Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#69653
Hej alle,

Jeg har den senste tid kigget rundt på nettet for, at læse om folks erfaringer med motion interpolation til spil, men jeg har fundet meget få konkrete erfaringer på dette.

Der findes rigeligt med oplevelser af hvordan det fungerer til fjersyn og film.

Formålet med denne tråd er, at jeg gerne vil høre jeres erfaringer med gaming på diverse 100/120/200/240/600hz LCD/PLASMA TV skærme - MED frame/motion interpolation (trueMotion, motion flow eller hvad de nu kalder det)

Jeg undre mig nemlig over, at der ikke er mere fokus på det? Jeg kan eksempelvis ikke finde en eneste computer LCD skærm som har teknologien. Jeg har kigget på Samsung 2233RZ som snart bliver testet på flatpanels:

[url]http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1248076122[/url]

- Men så vidt jeg kan se har den "blot" 120hz display, og ingen interpolation.

Formålet med, at benytte en skærm med interpolation til gaming skulle selvfølglige være ifm. afvikling af spil fra konsol pc når forhold imellem hardware og spillets krav gør, at man ikke får mere end 25-30 fps - for mig at se ville det jo være en kæmpe gevindst at få 50-60 fps i stedet vha. motion interpolation.

Folk snakker om, at det skaber input lag mv. - hvis du har erfaringer med det må du meget gerne skrive hvor meget input lag du oplever. Jeg er ikke professionel gamer, så det er ikke af betydning hvis det giver ex. 10ms input lag eller lign.

... og please udlad kommentarer om, at man ikke kan se forskel på 30fps eller derover, for det kan man :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#69657
Interpolation VIL introducere inputlag, uanset hvordan du vender og drejer det. Hvis der skal udregnes nye frames, så kræver det tid. Derudover så er der kun få (læs: én) producent, der har en teknik, der regner tilnærmelsesvist rigtigt, så resultatet af frameinterpolation vil nok være meget tvivlsom til spilbrug.

Jeg har utroligt svært ved at se gevinsten ved at have interpolation i spil, selvom du måske ellers skulle trækkes med 25-30 fps. Der er, i min mening, meget mere fornuft i at skubbe imod 120 Hz inputfrekvenser på skærmene, så man selv kan levere ÆGTE billeder i en passende høj hastighed.

Hvis du med din sidste kommentar, hentyder til vores artikel om "hvor mange FPS du har brug for", så har du læst artiklen forkert, hvis din konklusion var, at man ikke havde brug for mere end 30 fps...
Af JakobSz
#69665
Tak for svar.

Det jeg læser kortfattet ud fra dit svar er: Interpolation vil give lag og forringet billede kvalitet ift. "ægte billeder i en passende høj hastighed".

Jeg er komplet enig - men hvis nu vilkårene er, at man ikke får mere end 25 fps ville jeg gerne vide følgende 2 ting:
- Hvor høj er input lag?
- Hvor godt virker interpolationen i spil?

Netop af den grund spørger jeg efter erfaringerne og oplevelser med teknologien.

Jeg henviser i øvrigt ikke til jeres artikkel, men blot til, at det er spild at tid og begynde at diskutere om det menneskelige øje kan skelne 30 fps fra 120. Nogen kan ikke (må være guds gave), andre kan (vi er forbandede og må bruge tonsvis af kr. på hardware for, at få vores 60fps+)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#69669
Xbitlabs (tror jeg) har lavet nogle stresstest af TV med frameinterpolation, hvor de har fremprovokeret nogle ret triste artefakter. Der var naturligvis tale om nogle lidt sjove testmønstre, hvor perfekte geometriske former bevægede sig hen over skærmen, men det viste ret godt hvorfor man ikke bør overlade den slags beregninger til TV'et.
Af Plasman1978
#69670
Jeg har prøvet at spille Call of Duty 4 online på en Sony 52" Z4500 med 200hz og foruden højt input-lag så føltes det som at spille samtidig med man har drukket sig i hegnet :D Og på mit eget Pana V10 er det faktisk endnu værre når intelligent frame creation er slået til. Uden kører det som en drøm,helt uden input-lag og "The Matrix" effekt. :p

Så min erfaring med det er 100% negativ og jeg synes det skal holdes langt væk fra gaming.
Håber du blev en smule klogere af mine dårlige erfaringer ;)
Af JakobSz
#69678
Plasman1978 - tak for svar.

Det er netop sådan noget info jeg er ude efter.
Det lyder meget som den oplevelse man får hvis man prøver, at se film med interpolation - som jeg personligt synes er helt forfærdeligt.
Af Otto J
#69709
JakobSz skrev:Plasman1978 - tak for svar.

