Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DavidJensen
#168438
Hej, er den lykkelige ejer af et panasonic VT50 50". Tvét er som mange sikkert ved, HELT fantastisk.

Der er dog et lille problem, opdagede i dag, at TV2 logoet har "sat" sig fast i øverste venstre hjørne. Mener det kaldes rentention?

Prøvede så i ca. 2 timer, at bruge den rulle bjælke der er kommet fra panasonics side, men det har bare ikke hjulpet. Logoet sidder stadig som et dårligt vandmærke på skærmen.

Er der nogle der har brugbare løsninger til dette problem, eller er det noget man kan gøre opmærksom på ved forhandleren???

På forhånd tak.

David Jensen
Brugeravatar
Af Inside
#168445
Har selv haft præcis samme problem på både et VT30 og VT50 (TV2 begge gange)

Efter jeg oplevede problemet på det gamle VT30 har jeg passet meget på med det nye (især i de første 200 timer), men det lykkedes alligevel til sidst at få fastbrandt TV2 logoet (alle andre logoer har det dog med at være MEGET nemmere at fjerne!?)

Men som en hovedregel skal du køre rullebjælken ligeså lang tid som du har set TV2. Så prøv at lade den stå en hel nat, gerne mere og se om det ikke hjælper.

Jeg brugte en blanding af rullebjælken og aspect --> zoom2 når jeg så tv med logoer for at undgå og fjerne det fastbranding der var. Og det er da også lykkedes nu at få TV2 logoet helt væk igen fra mit VT50.

Desuden er det som om, at her efter tv'et har kørt i 200-300 timer er det blevet sværre og sværre at se logoer som fastbrander så det er kun glædeligt at det over tid bliver mere modtageligt :)
Af jbplum
#168461
Jeg kan anbefale generelt at bruge profilen "THX Cinema", som udover et korrekt billede, ikke har nær så høj lysstyrke, som standardprofilen, og derved gør fjernsynet mindre udsat for retention.

Jeg har brugt profilen fra starten på mit VT50 (som endnu ikke har kørt 200 timer), og jeg har ikke set skyggen af retention.

jbplum
Af DavidJensen
#168465
Tak for råd, prøver, at lade det køre hele natten :) Bruger dog den prof. indstilling der bliver anbefalet her på siden.

Hmm tror jeg smider konen ind i soveværelset og ser tv, det er næsten kun hende der ser TV2.

Havde jeg været en anelse mere uheldig var Paradise logoet eller de unge mødres logo brændt fast, da det er det crap hun ser mest af :(

:)
Af THM
#168466
prof indstillingen er også glimrende og så slå pixelorbiter til, især her mens det er nyt...
Af jng
#168477
DavidJensen skrev:Hej, er den lykkelige ejer af et panasonic VT50 50". Tvét er som mange sikkert ved, HELT fantastisk.

Der er dog et lille problem, opdagede i dag, at TV2 logoet har "sat" sig fast i øverste venstre hjørne. Mener det kaldes rentention?

Prøvede så i ca. 2 timer, at bruge den rulle bjælke der er kommet fra panasonics side, men det har bare ikke hjulpet. Logoet sidder stadig som et dårligt vandmærke på skærmen.

Er der nogle der har brugbare løsninger til dette problem, eller er det noget man kan gøre opmærksom på ved forhandleren???

På forhånd tak.

David Jensen
Hvordan kan et tv med billedindbrænding være HELT fantastisk? Det er da elendigt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#168482
Det er jo en risiko ved alle plasma- og OLED-TV. Den risiko kan ikke elimineres.
Af pipper
#168516
Kan man også opleve fastbrændinger på OLED tv ?
Af THM
#168517
pipper skrev:Kan man også opleve fastbrændinger på OLED tv ?
ja, kender en der har fået burn in på to galaxy s2
Af Nexus
#168539
AMOLED har det i stor udstrækning. Ses tydeligt på min Galaxy Nexus.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#168541
Alle skærme hvor lyset skabes direkte i hver enkelt pixel vil være disponeret for burn-in.