Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KlausHansen
#95196
Hej

En ven, har fornylig fortalt om A og B klasse skærme.....

Ikke nærmere omkring forskelle osv.

Men kiggede så lige på Samsung PS50..b855, vi havde stående, og nu heldigvis er kommet af med igen, og det er en B klasse skærm.

Hvad betyder de 2 klasser? Er der flere klasser? Og hvilken er bedst?

Troede den Samsung var en af de bedste, men B klasse lyder ikke som den bedste ;)

På forhånd tak

Klaus
Af Nexus
#95200
A er 2008 modeller og B er 2009 modeller.

Det har intet med sortering af kvaliteten at gøre men bare en betegnelse for årgang ;)
Af PT.
#95205
jeg har nu haft to samsung skærme,og i manualen under specifikationer står der, at dette er et klass B produkt. Den første var en 2008 model,så det har ikke noget med årgangen at gøre,begge skærme var iøvrigt nordiske modeller.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#95208
Der findes det der hedder A og B class paneler, som angiver i hvilken grad der er fejl på panelet. B paneler kan f.eks. have større tendens til pixelfejl eller inhomogen baggrundsbelynsing.

Det er en kvalitets-klassificering man laver i forbindelse med produktionen. De bedste paneler bliver derefter solgt videre dyrest. Billige skærme vil derfor typisk have paneler med større tendens til "fejl", hvorimod man ofte i dyrere skærme bruger paneler der garanterer ingen pixelfejl osv.
Det er dog primært en LCD-ting. De bliver ikke brugt i samme omfang for plasma-paneler.

For lige præcis Samsung skal man dog passe på med ikke at blande det samme med årgangene, som Nexus også nævner.
Af KlausHansen
#95212
Tak for info. Den Samsung er jo en plasma, så kunne tyde på det havde noget med årgang at gøre. Men er ret sikker på at det stod som i siger "Class B".

Den var fra HIFI-klubben i Lyngby. Kunne det så tyde på at det er en slags parallelimport eller lign. lavere kvalitet. At Hifi-Klubben måske køber 2. sortering fra leverandører(måske at skære for meget over en kam) eller misforstår jeg det :s
Af kskruger
#95214
KlausHansen skrev:Tak for info. Den Samsung er jo en plasma, så kunne tyde på det havde noget med årgang at gøre. Men er ret sikker på at det stod som i siger "Class B".

Den var fra HIFI-klubben i Lyngby. Kunne det så tyde på at det er en slags parallelimport eller lign. lavere kvalitet. At Hifi-Klubben måske køber 2. sortering fra leverandører(måske at skære for meget over en kam) eller misforstår jeg det :s
Nej, HIFI-klubben får deres skærme fra Samsung Nordic, så de er ikke parallelimport. Men en ting du kan være sikker på, at Samsung ikke sætter dårlige paneler i deres plasma/LCD topmodeller.
Af Nexus
#95228
Ja mit svar var selvfølgelig relateret til modelnavnet på den Samsung som Klaus Hansen spurgte om ;)

B855 betyder ikke at det er et ringere panel men en 2009 model.

Umiddelbart tror jeg ikke at der er nogen producent der vil "reklamere" for kvaliteten af deres panel i modelnavnet. Det vil som regel stå et sted i manualen eller bag på selve apparatet.
Af KlausHansen
#95255
Hej

Ang. alder/kvalitet ?? så tænkte jeg ikke på model navnet ....B855.

Men et andet sted stod der "Class B"/"B Klasse" om skærmen.

Rasmus Larsen har givet et meget fint svar, men undre mig lidt over at Samsung's bedste Plasma skærm har den betegnelse.
Og det var et super godt billed.... men sikken støj/brummen.

Og kom så til at ligge 2 og 2 sammen og tænkte den sikkert forkerte tanke omkring Hifi-Klubben.

Men kan man så finde en ...B855, med en "Class A"/"A Klasse" skærm???

Og har den så ingen støj/brummen? Måske den nogen har, som ingen støj har????
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#95263
Er du sikker på, at den "klasse" du refererer til rent faktisk var myntet på selve skærmpanelet? Hvor stod dette henne? I manualen? På kassen?
Af KlausHansen
#95308
Ja er meget sikker. Stod for sig selv. MEN hvor, ja kan se det for mig. På kassen tror jeg. Ikke i brugervejledning umiddelbart. Måske var det på skærmen.

Men det stod helt for sig selv. Og det er 1 måned siden de afhentede den, så lidt svært at huske. Så det kun en gang i forbindelse med at jeg pakkede skærmen ned. Og kiggede kun efter det da min ven netop lige havde snakket om det A og B klasse. Derfor tvivlen.
Er der ikke nogen med den skærm, (der kan se bagsiden), som kan finde det enten på skærmen eller kassen?

Klaus