Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#217769
Indledning

Egentlig opstod behovet og købet af vores nye Panasonic TX-55CX800E lidt pudsigt. Dels fik min svoger mulighed for at købe et nyt og større TV, så det var mig en glæde at overdrage ham mit Panasonic TX-58AX800E, som jeg faktisk var meget glad for. Og dels, så havde jeg nogle meget betroede bekendte på AV-udstilling i Frankfurt, som meldte meget positivt tilbage omkring det kommende CX800E. Altså - jeg besluttede mig at købe det kommende TV. Og nøøøjjj hvor jeg ventede længe før TV´et sad på væggen her i stuen.

Men den 29. juni ankom Panasonic Center Rødovre med mit CX800E, og jeg var nok en af de første der fik TV´et i Danmark.

Heldigvis blev mine forventninger bekræftede omkring CX800/802 via AVFORUMS.UK.COM. Her var anmeldelsen lige som jeg havde håbet på. Anmeldelsen her - og i øvrigt samtlige efterfølgende anmeldelser var overordentlige positive omkring TV´ets præstationer. Og her i alt lige fra gode og naturlige farver også i out of the Box tilstand, til et LED panel med meget få Artefacts (billedefejl). Men min version skal I også have - omend mine oplevelser ikke afviger væsentlig fra de anmeldelser som I kan hente rundt omkring på nettet.

Første indtryk

Panasonic har nedgraderet en anelse på byggekvaliteten i årets "Næsten topmodel". Den kommende topmodel bliver nemlig CX900E som kommer til oktober. Nedgraderingen omfatter for mig, (i forhold til mit tidligere 58AX800E), at der nu er en plastbagbeklædning, og ikke længere en metal ditto. For mig er metallet ikke uvæsentligt. Dels udgør metal en stærkere konstruktion, og dels er metal bedre til at aflede varme. Det minder mig om, at panelet ikke er forsynet med blæsere.

Der medfølger ikke længere 2 sæt 3D briller (overvejer om jeg skal anskaffe disse - jeg har ikke set 3D længe). Hoved fjernbetjeningen er nu i samme middelmådige plast kvalitet, som ved øvrige Panasonic TV. Her har jeg fluks bestilt fjernbetjeningen til AX800, og som har en alu overflade.

Selve designet af TV´er lækkert. Det virker meget lidt "Pralende", og ingen dikkedarer. Det næsten smukke ved panelet er jo den noget mørke metalramme, som omkranser hele panelet. Panelet er med andre ord meget neutralt, og vil kunne indpasses i snart sagt alle miljøer.

Man skal omkring ovenstående huske på, at Panasonic har sænket prisen på årets 2015 model betragteligt i forhold til sidste års AX800. Da 58AX800E blev lanceret var prisen næsten 30000 kr - og for 55CX800E er prisen 20000 kr.

Oplevelser omkring billede og lydsystem

Der hvor Panasonic virkelig har anvendt sine prioriteringer er afgjort på billedsiden. Panelet er et såkaldt "Bright panel", og kompatibelt med den kommende HDR standard, med ændrede "Phosphor teknologi" pixels og en masse andet. Faktisk opfylder dette panel de samme specifikationer som dyrere paneler fra Sony og Samsung.

Farverne er helt skønne og naturtro, sortniveauet vurdere jeg til at være på niveau med Pioneers G8 HD modeller - eller bedre, og dermed slet ikke så ringe. Kontrast og billeddybde er imponerende, og bidrager dermed til en rigtig lækker total billedoplevelse.

Panelet er fuldt bagbelyst, hvilket formentlig medvirker til den gode billedkvalitet. Jeg har læst flere steder, at systemet skulle have være forsynet med flere "Billedzoner", end antallet som CX800 er forsynet med. Tja, man kan jo ønske sig mange ting, men eftersom panelets "Screen Uniformity" er fremragende i mine øjne, så er jeg tilfreds.

CX800E er et VA-panel. Det betyder begrænsninger i betragtnings vinklerne. I en stue med en sofa og et par stole i siderne fra sofaen, så udgør panelet ikke problemer.

Omkring billedfejl (Artefacts), har jeg kun observeret en enkel, hvor et kamera blev flyttet meget hurtigt fra en ende af en fodboldbane - til den anden ende. Fejlen var så lille, at jeg ikke tror at alle seere vil bemærke fejlen. Der er jo altid mennesker der er mere sensibel end jeg, og som måske vil kunne se ting som jeg ikke kan, men det må være i småtingsafdelingen. Jeg har ikke noteret DSE, Banding eller andet. Hvis jeg kører nogle test videosekvenser vil jeg sikkert kunne finde flere Artifacts, men hvorfor i alverden skal jeg lede efter fejl, når disse ikke optræder ved normalt brug via TV-kanaler og afspilning af film - både DVD og BD.

Jeg må hellere lige indskyde, at jeg ikke kører på out of the box indstillinger, men benytter indtil videre ISF indstillingerne fra AVFORUMS.COM.UK´s review af CX802B (UK Model af CX800E). Man skal ikke ukritisk benytte sig af andres billede indstillinger, men i dette tilfælde må mit panels specifikke egenskaber og lysomgivelser m.v., harmonere meget godt med det panel som jeg benytter indstillingerne fra.

