Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MickDK
#229667
Mit forrige TV (nogle år tilbage) var et Pioneer Kuro PDP-LX6090 som desværre blev stjålet. Fandt aldrig en efterfølger som jeg synes var på højde og valgte derfor at "nøjes" med min filmprojektor og 103" lærred.

Nu har jeg så købt et LG 55EG910V her i Påsken til kr. 9999. Det skal holde indtil et fladt 65" (eller større) OLED er til at købe for penge O_O

Jeg havde egentligt tænkt mig at kalibrere skærmen med min i1Display Pro. Men det er lidt problematisk pga ABL. I stedet har jeg visuelt opsat skærmen ved at teste med adskillige bluray film + denne her fortrinlige side:
http://www.lagom.nl/lcd-test/

Efter et par timer er jeg nået frem til et aldeles fremragende billede og tænkte at jeg ville dele mine erfaringer med.

- 4K vs HD: Naturligvis er 4K bedre, men her og nu er der ikke meget 4K materiale at trække på så jeg valgte den billigere FD OLED skærm med tanke på at spare op til en *store* 4K OLED om nogle år. Det er dog næste som om man ser 4K pga den fantastiske kontrast som gør at man bemærker hver eneste detalje.

- Kvaliteten af billedmateriale: Det er sindssygt vigtigt at man har et ordentligt billedmateriale. Fx er Netflix selv i max kvalitet ofte elendigt mht detaljer, der er masser af pixelering som jeg slet ikke ser hvis jeg afspiller en kvalitetets bluray.

- Gradueringer + detaljer i sort: Efter min "kalibrering" har jeg masser af detaljer i sorte områder samt tætved perfekt glidende overgange fra mellemtoner til sort. Men dette gælder kun bluray, hvis kildematerialet er fx NetFlix eller TDC Play så er der mærkbart tab af kvalitet.

- Tint: Filter/coatingen har en violet som ses i genspejlinger hvis skærmen af slukket, men ellers ses den ikke - faktisk ser jeg ingen tint overhovedet.

- ABL (automatisk brightness limiter): Jeg kan se ABL i aktion hvis jeg foretager test og kikker efter det. Men det er ikke noget jeg har bemærket overhovedet når jeg ser film. Min KURO (plasma) havde det også (og i værre grad), men der bemærkede jeg det også kun hvis jeg direkte provokerede den.

- Burn-in: Dette er en reel mulighed på alle skærme (også LCD). Risikoen har jeg minimeret dels ved at anvende en pauseskærm som træder i kraft efter 2 min inaktivitet (anvender PC mediacenter) - dels ved at dæmpe max lysstyrke lidt (ser primært film om aftenen/mørklagt lokale). Der har indtil nu ikke antydning af burn-in og jeg forventer ikke at det bliver noget problem.

- Bevægelser + stutter: Intet observeret ifbm bluray eller Netflix. Bemærk at jeg bruger et PC mediacenter hvor jeg manuelt kan jeg skifte imellem 24/30/50/60hz. Mao kan jeg specifikt vælge den frekvens filmmaterialet er kodet med. Jeg har dog ikke oplevet det som noget problem endnu, men naturligvis er 60hz at foretrække frem for 24hz hvis der panoreres (der er ingen stutter men OLED er hurtig nok til at man kan se at der er taler om film og ikke at kikke ud af vinduet ;) ).

Som skærmen er sat op nu er hudtoner perfekte, alle detaljer ses tydeligt, der er ingen "black crush" og ingen tint. Skærmen kan både vise scener som er nærmest fløjlsbløde i udtrykket - men også suverænt kraftige kontrastfyldte scener (fx Avatar natscener eller Tron). Jeg sidder ca 2m foran skærmen og har ofte det indtryk at jeg ser ind i en andens stue eller ud af et vinduet - så godt et billedet! Så til de 10K jeg har givet har jeg fået noget der slår min (dengang) 32K Pioneer KURO og som i tilgift er både mere avanceret og bruger (meget!) mindre strøm.

