Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Christopher B
#238822
Hejsa

Har lidt for sjovt lagt billet ind på dette Kickstarter project:
https://www.kickstarter.com/projects/15 ... e-anywhere

Ved godt at der findes alternativer som Google Cardboard, men jeg syntes at dette så ganske lovende ud, og prisen er jo til at overskue.

Samtidig er det snart tid til at opgradere min mobil.

Tænkte på om nogen af jer havde forslag til den mobil, hvor man får det bedst mulige billede, hvis man bruger mobilen up close, som med MovieMask?

Der findes Sony Xperia Z5 Premium med 4k, men så vidt jeg ved, så er der ikke nogen apps til mobil (Netflix, HBO, Viasat, YouTube), som streamer i 4k kvalitet alligevel, og det er begrænset hvad der er af 4k content, som kan gemmes på mobilen.

Har mest af alt bare investeret i en MovieMask, fordi jeg er nysgerrig, men det kan jo være at man bliver positivt overrasket. Kan blive et fint alternativ, hvis man har brug for en god filmoplevelse, når man ikke er i nærheden af sin primære hjemmebiograf.

P.S. Er godt klar over at det ikke er et VR headset (det er netop ideen med den), så jeg beklager hvis jeg har startet tråden i det forkerte forum, men det var det forum der virkede mest relevant.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#238825
Jeg har en Google Cardboard liggende og har, ud over Samsung Gear VR, prøvet et par andre af disse mobil-løsninger. Ud over at mobiler naturligvis ikke har musklerne til at rendere smuk virtuel grafik, så oplever jeg, at hæmskoen ved mobilskærmene overordnet er to-delt. Dels er opløsningen for lav, dels er LCD alt for sløret ved hurtig bevægelse i VR (og disse virtuelle løsning generelt).

4K vil hjælpe på problemet med opløsning (husk dog, at filmen optager et noget mindre areal af linsen, så den effektive opløsning er markant lavere), men ikke på problemet med slør. Man kan naturligvis sige, at når man sidder og kigger ligeud som det sker med denne MovieMask, så kan man minimere problemet med slør. Der er demoer på bl.a. Cardboard, hvor man sidder relativt statisk og kigger ligeud, og personligt kan jeg ikke kigge meget længere end 5-10 minutter. Derefter bliver jeg lidt fysisk utilpas og mit syn bliver lettere sløret. Det er med en iPhone (altså LCD-skærm). Noget bedre går det på Gear VR, men her irriterer den lave opløsning på Galaxy-telefonerne (altså OLED-skærm) og Samsungs brug af snyde-subpixels mig.

Min pointe. Ingen mobilskærme er pt. særlig gode til disse typer headsets (VR eller direct view). Fik jeg valget havde jeg dog nok valgt en mobil med OLED-skærm med lidt lavere opløsning fremfor en mobil med LCD-skærm med højere opløsning. Jeg tror, at du skal holde forventningerne lave :)

Streamingtjenesterne streamer ikke i 4K til mobiltelefoner - kun UHD-tv og nyeste mediebokse. Mange af dem streamer højest i 720p med lav bitrate, når de detekterer en mobil i den anden ende.
Af jspr84
#238826
Jeg har også med stor interesse fulgt med i dette projekt (MovieMask), om end jeg finder "Expanse" mere interessant og komplet:
https://www.kickstarter.com/projects/74 ... ual-cinema

Synes begge (hvad enten man hælder til MovieMask eller Expanse) er geniale produkter som transportabel hjemmebio (eks. til lange rejser) - og så til billige penge!

Expanse ser dog desværre ud til ikke at nå sit funding-mål, da der er mange omkostninger ved udviklingen af dette.

