Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af claussor
#245877
I går fredags var jeg i Elgiganten for at hente et E6V til 24.995,- da de havde sat B6V op til 20995,- fra 19.995,- og så tænkte jeg springet ikke var så stort, men til alt held havde den lokale butik glemt at ændre prisskilt, så jeg fik et B6V til 19.995,- Helt perfekt, så jeg drog hjem med B6V i 65"

Jeg havde en del frygt før købet og har gået rundt om den varme grød dvs. B6V i en måned nu inden jeg slog til, så jeg tænker jeg ikke er alene og vil her komme med mine tanker som andre forhåbentlig kan bruge i samme situation:

1. Jeg har haft et Panasonic ST50 50" Plasma i 4½ år og det har været helt igennem fantastisk så længe vi ikke snakker dagslys. Et fænomenalt roligt billede der især excellerer i almindelig TV kigning. Fantastisk sortniveau og naturlige farver. Det jeg længe har savnet er lidt flere tommer samt bedre billede i dagslys. Det bliver svært at erstatte.

2. Jeg har ikke været fan af LED, jeg synes billede komemr til at se uldent og fake ud når vi snakker almindeligt TV-signal - derudover så er sortniveau bare stadigvæk ikke imponerende i hvert fald ikke på LED under 10k. Jeg anerkender deres fortræffelige lysstyrke.

3. Jeg HADER alt det motion "pis" der er på moderne TV. Jeg elsker 24p og hader den soapopera effekt billedet åbenbart skal have hos producenterne med diverse trumotion effekter osv. Jeg vil have det nøjagtig som det er optaget.

4. Jeg frygtede OLED fra LG på dette punkt, jeg kan jo se på billede at det også minder mere om LED end Plasma. Det er meget "skarpt" eller afslørende. JEg ved ikke hvad jeg skal betegne det som, men Plasma synes jeg giver et mere blødt og roligt billede - noget jeg foretrækker. Men håber at få bedre billede i dagslys.

5- Jeg frygter OLED og LG i særdeleshed når det kommer til bevægelser i sport fx. fodbold. Mit Panasonic har været helt fantastisk på dette punkt.

6. 20.000,- er mange penge uanset hvad i en branche der udvikler sig meget.

7. Den Mediatek chip eller hvad det er der er i B6V kontra de dyrere brødre i OLED serien fra LG. Er den god nok?

8. Kan jeg udnytte TV'et? Jeg har ikke bluray og kommer ikke til at få det. Jeg bruger MKV filer med min NUC. Dvs. dårligere kvalitet end Bluray men selvfølgelig stadig høj kvalitet. Vi snakker om 1080p filer typisk. Dertil Netflix, Amazon Prime mv. for at prøve HDR og 4K.

Her er mine betragtninger efter 24 timer efter købet:
1. Jeg blev hurtig lunken efter jeg fik tændt for TV. Efter 15 minutter var jeg begyndt at lure på at pakke det hele sammen. Billedet så "billigt LED" agtigt ud. Fake bevægelser (dvs. flydende soapopera med masser af ekstra frames) - endda med et hak i ny og næ (har læst meget skidt om LG's Trumotion). Masser af blæs på billedet men også farver der var helt unaturlige. Det lignede noget Elgiganten ville elske at vise frem i butikken så det overbeviser når det skal konkurrere mod Samsungs modeller... Da jeg fik det hele sat op og dykkede ned i menuen fandt jeg ISF dark - og voila - har intet rørt. Dejigt naturligt billede som helt sikkert kan blive bedre med en kalibrering. Det hjalp gevaldigt og trumotion er slået fra åbenbart da sæbeoperaerne blev en sagablot. Tilfreds.