Skærmen er testet og "kalibreret" bla med følgende film: Avatar, Fury Road, Hitman 47, Roque Nation. Næste film der skal (gen)ses bliver nok Gravity, Sunshine, Star Wars, Avengers og 2001 :)

For dem som overvejer LG 55EG910V vil jeg sige: Prøv den da! Elgiganten har 14 dages returret (jeg kommer nok ikke til at gøre bruge af den selv :D) og det er nok tid til at bedømme skærmen. Men det er vigtigt at man bruger noget tid på at få den indstillet korrekt.

Kom gerne med spørgmål/forslag.
Senest rettet af MickDK 30. mar 2016, 10:36, rettet i alt 1 gang.
Af lennon
#229670
Tak for fornem og brugbar info .
Der er altid nogle, som spørger ind til performance ved sport - specielt fodbold ?
Af KBW
#229678
MickDK skrev:Mit forrige TV (nogle år tilbage) var et Pioneer Kuro PDP-LX6090 som desværre blev stjålet. Fandt aldrig en efterfølger som jeg synes var på højde og valgte derfor at "nøjes" med min filmprojektor og 103" lærred.

Nu har jeg så købt et LG EG910V her i Påsken til kr. 9999. Det skal holde indtil et fladt 65" (eller større) OLED er til at købe for penge O_O

Jeg havde egentligt tænkt mig at kalibrere skærmen med min i1Display Pro. Men det er lidt problematisk pga ABL. I stedet har jeg visuelt opsat skærmen ved at teste med adskilllige bluray film + denne her fortrinlige side:
http://www.lagom.nl/lcd-test/

Efter et par timer er jeg nået frem til et aldeles fremragende billede og tænkte at jeg ville dele mine erfaringer med.

- 4K vs HD: Naturligvis er 4K bedre, men her og nu er der ikke meget 4K materiale at trække på så jeg valgte den billigere FD OLED skærm med tanke på at spare op til en *store* 4K OLED om nogle år. Det er dog næste som om man ser 4K pga den fantastiske kontrast som gør at man ser hver eneste detalje.

- Kvaliteten af billedmateriale: Det er sindssygt vigtigt at man har et ordentligt billedemateriale. Fx er NetFlix selv i max kvalitet ofte elendigt mht detaljer, der er masser af pixelering som jeg slet ikke ser hvis jeg afspiller en kvalitetes blurayskive.

- Gradueringer + detaljer i sort: Efter min "kalibrering" har jeg masser af detaljer i sorte områder samt tætved perfekt glidende overgange fra mellemtoner til sort. Men dette gælder kun bluray, hvis kildematerialet er fx NetFlix eller TDC Play så er der mærkbart tab af kvalitet.

- Tint: Filter/coatingen har en violet som ses i genspejlinger hvis skærmen af slukket, men ellers ses den ikke - faktisk ser jeg ingen tint overhovedet.

- ABL (automatisk brightness limiter): Jeg kan se ABL i aktion hvis jeg foretager test og kikker efter det. Men det er ikke noget jeg har bemærket overhovedet når jeg ser film. Min KURO (plasma) havde det også (og i værre grad), men der bemærkede jeg det også kun hvis jeg direkte provokerede den.

- Burn-in: Dette er en reel mulighed på alle skærme (også LCD). Risikoen har jeg minimeret dels ved at anvende en pauseskærm som træder i kraft efter 2 min inaktivitet (anvender PC mediacenter) - dels ved ikke at dæmpe max lysstyrke lidt (ser primært film om aftenen/mørklagt lokale). Der har indtil nu ikke antydning af burn-in og jeg forventer ikke at det bliver noget problem.

