Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dumpduck
#14130
Det siges at skærme med TN-teknologi er dårlige til grafisk arbejde. Men hvor meget betyder det, hvis du er en mindre/amatør grafiker, som samtidig godt vil kunne spille.
Er det helt umuligt at rode med grafik på sådan en skærm her?

Hvad er DIN erfaring?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#14140
Nej det er langt fra umuligt at arbejde med grafik på et TN panel. Du skal bare ikke forvente at kvaliteten er den samme som med eksempelvis et S-IPS panel. Med kvalitet, mener jeg farveægthed - farverne vil ikke være helt så præcise som du kan få dem med andre typer paneler.

Til almindeligt leg med photoshop og lidt grafik til eksempelvis hjemmesider eller feriebillederne, så kan du godt bruge et TN panel. Det er først når du skal til at sende grafikken ud af huset til f.eks. trykkerier eller kunder at det vil være mere praktisk hvis farverne er ægte 24 bit.
Af Dumpduck
#14157
Jeg roder selv med Photoshop, og lidt 3d. Det har været lidt useriøst indtil videre, men regner med at virkelig komme igang, og grunden til at jeg skal have en ny skærm er, at min nuværende (pæn gamle) CRT skærm overhoved ikke viser ordentlige farver mere. Har den på 100% brightness og kontrast, og den er stadig mørk som ind *******... Og umulig at arbejde på. Måske skulle jeg finde en anden skærm, end med et TN panel, for at få noget kvalitet, men mit budget ligger på ca. 3000 (+/-).

Jeg ved at i har en masse tests, men jeg har bl.a. søgt lidt, også på edbpriser og de fleste i min prisrange er TN. Gang på gang.

Er der nogen 20" (widescreen), evt med S-IPS panel (eller et andet godt til grafisk, og ikke komplet vanvittigt til lidt useriøs gaming), som du kan anbefale?


Tak for dit svar :)


*edit*
Lige et andet spørgsmål.
Edbpriser (og mange andre sites!) viser næsten aldrig hvilket panel som en skærm har.... Er der noget der kan kendetegner det, eller...hvordan finder man ud af det, hvis der ingen reviews er om den pågældende skærm? ^^
Senest rettet af Dumpduck 28. jan 2007, 17:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#14158
Dells 20" skærme koster godt nok ca. 500 kr. mere end dit budget når de er på tilbud, men deres S-PVA paneler er udmærkede til grafisk arbejde og lejlighedsvis gaming. Både deres 2007WFP og FP model er gode bud.

Til de 3000 kr. kan du dog også kigge på LG L2000C-SF som også er anmeldt her på siden og som du kan købe her:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=185341
Den har dog en irriterende dithering-algoritme som gør at farverne ikke er så veldefinerede som man kunne ønske - se mere i testen af den her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... tart_from=&
Af Dumpduck
#14164
Jeg er blevet anbefalet denne Dell, men jah, den ligger lidt over mit budget. Måske burde jeg dog spare lidt op til når den kommer på tilbud.
Læste også lige testen af ViewSonic VX2025wm, som også lyder som et godt valg for mig, den koster ca. 3200,-

Så mit valg står nok lidt imellem de to, medmindre jeg tyr til den billigere Samsung 205BW som har fået god kritik...dog TN panel :/

Blandt de to dyre, kan du sige hvilken der måske (svært at sige) kunne passe bedst til mig?


Anyways, tak for den store hjælp og de hurtige svar.


*edit*
Havde helt overset en del af Dell's skærme :S Denne koster 2700,- lige nu, og lyder ret god..
http://accessories.euro.dell.com/sna/pr ... &sku=78637

Kan ikke se hvilket panel :/ men lyder god?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#14203
Den har også et TN panel. Det er kun deres dyrere modeller i xx07FP/WFP serien der har S-PVA.