Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#175924
Hej

Jeg går og tænker på at investere i en 3d-projektor, men har et par spørgsmål.

Findes der projektorer der kan bruge passive briller(som dem i biografen)

Hvis ja(har ikke kunnet finde noget om dem), hvad er den bedste inden for en prisramme på 20.000kr?`

Hvis nej, hvad er så den bedste inden for prisrammen(der skal være minimum 4 par briller med i prisen)

Mvh
Jakob
Af BrunoB
#175958
Den eneste måde at få et 100% passivt projektor system til at virke er ved at have 2 projektorer der
viser henholdsvist V/H billede via 2 forskelligt modulerede polarisationsfiltre.
Real 3D system i biograferne er egentlig et aktivt(!) projektorsystem der står og switcher
polarisationsfilteret V/H idet billedstreamens billeder hele tiden forløber som et V/H billede.
Når man så tager de passive briller på i biffen ser venstre øje kun de billeder projektorens aktive
switch filtrerer til venstre øje.

Hvis ikke man vil investere i et sådant aktivt/passivt system (LG solgte en enormt dyr projektor for nogle år siden) så er den eneste mulighed som antydet at køre med 2 projektorer der konstant viser henholdsvist V eller H billede.
Jeg har selv kørt med et sådant 100% passivt projektor system for 20-30 år siden til mine 3D
lysbilleder. Så jeg ved at selve systemet langt overgår alle aktive systemer. Idet det undgår disses konstante problem - billedflimmer pga V/H klik klak(switching).

Der er en interessant diskus her.
http://www.projectorreviews.com/project ... rt-10.html