- Bevægelser + stutter: Intet observeret ifbm bluray eller NetFlix. Bemærk at jeg bruger et PC mediacenter hvor jeg manuelt kan jeg skifte imellem 24/30/50/60hz. Mao kan jeg specifikt vælge den frekvens filmmaterialet er kodet med. Jeg har dog ikke oplevet det som noget problem endnu, men naturligvis er 60hz at foretrækket frem for 24hz hvis der panoreres (der er ingen stutter men OLED er hurtig nok til at man kan se at der er taler om film og ikke at kikke ud af vinduet ;) ).

Som skærmen er sat op nu er hudtoner perfekte, alle detaljer ses tydeligt, der er ingen "black crush" og ingen tint. Skærmen kan både vise scener som er nærmest fløjlsbløde i udtrykket - men også suverænt kraftige kontrastfyldte scener (fx Avatar natscener eller Tron). Jeg sidder ca 2m foran skærmen og har ofte det indtryk at jeg ser ind i en andens stue eller ud af et vinduet - så godt et billedet! Så til de 10K jeg har givet har jeg fået noget der slår min (dengang) 32K Pioneer KURO og som i tilgift er både mere avanceret og bruger (meget!) mindre strøm.

Skærmen er testet og "kalibreret" bla med følgende film: Avatar, Fury Road, Hitman 47, Roque Nation. Næste film der skal (gen)ses bliver nok Gravity, Sunshine, Star Wars, Avengers og 2001 :)

For dem som overvejer LG 55EG910V vil jeg sige: Prøv den da! Elgiganten har 14 dages returret (jeg kommer nok ikke til at gøre bruge af den selv :D) og det er nok tid til at bedømme skærmen. Men det er vigtigt at man bruger noget tid på at få den indstillet korrekt.

Kom gerne med spørgmål/forslag.
Interessant hvis du kan gå ind under Hvidbalance og sætte Mønstre til Indre og IRE til 5.
Det skal være helt mørkt, tage et billede og up-loade her!
Tak
Af MickDK
#229684
lennon skrev:Tak for fornem og brugbar info .
Der er altid nogle, som spørger ind til performance ved sport - specielt fodbold ?
Ser aldrig sport (det har nul interesse :) ). Men jeg kan godt lige prøve at tjekke hvis der kommer noget fodbold på en af DR's kanaler. Hvad skal jeg evt kikke efter?
Af MickDK
#229685
Mfede skrev:Fedt med en brugeranmeldelse :)
Har du prøvet indstillingerne fra CNET og Rtings?
http://www.cnet.com/forums/discussions/ ... 5503834707

http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/eg9100/settings

Du må meget gerne sammenligne dem med dine egne og se hvad du synes er bedst :)
Tror jeg har prøvet Rtings, men de gav mig ikke kulsort. Der er så sikkert også forskel fra skærm til skærm. Jeg vil lige revisitere Rtings + CNet's indstillinger, men såvidt jeg husker er min opsætning en del anderledes.
Af MickDK
#229686
KBW skrev:Interessant hvis du kan gå ind under Hvidbalance og sætte Mønstre til Indre og IRE til 5.
Det skal være helt mørkt, tage et billede og up-loade her!
Tak
Det tjekker jeg ved lejlighed. Noget særligt der skal fokuseres på her?
Af MickDK
#229688
MickDK skrev:
Mfede skrev:Fedt med en brugeranmeldelse :)
Har du prøvet indstillingerne fra CNET og Rtings?
http://www.cnet.com/forums/discussions/ ... 5503834707

http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/eg9100/settings

Du må meget gerne sammenligne dem med dine egne og se hvad du synes er bedst :)
Tror jeg har prøvet Rtings, men de gav mig ikke kulsort. Der er så sikkert også forskel fra skærm til skærm. Jeg vil lige revisitere Rtings + CNet's indstillinger, men såvidt jeg husker er min opsætning en del anderledes.
Jeg har lige testet Rtings og CNET's indstillinger og sammenlignet med det jeg selv er kommet frem til rent visuelt.

Bemærk at jeg ikke har foretaget nogen ændringer til IRE settings, kun de almindelige indstillinger + Billed + Expert indstillingerne.

