Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#107754
Jeg endte for nogle dage siden i en panel diskussion (i mere end en forstand ;) )
Emnet startede med omtalen af Panasonics (og sikkert flere andre plasma producenters) 600 Hz system.
Jeg blev i den anledning nød til at præcisere de omtalte Hertz ikke dækker skærm opdaterings frekvensen, men det såkaldte 'subfield drive'.
De fleste plasma skærme kører mig bekendt med 100 Hz, og her var der så en der refererede til IFC fra Panasonic.

Men her kommer jeg i tvivl, for frekvensen på plasma skærme fungerer anderledes end på LCD skærme så vidt jeg husker uden jeg nogensinde er blevet 100% klog på detaljerne.

Er 100 Hz hvad Panasonic betegner IFC? Eller er det to forskellige ting?
Hvis det er en og samme ting kører skærmen så 50 Hz når IFC slås fra?
Af bantam
#107759
IFC fungerer forskelligt mht. framerate på de forskellige plasma-modeller fra Panasonic. F.eks. kører PZ85 altid med 60[Hz] når IFC er slået til, mens andre modeller kører 96[Hz] eller 100[Hz] afh. af kildematerialet/afspilleren.

Når man slår IFC fra, kører TV'et stadig 96[Hz] eller 100[Hz] - men så er det bare gentagelse af de oprindelige frames fra kildematerialet er duføres. På nogle Panasonic plasma-TV kan man slå 100[Hz] fra, så der f.eks. køres 48[Hz] ved Blu-ray og 50[Hz] ved SD-TV.

Men generelt er IFC en oversampling funktion, der udregner (interpolerer) og indsætter frames. Det er det som nogle LCD-producenter kalder 100Hz.

Iøvrigt har du ret i betragtningen omkring de 600[Hz], som relaterer til sub-field drive, der definerer den måde, som plasma-panelet opbygger farverne ved at tænde og slukke for de enkelte sub-pixels et antal gange pr. sekund.
Af Kratz
#107762
Tak for den fine uddybning Bantam :)
Ikke så mærkeligt jeg var i tvivl og lettere forvirret, for dette er da alt andet end simpelt og ligetil kan jeg forstå. Faktisk er jeg ikke sikker på jeg er mindre forvirret nu ;)

Lige et tillægsspørgsmål.
Når du referrer til 48 og 96 Hz, må dette vel være for Blu Ray afspilning, eller hvordan?
TV signaler kører vel altid med 50 Hz eller 'dubleret' (enten med IFC eller uden) til 100 Hz. Alt andet burde da blive noget rod.
Af bantam
#107768
Jep - du har forstået det korrekt: 48[Hz] og 96[Hz] relaterer til afspilning af 24p-materiale, f.eks. Blu-ray. Broadcast-indhold vil typisk køre ved 50[Hz] eller 100[Hz] hos os (afh. indstillingsmulighederne). 60[Hz]-materiale vil afvikles ved 60[Hz] uanset om IFC er slået til eller ej - selv på VT20, som ellers kan afspille ved 120[Hz] - men det gælder altså kun 3D (som så er 2*60[Hz])
Af Steen Bay
#107851
bantam skrev:
Iøvrigt har du ret i betragtningen omkring de 600[Hz], som relaterer til sub-field drive, der definerer den måde, som plasma-panelet opbygger farverne ved at tænde og slukke for de enkelte sub-pixels et antal gange pr. sekund.
Yderst interessant, det var jeg (heller) ikke klar over! Betyder det at den enkelte pixel på plasmaskærme ikke er i stand til at gengive 8-bit farve (256 gråtoner, 16,7m farver ialt) uden at bruge en form for dithering/farveblanding? Når der benyttes denne 600Hz subfield/dithering teknik, er en plasma (RGB) pixel så i stand til i praksis at gengive lige så mange farver som de bedste LCD pixels/paneler? Og hvad med X20, ved du om den også har 600Hz subfield drive, blot uden at der reklameres med det?
Af Supergris
#107860
Når der nu er forskel på modellerne, hvilken frekvens de kan køre med, er det måske derfor, nogle folk påstår de kan se Panasonic plasma blinker???
Af Kratz
#107863
Steen Bay skrev: Yderst interessant, det var jeg (heller) ikke klar over! Betyder det at den enkelte pixel på plasmaskærme ikke er i stand til at gengive 8-bit farve (256 gråtoner, 16,7m farver ialt) uden at bruge en form for dithering/farveblanding? Når der benyttes denne 600Hz subfield/dithering teknik, er en plasma (RGB) pixel så i stand til i praksis at gengive lige så mange farver som de bedste LCD pixels/paneler? Og hvad med X20, ved du om den også har 600Hz subfield drive, blot uden at der reklameres med det?
Så vidt jeg husker, er det kun på Panasonics såkaldte NeoPDP paneler de benytter 600 Hz subfield drive.
X20 er ikke deriblandt og mener i stedet den kører med et 400 Hz subfield drive.

