Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Turbo
#228560
Mit 55EF950V fik jeg en SMS om i dag at det var klar til afhentning i Elgiganten Herlev.

Jeg gik ind for lige at vende et par ord med sælgeren bl.a. om vi skulle se på det samme da jeg havde hørt om nogle fejl - dertil svares, det kunne vi godt, jeg kunne også bare tage det med hjem og hvis jeg fandt fejl på det var der 14 dages fuld retur ret, og selvfølgelig ville fjernbetjeningen, batterier osv. være blevet åbnet da man skal bruge det for at kunne betjene TV'et og det var der ingen problemer overhoved hvis jeg skulle ønske at returnere det (perfekt).

Jeg gik til kassen for at betale det - fordi det var over 4.000,- vil Elgiganten have billede ID også selvom det var kontant betaling - det har jeg sgu aldrig været ud for før. Jeg har købt biler kontant til flere 100.000,- uden at skulle vise billede ID, betalt med mit dan/vise kort som jeg også gjorde i Elgiganten i dag - det var sidste gang jeg handlede der, jeg er over 50 år og det kan man nok se, den mistroiskhed vil jeg ikke finde mig i. Havde jeg købt det via nettet og betalt med mit dan/visa kort, havde de så bedt mig om at sende billede ID først, gu' havde de ej, klaphatte (tyv tror hver mand stjæler). Nok om den total mærkelige betalings måde de forlanger.

Hjem og ud af kassen med det - da jeg skulle skrue foden på så jeg der kun var 5 skruer med til 6 (3x 2) skruehuler, hmm - fat i manualen og kikke hvad der skal være i kassen, til min store overraskelse stod der at der kun er 5 skrue med til foden - når der er 6 skruehuler skal der også 6 skruer i så jeg måtte i gang med at finde en M4x14 den størrelse skruerne er. Da foden var kommet på og TV'et sat op hvor det skulle stå ledninger sat til må jeg sige jeg synes det er et rigtig flot TV - eneste minus er den gennemsigtige plexiglas (10 mm tyk, 50 mm høj) mellem selve foden og TV'et, den gør at man kan se ledningerne der går til TV'et. Den skulle have været alu farve ligesom selve foden er, det havde også passet fint til min reol, den er grå. men pyt, det er som sagt et rigtig flot TV efter min smag.

Ud af kassen er der lidt for meget farve på men ellers okey billede. Jeg var lidt spændt på hurtige bevægelser da jeg er vant til et Panasonic TH-42PZ80 plasma TV og det klarede det ikke lige så godt som plasma'en. F.eks. en gepard der jager, fokuserer på græsset der fare på tværs af skærmen, det er uskrapt, det var det ikke på plasma'en - så ind på siden her og finde den test Torben har lavet over 960'eren (den samme bare buet, 950'eren er flad) og finde de indstillinger Torben har fundet frem til. Så fik jeg endnu en overraskelse, jeg har en del flere indstillinger end Torben har skrevet i testen samt 2 af indstillingerne kan jeg ikke rører de er inaktive (sort niveau = automatisk og rigtig biograf = til) med out of box software 04.20.10 - efter en opdatering til 04.20.70 kunne jeg ændre rigtig biograf til fra, men stadig ikke sort niveau den er stadig inaktive på automatisk. Men det hjalp en hel del på de hurtige bevægelser med de indstillinger fra testen. Har lige set på store bølger der slog ind mod nogen klipper, alle de små dråber der fare rundt ved det var kniv skarpe (i TV mode).
I HDMI 1 mode er det lige omvendt med sort niveau og rigtig biograf, der er rigtig biograf inaktive på til og sort niveau kan der skifte mellem lav og høj.
Jeg synes måske oled-lys eller lys skal have et par hak op (1, 2 måske 3) i forhold til de indstillinger i testen, ser man nogen mennesker i et rum med mørke vægge ellers normalt lys i rummet er billedet lige et tand for mørkt efter min mening, men det er nok noget om smag og behag.

Jeg er typen der ikke vil accepterer deres bestemmelser eller brugeraftale på et TV - jeg skal heller ikke have en LG konto som TV'et skal logge på - det er et TV, det skal ikke logge på alt mulig pis.
Fordi jeg ikke vil accepter dette, kan jeg ikke sætte "tillad automatisk opdateringer" til, hehe - men fint nok, jeg kan godt selv gå ind og trykke på "søg efter opdateringer" ind i mellem - det gør jeg også på mit Samsung inde i soveværelset.

Det er absolut ikke et TV for min gamle mor på snart 76 år - jeg ville skulle besøge hende i tide og utide for at indstille TV'et fordi hun sikkert ville komme til i tide og utide at trykke på noget forkert. Det er alt for teknisk til hende og sikkert også til mange andre ældre mennesker.

