Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KristianR
#229525
Hej, jeg har haft dette tv siden i lørdags og har fået kigget en del på det i løbet af ugen, og vil gerne dele min oplevelse af tv'et med jer.

Jeg var tæt på at snuppe en Samsung JU7505 eller JS9005 men det endte med dette istedet da det kom på tilbud til 9999kr. 55" er dælme stort ifh. det 32" Samsung jeg havde før! Det er imponerende tyndt i toppen, og det har en fin diskret bue som jeg synes godt om. Jeg synes det var lidt besværlig t pakke skærmen ud da den er ret så skrøbelig og stor, det vr mg omstændigheder pakket ind. Jeg er glad for at skærmen ikke skal byttes for jeg ville da ikke kunne overskue at pakke det ned igen.

Umiddelbart vil jeg sige hold nu kæ.. et flot billede. Jeg har haft adskillige wow oplevelser indtil videre. Blandt andet har jeg været imponeret af sport (skisport, fodbold, nascar, f1, golf, tennis), jeg synes generelt at yousee's kanaler står flot. Indtil nu har jeg brugt det analoge sendenet så det er fedt at få så mange kanaler i så god kvalitet (har den store pakke). Af film har jeg bl.a. set Taxi Driver, wow det så godt ud. Jeg vil også nævne Avatar som jeg har set lidt af og som også imponerede. Film virker virkelig indlevende med den knaldsorte og de stærke dybe farver. Det fungerer godt at afspille video fra en USB harddisk på tv'et.

Det er en imponerende kontrast og dybde dette tv kan levere. ISÆR i ganske svag oplyst stue. Det er rart at farverne ikke ændrer sig uanset hvor man står ifh. til skærmen. Detaljegraden i sort halter dog og er en svaghed ved tv'et synes jeg. Mørke farver er umiddelbart generelt er ikke helt på højde med AMOLED skærmen på min Samsung Galaxy tab s 10.5" som jeg tit bruger til youtube. Da jeg sammenlignede samme videoklip fra tabletten og LG tv'et kunne jeg se at tabletten så lidt bedre ud. Men pyt med det.

Jeg har efterhånden fundet nogle gode indstillinger som jeg synes ser godt ud, og afhængig af lyset i stuen ændrer jeg kun af og til og OLED light og kontrast.

LG tv'ets evne til at levere flydende billeder synes jeg er ok. Der er ingen slør/ghosting. Først lagde jeg, på flere tv kanaler, mærke til lejlighedsvise hak og lidt grove bevægelse, men på det sidste har jeg ærligt talt ikke skænket det en tanke, og det ser egentlig ganske fornuftigt ud nu synes jeg. Måske er det også fordi jeg siden har ændret indstillingerne, jeg ved det ikke.

Det er skønt at kunne vinke farvel til LED tv's irriterende tendens til backlight bleeding/lys fra siderne på mørk baggrund. Igen må jeg nævne den helt kulsorte baggrund som giver film en særlig cinematisk stemning. Lysstyrken falder dynamisk ved lyse baggrunde hvilket er en ærgelig egenskab ved dette tv, det er dog ikke noget jeg normalt lægger mærke til.

Menusystemet og fjernbetjeningen virker helt fint. Menuerne er lidt langsomme, det er mig lidt besynderligt at det ikke kunne gøres mere responsivt. Menuerne på mit gamle tv var upåklagelig hurtige. Det er dog en bagatel. Musestyringen virker fint efter lidt tilvænning, og virker faktisk bedre end piltast knapperne, synes jeg. Jeg er glad for at man kan bladre i kanalerne ude til  højre inden man skifter. Det er lidt synd der ikke er samme youtube app som til Samsung tableten. Jeg kan desuden ikke finde DR's app.

Jeg ville klart gerne have haft 4k, men 20.000kr for et 4k OLED vil jeg ikke give, så et 4k tv må komme engang i fremtiden når det er mere udbredt. Billedkvaliteten på dette opvejer manglen på 4k for mig. Jeg har afspillet et par 4k klip på youtube som jeg synes havde utrolig flotte farver, jeg ved ikke om der er en fordel ved den måde youtube indkoder 4k på. Så jeg har oplevet flot 4k video på dette tv på trods af at det jo ikke har 4k.

