Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Scandal
#15312
Nu har jeg haft en LG L2000C i et par uger og har brugt det til lidt af hvert.
Den har erstattet en GAMMEL Compag P1210 (21”, tror jeg) med triniton billedrør

Jeg købte skærmen ud fra følgende punkter
1) En skærm med "god plads" - det vil sige min 20" i 1680*1050 eller 1600*1200
2) En skærm der kan bruges til spil - også FPS
3) Max 3500,-
4) Mulighed for at bytte, ved bare én pixelfejl.

Jeg var inde og kigge på den nye bølge af 22" WS skærme, men hørte for meget dårligt om bl.a. farverne.
Efter lidt research, besluttede jeg at jeg ikke ville have skærm med TN panel.

I forbindelse med spil, blev det klart at jeg ikke kan køre alle spil i native i en af de to opløsninger nævnt i punkt 1 og så faldt valget naturligt på at det skulle være en 20" i 4:3 format, da den jo skalerer fint fra 1600*1200 til 800*600.

Tre kandidater stod jeg med til sidst:
* Dell 2007FP
* Acer 2023
* og så selvfølgelig LG L2000C

Dell'en har jeg tidligere haft på arbejde og jeg synes det er en meget lækker skærm - men tanken om uhyrlige omkoster ved at sende skærmen retur ved evt. pixelfejl, sammen med prisen, udelukkede den.

Acer faldt fra, dels fordi der et eller andet sted i mit hoved står "Discount" på udstyr fra Acer (Undskyld hvis jeg støder nogen) og dels fordi jeg aldrig fandt en rigtig test af den.

Så var der LG tilbage.
Sørme om ikke der var en fin test her på flatpanels og sørme om ikke min lokale PC pusher havde en på lager til fornuftig pris.
Jeg hentede skærmen, med en aftale om at jeg havde 14 dages returret, som hvis jeg havde fået den leveret ”ubeset” – fin service!

Det første der slår én er lyset. Der er meget power på, når man er vant til en gammel CRT :-)

En lynjustering ud fra anbefalingerne i testen har gjort at jeg ikke kniber øjnene sammen, når jeg sidder og kigger på den nu :-)

Jeg har kørt testværktøjet her fra siden.
Jeg er LANGT fra ekspert, men er imponeret over de mørke nuancer - det mener jeg ellers ikke er S-IPS panelernes stærke side... (?)
De lyse gradienter har jeg svære ved at skelne fra hinanden.

Så har der været meget snak om dithering (staveplade?).
Jeg synes helt klart der er linier i gradienterne i de mørke farvenuancer. Dette gælder dog både ved DVI og VGA. Måske er det bare mit utrænede øje der ikke kan skælne?
Jeg har ikke bemærket dette fænomen ved daglig brug.

Når jeg tester bevægelser, synes jeg det er nemt at fremprovokere slør på både forside og bagside af objektet, men det passer vel også meget godt med at S-IPS har nogenlunde lige lang respons på rise og fall.
Når det er sagt, skal det lige nævnes at jeg intet har mærket til dette i CS 1.5 og CS:S.
Faktisk spillede jeg i den første tid videre i 1024*768 uden at bemærket noget. Nu har jeg skiftet til 800*600, men kan altså ikke se meget forskel fra 1024*768.
I Pro Evolution Soccer 6 har jeg til gengæld oplevet lidt slør. Det er kun i tilfælde at kraftig rød (trøje eller bold) på især lysegrøn bane. Her kommer der et grønligt skær, som er meget tydeligt og der panoreres hurtigt.
Dette er det eneste jeg har oplevet med slør.

Udseendet er der ikke meget spræl over. Rammen er af plastic i Alu-look, men det virker ikke billigt.
Foden i sig selv er meget stabil, men samlingen mellem fod og sokkel virker lidt løs.
Den øverste del af foden er i sort plast, som sidder på en metalbund. Den er meget nem at dreje.
Skræmen er ligeledes nem at indstille i højde og "tilt".
Jeg må med skam i stemmen indrømme at jeg ikke har afprøvet pivot, men der medfølger software, som skulle gøre det nemt at vende skærmen som man lyster det… næsten..

Jeg er meget tilfreds med mit køb. Pladsen der er sparet på bordet er jo enormt, billedet står skarp og flot og kontoret er blevet en smule kønnere.
Det eneste der var lidt "træls" er at powerdiode er så pokkers kraftig.
Den meget moderne skarpe blå farve, når den er tændt generede mig en del – men en hint her på forum ledte mig ind i menuen, hvor man kan disable den. Ny lyser den gul i standbymode og lyser kun kortvarigt blåt når der skiftes opløsning.
Det eneste jeg så rigtig mangler, er en USB-hub, men så kunne jeg jo have købt Dell’en i stedet.

Hvis der er spørgsmål, skal jeg gøre mit til at besvare dem, men huske at jeg absolut ikke er ekspert på området. Mine sammenligninger vil derfor mest være mod CRT-skærme og de fladskærme jeg har haft på arbejde.