Den fjernbetjening og den lyserøde/røde dråbe der kommer frem på skærmen skal man lige vende sig til, men det tror jeg går ret hurtigt, jeg synes det næsten allerede er ved at være der efter de få timer jeg har leget med det. Jeg kan pege i alle retninger med fjernbetjeningen, den virker bare.

Lyden - ja den er lidt plastikagtig, men man kan ikke forvente andet hvis man lige kikke bag på TV'et - det er en tynd hvid plastik kasse på den nederste halvdel af TV'et, den øverste halvdel er der kun en hvid plastik dækplade. Alt elektronikken inkl. højtalere og stik sidder i den nederste halvdel.
Der er et hav af justerings muligheder til lyden, så man kan godt få det til at lyde okey - men plastik lyden vil altid være der. I stuen bruger jeg altid mit anlæg til lyden, aldrig lyden i TV'et.

Stik - I siden (stadig gemt) sidder alle 3 HDMI, alle 3 USB, hovedtelefon og CI slot - jeg kunne godt have tænkt mig de 2 HDMI og 1 eller 2 USB sad bag på (USB til en SSD pvr).
Bag på er der kun 3 brug bar stik, ant. stik, optisk og satellit (dvb-s2) - alle de andre composite, scart, ethernet osv. høre old tiden til efter min mening.

Billedet - det er kanon godt og i langt de fleste tilfælde overgår det plasma'en.
Men de der dybvands gopler der ligesom har et løbende lysshow i alle farver som på billedet, der knækker den - det er plasma'en bedre til.
http://diverdave.smugmug.com/Invertebra ... E3yU-M.jpg
Samt fisk der panorerer hen over skærmen med nogen bestemte farver i baggrund, kan fisken ligesom godt hakke lidt i det - det oplevede jeg heller ikke på plasma'en. Det er som om problemet kun er der under vandet og er væk når man kommer over vandet. Men som sagt, jeg har kun leget med det i få timer så det kan være noget indstilling der ikke er helt på plads endnu.
Jeg har på en USB nøgle med 6 billeder i 3840x2160 blå, grøn, gul, hvid, rød og sort, ingen mærkelige streger eller noget som helst, alle billeder var deres farve fra kant til kant og ingen pixel fejl eller defekt overhoved.

Signalet fra YouSee BBC-earth er 1080i - signalet fra BD'en via Onkyo TX-NR509 til TV'et 1080p.
Jeg ved godt modtageren Samsung BD-H8900N ikke er toppen af poppen, men så dårlig er den heller ikke da jeg ikke oplevede de fejl da plasma'en var TV'et i samme opset.

Til de nysgerrige hvorfor jeg aldrig bruger lyden i TV'et i stuen er fordi mit anlæg lyder en mil. gange bedre end et TV nogen sinde vil kun komme til, selv ved tale.
Front: JBL ES100BK
Sub.: JBL ES250PWBK (ikke altid tændt da der er god bas i front (2x 10" i hver side))
Center: Infinity Beta C360 (black)
Bag: Infinity Beta 20 (black)
Stuen er 29-30 m2 så det er mere end rigeligt.

Jeg får nok skrevet lidt mere om TV'et når jeg får leget lidt mere med det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#228561
Tak for tilbagemelding. Jeg har flyttet dit indlæg til "Brugeranmeldelser" i stedet, så det ikke drukner mellem alle de øvrige spørgsmål vi får.

Den kritik du har mht. optagelserne under vandet mv. skyldes nok motion-systemet og ikke dét at det er OLED vs. Plasma. LG's motion-system er ikke blandt de bedste.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#228562
Herligt med en tilbagemelding og tillykke med det nye TV. Jeg går ud fra, at du lagde bestilling ind på det da Elgiganten havde tilbud på modellen her i sidste weekenden?

Hvis du ikke allerede kender siden, så kan du på nedenstående link hente demoklip, så du bl.a. kan få en forsmag på HDR-billedkvalitet på dit OLED-tv. De har også en del 4K-demoklip (uden HDR). Du skal bare downloade dem og flytte dem over på en USB-nøgle.
http://demo-uhd3d.com/categorie.php?tag=hdr
Af Turbo
#228582
Torben:
Tak og undskyld for jeg ikke havde set forummet brugeranmeldelser.

Jeg forstår at du siger det er nok LG vs. Panasonic motion-system jeg har oplevet, hvor det viser sig at Panasonic's ca. 8 år gamle motion-system er bedre end LG's fra sidste år?

Rasmus:
Ja, det blev bestilt sidste weekend da det var på tilbud til 25k.