2. TV især med ISF dark er "næsten" på niveau med Panaet. JEg vil nok mene det er uafgjort. Plasmaet har fordel af kun at være 50" så det lavopløste tvsignal vil blive en større kilde til skuffelse på en 65". Dertil skal siges at mit gamle ST50 bare var uovertruffen på tvsignal - det var dets force. Men er blevet positivt overrasket da jeg har læst mange negative oplevelser mht. LG og TV-signal. Jeg har Yousee kabel skal siges. Positivt overrasket

3. Igen... ISF profiler slår alt Trumotion software fra og giver de naturlige optagelser som instruktøren havde tiltænkt. Tilfreds

4. Samme som 3. ISF hjælper bare rigtig meget og OLED sig fra sin bedste side. Og TV'et er klart bedre end mit gamle plasma i dagslys der var dets akilleshæl - klar upgrade. Mindre reflekser og mere lysstyrke. Tilfreds

5. Fodbold startede ud negativt - TV stod på en af de alm. billedprofiler. Det lignede NFL dvs. bolden var oval når der blev sparket langt og hurtigt. Meget skuffende. ISF dark ændrede dette. Jeg tænker det igen er Trumotion der er elendigt. Tilfreds.

6. De 20.000,- virker faktisk som en fornnuftig pris for OLED i 65". Et godt 65" LED koster velsagtens 10-12.000,- og skal man op i noget LED der kan måle sig med B6V så skal de nok også op i tæt på 20.000,- Tilfreds.

7. Her er jeg mere usikker. Jeg har ingen erfaring med E6V så kan ikke sammenligne kun observere hvad jeg ser. Trumotion er noget gøgl - jeg aner små mikrostutters i ny og næ. Heldigvis er det ikke noget jeg ønsker at bruge. Men kan godt se Panasonic og i særdeleshed Sony er langt bedre på det punkt. Om OLED er medskyldig i dette har jeg ide om. Jeg har læst om BFI eller mangel på samme. Dertil er menuen ikke vildt hurtig - bevares den fungerer men tænker den skal da bruge lidt tid på at reagere på funktioner et gammelt plasma kan fremvise på et splitsekund. Det er tydeligt at alt opsætning ligger i et "sløvt" OS i stedet for noget basic OS der ikke kan en masse andet end styre settings.

8. Det var så det helt store spørgsmål. Panelet er sublimt, 65" vs 50" er jo en nobrainer osv. men hvad med i brug? TV er det vi ser mest - tilsat streaming og MKV. Jeg må sige min frygt er gjort til skamm i hvert fald på de ting vi bruger allerede nu dvs. TV og og MKV. 4K og HDR er en mere blandet fornemmelse. Jeg vil gerne bruge Youtube, Netflix mv. til at se hvor godt billedet kan blive men har til dato ikke prøve det maksimale det kan præstere af forskellige grunde. 1. jeg har ikke taget springet til Netflix's 4k abonnement endnu. 2. Amazon Prime virker til kun at sende i 1080p HDR og ikke 4K selvom min netforbindelse bør være hurtig nok. 3. Youtube appen virker ikke til at være opdateret, HDR ser ikke ud til at virke på den endnu. Jeg tænker om appen er opdateret til E6V? Og om det skyldes LG chippen der får en fordel her? Det bedste bllede jeg indtil videre har set er 4K på Youtube video med tigeren - kendere ved sikkert hvad jeg mener :)

Dertil: Fjernbetjeningen er godt nok ringe. Billigt udført, ingen lys i knapper, og værst af alt ingen info knap. Dvs. man kan ikke se hvad input signal tv får. Fx. 24p, HDR, 720p etc. Der er ingen måde at få det frem på, hvilket er en kilde til stor frustration da det så er svært at vide om man udnytter sit TV fuldt ud. Jeg kan forstå den bedre fjerntjening til E6V har dette. Positivt er rullehjulet til fx. at bladre i kanaler med. Det er ren fornøjelse at bladre frem og tilbage. Fx. at gå fra DR på plads 1 til TV3sport i slutningen af 40'erne tager 1 sekund.