Beklager - det var ikke lige svar på dit spørgsmål, men synes blot jeg ville supplere.
Af Christopher B
#238828
@Rasmus

Ja, jeg tror nok ikke at man skal forvente at blive "blown away" med en hel fantastisk filmoplevelse.
Frygter også at det bliver uudholdeligt at se på i mere end 10 minutter, men det kan være at deres linser kan hjælpe på dette.
Tak for rådet om Samsungs mobil OLED skærme. Har pt. en Galaxy S6 Edge, som jeg aldrig rigtig har lært at elske, så lurer lidt på en upgrade på et tidspunkt.
Kunne være interessant at se om udviklingen indenfor VR og mere avancerede headsets, vil medføre en forgrenet niche for direct view om nogle år, som streaming providers vil understøtte med højere opløsning.

Indtil da ser jeg bare dette som en lille gimmick, som er sjov at afprøve.

@jspr84

Det er helt fint at du ikke svarer på spørgsmålet. Det er jo bare en hyggetråd, hvor man kan diskutere en lidt alternativ form for filmoplevelse, så super fedt med dit input :)

Har selv fulgt med på Expanse, som ser rigtig spændende ud og er langt mere ambitiøs. Grunden til at jeg kun bestilte en MovieMask er simpelthen fordi den er mere simpel og convinient og lige til at låne til konen, forældrene eller børn når man er på tur. Tror at det også er grunden til, at de har mere success med deres funding, da det er et produkt som kan én ting, hvilket forbrugerne kan forholde sig til. Men lidt synd hvis Expanse ikke når målet. Kunne være rigtig interessant at se hvad de kunne drive det til.
Af Christopher B
#238835
Skal nok komme med en amatør anmeldelse, når jeg forhåbentlig modtager den i December.

Ser et ret stort potentiale for denne type produkter i Afrika, hvor jeg normalt arbejder, hvor flere og flere får smartphones, mens kvalitets TV næsten er umulige at opstøve og ikke en mulighed for størstedelen af befolkningen.
Af jspr84
#238837
@Christopher

Min største bekymring omkring MovieMask er, at den bygger på en linse-løsning. Uden at have gjort mig erfaringer med den, frygter jeg, at det ikke fungerer optimalt og at man hurtigt bliver træt i øjnene/hovedet med en linse-løsning.

Her ser jeg Expanse som en langt bedre - og som du selv siger, mere ambitiøs - løsning. Jeg tror umiddelbart også den er lige så "plug'n'play"-venlig som MovieMask (blot bygget på en mirror-løsning i stedet for linser, og med yderligere funktioner).

Ser vi bort fra de forskellige løsningstilgange og funktionalitet, har MovieMask dog et par store fordele: De skulle kun bruge 100.000 kr. for at nå deres mål, den er billigere end Expanse, og de har et mere færdigt/køreklart produkt i lækkert design. Expanse derimod skal bruge hele $200.000 (kr. 1.300.000,-) på grund af store omkostninger (vist noget med "mirror coating" i deres løsning der er rocker-dyrt), hvilket i sig selv bliver så godt som umuligt at nå.

Havde Expanse også kun skulle bruge kr. 100.000,- havde de også været i mål allerede :)

På baggrund af ovenstående tror jeg at de fleste ser MovieMask som en "sure thing" i lækkert design, mens Expanse virker som et mere urealistisk sats. Og det er der jo egentlig ikke noget at sige til - jeg synes bare det er rigtig øv, for WOW hvor gad jeg godt have mig en Expanse :)

Men nu må vi se. Måske mine bekymringer omkring MovieMask bliver gjort til skamme?
Af Christopher B
#238840
Ja, med kun 7,5% af målsætningen nået og 16 dage tilbage, så bliver det desværre nok ikke til noget i denne omgang.

Man kan jo håbe at Expanse går ud og finder en investor, så de har kapital til at komme lidt længere med produktet, og så kommer på Kickstarter igen med et lavere mål, så projektet kan komme i mål. Ville også gerne have en.
Af Christopher B
#238841
Arrrghhh. Damn you jspr84 :)

Nu har du lokket mig i fordærv, så nu har jeg også været inde og støtte Expanse. Ikke at jeg tror det bliver til noget, men hvis man gerne vil have produktet, og samtidig forventer at andre skal få det sparket i gang, så er det vel lidt dobbeltmoralsk. Så krydser fingre og håber at det går helt amok de sidste to uger.

