Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Siggehandf
#188433
En lille anmeldelse af overstående Thomson TV. Købt i Elgiganten for 5000.

Jeg var sådan set der over for at købe Panasonics 47 tommer LED, men konen syntes det var for lille og ikke en stor nok opgradering fra vores gamle 42 Panasonic plasma. (True story)

Jeg deler tingene lidt op for at gøre det mere overskueligt.

Indpakning
Ganske fin. Nemt at få TV'et ud. Man klipper de strips der sidder der på og løfter så op i klassen og så er det lige til at gå til.

Installation
Der er 8 skruer med til foden. Ganske nem at påsætte med en stjerneskuetrækker. Gik helt smertefrit. TV'et har strømledningen indbygget, så det skal bare stikkes i stikkontakten. Det gamle havde en strømledning som skulle isættes på bagsiden. TV'et har:
Antenne stik
x3 HDMI
1 USB
VGA
Stereo udgang (mini jack, rød/hvid)
Analog surround (rød, grøn og blå)
Digital ud (Optisk)
Det estetiske
Jeg synes det er fint udført. Der er en ganske small kant omkring skærmen og der ingen synlige samlingspunkter på overfladen. Foden er fint designet med en blanding af glas og sort plast. Et ganske fornuftigt "anonymt" design, som kan passe ind de fleste steder.
https://docs.google.com/file/d/0B-eE-qH ... sp=sharing

Billedet
Billedet præsentere sig på den typiske måde, som de fleste nye fjernsyn gør. Med farver der brænder sig fast i nethinden og med "levende" farver osv osv slået til på højeste frekvens. Jeg brugte det meste af aftenen på at justere på indstillingerne og kom frem til et resultat, som jeg synes er rigtig godt. Faktisk synes jeg at det laver nogle ganske flotte farver og jeg endte med at være meget tilfreds med resultatet. Jeg så Skyfall på TV'et, som blev streamet fra min iMac til AppleTV i 720p. Filmen har mange hurtige billede serier i starten og jeg oplevede ikke på noget tidspunkt at billedet ikke kunne følge med eller sløring af billedet. Det var en behaglig oplevelse hele vejen igennem filmen og billedet stod skarpt. Jeg har heller ikke oplevet "bleeding" i skærmen når det viser et sort billede.
https://docs.google.com/file/d/0B-eE-qH ... sp=sharing

Menu systemet
Der er ikke meget at komme efter her. Der er kun de basale muligheder, som i kan se på det billede jeg har vedhæftet. Det er sådan set det der kan ændres på billedopsætningen. Det er rigtig nemt at finde kanalerne. Jeg har dog kun DR's kanaler, da jeg næsten aldrig ser almindelig TV. Fin oplevelse og intet at klage over her fra.
Jeg opdaterede TV'et software med en USB stik. Det gik ganske smerte frit og tog et par minutter.
https://docs.google.com/file/d/0B-eE-qH ... sp=sharing

Smart TV
Lad mig bare sige det kort. Dette TV indeholder INTET der kunne minde om en smart tv del. Det er komplet strippet for alt der har med netværk at gøre. Fantastisk tænker jeg, som kun bruger Apple TV. Der er måske nogle der vil savne det, jeg har dog ikke set noget som jeg synes er brugbart af det endnu. Kort sagt, TV'et har intet netværksstik, hvis du hungre efter TV-Sufing, så er det ikke dette du skal have.

En fejl/hjælp
Jeg forsøgte at sende surround signalet fra DR igennem det optiske surround, det resulterede bare i støj i mit Logitech Z-906. Man kan vælge mellem stereo, PCM (Logitech modtager ikke surround signal) og Dolby D, som bare giver støj. Nogle som ved lidt om hvad fejlen kunne være? Jeg har ikke prøvet Analog surround.

Konklusion
Står du mangler et 55" TV som sidekick til dit Apple TV og har ikke for mange penge at gøre godt med og du er fløjtende ligeglad med diverse Smart TV funktioner. Så vil jeg varmt anbefale dette TV.
Af Siggehandf
#188460
Her er et billedet taget med meget dæmpet lys og med et "sort" billede på skærmen. Ikke nemt at se noget når man tager billedet, men det burde være til at se om der er bleeding på skærmen eller ej.

Jeg bemærker intet.

https://docs.google.com/file/d/0B-eE-qH ... sp=sharing

Se allermest ud til at skærmen er slukket, men det er den altså ikke.

Mit kamera er ikke det bedste i verden, men mon ikke det går an.

Her er lige et enkelt mere:

https://docs.google.com/file/d/0B-eE-qH ... sp=sharing

Bare så man også kan se TV'et er tændt, hehe.
Af Tlysthoej
#188516
Hej

Tak for en super anmeldelse, overvejer selv at købe dette TV.

Jeg bemærkede at den har 3x HDMI med HDCP, giver det mig problemer med mit udstyr? Jeg har tilsluttet en 5 ports HDMI boks hvor alle stik kommer fra, det er min Viasat boks, Wii, Blu-ray afspiller og en Medie boks hvor jeg har rippet mine lovlig indkøbte DVD film ned på i forskellige formater som Mpeg4 og MVK, ISO osv...
Jeg har læst følgende om HDCP:

HDCP
Står for "High-bandwidth Digital Content Protection". En kopibeskyttelsesteknologi, der skal forhindre afspilning af piratkopieret video-materiale, typisk i High Definition.

Skal du afspille HDCP-beskyttet indhold, skal både signalgiver og -modtager (eksempelvis henholdsvis dvd-afspiller og tv) understøtte HDCP og være forbundet via en HDMI- eller DVI- forbindelse.

Dvd-afspillere og harddiskoptagere med HDMI-udgang samt HD ready tv-apparater understøtter HDCP. Det gør stadig flere pc-monitorer også, mens eksempelvis grafikkort ikke altid gør det. Derfor er det ofte umuligt at afspille HDCP-beskyttet indhold fra din pc.


og jeg vil jo helst ikke opleve problemer med lyden, når jeg afspiller mine film fra medie boksen...Nogle som har erfaring på dette område?

Mvh
Thomas
Af Grandahl
#188533
Fin anmeldelse:

Men det der bliver ved med rumsterer i mit hoved, er den del med at din kone synes at 47" er for lille en model, derfor blev det en 55"

En kone der insisterer på en større model?? Det lyder som en historie fra de varme lande :D
Af Siggehandf
#188534
Så skulle du se så forvirret sælgeren i El-giganten så ud...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#188535
HDCP er ikke noget du bør bekymre dig om som udgangspunkt, da det meste udstyr er i stand til at lave et såkaldt "HDCP handshake" rigtigt.
Af Guffen
#188750
Hejsa.

Fik du den optiske lyd til at virke? Jeg overvejer dette TV - Men vil jo gerne have min forstærker på :-)

God aften
Af Guffen
#188758
Tak for svaret - Er du fortsat glad for TV'et? :-)
Af TorbenCA
#188766
Jeg har lige købt dette fjernsyn, men kan ikke få det til at bruge hele skærmen ved 1980 x 1080 når jeg slutter det til min computer. Hvis jeg sætter opløsningen ned til 1360 x 768 fylder det helt ud.

Jeg har allerede aktiveret "overscan" og de forskellige zoom indstillinger zoomer for meget.

Jeg kan se på dine billeder at din bruger hele skærmen. Har du nogen bud på, hvordan jeg får mit til det?