Tak, jeg kendte ikke siden - jeg har download alle 4 videoer (6 i alt, 2 af dem havde også med dynamic mode).
Nu skal jeg lige have købt en SSD - jeg har et kabel med USB-3 og SATA 6 GB i den anden enden.
Af Turbo
#228583
Citat fra testen af 960'eren:
Magic Remote giver mulighed for styring via bevægelse af en cursor på skærmen, ligesom du kender det fra Nintendo Wii og hvor LG var de første til succesfuldt at introducere dette på TV-platformen, så er der ikke sket så meget med finesserne omkring fjernbetjeningen. Samsungs videreudvikling af denne type fjernbetjening har eksempelvis tilføjet en kapacitiv sensor, som mærker om din finger hviler på "Go" knappen og dermed tænder/slukker for cursoren - dette måtte LG godt kopiere.

Nej det skal de absolut ikke - jeg ville blive sindssyg over det. Det vil bevirke at dråben kommer frem i tide og utide.
Jeg synes det er fint som det er nu, man ruller lige et klik, så kommer dråben frem på skærmen hvis den er gået væk fordi man f.eks. er for lang tid om at læse.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#228591
Som den er nu kommer cursoren jo frem hvis du skubber til fjernbetjeningen. Jeg fandt det ret irriterende. Samsungs løsning gav aldrig anledning til at cursoren dukkede op når man ikke ville have det. Det er et spørgsmål om smag, men jeg havde disse TV stående i flere omgange over et halvt år, så det er ikke udtalelser baseret på få dages brug.

LGs system er ikke nyere end Panas eller Sonys. Du forveksler nok "nyt styresystem" med "ny billedmotor".
Af Turbo
#228595
Det forstår jeg ikke - min cursor kommer ikke frem fordi jeg skubber til fjernbetjeningen eller ved kanal skift med pil op/ned eller vol. op/ned. Hvis jeg skal have cursoren frem uden at trykke på noget, skal jeg svinge fjernbetjeningen fra side til side 5-6 gange, 2-3 gange er ikke nok - jeg har lige været over igen mens jeg skriver dette indlæg. Tog den op, svingede den 2 gange fra side til side og lagde den igen, det kom der ingen cursor ved. Mine fjernbetjeninger ligger altid på tasterne med bagsiden op ad, så jeg vender den endda også.
Måske det har noget at gøre med indstillinger af cursoren, ved det ikke - jeg har min stående på lille dråbe.

Nu bliver jeg forvirret, jeg tror vi snakker forbi hinanden, hehe - citat:
Den kritik du har mht. optagelserne under vandet mv. skyldes nok motion-systemet og ikke dét at det er OLED vs. Plasma.

Derfor spurgte jeg om Panasonics ca. 8 år gamle motion-system stadig er bedre end LGs fra sidste år (2015). Ja, jeg vil gætte på motion-systemet ligger i billide-motoren.

Mit Panasonic plasma er en ca. 8 år gammel model hvor jeg ikke har oplevet det jeg beskrev jeg havde oplevet på LGs EF950V model 2015.
Af Simon R.
#228600
Nu kan du jo ikke sammenligne to forskellige tekonologier på den måde, og bare konkludere at "billedmotoren på mit gamle plasma er bedre end den på mit nye OLED". Der er plusser og minusser ved begge teknologier, og de kræver forskellig billedbehandlings-software.

Udover det, er indstillingerne forskellige på de to forskellige tv.

Har du været inde og ændre ved motion-indstillingerne på LG'et? Der kan du så vidt jeg ved (ligesom på LG's LCD) ændre meget på, hvordan tv'et behandler bevægelser, og dermed minimere (eller maksimere) slør/blur og judder - eller tilføje interpolerede frames, hvis du mere er til "soap"-effekten:) Prøv at rode lidt med dem, og find det, du synes ser bedst ud.
Af Turbo
#228612
Simon R.
Ja jeg har prøvet flere forskellige indstillinger - indtil videre synes jeg stadig bedste resultat opnås ved de indstillinger fra testen (trumotion 0 og 7 - ved der mangler et "e" men sådan står der på TV'et i indstillinger hehe).

