Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#266493
Foreløbig test, vil opdaterer henad vejen når nye erfaringer dukker op.

Modtog mit 8102 igår, og jeg må sige at jeg er fan. O_O

Selve fjernsynet er meget flot, det har en tynd ramme i børstet aluminium og det føles ret godt bygget, det har et lille phillips logo som stikker ud i midten af bunden på det. Hvis de havde undladt det og bare lavet en ramme ville det have været at foretrække.

Stik og udgange kan være svære at nå ind til og jeg skulle tage mit ur af da jeg ville sætte optisk lydkabel i samt kabel tv stik, plus det blev i 'blinde' for jeg kunne ikke se noget.

Skærmen sidder ret tæt opad væggen og strømstikket i den ene side af skærmen rammer væggen og skubber derved skærmen lidt ud i den side, en lidt uheldig detalje.

Det vejer ca 26kg, så det er ikke så tungt som andre store skærme, sket ikke hvis man er vandt til plasma skærme.. men man skal alligevel være to om at længe det op på væggen på grund af størrelsen på det.

Har set 4K videoer på youtube og spillet Horizon Zero Dawn på PS4 Pro, det er nogle meget flotte farver og en godt detalje grad der er i den skærm!
Specielt de livlige farver kan jeg lide.

Selv alm kabel TV (Digital) er meget imponerende, fodboldkampe klarer den også fint.

Udover det så er skærmen godt nok lysstærk, den kan lave nogle meget skarpe lyse scener, og faktisk også en ok sort.

Ambilight skal jeg bruge noget mere tid sammen med, jeg ved dog at det godt kan være for stærkt i lysstyrken om aften hvis den er sat på konstant varm hvid og fuld styrke.

Android (6.0) er ikke så slemt som jeg frygtede, det svarer ret hurtigt i menuerne, skal prøve at caste fra mobil og computer om et øjeblik og se hvordan det går.

Styring af playstation med fjernbetjeningen går ret hurtigt, det er ikke så laggy som på mit 55" Sony KD55XD7005BAEP.

Når vi snakker om fjernbetjeningen, så må jeg sige at jeg kan lide den, den vejer overraskende meget og føles solid og har smarte kurver på siden samt et lækkert finish, der er et keyboard på bagsiden som er delt op i to dele, en i hver side at fjernbetjeningen til hver hånd.

Det er ikke noget man lægger mærke til når man håndterer den ved kanalskift osv. og det gør livet MEGET nemmere når man skal skrive adgangskoder osv.

Der er mikrofon indbygget, og da jeg afprøvede det for at søge efter 4K movies / 4K videos på youtube så virkede det bare, og uden at den skulle tænke eller gøre det langsommere, det synes jeg er smart (men måske ikke så betryggende med endnu en mikrofon i en gadget/dims i huset...)

Der er mange knapper på den og det kan godt blive en smule forvirrende at finde det man lige leder efter, og det gør det ikke nemmere at Philips har valgt en lidt mat farve til symbolerne og en endnu mere utydelig tekststørrelse/farve kombination.. På en grå Januardag som idag kan det være svært at læse selv med den ret tæt på.

Ved ikke om det er fordi jeg er gået fra et 60" LG plasma i Full HD fra 2012 at jeg synes det her TV er så fedt og jeg stadig er i WOW stadiet, men jeg er en tilfreds ejer! :)

Nu skal jeg lige lærer hvordan det skal kalibreres, hvad der skal slås fra og til og hvilken HDR indstilling jeg skal vælge osv. har dog slået det meste fra som fx skarphed og andre fancy indstillinger.
#266526
Det er 'Direct LED backlight' eller bagbelyst.

HDR leger jeg stadig selv med, der er en håndfuld HDR indstillinger - Personlig - Livagtig - Naturlig - Standard - Film - isf Dag - isf Nat.

Der er et link her med specifikationerne på skærmen. https://www.displayspecifications.com/en/model/b41cdfa

Har lige set en episode af Black Mirror (S4:E4 Hang the DJ) på Netflix i 4K HDR, i nogle af de meget mørke scener fik jeg koldsved, og tænkte allerede på en evt. returnering.
Der var store plamager i de sorte områder og nede i venstre hjørne var det som om at man kunne se at lyset blev forkert fordelt af LED' erne bagved.
Jeg mistænker dog at det er kilden der er noget galt med, for har ikke set det andre steder endnu.

Jeg skal helt sikkert kører nogle tests igennem på skærmen, og lærer en del om indstillingerne osv.
#266588
Fik set den episode af Black Mirror igen og denne gang var der ikke noget at se, stranger things ser rigtig flot ud
Det må have været langsomt internet eller noget der fik det til at se dårligt ud.

@Ghildora det vil jeg gøre, er der noget du kan anbefale ellers mht indstillinger på TV'et?
Jeg har gået efter indstillingerne til et Philips TV i 9000 serien, det har hjulpet men ville gerne have indstillinger til 8102.

Der sker det samme med bagsiden at TV'et efter det har været tændt noget tid, så gaber det i midten hvor der er varmest.
#266857
Opdatering:

Jeg har fået 500kr i afslag fra Wupti, efter jeg skrev til dem ang. de små 'støvkorn' skærmen har i et af hjørnerne.

En ting jeg har oplevet med fjernbetjeningen er at man nogle gange skal sigte direkte efter modtageren på fjernsynet og trykke flere gange før der sker noget.

Ambilight har jeg fundet ud af at jeg foretrækker på isf varm hvid, det skaber en biografstemning og hjælper med at gøre det mere behageligt for mine øjne, skiftende farver er lidt distraherende.