Lyden via det indbyggede højtalersystem er af en fladskærm at være, her i stuen på 25 m2, ganske okay. Og helt anvendelig til TV-Avis, Inspector Morse osv. Men..... en soundbar eller surround anlæg gør jo underværker for en total billed-filmoplevelse.

Jeg benytter jo normalt min YouSee Samsung boks til TV kanaler, men TV´ets DVB-C tuner (dem er der i øvrigt 2 stk´s af) er en del bedre end tuneren i Samsung boksen. Billedet står renere, mere korrekt - og mere roligt på TV´et.

Jeg går ikke nærmere ind i Browseren "Firefox" - det fungere hurtigt og fint, for Digitalt TV har en glimrende video på deres hjemmeside, som flot fortæller om Browseren.

Menuer m.v.

Menuerne generelt, er som de kendte fra tidligere modeller, dog med tilføjelser som specifikt retter sig til dette TV. Jeg forestiller mig, at der kommer nogle ændringer til menuerne, når der kommer en firmware opdatering til HDR. Nemme og ligefremme og finde rundt i. Egentligt skønt at Panasonic - ligesom ved deres fjernbetjeninger, holder sig til noget gennemprøvet og noget velkendt. Den filosofi kan jeg godt lide.

Panelet afgiver ikke Buzz eller andre lydfænomener.

Refleksioner

Refleksioner, jamen der er refleksioner, som vil optræde i et varierende omfang, alt efter hvor panelet er opsat. Refleksionerne opfatter jeg ikke som værre end de øvrige TV jeg har haft, og her i stuen er de ikke generende ved brug.

Konklusion

Jeg er faktisk ganske imponeret over det nye CX800. Som jeg sagde til en bekendt den anden dag, billedet er faktisk - stort set, alt hvad jeg kan ønske mig. (Dette er min fladskærm nummer 11 siden 2006). Panasonic har virkelig oppet sig med deres 2015 modeller. Det gælder ikke kun CX800 serien, men også med deres øvrige modeller med VA-paneler. Faktisk sad jeg på dagen hvor modtog det nye TV, og glanede til kl. 3 over den skønne billedekvalitet. Og hos mig kan OLED vente lidt endnu, indtil videre - LED teknologien i skikkelse af Panasonic TX-55CX800E opfylder mine forventninger - og her mener jeg, at LED er kommet langt med topmodellerne i 2015 fra flere producenter.

Nu venter jeg bare på en 4K native BD-afspiller, 4K HDR BD-Disc´s. Så er vi ved at være der :)
Senest rettet af Johnhother 7. dec 2015, 02:11, rettet i alt 4 gange.
#217777
God anmeldelse.

Jeg er meget enig med dig i, at LED-modellerne har rykket sig og en meget stor del af æren skal nok tilskrives den trend vi ser med, at man nu bruger direct-LED og ikke edge-LED i mange af modellerne - selv helt ned i de mindre serier. En homogen lysfordeling er en meget stor del af billedkvaliteten ud over selve sortniveauet.
#217788
hans123 skrev:Tak til John for fin gennemgang.

nok det anden bedste lcd tv på marked lige nu ( ax900 nok som bedste )

Skønt med positive bruger oplevelser / anmeldelser.
Jeg tror, at vurderingen af hvilket TV der er bedst af Panasonic´s LED modeller afhænger af, hvem du spørger. Følger man lidt med på f.eks. de engelske AV-Fora, så opleves AX900 med en hel del banding m.v.

I ventetiden på CX800 var jeg faktisk tæt på at hoppe på et AX900, men jeg oplevede så også en del banding og for den sags skyld DSE, da jeg selv nærstuderede TV´et. Og disse ting oplever jeg bare ikke på mit CX800.

At AX900 så har en mere gennemført byggekvalitet - det er et meget lækkert TV, er så en helt anden ting :)
#217792
Rasmus Larsen skrev:Tak for en rigtig fin anmeldelse John. Det er altid herligt at høre erfaringer fra ejerne af de lidt dyrere skærme. De kan være svære at opstøve.
Mig en fornøjelse Rasmus :)
#217824
Yderligere til min brugeranmeldelse af CX800. Jeg har søgt på Youtube på UHD VP9 (VP9 er Youtubes decodningsstandard for UHD video). Jeg er ikke helt klar over om Youtube har implementeret VP9 overalt i deres udvalg af UHD video, men i de tilfælde hvor jeg har søgt på VP9 og afspiller herfra, så står billedet mere smukt, klart og detaljeret end hvis jeg havde været på stedet selv.

Hel utrolig billedoplevelse selvom jeg ikke kan vælge en ISF indstilling, men blot indstillingen "Normal". Pyt med det, billedet er fantastisk, og med meget naturlige farver. Her kommer et UHD TV virkelig til sin ret - mama mia...en skøn billedoplevelse :D
#217834
TAK for anmeldelsen af CX800 :)


jeg og kæresten var en tur i lyd og billede i vodskov for at se den nye cx800 og cx750, til mit held så havde de en 55cx800 og en 55cx750 i butikken .. cx750 kan leveres i en 60" som er min max størelse på fladskærm.Men den tanke glemte jeg ret hurtig.

