bekendte der ikke tidligere har oplevet VR. Er man til fly sims så virker FSX ret godt (hvis man tilkøber FlightInside).

Mit Rift PC specs: i7-5820K@4 Ghz, 16 GB RAM, 750 GB SSD, GTX 1080.
#245267
Jeg har kun erfaringer fra kortere sessioner med hver af dem. Herhjemme harjeg kun Google Cardboard liggende. Den synes jeg så til gengæld er så dårlig, at jeg ikke forstår den hype, der har været (om Cardboard specifikt). Jeg får hovedpine af Cardboard efter få minutter. Lidt ærgerligt for VR-markedet, at så dårlige løsninger flyder rundt derude, efter min mening.
Brugeravatar
Af Huleboer
#245274
Jeg har endnu kun leget med "cardboard" løsning. Dog med en langt mere solid brille med nogle bedre optikker i. Lignende dem man kan købe i Elmutanten for 2-300 kr.

Det har fungeret ganske fint, og det plejer at være sjovt at sende diverse sagesløse familiemedlemmer en tur i mobildrevet VR rutchebane 8)

Jeg ville tosset gerne prøve HTV vive, men de to gange jeg har været forbi elgiganten til demo, var der enten ikke plads til mine egne briller, eller også virkede systemet ikke da jeg havde kontaktlinser på, så har stadig den rigtige VR oplevelse til gode.
#245277
Jeg var positiv over PS VR, men jeg ser ikke mig selv som køber af systemet. Jeg spiller vel et par gange om ugen og det skal være nemt og tilgængeligt og det er PS VR ikke pga rodet med kabler. Opløsningen er også en tand for lav til at jeg vil bruge fir meget tid på det. Ungerne var vilde med det, men jeg er ikke sikker på at det er sundt for så unge øjne at rode med VR i længere tid, så jeg holder igen med købet.
Af MickDK
#245279
Rasmus Larsen skrev:Jeg har kun erfaringer fra kortere sessioner med hver af dem. Herhjemme harjeg kun Google Cardboard liggende. Den synes jeg så til gengæld er så dårlig, at jeg ikke forstår den hype, der har været (om Cardboard specifikt). Jeg får hovedpine af Cardboard efter få minutter. Lidt ærgerligt for VR-markedet, at så dårlige løsninger flyder rundt derude, efter min mening.
Ganske enig. Der er en verden til forskel på Cardboard (som jeg også har prøvet) og så Rift/Vive hvor man har positional tracking.
Af MickDK
#245280
Huleboer skrev:Jeg ville tosset gerne prøve HTV vive, men de to gange jeg har været forbi elgiganten til demo, var der enten ikke plads til mine egne briller, eller også virkede systemet ikke da jeg havde kontaktlinser på, så har stadig den rigtige VR oplevelse til gode.
Jeg bruger både briller og kontaktlinser med min Rift. Som jeg har forstået det er Vive ikke så god hvis man har briller, der er noget Rift bedre. Men man skal have brillerne ind først, det er lidt omvendt det man normalt gør når man tager Rift på :)
Af MickDK
#245281
Jeg kan ellers anbefale at hvis man ejer Rift at man så sparer op og ofrer de ekstra kr som Touch kontrollerne koster - de virker fantastisk godt i stort set alle spil/sims jeg har prøvet dem med.

Har lige fået 3. sensor ind af døren i dag. Det skulle gøre det muligt at få et tilpas stort legeområdet for room scale spil/sims (iflg Oculus en hel del bedre).
Af wega2000
#245504
Besøgte http://khora-vr.com/ i starten af januar måned, og prøvede Rift, Hive og PSVR. Var vild med alle 3 , men PSVR vandt i forhold til komfort af headsættet samt startprisen på ialt ca. 8000 kr for PS4 pro og PSVR. Har haft PSVR nu i ca. 14 dage og er vild med det. Er man til gys, kan Res Evil 7 klart anbefales. Det er hårrejsende modbydeligt :-)
#245513
Resident Evil er kommet noget af vejen mht VR, men det har altså nogle mangler. Dels så opfatter den ikke afstand til dit ansigt, så du kan ikke læne dig frem, og dels så er styringen altså noget clunky. Begge dele er medvirkende til, at man bliver svimmel af at spille spillet. I en tidlig udgave bevægede man spilleren i en flydende bevægelse med controlleren, hvilket var endnu værre, så jeg siger ikke, at jeg har et fix til problemet. FP- spil er bare en udfordring for VR lige nu.
Brugeravatar
Af Huleboer
#247735
Jeg har været en tur hos Limitless i Århus på noget firma arrangement.

Jeg startede med at få en dykkertur med PSVR, og den var jeg ganske positiv over. Det virkede rigtigt godt og gav god stemning.
Bagefter fik jeg en tur i Driveclub (tror jeg det var) hvor vi sad i racersæde og havde rat og pedal.
Det fik jeg det temmeligt dårligt af. Manglen af fysiske indtryk gjorde at jeg slet ikke blev komfortabel af oplevelsen. Jeg fik voldsom svedetur og kvalme, men overlevede dog de 3 omgange jeg skulle køre.
Jeg manglede virkelig en effekt når jeg hukkede bremsen i, og det virkede også forkert at ligge hovedet til siden når man drejede ind i et sving. Alt i alt ikke en oplevelse jeg var vild med. Så foretrækker jeg klart den oplevelse jeg har i min hjemmebio på 106" hvor jeg også har rat og pedal sæt.

Bagefter fik jeg en tur med Vive hvor jeg gennem Steam Workshop prøvede et eller andet hvor man skulle skyde med bue og pil, og det var jeg ret vild med.

Så min umiddelbare konklusion er at jeg godt kan lide noget hvor selve ens karakter er forholdsvis stationær. Eller... Måske mere at man ikke ser noget i headsættet hvor man vil forvente en fysisk reaktion på sin egen krop. Uden dette var det super godt.
Brugeravatar
Af TBC
#304280
Kan se at jeg har forsømt at svare i denne tråd - So here goes:

Jeg har HTC Vive Pro på i7700K og MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Aktuelt spiller jeg mest The Elder Scrolls V: Skyrim VR (Som jeg aldrig fik spillet i 2D), typisk med afstikkere til In death, Moss, Star Trek: Bridge Crew, Superhot VR og Raw Data for hyggens skyld.

Jeg ejer Doom VR, Arizona Sunshine og Fallout 4 VR, men planlægger at vente med at spille dem til en senere og kraftigere GPU, da jeg ikke syntes at de spil er programmerede godt nok, således at et RTX 2080 Ti ikke er kraftigt nok til at brute-force afvikle dem med de settings jeg ønsker at afvikle dem med (Jeg er lidt af en supersampling snob - især når det kommer til VR)

På 2D fronten er jeg igang med Gears 5 (i HDR og supersamplet til 6K) og tænker jeg hopper på Red Dead Redemption PC på et eller andet senere tidspunkt, evt, når det kommer på tilbud engang.
Af MickDK
#304293
Min favorit VR app er Discovering Space 2 (som desværre ikke længere opdateres).

Så jeg har nu købt Space Engine som ser ud til at være fantastisk mht grafik osv. Ift DS2 er det en helt anden slags app (ekstrem fokus på realisme og følger diverse naturlove) og den kan bl.a. bruges til at lave superrealistiske produktioner med (check fx 'Sailing among the stars' https://youtu.be/PAtpCzb4v7w).

Når jeg har fået den testet vender jeg tilbage med feedback hvis det har nogens interesse :)