Håber det kan bruges folkens :-) Og til slut... B6V ryger ikke retur :D
Brugeravatar
Af MigSelv
#245880
Godt initiativ, med en gennemgang af en "kritisk" bruger. Der er sikkert en del, med samme tvivl omkring tv skifte.
Jeg har selv haft en del plasma tv, det sidste et 65VT50, men blev træt af den evindelige retention, og frygten for burn in. Den samme frygt har naget mig omkring oled, og er derfor nu på mit andet lcd tv. Jeg havde simpelthen ikke modet til oled, af frygt for samme retention/burn in issue, som jeg oplevede på mine sidste plasmamodeller.
Af claussor
#245882
MigSelv skrev:Godt initiativ, med en gennemgang af en "kritisk" bruger. Der er sikkert en del, med samme tvivl omkring tv skifte.
Jeg har selv haft en del plasma tv, det sidste et 65VT50, men blev træt af den evindelige retention, og frygten for burn in. Den samme frygt har naget mig omkring oled, og er derfor nu på mit andet lcd tv. Jeg havde simpelthen ikke modet til oled, af frygt for samme retention/burn in issue, som jeg oplevede på mine sidste plasmamodeller.
Tak for det :) skal siges min kritik af LED er ikke noget oplæg til OLED VS LED eller sådan, blot min personlige subjektive præference. Mht. burn in og retention. Jeg havde absolut nul af dette på mit ST50 og har altid undret mig over den meget snak omkring dette og plasma (havde Samsung før der heller ikke havde det). OLED på de første 24 timer har ikke noget heller :D Men ved godt det er alt for tidligt at vurdere.
Af Kennyiver
#245901
Spændene mini reveiw af dit nye tv!
Jeg har selv købt E modellen og jeg kommer også fra en plasma ( faktisk den migselv snakker om, da jeg købte hans skærm :) )
Det er ren billedemæssigt et stor løft på parametrene som sort niveau, farver og lys. men jeg har stadig stunder når jeg ser film i 24P, hvor jeg savner plasmaen's bløde billede som gør at Bevægelser bare håndteres mere flydende end jeg har hvad LCD og OLED kan uden nogen motions systemer sat til. Og slåes Motion systemerne til, bliver billedet mere fake og urelistiske skarpe. Plasma er bare virkelig godt til et 24P film :)
Ellers kan jeg kun stille mig i kor og sige at OLED virkelig forkæler folk med et 2D billede som kan fornemmes som 3D somme tider pga den ekstreme høje kontrast.
Noget andet er 3D, jeg har brugt det lidt, men det er absolut den bedste 3D oplevelse jeg endnu har prøvet. Det er til stor skarm over biograferne, for deres 3D er elendig til samligning.

E modellens fjernbetjening er bedre ja, men jeg synes stadigvæk at den føles billig! Jeg mener at til et tv til 20000 kr skal der følge et ordentlig fjernbetjening med! Det er ufattelig ringe og jeg forstår ikke hvorfor producenterne ikke gør noget mere ud af det. Det er jo reelt det eneste af tv'et som man rører ved efter tv'et er sat op eller hænger på væggen. Der er så mange point at hente i kvalitet fornemmelsen og ens følelse af hvad man har fået for sine penge. Det er mig ubegribelig. men jeg ved også godt at nogen bruger en universal fjernbetjening, så det er sikkert ikke mange som mener det samme som jeg :)
Af Beckham
#245910
Tillykke med købet! Og tak for den fine gennemgang af dine overvejelser....bestemt interessant læsning..:-)
Brugeravatar
Af Keyser Söze
#245915
Super fin gennemgang - og helt enig i alle dine betragtninger!

Efter selv at have haft 4 plasmaer fra Pioneer igennem 10 år sprang jeg også på OLED sidste efterår (65" E6) til stuen og en ditto 55" til soveværelset.

Jeg fik det store af dem kalibreret (af TV-kalibrering) efter en god måneds tid, og det var bare alle pengene værd.

Eneste punkt i din gennemgang, som jeg ikke er enig i, er responstiden for OS'et. Muligvis er det én af forskellene mellem B6 og E6, for her kører det bare super lækkert, hurtigt og flydende. Når der afvikles HDR-indhold, så kan man dog godt mærke at det trækker lidt af processor-ressourcerne ud, men eftersom det er under 2% af forbruget (indtil videre) der bruges på HDR, så lever jeg med det.

Men på rå billedkvalitet: Intet over, intet ved siden af!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#245946
Jeg har tilladt med at rykke tråden til kategorien "Brugeranmeldelser" (med en reference i kategorien "tv-skærme"). Så forsvinder den ikke i mængden af nye tråde, og jeg er sikker på, at der er mange andre forumlæsere, der kan bruge dine erfaringer :)
Af Ludo
#245948
Mange tak for denne tråd. Det er lige, hvad jeg havde brug for.