Jeg blev hurtig forelsket i cx800 og kæresten i cx750 men det var nu mest fordi at cx750 har en blank ramme/kant om skærmen, da jeg så forklarede hende hvad hun skulle se efter på det 2 skærme bla. evne til at vise sort, ja så var hun heller ikke i tvivl om at cx800 vist det flotteste billede på et alm. tv signal.

Vi så også et ax900 på et alm. tv signal og der hælder vi mest til at cx800 havde det bedste billede, men selvfølig kunne ax900 vise et super flot billede i 4k :)

Nogle undre sig måske over hvorfor jeg går så meget op i hvilket billede skærmen kan vise på et alm. tv signal når skærmen kan vise 4k :s men 95 % af det tv vi vil se på vores skærm vil være det alm. tv signal. Koncerter og film ser vi lige pt. på DVD og Blu-ray.

Vi har været en del rundt i forskelige butiker for at se på fladskærme,og jeg må sige at panasonic center får mange plus på kontoen for at kunne vise et alm. tv signal på deres skærme .. mange steder bla. i elgiganten viser de kun en demo som ikke kan bruget til ret meget når man gerne vi se skærmen køre med et tv signal.

Ja jeg skal da også lige nævne at folk i butik slukkede for alt lys i butik så vi kunne se skærmen uden alt det lys der nu er i en butik ... super service :)

CX800s billede er meget tæt på billede fra en plasma skærm.

Mvh.
#217842
@Arnexx, skønt at Panasonic Centrene er seriøse omkring at stille de bedst mulige betingelser til rådighed for kunde-afprøvning af et TV. Men også dejligt at høre, at kunderne er seriøse nok i valget af et nyt TV, til at benytter sig af mulighederne. :)
#223760
Jeg er jo skiftet fra 55CX800E til nu 65CX800E, og hvorfor det? Joh... jeg har egentligt altid ønsket mig et 65 tommer, men mente ikke, at jeg havde plads på væggen. Meeeennnn.... jeg gjorde jo det, at jeg klippede en skabelon ud i pap og satte den op på væggen. Rent praktisk kunne det godt lade sig gøre, men hvad ville min kære frue synes om helhedsindtrykket. Fruens svar "Jamen det er jo ikke så meget større end det foregående". Det foregående var et 58AX800E

Men altså skulle jeg ville have et endnu større TV, så vil det betyde flytning af nogle varmerør - og den går altså ikke.

Og ja, herefter var der ikke så meget andet at gøre end at spørge min forhandler Panasonic Center Rødovre om et leverings tidspunkt, eftersom jeg havde hørt om en del ventetid på 65 tommer udgaven. Men svaret fra forhandleren, bestiller du i dag, så kan jeg levere om 2-3 dage. Yes - here we go. Mit 55 tommer blev solgt på recordere.dk efter lidt prisforhandlinger, som jeg opfatter blev løst til begge parters tilfredshed.

Hvad er så forskellen til mit tidligere 55CX800E? - ikke umiddelbart så voldsomt meget, altså bortset fra et større billede som jeg nyder i fuld drag. Derudover:

- Et lidt bedre sortniveau, som efter en kalibrering blev målt til 0.029, og se det er jo ikke så ringe.
- Intet DSE, Banding eller Clouding. Der var uendelig lidt på min 55 tommer af DSE, og altså intet på det nye..
- Jeg mener måske at billedet står endog mere roligt.

Endelig, så er der ikke her noget der ikke fungere, som man kan ærgre sig over i hverdagen. Bevares der mangler stadig et par opdateringer. Men de ting der fremgår af APP-siden fungere også - selvom jeg ikke har valgt adgang til alt. Men jeg ved fra dem som har et tilsvarende TV, at tingene fungere fornuftigt.

Bare en lille praktisk detalje bagbelysningen ved henholdsvis 55 og 65 tommer udgaverne er gået fra 23 til 18 vd ISF 2.

Jeg var en smule urolig for, at f.eks. ikke HD TV-programmer (SD) ville stå dårligere på et større panel. Men nej - alt står faktisk rigtigt fornuftigt. Og de 65 tommer giver lidt mere smæk på billedet overalt, og naturligvis også på UHD, hvor detaljerings graden er endnu bedre.

Det man skal være opmærksom på med CX800E serien er jo - bortset fra, at uanset om der har været tests af 50, 55 eller 65 tommeren, så har de alle fået høje scores. Men 50 tommeren har kantlys, 55 tommeren fuld bag belysning og 12 FALD zones, og endelig 65 tommeren fuld bag belysning og 32 FALD Zones. De kan altså ikke alle skæres over én kam, og det samme gælder for diverse måleresultater såsom Gamma, sortniveau, farver m.v., der er faktisk en ret stor forskel. Det har jeg boret en del i.

Hvis nogen skulle være i tvivl, så er jeg stjerne glad for mit 65CX800E :) 8-)