Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nordmannen
#220379
Jeg har hatt denne TV'n i noen dager nå. Skal forsøke å få med det jeg vet av detaljer rundt 920V da LG ikke har opplyst informasjon om denne.

Først og fremst er jeg så langt fornøyd. En helt annen opplevelse enn Sony X8505C, da denne ikke var som forventet. Fargene i profiler som Kino og Expert1 er helt OK ut av boksen. Har ikke kalibrert ennå!

En ny erfaring for meg er WebOS 2.0 fra LG, dette er noe helt annet enn Android TV og OSet fra min gamle Samsung F9005 (før Tizen). WebOS 2.0 er etter min erfaring det beste OS'et jeg har brukt.

Jeg har lest at noen skriver at youtube ikke er i 4K. Hos meg er følgende...
Netflix i 4K = OK
YouTube i 4K = OK (Jeg får et 4K ikon når det er 4K og HD når det er 1080). Det betyr vel at den spiller av i 4K?! Håper det... O-O

Jeg fikk en oppdatering samme dagen som TV'n ble satt opp, det samme gjaldt Netflix og Youtube. Det kan derfor tenkes at oppdateringen gjorde det mulig å spille av 4K i Youtube.

EG920V VS EG960V
EG920V
  • Ikke veggfeste
  • noname høyttalere O-O
  • Kun Magic Remote fjernkontroll
EG960V
  • Veggfeste
  • Harman Kardon høyttalere
  • 2 fjernkontroller (Magic og standard)
Jeg har fått demo av 960 i butikk, og kan ikke se at 920 er noe dårligere på bilde. I Norge er det 5000Nkr i mellom, og tror det er pga foten, veggfeste + HK. Det gir jo mening...

Om jeg har skrevet noe galt/feil informasjon om TV'n så gi lyd :)

Edit: fjernet forskjell om foten da begge er i plastikk.
Edit: Forskjell på antall fjernkontroller
Senest rettet af Nordmannen 4. okt 2015, 10:11, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#220470
Jeg er enig i, at WebOS så klart er det mest modne styresystem pt. Det kan mærkes, at LG har et helt år mere i bagagen og har fået optimeret systemet langt bedre end de andre. Der er naturligvis lige et par ting, som man måske gerne ville have haft anderledes (deres Magic Remote mener jeg er klart dårligere end Samsungs), men tingene kører bare godt.

Foden på EG960 er vel også plastic? Den jeg har her er i hvert fald ikke solidt metal.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#220479
Tillykke med det nye OLED. Det er herligt at høre fra nogle af de første ejere af 4K-modellerne.

Ligesom jeg spurgte om I brugeranmeldelse af den flade; har du evt. forsøgt Amazon's 4K HDR streams? De skulle vist virke på LG's OLED-tv nu, men kræver naturligvis DNS-trick.
Af Nordmannen
#220573
Tusen takk for det Rasmus. TV'n beholder jeg, da jeg ikke kan se for meg å ha noe annet enn OLED etter dette...

Jeg endret teksten om foten. Om deres 960 er også i plastikk så er nok begge like der også.

Jeg skal snart gå i gang med kalibrering. Skal bruke CalMAN 5, men er det noe jeg må tenke på ved kalibrering av OLED? Noe forskjell eller en innstilling man må sette før kalibrering?

Skal forsøke å få testet Amazon, må bare ordne tilgang først O_O
Kommer med tilbakemeldinger så fort jeg har testet tjenesten.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#220581
Vi har lige kalibreret EG960V i forbindelse med testen. Testen kommer online meget snart, så den kan måske give lidt input. Torben kan måske tilføje noget mere konkret, da det var han der sad med målerne :)

Hvis du får prøvet Amazon's HDR er jeg i hvert fald spændt på at høre hvordan det fremstår på OLED'en.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#220586
Du bør nok tage udgangspunkt i Biograf-profilen og så vil man umiddelbart komme ret langt med blot at justere på 2-punkts hvidbalancen. Når den er nogenlunde i vinkel, så kan man finjustere med 20-punkt, så kurven bliver helt flad.

Farvetemperaturen mv. bør sidde ret godt med de indstillinger du får i Biograf-profilen pr. default, men på EG960 var der for meget rød i denne profil, så det skulle justeres lidt.
Af Nordmannen
#220642
Takk for tipset! Jeg gjorde en kalibrering i går og la også merke til mer rødt. Tenkte å se litt på 20 punkt i kveld for å se om det er mer å hente. En annen ting var hvitbalansen og justerte litt der.

