Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#229845
Ja, så længe OLED bruger "sample-and-hold"-driver til panelet vil bevægelsesgengivelse have mere til fælles med LCD end det har til fælles med plasma. Lidt ærgerligt, da OLED potentielt er lynhurtig (det ser man f.eks. i VR-briller). Jeg har spurgt LG nogle gange om de ikke har overvejet black frame insertion på panelerne, men det lyder ikke som om, at det sker lige foreløbigt.

Alternativet er at hæve billedfrekvensen i indholdet. Vi skriver 2016, men bruger stadig 24 billeder per sekund til film og 25/30 billeder til tv-udsendelser. Det er altså rimelig svagt efter min mening og er den primære årsag til, at vi stadig har så meget slør på vores tv-skærme.
Af Turbo
#229849
Jeg har en PC stående og glo med et GTX 760 i som kan gå op til 4096x2160 i 60Hz - tror du jeg vil få et bedre resultat med den frem for min blu-ray afspiller (Samsung BD-H8900N)?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#229854
Det vil være det samme, vil jeg tro. Tv'et tager allerede de 24 Hz og viser billederne i i en højere frekvens (f.eks. 120Hz) ved bare at gentage hver frame.

Sløret ligger i selve kameraoptagelsen. For at 24 billeder per sekund ikke skal hakke noget så grusomt, vælger man at filme med lang lukketid på kameralinsen, så bevægelse tværres ud. Peter Jacksons forsøg på at få 48fps indført med Hobbitten gik jo ikke så godt, men hele HFR (high frame rate) trenden vil jeg tro alligevel slå igennem indenfor de næste 4-5 år.
Af Turbo
#235603
Der har været skrevet en del om "risiko for burn in" på oled - jeg har lagt mærke til at hvis TV'et har et stil billede på skærmen, så dæmper det selv lyset efter 1 eller 2 min. ret meget (tror det er oled-lyset den skruer ned for).
F.eks. ved pause af en blu ray film - når man trykker play igen, så er lyset på skærmen også normalt igen.

Alt mulig mærkeligt er slået fra.

Det synes jeg er en smart funktion der er indbygget i TV'et, det mindsker jo risikoen for burn in ret meget :)
Af Turbo
#235654
Som Mfede skriver - samt jeg er IKKE nogen skribent her, men blåt en bruger af forummet som har skrevet en brugeranmeldelse af sit TV ;)
Af Turbo
#267181
Jeg sad lige og kørte programoversigten igennem via info knappen og pil op, ned, højre og venstre.
Pludselig skrev TV'et oppe i venstre hjørne (ligesom når det skifter til HDR mode) at fjernbetjeningens batterier er lav på strøm.
Jeg synes det er herligt så man derved ikke får skiftet batterier unødigt.
Jeg vil gætte på at senere modeller af LG's OLED TV også gør det.