Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Andersss
#186116
Opdatering pr. 18. August er at finde i bunden af dette indlæg.

Nå, så fik jeg alligvel en ny skærm med noget størrelse på. Det er ikke sådan når man er på SU og samtidig har en dyr hobby, men der må gås på kompromis hvor det nu lige er muligt.
Der har været en del snakken om LG's billige plasma serier (PA550T og 650T), så nu ville jeg give mit besyv med efter at have haft denne skærm under vingerne i en lille måneds tid efterhånden. PA6500 har samme panel som PA5500, PA650T og PA550T.
Hvis der er stemning for det, så vil jeg gerne forsyne folk med svar på hvad nu end de ønsker, og billeder hvis nødvendigt.

Test udstyr ( ;) ):
- Apple TV (gen. 3)
- Pionner BDP-150 (bluray-afspiller)
- YouSee DVB-C fællesantenne netværk med SD og HD (både analog og digital signal)
- Popcorn Hour A-400
- Tv'et er monteret på væggen med 3-4 cm luft bagved

Indpakning og udstyrsniveau:
- TV'et er pakket forsvarligt ind, men intet ekstravagant. Det er dog et meget robust tv som ikke just fik den mest blide medfart på turen ind til København.
- Tv'et har en tilhørende standard LG remote (en jeg altid har været glad for) - gode knapper, ligger godt i hånden og pænt design.
- Der medfølger diverse jernkerner til modvirkning af forvrænget/forstyrret signal som man kan vælge at bruge eller lade være.
- Manual på diverse sprog (røg hurtigt væk)
- Strømkabel...
og ikke så meget mere - som forventet.

Opsætning:
Tv'et er relativt let af et stort plasma tv at være, men det kræver stadig to mænd at få hængt det op. Opsætning af sprog, land mm. gik glat uden problemer. Jeg har bare kørt en fuld scanning af kanaler som tog alt med hvad der fandtes af kanaler (det meste kan jeg ikke se), men heldigvis er LG's system meget let at slette kanaler og flytte kanaler i, så ingen skade sket der.
Summa summarum - ingen problemer her heller.

Første indtryk:
TV'et buzzer temmelig meget. Øv, øv. Det var ellers en model som var kendt for netop ikke at buzze, men heldigvis er det ikke generende under typiske forhold med tv eller film lyd er ude i højttalerne. Det er tydeligt at det er selve panelet som summer. Det er især hørbart på en lys skærm - som forventet.
Billedeprofilerne er som udgangspunkt helt af H til. Det blev dog heldigvis let rettet op med lidt ændringer hist og her.
Farverne er til gengæld rigtig flotte og selv analogt tv-signal stod rigtig flot på skærmen. Skærmen har gode evner når det kommer til at behandle tv-signaler. HD digitalt tv står knivskarpt fra 4 meters afstand.
Som med andre store plasma tv, så er tv'et et spejl. Dette er unægteligt en svaghed hvis man ikke har muligheden for at garderer sig imod solens kraftige stråler. Når du sidder lige på tv'et er det ikke nødvendigvis et problem, men fra siderne af med sollys fra den modsatte side, så er det faktisk til tider svært at se hvad der foregår på skærmen.
I mørke er betragtningsvinklerne dog ganske gode. Der sker hverken de store farveændringer eller lystab ved selv smalle vinkler.

Bluray-time!
Jeg smækker Star Trek (nyeste) i maskinen og fyrer op får nogle meget farverige scener, hurtige bevægelses-scener og meget sorte/mørke scener. Lad os tage dem i den rækkefølge som dette tv klarer dem bedst:
- Bevægelsesscener: Jeg oplever absolut intet slør omkring bevægende objekter. Panorering medfører også kun meget lidt hakken (cinema-mode slået til) og tv'et håndterer 24hz korrekt. Langt bedre performance her end fx Samsung C7705, som jeg oplever giver grønne skygger om bevægende objekter. Sammenlignet med et Pana GT30 er performance meget lig her. Dog synes jeg at jeg oplever flere forstyrrelser på GT30'eren.
- Meget farverige scener: Her må jeg sige at jeg bliver rigtig glad for mit valg i at købe et plasma tv. Farverne er meget flotte, meget livagtige og realistiske. Lyse, farverige billeder er et punkt som dette tv excellerer på. Med den rette farveindstilling er dette tv en sikker performer.
- Meget sorte/mørke (kontrastrige) scener: Her kommer tv'et til kort. Sort-niveauet er simpelthen ikke godt nok til at konkurrerer med de fleste andre tv på markedet. Dette smitter af på kontrastforholdet, som giver tv'et en stjerne mindre ligemeget hvordan man vender og drejer det. I et mørklagt rum er det tydeligt at sort ikke er sort. Det er dog ikke forstyrrende, og hvis man ikke forventer bedre (eller har brug for bedre), så er det ganske fint. GT30 har et tydeligt bedre sortniveau. Mit gæt vil være at man ville kunne måle sortniveauet til at at ligge et sted imellem 0,70-0,80 cd/m^2.
Grå farve gradienter klarer denne skærm dog godt efter min mening.
Lysstyrken på tv'et er fint til mig og alt rigeligt til mørklagte rum. Det kan også snildt bruges hvis der er lyst i rummet. I mørklagt rum har jeg flere gange oplevet at tv'et på det nærmeste har blændet mig, så det føler jeg er nok til mig.