Hermed en opfordring til alle Flatpanels læsere om at støtte med de sidste $185.000 som mangler :)
Af Christopher B
#238890
Så endte det med at målet ikke blev nået for Expanse. Men du kan jo lægge en støtte ind nu jspr84, så du kan få rabat næste gang de går på Kickstarter.

Ville også være lækkert, hvis Flatpanels kunne få en af deres prototyper til test.

Anyway, her er deres seneste update, hvis det har interesse:

"Hey Backers!

Sorry for the time between updates. We realized shortly after the first week that we weren't going to meet the $200k goal so we've been working on an alternative method to bring Expanse to you.
We sincerely appreciate the support and the feedback you've given and are energized to make Expanse happen. I've got an inbox full of excited people who can't wait to get their hands on Expanse despite being disillusioned with Kickstarter VR products.

That said, we're halfway through the campaign and it looks like we've got a long way to go to hit the goal we set for this Kickstarter. We knew before we started that $200k was a very tough target to hit but we didn't want to be another under-resourced Kickstarter horror story that never delivers so we planned to manufacture here in America (expensive) and were careful to work out how much it ACTUALLY costs to manufacture and deliver Expanse, particularly the precision optical elements.
Also, though we tried hard to generate buzz quickly, we knew we needed more but didn't get responses early enough from the major tech publications and we didn't have the resources to make it to the big live events. We've since learned a lot about dealing with and managing print and social media as well as advertising and tradeshow/event participation. But frankly there isn't enough time in this campaign for us to execute.
So since we're so far off from our goal, we've decided on a new roadmap and a relaunch that will be cheaper and less risky to our backers.

First, we're going to begin working on a set of 12 precision tooled optical prototypes we can start shipping to reviewers and influencers to secure first hand testimonials, both in print and on video. We'd also like to involve our current backers in these 'beta tests' (logistics permitting) since you've been so supportive in helping get the word out.
Next we've talked to a number of investors about funding injection molding tooling right now. This should allow us to ultimately deliver in a similar time frame to the current Kickstarter plan and it will take a lot of risk out of future pre-orders as we'll be able to demonstrate production capability. We also plan on sending a team member out to Shenzhen, China to get cheaper quotes and inspect the facilities of would-be manufacturers.
In parallel we'll be taking some of the suggestions we received to refine Expanse a bit more while the optical tooling is being made. We'll also hit events around the US (and hopefully a few international trips) to give live demos (we'll post details on our Twitter: twitter.com/expansexyz).
Once we have tooling in place, plenty of PR, and preproduction units in hand, we can launch a new Kickstarter campaign in January with a more reasonable $50k goal and a short 30 day delivery AND all you backers will get a discount and special reward.

We're going to keep the Kickstarter open a little longer for any new backers who want to jump on-board the discount train and get updates as we work through the relaunch. We are also still planning on posting a few videos through the viewer once our new wide-angle camera lens comes in.
Thanks for your support guys!

Will"
Af Christopher B
#244396
Så modtog jeg endelig min MovieMask, og tænkte at jeg lige ville fortælle kort om mine første indtryk.

Selve masken kommer i en ganske pæn og nydelig indpakning.
MovieMask
MovieMask
20170112_175354.jpg (158.15 KiB) Vist 2589 gange
I æsken finder man:
- Masken.
- En støttestrop til at bære over hovedet for, at fordele vægten bedre.
- Manualer.
- En stofpose til transport.
20170112_175627.jpg
20170112_175627.jpg (259.65 KiB) Vist 2589 gange
Designet er rigtig pænt og nydeligt, og som det fremgår af billederne, så valgte jeg den mere neutrale grå farve. Byggekvaliteten er god og stoffet er monteret uden grimme folder.
20170112_175733.jpg
20170112_175733.jpg (311.57 KiB) Vist 2589 gange
I brug
Det vigtigste er dog hvordan masken fungerer, samt hvilken billedkvalitet der opnås. I denne test har jeg brugt en Samsung Galaxy S6 Edge, hvor jeg streamede YouTube (højeste opløsning) og HBO.

