Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xelo
#143103
Hej. Jeg overvejer nyt TV - 50"-60". Når jeg står og kigger ud over El-Giganten i Glostrup's mega-bagvæg med alle de store TV'er, så kører der en test-film som hedder "Philips 400 Hz" samtidig på dem allesammen.
Når man kigger på de klip hvor kameraet panorerer, så hakker linierne på alle - ALLE TV'ene - med undtagelse af Samsung's LED-TV - der kører de flydende. Der hænger et par stykker af dem.
Jeg spurgte en sælger hvorfor, og jeg kunne høre at han egentlig var mest til Panasonic plasma, men han vidste allerede henne ved skranken at det var Samsung LED-TV'et jeg talte om, og han sluttede med at sige "Ja, det faktisk LED-TV der kører bedst i øjeblikket".
Er der nogen herinde i forumet der har erfaring med sådan et Samsung LED?
Af MortenJA
#143108
Hvilken model snakker du om?

At billedet hakker på nogle af skærmene kan meget nemt skyldes opsætningen.
Af xelo
#143125
ALLE modellerne, der hænger på den store endevæg - med undtagelse af et par stykker Samsung LED - den ene af dem var en UE55D7005XXE.
Jeg tænkte også på om det kunne være opsætningerne der snød mig, fordi det er så tydeligt.
Men jeg spurgte sælgeren om det kunne være et spørgsmål om opsætning, og det svarede han nej til.
Af DavidHimself
#143126
Det kan sagtens være et indstillingsspørgsmål :)
Af xelo
#143130
Hm, jeg ville ønske der var en anden person, som tog forbi El-Giganten i Glostrup og bekræftede min observation - vi skulle jo helst se det samme - ellers er der ingen grund til at optage spalteplads her :)
Lyder det ikke underligt hvis El-Giganten i Glostrup skulle have indstillet 50 (eller hvor mange der nu er - der er ihvertfald mange) TV'er forkert, med undtagelse af 2 Samsung LED?
Testfilmen "Philips 400 Hz" har kørt i forretningen i et stykke tid, og den kører som sagt på samtlige fjernsyn samtidig, så det er nemt at se forskellen, fordi TV'ene hænger tæt på den store endevæg.
Det ku' være sjovt hvis der var en anden der havde set det samme som mig :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#143133
Når du kører så mange skærme på samme feed, så er der uden tvivl gjort noget ved signalet, så det ikke længere er magen til dét der forlader deres BluRay-afspiller. Hvis splitteren eksempelvis ikke understøtter 1080p24, så vil der være judder, som TV'ene så skal forsøge at fjerne bedst muligt.
Af Maestroelite
#143147
xelo skrev:Lyder det ikke underligt hvis El-Giganten i Glostrup skulle have indstillet 50 (eller hvor mange der nu er - der er ihvertfald mange) TV'er forkert, med undtagelse af 2 Samsung LED?
Som Torben skriver oven over så er der jo MANGE tv der deler samme signal som uden tvivl gør noget.

Når det så er sagt så er det ikke mange dage siden jeg selv var forbi elgiganten i Glostrup for at kigge på VT30.

Jeg må indrømme at jeg kiggede slet ikke på alle de andre skærme der hænger langt oppe da det ikke er så interessant.

Derimod kunne de teoretisk set godt have sat alle dem forkert/uhensigtsmæssigt op...
Jeg fik lov at låne fjernbetjeningen til VT30 så jeg kunne lege lidt, men de var ikke meget for at give mig fjernbetjeningen til Samsung PS518005 da den hang på samme væg som alle de andre, og hvis jeg ikke pegede meget specifikt så ville jeg ændre på alle deres skærme. (Dvs jeg måtte gerne låne den hvis jeg lovede at være forsigtig).
Min teori er derfor at det er sådan de har sat alle de andre op fra start, alle sammen samlet.

PS: Test filmen hakkede også i panoreringer på VT30 indtil jeg slog IFC til.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#143148
Det skal også bemærkes, at alle Tv vil hakke en lille smule ved panoreringer. Det skyldes dog ikke nødvendigvis Tv'et, men i stedet filmen/videoklippet. Film optages som regel i 24 billeder per sekund og Tv i 25 billeder per sekund, og det er ikke nok til at forhindre hak i panoreringer, selv hvis signalet sendes ubehandlet (hvilket det med stor sandsynlighed ikke bliver).
Hakkeriet skal ikke være udtalt, men der vil være en tendens til det, hvis skærmen gengiver signalet korrekt.

De Tv som får panoreringer til at se 100 % flydende, er dem med 100/200 Hz og typisk den med de mest aggressive systemer. Her beregner Tv'ene nye billeder og ligger dem ind mellem de billeder som der modtages. Det kan give en oplevelse af mere flydende billeder, men mange brugere synes imidlertid også, at billedet bliver kunstigt - nærmest tegnefilmsagtigt. Vi anbefaler her på FlatpanelsDK som regel også at slå disse 100/200 Hz systemer fra.