Om det så reelt har nogen betydning skal jeg ikke kunne sige.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#107898
I princippet skulle en højere frekvens give et bedre resultat mht. sub-field drive, men det er ikke en garanti. Pioneer kører - så vidt jeg har kunnet fastslå - ved 720 Hz, blot for at komme med endnu et eksempel.
Af bantam
#107902
Supergris skrev:Når der nu er forskel på modellerne, hvilken frekvens de kan køre med, er det måske derfor, nogle folk påstår de kan se Panasonic plasma blinker???
Hmm - nej, jeg mener faktisk at det omtalte problem er relateret til noget andet. Men når det er sagt, kan man godt se forskel på 60[Hz] og 100[Hz] - specielt hvis man har et meget lyst skærmbillede i det perifere synsfelt (vi opfatter ændringer i lyset hurtigere med stavene i øjet (populært sagt sort/hvid-delen af synet). De, der har haft en CRT-skærm til deres PC ved osse, at man helst skulle op på ca. 72[Hz], før flimmeret forsvandt.
Af bantam
#107903
Steen Bay skrev:... Betyder det at den enkelte pixel på plasmaskærme ikke er i stand til at gengive 8-bit farve (256 gråtoner, 16,7m farver ialt) uden at bruge en form for dithering/farveblanding? Når der benyttes denne 600Hz subfield/dithering teknik, er en plasma (RGB) pixel så i stand til i praksis at gengive lige så mange farver som de bedste LCD pixels/paneler?
Der er en sammenhæng mellem antallet af muligt farver og sub-field drive (SFD) - men den er ikke helt simpel. Der kan være stor forskel på, hvordan blandingen af farverne sker - bl.a. vha. den algoritme som tænder og slukker for lyset i hver sub-pixel - og som forkert implementeret kan give false contouring - noget som Pioneer løste bedre.

SFD-frekvensen må også have en øvre grænse bestemt af bl.a. fosforens henfaldstid - altså den tid fosforen er om at slukke fra at have været tændt. Afh. af successen med SFD + modulationen af hver sub-pixel, kan man selvfølgelig forestille sig, at nogle producenter bruger både temporal og spatial dithering - altså at snyde øjet til at se en tredje farve ved at placere to farver på samme position på forskellige tidspunkter (temporal) og/eller placere forskelligt farvede pixels på nabo-positioner (spatialt).

Så det simple svar er "måske"... :s
Steen Bay skrev:Og hvad med X20, ved du om den også har 600Hz subfield drive, blot uden at der reklameres med det?
Jeg mener også, at X20 kører med 400[Hz] SFD og derfor i princippet vil producere en større grad af banding. Jeg har haft et PX70 tidligere (og jeg mener at det kørte 400[Hz] SFD - men det var ikke noget marketing talte om dengang...) og der var banding-problemet tydeligt - specielt ved overblændinger.
Af Steen Bay
#107906
Tak for svaret (også til Kratz), og ja, det bliver nok svært at komme det meget nærmere end "måske" :) Det er mit indtryk at fabrikanterne ikke altid er så meddelsomme omkring den anvendte teknologi som man kunne ønske.