MovieMask er som sådan en meget simpel anordning, hvor mobilen monteres i en holder i det lille mørke rum, som åbnes med en lynlås. Holderen griber fat om mobilen og har en fjeder, så den kan justeres til mobilens størrelse. Placeringen er dog noget problematisk i forhold til den mobil, som blev brugt i testen, da den konstant trykker på power knappen, som sidder på mobilens side, men det kunne løses efter liden roden rundt.
Rummet lukkes med en lynlås, hvor der er plads til at høretelefoner føres ud. Mobilskærmen kan så ses igennem de to specialudviklede linser, så den ligner en stor biografskærm. Alt i alt en ganske simpel løsning.
20170112_175644.jpg
20170112_175644.jpg (271.62 KiB) Vist 2589 gange
20170112_175809.jpg
20170112_175809.jpg (211.55 KiB) Vist 2589 gange
Men hvordan er den så i brug? Det tager lidt tid for øjnene at vænne sig til at se film igennem linserne, men når de er tilvænnet, så er billedet faktisk rigtig flot, og det virker til at MovieMask's fokus på at udvikle gode linser har betalt sig. Jeg så film i lidt om 30 min i træk uden at få trætte øjnene.
Jeg vil anbefale at se videoer fra YouTube i høj opløsning, eller materiale i høj opløsning gemt på mobilen. HBO streamer i en lavere opløsning til mobiler, og det er ikke noget kønt syn, når det forstørres igennem maskens linser.
Så længe materialet og mobilen er i orden, så er MovieMask faktisk en rigtig fin løsning, og jeg har ikke noget dårligt at sige om kvaliteten af linserne.
Men det er så desværre det eneste positive jeg har at sige.

Problemer:
1. Linserne dugger meget nemt til. Selv når jeg prøvede at ånde ud igennem munden nedad og væk fra masken, kunne dette problem ikke undgås. Det havde selvsagt en stor indvirkning på billedekvaliteten. Flere andre brugere har også haft dette problem.

2. Rummet hvor mobilskærmen er, er helt mørkt, og der er også padding rundt om øjnene for at lukke lys ude og gøre det behageligt at bære masken. Men af uforklarlige årsager, så har man ikke valgt at montere padding ved næseryggen, som det fremgår af billederne. Det bevirker:
a) At det er enormt ubehageligt at bære masken, da en stor del af vægten bæres på næseryggen i direkte kontakt med hård plastik.
b) At meget lys slipper ind, da masken ikke slutter tæt omkring næsen.
c) At det formentlig er årsagen til dug på linserne, da denne utæthed netop er i området, hvor ens udåndingsluft kommer ud.
Det skal siges at min næse nok er lidt større en gennemsnittet :-) , men at det er så stor en designfejl som kunne løses med padding, at jeg ikke kommer til at bruge den. Da det er et Kickstarter projekt, så kan man håbe at det er et problem de løser med fremtidige generationer.

3. Skærmen sidder relativt højt oppe i synsfeltet, hvilket godt kan være irriterende for øjnene, da man hele tiden skal sidde og kigge opad når man ikke kan læne hovedet tilbage, som man ville i en biograf. Jeg vil dog ikke klandre dem for meget for dette, da det kan skyldes at masken sidder højere grundet min næse.


Så er MovieMask fremtiden, når det kommer til at se film på farten? Nej, desværre ikke. Det er fortsat en gimmick, hvilket faktisk er synd da det er lykkedes at lave velfungerende linser, men desværre er der nogle designmæssige udfordringer, som fortsat mangler at blive løst. Men i næste generation kan det meget vel være, at dette kan blive en billig og simpel rejsemakker når der skal ses film.

Jeg elsker altid at se folk med passion udvikle nye gadgets, så jeg håber at de får succes med den næste generation.