Læs eventuelt mere her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
Af Supergris
#143149
Har oplevet det samme hos Elmutanten i Esbjerg, hvor forklaringen, ifølge sælger, var, at de som hakkede kun kørte 50 HZ... Hehe.
Det sjove var, at det var rækkevis, de hakkede.
Min forklaring er, at det må være en splitter, det er galt med. Ingen af de udstillede modeller vil hakke hjemme i stuen...
Af xelo
#143156
Samme forklaring om 50 Hz fik jeg også af sælger selv om vi stod ved siden af et LG 600 Hz som også hakkede, så det er der jo ingen logik i.
"Splitter" - altså sådan en der fordeler signalet til alle TV'ene, formoder jeg.
Hm, hvis det er tilfældet, så er det måske alligevel bare sådan et teknisk fænomen henne i forretningen, som gør det temmelig svært at sammenligne det man står og kigger på.
Tak for indlægget Supergris.
Af Thomas Fisker
#143187
Et 50hz vil altid hakke på de der klip, det har intet med ødelagte splittere, forkert indstilling oa. at gøre.
Det er filmet på den måde med vilje, for at demonstrere fjernsynets evne til at lave interpolering, altså forbedre billedet ved at indsætte beregnede frames ind mellem de rigtige.
Det kan være en fordel i f.eks. sports udsendelser, hvor der er meget bevægelse, og dokumentarer hvor der tit ses panoreringer.
På 24p optagelser (f.eks. film) har det den ulempe at det får billedet til at fremstå meget kunstigt, og det ligner nærmest et teater-stykke. Men det er en funktion der altid har en "off" knap.


Det med LG tvet med de 600hz, det kaldes "sub field drive" og har intet med interpolering at gøre.

En nem forklaring (som jeg husker det):
Et tv modtager typisk 50hz, altså 50 billeder i sekundet, hvert billede skal altså vises i ~20ms, en plasma pixel er kun "tændt" i ca. 2ms, så for at der ikke er sort skærm de sidste 18ms, vises det samme billede 12 gange. 12*50 = 600hz

Det er selvfølgelig meget mere teknisk end det, men håber du forstår ideen. :)
Brugeravatar
Af MigSelv
#143205
Thomas Fisker skrev:Et 50hz vil altid hakke på de der klip, det har intet med ødelagte splittere, forkert indstilling oa. at gøre.
Det er filmet på den måde med vilje, for at demonstrere fjernsynets evne til at lave interpolering, altså forbedre billedet ved at indsætte beregnede frames ind mellem de rigtige.
Det kan være en fordel i f.eks. sports udsendelser, hvor der er meget bevægelse, og dokumentarer hvor der tit ses panoreringer.
På 24p optagelser (f.eks. film) har det den ulempe at det får billedet til at fremstå meget kunstigt, og det ligner nærmest et teater-stykke. Men det er en funktion der altid har en "off" knap.


Det med LG tvet med de 600hz, det kaldes "sub field drive" og har intet med interpolering at gøre.

En nem forklaring (som jeg husker det):
Et tv modtager typisk 50hz, altså 50 billeder i sekundet, hvert billede skal altså vises i ~20ms, en plasma pixel er kun "tændt" i ca. 2ms, så for at der ikke er sort skærm de sidste 18ms, vises det samme billede 12 gange. 12*50 = 600hz

Det er selvfølgelig meget mere teknisk end det, men håber du forstår ideen. :)
Nå da, det ville så betyde, at alle plasma ejere der slår IFC fra ( mig selv inkl. ), ville have sort skærm det meste af tiden.
Af Thomas Fisker
#143206
IFC er jo kendt for at have vildt meget med "600hz sub field drive" at gøre, og har intet med interpolering at gøre... (ironi kan være anvendt)

Kom ind i kampen, og læs hvad der bliver skrevet.
Af xcardman
#143208
nu har jeg en pio 500M
den har 720 hz sub field drive, men glem det
den kører 100hz som alle andre plasma gør
samt de har heller ikke brug for mere

kan overhovedet ikke se hvad man skal bruge IFC eller anden form for
interpolering til.
når der er noget som hakker, er det alså tv udsendelsen og ikke ens tv som har problemet.
når man ser dvd på en plasma skærm, er der alså ikke noget som hakker
blu-ray med 24p der kan jeg alså heller se problemet, det kører fint

har lige bestilt en samsung en 32 5005 led skærm til mit køkken

er det da meget spændt på og se det med 100 HZ
men det ligner sikkert lidt af en tegnefilm.

100hz er også forskelligt på en lcd og plasma skærm