Jeg ved godt det er 2 forskellige teknologier og de behandles forskelligt for at kunne danne et billede - det er forskellen på den generelle billede kvalitet jeg beskrev hvor oled'en slet ikke følger med på et par punkter. Dertil blev svaret det nok var motion-systemet og det spurgte jeg lidt ind til, men har ikke fået et svar endnu jeg forstår.
Jeg læste i går om en (som han selv skrev, en fodbold fanatiker) der var skuffet over hans TV kontra et ca. 20 år gammelt B&O (det må vel være CRT), det kunne finde på at hakke i vise situationer. Det fik mig til at se lidt fodboldt fra TV3 sport og det klarede oled'en heller ikke særlig godt - når bolden blev afleveret på tværs af skærmen blev bolden uskarp og lidt trailerslør kom der også - det kunne jeg heller ikke fjerne, jeg kunne få det til at blive meget værre.
Jeg savner CRT og Plasma det var bedre - håber jeg med tiden kan vende mig til ikke at fokuserer på de fejl. For retfærdigheden skal det siges billedet på oled'en er rigtig godt langt det meste af tiden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#228617
Drenge - denne tone hører ikke til her i forum. Jeg vil ikke rydde op i indlæg så længe jeg kun er på mobilen, men det er ikke utænkeligt at jeg fjerner upassende tone senere. Udøv lidt selvcensur i mellemtiden.
Af lennon
#228618
Fortæl lidt mere om dine oplevelser m kamerabilleder ( jpeg) . Jeg formoder at både OLED teknologien og den høje opløsning gir et boost i forhold til at bruge TV' et som dias fremviser . .?
Af Turbo
#228628
lennon skrev:Fortæl lidt mere om dine oplevelser m kamerabilleder ( jpeg) . Jeg formoder at både OLED teknologien og den høje opløsning gir et boost i forhold til at bruge TV' et som dias fremviser . .?
Ja det kunne jeg også formode, men jeg har ikke prøvet endnu. Jeg har kun fyret 6 ens farvet billeder af på den indtil videre for at se efter fejl (.jpg 3840x2160), der var ingen fejl og de var i deres rigtige farver.

Jeg har efterhånden fået set en del blu-ray film på det, kun en gang indtil videre har jeg set problemer - i starten af Fast and Furious 7 hvor de er til begravelse, der panoreres på et tidspunkt på afstand hen over gravpladserne og de mennesker der er til begravelsen, det hakkede - ellers har det kun været en stor fornøjelse at se blu-ray film på det.
Af Turbo
#229475
Jeg bruger indstillingerne fra testen af 960eren på nær lysstyrke har jeg på 50 og farver på 46.
Mine vinduer vender mod syd - der er ingen problemer med at se billedet om det er lyst eller mørkt uden for (jeg ændre ingen indstillinger).

Nu har jeg set over 40 blu-ray film på det (1080p/24). Fast & Furious, Harry Potter, Hobbitten, Jurassic World, Ringens Herre, Star Wars, The Godfather, Transformers, X-Men - altså en god blandning af grafik og hurtige/langsomme bevægelser.
Langt det meste af tiden er billedet knald hammeren godt, hvis jeg skal sætte procent på vil det nok være 99% af tiden.
Problemet med ekstrem hurtige bevægelser og de bliver uskarpe er nok ikke alle der ser fordi det som regel ikke er fokus punktet og det genere heller ikke mig mere som sagt fordi normal fokus punkt er et andet sted.
Det mest i øjenfaldende problem er at billedet ved panorering i en bestemt hastighed hakker lidt - er panoreringen hurtigere eller langsommere er der ingen hakkeri. En underlig fejl i mine øjne - men det er heldigvis sjældent der rammes den panorerings hastighed hvor det hakker lidt.

Ang. Live TV og tuneren kan jeg ikke meget sige om - jeg bruger min Samsung BD-H8900N som tuner da det er den jeg har mit TV kort siddende i og der får TVet altid et 1080p/50Hz signal fra (Live TV) - på TVet kan jeg kun se grundpakken og de få gange jeg har brugt tuneren i TVet har været til Deadline (DR 2) og TV-avisen (DR 1) og der ser ud som alt andet (burde det også).

Jeg har set 10-12 trailers i 4k på det, for fanden det er bare knald hammeren flot og i 4k så jeg ingen problemer overhoved, men som sagt det var også kun trailers.

Selvom det er et knald hammeren godt billede langt det meste af tiden og bedre end Plasma, vil jeg stadig anbefale folk med Plasma at beholde det indtil det ikke kan mere ene og alene pga. det hakkeri der forekommer sjældent.

Jeg kommer selv fra et Panasonic PZ80 Plasma, men det har det desværre ikke så godt mere (svært at tænde).
Af Turbo
#229843
Jeg har set Avatar, der bed jeg ikke mærke i noget, meget flot billede.

Jeg har også set alle 4 af The Hunger Games - i nr. 1 den første ½ time ca. er der en hel del håndholdt kamera. Det hoppen op og ned med kameraet er det samme som hurtige bevægelser, her er det bare hele billedet der har hurtige bevægelser pga. det er kamera. Det var ikke til at holde ud at se på så uskarpt var det.

I den henseende (hurtige bevægelser) er OLED ikke bedre end LCD/LED, der er de ens.

Jeg må indrømme jo mere jeg ser på den OLED jo mere fortryder jeg at jeg købte det pga. den uskarphed ved hurtige bevægelser - og jo mere ked af det er jeg over min Plasma ikke har det godt mere.