Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Troclo
Hej.

Vores elskede 65" Samsung KS8005, er desværre ved at gå op i limningen, øvre kant og en plet på skærmen, er gået død, og det ser ud som om lagene skiller, sort når tv er tændt, gråt når tv er slukket.

Jeg har kig på TQ75QN95DATXXC, der i denne uge er sat ned fra 39.990 til 19.990, TQ65QN95D er sat ned fra 27.990 til 15.990 kr.

Jeg har ladet mig fortælle at 75" vil stå mindre skarpt end 65", men gælder det også for den nye AI processor?

Jeg vil gerne have de 10" ekstra tommer, og betaler gerne de 4.000 kr, men ikke hvis skarpheden er ringere.

Tak for svar/imput, hvis I har viden herom. :)
AI-processor er marketing. Skyd de tanker ud til højre.

Skarpheden er kun marginal anderledes på 75" ift. 65". Den større faktor er indholdskilden. Hvis du kun ser indhold i HD og lavere opløsning, så bliver 75" måske i overkanten, men der er jo efterhånden mange kilde i 4K og Full HD derude.

Ligger du fast på Samsung QN95D (og Samsung generelt)? Du kan få bedre billedkvalitet for pengene indenfor dit budget, både fra Samsung og andre mærker.
Troclo skrev: 16. okt 2024, 17:51 Hej Rasmus. Tak for svar.

Hvilke Samsung modeller mener du har bedre billedkvalitet end 95D, uden at det er OLED...

Mvh Troels
Jeg tillader mig lige at komme med en anbefaling, markedets bedste billedkvalitet til en lavere pris end det du har kig på:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... -tv/772429
Og ja, det er QD-OLED.
Af Troclo
Supergris skrev: 16. okt 2024, 18:21 Det er nok det forkerte spørgsmål at stille.
Mon ikke han netop tænkte på OLED?
Hvorfor ønsker du ikke OLED?
Risiko for burn ins, vores tv er tændt mange timer om dagen, og ofte med samme billede af forskellige grunde...
Risikoen er der, men ganske lav. Hvad med at købe/tilkøbe en forsikring mod burn-in ?
Bortset fra det, så er QN95D vel nok markedets bedste non-OLED vil jeg mene.
Troclo skrev: 16. okt 2024, 17:51 Hej Rasmus. Tak for svar.

Hvilke Samsung modeller mener du har bedre billedkvalitet end 95D, uden at det er OLED...

Mvh Troels
Hvis du ikke vil have OLED, så er QN95D blandt de bedste på billedkvalitet. Du kan overveje TCL C855 som et billigere alternativ (samme panel, nogenlunde samme miniLED). Vores test af C855 kommer online på mandag.

TCL X955 er bedre end QN95D, men den findes kun i meget store formater.

Der var problemer med burn-in på OLED i de første generationer. Jeg tror dog ikke du vil løbe ind i problemer med større burn-in på nyere OLED. Vi bruger alle OLED på redaktionen og spiller flittigt. Vores stue OLED TV herhjemme kører næsten hele dagen pga. 3 små børn. Det er fra 2020. Der står i dag mange millioner OLED TV ude i stuerne, men det er efterhånden sjældent vi hører om burn-in. På Reddit har LG OLED-gruppen en konkurrence om, hvilke TV der har flest brugstimer på bagen uden burn-in, og det er efterhånden rigtig mange timer.