Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PhilipChrs
#164848
Efter 1 uges grundigt research er jeg ikke blevet meget klogere.

Jeg har aldrig haft et 3D fjernsyn, og tiden er nu kommet. Budgettet er 10.000 kr. Ca. 40". Jeg er ikke bekymret over følsomme øjne eller brillers pris/vægt. Jeg vil gerne have en god webbrowser og muligheden for at optage. Smarttv et ønske men ikke krav.

Jeg vil primært købe 3D pga. gaming, så det er måske oplagt med den passive teknologi, men er skeptisk overfor det faktum at det halverer billedkvaliteten. Generelt set er jeg tilgivende overfor små grafikfejl i spil, men jeg ved ikke hvordan en halvering vil kunne mærkes i et spil.

Jeg har læst at Plasma er bedst til 3D, men i guiden på siden står der at det ikke virker optimalt i oplyste stuer. Ved ikke 100% hvad der menes, men jeg skal i hvert fald ikke hæmmes af at det ikke fungerer optimalt i dagslys.

Er Plasma stadig megen overlegen ifht. LED i 2012? Jeg synes umiddelbart at Samsung ES6535 har det hele, men ...?
Af Skærmtrolden
#164886
Personligt går jeg ikke specielt meget op i 3D og gaming, men da ingen andre har givet input, får du her mit bud (som primært er baseret på hvad jeg har læst om 3D og gaming).

Men for lige at tage et par basale ting først: I den prisklasse du nævner, har stort set alle TV 3D.

SmartTV lyder, æh, smart, men i praksis er det meget umodent: Langsomt, nærmest ingen apps og det er besværligt at skrive på skærmen med en fjernbetjening. Men igen, i denne prisklasse får du det nok med under alle omstændigheder.

Nå, tilbage til det egentlige spørgsmål, gaming. Responstider er vigtige og det taler for plasma. Men LED/LCD er bedre i dagslys. Og LED/LCD's responstider er blevet forbedret - om det er hurtigt nok, kan jeg ikke afgøre. Tror ikke du skal lægge for meget i det med plasma og 3D - LG's LED'ere får ihvertfald roser for deres passive 3D.

Som du antyder bliver det et kompromis af en art: Plasma har nogle fordele, og LED har andre (responstider og dagslys, f.eks.)

Her er et bud på et LG LED TV, der måske passer - ihvertfald får det store roser for responstider, 3D (passiv) og billedkvalitet. Et rigtig godt allround TV. http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1333360918

Den er 42" og koster ca. 13K - men der er en billigere variant på vej, og da den er helt ny, falder priserne senere...

Det har også USB optage funktion. Ud fra hvad jeg har læst her på Flatpanels, så er LG's USB optagere lidt mere fleksible, end andre mærker, ihvertfald på nogen af modellerne. Vær dog opmærksom på at det ikke er muligt at optage een kanal og se en anden imens.

Betjeningen er måske også værd at kigge lidt på - jeg har prøvet både Samsung og LG, og personligt synes jeg Samsungs menuer/fjernbetjeninger er alt for klodsede og rodede at betjene. Men Samsung har mange fans, så måske er det bare mig ::l

Håber det hjælper lidt :-)
Af PhilipChrs
#164924
Tak for dit svar. Efter at have opdaget at LG har forbedret 3D kvaliteten gennem nogle nye algoritmer, er jeg nu overbevist om at det er det rigtige valg for mig.

Der er 3000 kr. forskel på model 669/670 og 760, og så vidt jeg kan se på LGs hjemmeside er Hz den eneste forskel?
Af Skærmtrolden
#164944
Det kan jeg desværre ikke hjælpe med, forhåbentlig er der andre som falder ind :-)

Hvis den eneste forskel er Hz, ville jeg ikke tillægge det nogen betydning - personligt slår jeg det alligevel fra, for at komme så tæt på originalen som muligt :-)
Af Freke1
#166493
Jeg har et af de første Samsung 3D TV (bruger checkerboard 3D i 1360*768 opløsning). Det er et plasma så der er ingen respons lag og har heller ingen problemer med dagslys. Jeg bruger PC til gaming med dette fjernsyn og Nvidia 3D Vision kit. Det ene irriterende er den halve opløsning i 3D når jeg sidder tæt på (gaming), dog næsten umulig at se hvis man sidder et par meter fra (film). Det andet irriterende er det respons lag der kommer når jeg slår 3D til og som ikke er der hvis jeg spiller i 2D. Som gamer kan jeg kun anbefale at købe TV med ingen respons lag og fuld opløsning, ellers tror jeg du bliver lidt irriteret af lag'en og den halve opløsning når "the shit hits the fan" (spiller BF3). Mit næste 3D TV skal ihvertfald være plasma og active 3D så der er fuld opløsning og nul lag (eller så tæt på som muligt). Hvis du spiller RPG spil fra 3 meters afstand har det nok ikke den store indflydelse med lag og opløsning.
Af Nick_S
#166494
Bare til info har AVForums målt input lag på LG's 2012 modeller på over 100ms. Er du seriøs omkring gaming på tv'et er det ALT for meget.