CNET's giver "black crush", det ser ikke godt ud mao. Rtings indstillinger er noget anderledes end mine egne, men sjovt nok er det her næsten umuligt at se forskel på billedet med deres indstillinger vs mine egne :) - jeg mangler dog at se hvordan det ser ud i et helt mørkt rum hvor jeg har et næsten kulsort testbillede for at kontrollere at sort rent faktisk er 100% sort.

Her er mine indstillinger:

OVERORDNET:
Billedtilstand: Biograf
OLED-LYS: 80
Kontrast: 80
Lysstyrke: 38
Skarphed: 0
Farve: 48

EXPERT:
Farvefilter: Fra
Gamma: 2.2

BILLEDTILSTAND:
Sort niavu: Høj

Ikke nævnte indstillinger er urørt.

En ting jeg bemærkede er at ABL ikke er så tydeligt med mine indstillinger vs de andre 2. Hvorfor er jeg ikke helt sikker på, umiddelbart kan jeg ikke se forskel mht lys imellem mine og Rtings indstillinger (som giver ca samme resultat som mine egne).
Af KBW
#229697
MickDK skrev:
KBW skrev:Interessant hvis du kan gå ind under Hvidbalance og sætte Mønstre til Indre og IRE til 5.
Det skal være helt mørkt, tage et billede og up-loade her!
Tak
Det tjekker jeg ved lejlighed. Noget særligt der skal fokuseres på her?

Tjekker screen uniformity.

870, 930, 860 m. fl. har rød/grøn/rød color tint og/eller den gule piss tint (ses ved Ire 30 eller 70) mens f.eks 920 og 950 har vigetting og lodret banding (ses f.eks ved Ire 5).

Så vidt vides har det ikke rigtigt været muligt for LG at fjerne begge).
Af Turbo
#229698
KBW skrev:
MickDK skrev:
KBW skrev:Interessant hvis du kan gå ind under Hvidbalance og sætte Mønstre til Indre og IRE til 5.
Det skal være helt mørkt, tage et billede og up-loade her!
Tak
Det tjekker jeg ved lejlighed. Noget særligt der skal fokuseres på her?

Tjekker screen uniformity.

870, 930, 860 m. fl. har rød/grøn/rød color tint og/eller den gule piss tint (ses ved Ire 30 eller 70) mens f.eks 920 og 950 har vigetting og lodret banding (ses f.eks ved Ire 5).

Så vidt vides har det ikke rigtigt været muligt for LG at fjerne begge).
Det er simpelthen ikke rigtig hvad du skriver, på mit TV som er et LG 55EF950V - når jeg sætter MØNSTER til INDRE så er billedet gråt og kun gråt, ingen streger eller farver eller noget andet. Men jeg kan ikke finde alle de IRE indstillinger I taler om, jeg kan kun finde METODE som kan stå på "2 point" eller "20 punkter IRE" - hvor finder jeg alle de IRE indstillinger?
Af KBW
#229699
Metode (sæt til 20 Punkter IRE)
Mønster (sæt til indre)
IRE (sæt til 5)

Her kan du så se uniformitet ved nåsten sort!

For hver af de 20 punkter kan man så sætte:
Rød
Grøn
Blå
for at få gråbalancen på plads
Af Turbo
#229702
Takker mange gange - når METODE sættes til "20 punkter IRE" så skifter den der hedder TRIN som kan sættes til høj/lav til IRE.

Nu kunne jeg se noget ved IRE 5 og 10 - for hver ca. 5 cm er der en meget svag streg (2-4 mm bred) der er micro lidt lyser end resten - det må være det du taler om?

Men det er ikke noget man ser ved TV eller blu ray kikkeri :)
Af KBW
#229703
Det er banding.
Det mørke i siderne er vignetting (lidt ligesom et foto-filter til at give et gammeldags indtryk).

Disse er så værre ved ire 2, men her skal du ha en fil at sætte ind.

Og jo, jeg ser det en del del ved mørke film, prøv evt at se Games of Thrones der vises senere idag!