Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steen Bay
#108126
Rasmus Larsen skrev:
Steen Bay skrev:Og det at øge opdateringsfrekvensen, det har vel kun effekt hvis man indsætter interpolerede frames. Blot at vise den samme frame flere gange vil vel ikke hjælpe på bevægelsesskarpheden, det gøres blot for at undgå synligt flimmer på CRT og plasma.
Jo, eller hvis du får flere frames at arbejde med fra kilden. Det er f.eks. det var ser med 120 Hz PC skærme i dag, hvor man går fra 60 Hz opdatering til 120 Hz opdatering. Alene det kan (for en LCD) være med til at forbedre responstiden, fordi det kan bidrage til at annullere en del af sample-and-hold-effekten.

Nu fik jeg citeret et specifikt indlæg da jeg svarede før, men mit tidligere indlæg var egentlig blot bredt møntet på de betragtninger du har her i tråden. Men ja, vi er enige.
OK, kan se hvad du mente nu. Ser frem til testen af LG's 15" OLED, og selvfølgelig også til de større 30-42" OLED-TV som kan forventes fra LG og Samsung i 2011 (og forresten, når man klikker på 'OLED Tema', så kommer der istedet noget om IFA 2009).
Af Steen Bay
#108298
Ser lige at AVForums.com har testet LG's 15" OLED-TV (15EL9000), og de siger at det har "Excellent motion resolution" selv med 100Hz (interpolation) slået fra. Hvorvidt LG så evt. indsætter sorte frames for at opnå dette, det ka' vel blive lidt svært at få opklaret (måske et high-speed video kamera?), men vi kan vist roligt glæde os til at der kommer nogle større (og billigere) OLED-TV på markedet. :)