Jeg har ikke haft andre nyere skærme i min stue, så måske ville jeg have været lige så positiv overfor en af de nyere LED skærme, så tag min entusiasme over for denne LG med et gran salt, men jeg er ihvertfald meget glad for den indtil videre. 
Af Grandahl
#229526
Tillykke med den Christian, og tak for anmeldelsen, jeg har selv bestilt en af slagsen og ser frem til nærmere bekendtskab med den..

Fornemmer du selv har leget med indstillingerne, eller har du fundet dem etsted. Hvis nogen har fundet nogle gode indstillinger, må de gerne linke hvis det er.. Skønt du ikke oplever det store med slør, det er noget af det mi e bekymringer går på, ligesom det svagere lys ift. LED.. Men jeg glæder mig da..
Hvis du finder en løsning på DR TV, må du gerne informere, ligesom hvis du får andre oplevelser med dit tv hen af vejen..

Tillykke igen :)
Af Mfede
#229527
Her er et link til nogle indstillinger, som du kan afprøve. Giv dem evt. en dags tid, da du i starten kan have indtrykket af at det ser forkert ud indtil du lige har vænnet dig til det:

http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/eg9100/settings

Og: http://www.cnet.com/forums/discussions/ ... 5503834707

De to indstillingsforslag anbefaler forskellige indstillinger ift. TruMotion, som nok er det, der er årsag til de hak, du beskriver. Prøv at se hvad der er bedst for dig og meld gerne tilbage :)
Af KristianR
#229528
Tak for det, og god fornøjelse med din når den kommer. Altid fedt med nyt legetøj hehe. Jeg giver dig mine indstillinger snarest, jeg har prøvet nogle indstiller fra en anmeldelse og så ændret på dem derfra.
Af rasmus28
#229529
Jeg er meget enig med Kristian- fantastisk tv!
Prøv at tjekke jacob and katie schwartz 4k costa rica på youtube. Prøv det klip som er
set er cirka 20 millioner. Min kæbe hang nede ved gulvet.
Her er mine fortrukne indstillinger.
Expert 1.
Oled lys: 54
Kontrast: 85
Lysstyrke: 55
H-skraphed: o
V-skarphed: o
Farve: 50
Hele farveskalaen: standard
Gamma: 2.2
Farvetemperatur: varm 1
Alt andet fra
Hvis du har en meget lys stue-så kan du ændre på oled lys.
Fjernsynet er iøvrigt lang bedre til at håndtere reflektioner end mit gamle panasonic plasma v10.
Af KristianR
#229530
Fedt du også er glad for dit, Rasmus. Vil lige checke den video.

Mfede, jeg har slået Trumotion slået fra, det ser dårligt ud synes jeg. Bevægelser er ok uden.

Her er mine indtillinger som de er nu. Jeg har ikke pillet ved de detaljeret farve indstillinger.

Picture Adjust menu
OLED LIGHT: 86 - denne skifter jeg tit, lige nu i dagslys står den på 86.
Contrast: 70 - skifter også denne
Brightness: 55
H Sharpness: 8 - uden lidt sharpness bliver billedet for blødt synes jeg
V Sharpness: 8
Color: 44
Tint: 0

Expert control menu
Dynamic contrast: Off
Super Resolution: low
Color Gamut: Standard - har indtil nu brugt wide som ser lidt mere imponerende ud, dog nok lidt unaturligt, standard er nok bedre, prøver det lidt
Edge enhancer: Off
Color Filter: Off
Expert Pattern: Off
Gamma: BT.1886 - bedre end standard imo

White Balance sub-menu
Color Temperature: Warm2 - warm1 er også fin
red -3

Picture option Menu
Noise Reduction: Off
MPEG Noise Reduction: Off
Black Level: auto
Real Cinema: On
Motion Eye Care: Off
TruMotion: Off

Afhængig af signalkilden bliver nogle indstiller af og til inaktive, grå.

Er der nogen der ved om DR's app findes til det tv?