Når det gjelder Amazon så har jeg ingen app i TV'n :/ Dette er vel fordi jeg har internett utenfor UK antar jeg!? Men skal se på dette i helgen. Veldig lyst til å se kvaliteten selv.

Men når dere deler deres innstillinger skal jeg sammenlikne disse med mine for å se hvor stor forskjell det eventuelt er! Just for fun O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#220647
20-punkt kan du nok ikke justere ind på øjemål.

Amazon får du kun hvis du laver et VPN-trick.
Af Nordmannen
#220742
Jeg bruker Calman 5 og i1Display Pro. Etter noen forsøk så tror jeg ting begynner å bli OK. Med Warm 2 så synes jeg bildet ble altfor varmt og mer mot gult på det hvit f.eks. Gjorde derfor en ny kalibrering med Warm 1 og da ble ting bedre. Vet ikke om det er normalt, men Warm 3 var ikke så varm som Warm 2. La også merke til at med Warm 2 måtte jeg justere mye mer enn med Warm 1.

Så mitt resultat med litt justering av bildet med Warm 1 profilen ble slik:
cal-1.jpg
cal-1.jpg (83.3 KiB) Vist 21208 gange
Men jeg ble veldig nysgjerrig på Gamut Luminance. Gjør jeg noe veldig feil her siden noen barer er veldig høye?
Gamut Luminance
Gamut Luminance
cal-2.jpg (33.4 KiB) Vist 21208 gange
Jeg er veldig fersk på kalibrering av TV så må bare beklage om resultatet er dårlig... O-O
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#220970
De første grafer ser da rigtig fine ud. Du har DeltaE på farverne på under 2,5 så det er herligt :)

Den nederste graf er jeg ikke bekendt med, men umiddelbart forstår jeg den som om, at den farvede søjler er målværdien i CalMan-programmet og de grå søjler er de målinger, som du har fået foretaget, ikke sandt? Det ser rigtigt nok ud. Gamma er jo udtryk for "lysforløbet" i skærmen, så f.eks. "white" skal jo være høj på en gamma-skala.
Af Nordmannen
#221087
Okei, takk for svar :)
Men jeg gjorde en kalibrering i HCFR for å se om resultatet stemmer overens med CalMan. Det viser seg at det var mye mindre justering på farger i HCFR. Kalibreringen gikk mye fortere og er like fornøyd med bildet. Det ser da hvertfall helt OK ut O-O

Men jeg har på følelsen at jeg kanskje setter noen innstillinger feil i CalMan. Eller så er CalMan mer nøyaktig... O-O nei ikke vet jeg. Gjerne del tips om noen har :)

Legger ved resultatene mine fra HCFR med Movie og Warm 2. Magenta er ikke helt god... beklager ;;)
eg920 rgb
eg920 rgb
eg920-rgb.jpg (86.75 KiB) Vist 21131 gange
eg920 rec
eg920 rec
eg920-dci.jpg (115.9 KiB) Vist 21131 gange
eg920 gamma
eg920 gamma
eg920-gamma.jpg (88.15 KiB) Vist 21131 gange
eg920 temp
eg920 temp
eg920-temp.jpg (73.88 KiB) Vist 21131 gange
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#221088
Jeg har desværre ikke prøvet CalMan softwaren, men begge dine kalibreringeraf gråskalaen sidder lige i skabet. Sekundærfarver kræver nok noget mere fiflen med CMS.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#221097
Når du har din "eg920 rec" graf fremme i HCFR så prøv at højreklikke og aktiver både "Display saturations" og "Display saturations targets". Så får du nogle ekstra referencepunkter for farverne og kan dermed se om du også har ramt de farver spot-on i kalibreringen. Du kan også aktivere de to "color checker" muligheder for yderligere referencepunkter.

Men som Torben siger, så ser det godt ud :)
Af Nordmannen
#221098
Takk for svar :) Ja bildet ser veldig bra ut, kan ikke klage på det. Jeg handlet den nye Chromecasten og synes bildet + panoreringen ble bedre ved streaming. Liker godt Spotify connect med Chromecast... men nok om det!

Jeg skal ta en ny kalibrering med saturations som du nevner. Jeg glemte også av 20 points kalibrering sist, tok bare 10 point.

En ting jeg lurer på. Setter dere innstillingene i HCFR til Color space HDTV Rec.709 eller UHDTV Rec 2020. Og gamma på EG960 til ITU-R BT.1886?