I må gerne komme med mere input ang. bevægelser, f.eks. ved sport. Har man virkelig intet at være bekymret for, så længe man slår over på ISF (som jeg antager er en profil)?
Af Kaktus-burger
#245994
Tak for din brugbare anmeldelse! Fint at sammenligne med en plasma-skærm.

Apropos plasma-skærme. Er der nogen som kan huske hvad en P50ST60Y kostede i sin tid? Jeg har fundet en på DBA, men jeg synes prisen virker noget høj.

Den er sat til 4700 kr.. ST60 var/er uden tvivl en god performer og en god budget-/mellem-model med reference-kvaliteter, men var prisen ikke nede under 8000 i sin tid, eller husker jeg forkert? Mener det var Pana's billigste eller næstbilligste plasmaskærm.

Undskyld for off-topic, men jeg ville ikke oprette et nyt emne, når der allerede var oprettet en tråd omhandlende plasma.
Af claussor
#246061
Mht. fjernbetjening - jeg må indrømme jeg synes den er under alt kritik. En ting er manglende knapper, noget andet er logikken i strukturen. Man skal klikke rigtig mange gange for at nå frem til diverse ting. Alene det at man ikke bare kan skippe til TV fra Youtube eller andre kilder med et tryk på en knap synes jeg er kritisabelt.

Hertil manglende play, stop, record til harddisk optagelser. Man skal klikke via menusystem. Alting tager blot en del længere tid og ødelægger brugeroplevelsen.

LG's fjernbetjening er som Samsungs udgave af Android. Man tager noget funktionelt og smadrer det med ulogiske valg og fylder på med ligegyldige valgmuligheder. Udgangspunktet her er så Panasonics fjernbetjeninger.

Mht. menu hastighed:
Trykker jeg på settings så kommer den lodrette stribe med valgmuligheder. Trykker jeg så på den nederste hvor jeg får adgang til hele paletten går der 3-4 sekunder før den kommer frem (OS tænker). Det er dybt kritisabelt.

Youtube, Amazon Prime mv. synes jeg fungerer fint. Det er selve WEBOS der er problemet. Det er som om hukommelse er for lille på TV og alt flushes og skal reloades.

Mht. ST60 - jeg tænker det er et klassetv da mit ST50 er det. Jeg ledte efter et brugt 65" inden jeg gik over til OLED. Ville godt have smidt 5k for et hvis der var noget til salg.

B6V og E6V ejere:
Er det lykkes jer at få Youtube appen til at vise HDR materiale?
Af lennon
#246062
Priserne har efterhånden sneget sig ned i mellemsegmentet.Og det betyder,at der nu er en noget bredere kundegruppe end rene "bedste billedentusiaster" .Der har tidligere været nogle meget begejstrede indlæg fra brugere, der netop er gået fra top plasma til OLED . Men ligesom mig har de ekstern lyd,Apple TV e.l, og universal remote - altså bliver det jo så kun den rå billedperformance der vægter . .
Af claussor
#246064
Jeg bruger selv en NUC og ekstern lyd. Men for at få HDR og 4K vil jeg for så vidt bruge de interne smart apps. Og dertil kommer at menusystemet er vel noget man bruger uanset hvor mange eksterne enheder man har. Fx. det at styre profiler til dagslys og mørke. Det er bare trist man skal trykke 3-4 gange igennem et menusystem i stedet for det er tilgængeligt via en knap på remote. Universal remote har jeg nok bare aldrig været fan af.
Af Gil
#246089
claussor skrev: B6V og E6V ejere:
Er det lykkes jer at få Youtube appen til at vise HDR materiale?
Youtube har endnu ikke opdateret deres app på B6 og E6 til at understøtte HDR. Den skulle vist være ude til G6 modellen, så forhåbenligt får vi andre også snart glæde af opdateringen.

(Funktionsmæssigt syntes jeg faktisk Youtube på WebOS er ret dårlig. Den var klart bedre på Android TV, især hvis man subscriber på mange kanaler..)