Det er netop sådan noget info jeg er ude efter.
Det lyder meget som den oplevelse man får hvis man prøver, at se film med interpolation - som jeg personligt synes er helt forfærdeligt.
Så tør jeg godt blande mig alligevel, jeg havde egentlig tænkt mig at blande mig udenom, da jeg kategorisk ikke bryder mig om motion interpolation på film - så vi står lige på dét punkt. Hvor meget jeg end afskyr det på film, så er det efter min mening langt værre på spil, og Plasman's beskrivelse rammer det ret præcist faktisk... :) Mange nyere tv har en "game mode", hvor man slår forskellige billedbehandlingskredsløb, herunder evt. motion compensation, helt fra for at undgå input lag, men det er ikke kun lag i sig selv der er problemet, det ser bare helt generelt underligt ud. Svært at forklare - men jeg er overbevist om at hvis du så det i praksis, ville du hurtigt slå idéen ud af hovedet - _især_ hvis du i forvejen ikke bryder dig om det på film.
#69724
Hey

Jeg skal også købe nyt tv, hvor der helt sikkert skal spilles WipeoutHD på,,! ;;) Så jeg havde tænkt på Sony's KDL-40Z4500 da jeg syntes at kunne læse mig til rundt om på nettet, mest fra England, at dette er en kanon skærm til fx. spil !!!
Men jeg er helt sikker endnu,,, :((

Så jeg håber også på lidt hjælp her inde fra.
#69728
JakobSz skrev:Hej alle,

Jeg har den senste tid kigget rundt på nettet for, at læse om folks erfaringer med motion interpolation til spil, men jeg har fundet meget få konkrete erfaringer på dette.

Der findes rigeligt med oplevelser af hvordan det fungerer til fjersyn og film.

Formålet med denne tråd er, at jeg gerne vil høre jeres erfaringer med gaming på diverse 100/120/200/240/600hz LCD/PLASMA TV skærme - MED frame/motion interpolation (trueMotion, motion flow eller hvad de nu kalder det)

Jeg undre mig nemlig over, at der ikke er mere fokus på det? Jeg kan eksempelvis ikke finde en eneste computer LCD skærm som har teknologien. Jeg har kigget på Samsung 2233RZ som snart bliver testet på flatpanels:

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1248076122

- Men så vidt jeg kan se har den "blot" 120hz display, og ingen interpolation.

Formålet med, at benytte en skærm med interpolation til gaming skulle selvfølglige være ifm. afvikling af spil fra konsol pc når forhold imellem hardware og spillets krav gør, at man ikke får mere end 25-30 fps - for mig at se ville det jo være en kæmpe gevindst at få 50-60 fps i stedet vha. motion interpolation.

Folk snakker om, at det skaber input lag mv. - hvis du har erfaringer med det må du meget gerne skrive hvor meget input lag du oplever. Jeg er ikke professionel gamer, så det er ikke af betydning hvis det giver ex. 10ms input lag eller lign.

... og please udlad kommentarer om, at man ikke kan se forskel på 30fps eller derover, for det kan man :)


Prøv at se denne anmeldelse; http://www.hdtvtest.co.uk/news/sony-kdl ... 124136.htm

Den ser da rigtig god ud for os der har brug for spil,,,
Af JakobSz
#69732
Endnu en gang tak for de rigtigt gode svar

Så indtil videre lyder det som om, at oplevelsen er: "Det er noget crap!" :)

Det jeg så ikke forstår er, at det jeg synes får film med motion interpolation til at se forfærdelig ud er, at frameraten sættes op og ikke længere ligger på 24p hvilket er det der ellers får mig til at opleve signalet som "en film".

Men ved spil er man jo vant til en højere framerate og flere billeder i sekundet - men er det korrekt forstået, at med motion interpolation føles det ikke bare som spillet køre højere fps - det føles simpelthen forkert/dårligt?

Gamer I i øvrigt kun konsol eller gamer I også PC hvor i -ved- frameraten er over 60fps?
#69744
Cutter skrev:Hey

Jeg skal også købe nyt tv, hvor der helt sikkert skal spilles WipeoutHD på,,! ;;) Så jeg havde tænkt på Sony's KDL-40Z4500 da jeg syntes at kunne læse mig til rundt om på nettet, mest fra England, at dette er en kanon skærm til fx. spil !!!
Men jeg er helt sikker endnu,,, :((

Så jeg håber også på lidt hjælp her inde fra.
Du kan sagtens bruge Z4500 til gaming og også uden betydelig input-lag,men kun hvis du helt slår Motionflow fra eller benytter "game mode".Da jeg går ud fra du også skal bruge skærmen til tv/blu-ray osv. så skal du være forberedt på at skulle få foretaget en professionel kalibrering,da farvetemperaturen ikke er korrekt. (varm 1 er alt for blå og varm 2 er for rød). Den nye Z5500 har hvidbalance-justering,ved dog ikke helt hvor den står ift. input-lag.
#69838
Så tror jeg at jeg nupper mig sådan en KDL-40Z4500 da den nye Z5500 ligger ca 4000kr over mit buget :((

Men hvis der er ngen der kender en bedre skærm at spille på så sig endelig til !! (det skal også helst være en Sony, da der skal sættes et Handycam, PS3, Sony mobil, osv. til,,,,) lortet skal jo passe sammen ;;)
Af Suneee
#103049
Håber det er ok at jeg kører tråden lidt videre da det også drejer sig om gaming.

Jeg står og skal vælge mellem Samsung 40" C8000 og Samsung 46" C750.

Jeg har læste rigtigt gode anmeldelser af begge, men mit spørgsmål går på om der er forskel i lag på LED belysning frem for LCD?

Rygter siger at der er mere lag på LED tv, men igen. Det er rygter. Håber nogen kan assisterer.