Så er det de sædvanlige emner med plasma som der altid går rygter om (med mere eller mindre substans i) - retention/burn-in. Dette tv lider absolut IKKE af retention i nogen grad som er værd at snakke om (jeg gør det alligevel). Det er tydeligt at en 21:9 film efterlade to sorte streger hvor der var sorte bjælker, men disse forsvinder på få sekunder. Tv-kanal logoer brænder aldrig fast. Hvidt pauselogo på sort baggrund (som har siddet på en time) forsvinder efter 10-20 sekunder. Dette er absolut ikke et problem på denne model. GT30'eren har lidt retention (meget mere end PA6500), og selv der synes jeg ikke det er et problem.

Pros'n'cons time!

Pros:
- Farver
- Pris
- Design
- Bevægelse i billedet
- Ingen retention
- Meget jævnt interface og hurtig reagerende ved kanalskift

Cons:
- Kontrast (sortniveau)
- Buzzing
- Glare (genspejlning)

Min vurdering af målgrupper:
- Personer som ser meget fodbold eller anden sport.
- Personer som ser meget tv fra tv-kanaler generelt.
- Personer som ser serier og film generelt, men som dog ikke forventer det bedste af det bedste eller ikke har pengene til det.
!!! Det er dog vigtigt at understrege at genspejlninger kan være en ubehagelig affære uanset anvendelseformål, derfor er det vigtigt at man tager dette ind som et forhold !!!

Spørg eventuelt hvis der er noget som i mangler svar på eller har kommentar til :)

Håber det hjælper på dem som er i tvivl om hvad de skal vælge!

/Andersss

EDIT: Stavefejl/meningsforstyrrende fejl er rettet og lidt tekst omkring betragtningsvinkler og umiddelbare målgruppe er tilføjet.

UPDATE (18/8-13):
Nu har tv'et kørt i en god sjat timer, og jeg synes det er blevet tid til at fortælle lidt om mine oplevelser:
Efterhånden som tiden er gået er jeg blevet mere og mere glad for tv'et. Der er aldrig nogen problemer rent teknisk, og efter lidt finjustering af indstillingerne er farverne blevet rigtig flotte. Samtidig synes jeg er sort niveauet er blevet en anelse bedre med tiden. Det er dog stadig et problem med den "grå" sort-farve. Så i går aftes gik den næsten frivillige kæreste og undertegnede igang med at pille tv'et ned, skrue bagpladen af, og begynde at dreje på lidt pots bagpå (de interesserede kan skrive en privatbesked for mere info).
Konklusionen er at sort er blevet en god sjat bedre. Ligeledes er lysstyrken blevet forhøjet en smule (husk at alt jeg skriver kun er observationer med øjnene).
Når tv'et har kørt et par uger kan jeg endelig sige om det er har gjort en stor forskel. Men indtil videre har det løftet tv'et en klasse - jeg er tilfreds :)
Senest rettet af Andersss 18. aug 2013, 11:14, rettet i alt 2 gange.
Af Andersss
#186119
Jeg siger tak for de fine tilkendegivelser! Må hellere læse lidt korrektur i morgen. En gang til sommer kan det være der kommer en opdatering. Der er nemlig en metode til at forbedre sortniveau på, men jeg vil ikke begynde på det før tv'et er kørt rimeligt ind.
Af Andersss
#186149
THM skrev:fint brugerreview, syntes du kommer godt omkring nogle væsentlige ting.
Mange tak. Jeg har nu rettet lidt og tilføjet lidt til anmeldelsen.
Hvis der stemning for, vil jeg gerne ligge mine indstillinger op til billedprofiler :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#186157
En rigtig god anmeldelse! Ærgeligt at TVet ikke lever op til dine forventninger - beholder du det?
Af Andersss
#186159
Torben Rasmussen skrev:En rigtig god anmeldelse! Ærgeligt at TVet ikke lever op til dine forventninger - beholder du det?
Mange tak :) Jeg kan ikke med god ro i sindet sige at jeg forventede Kuro sort. Jeg vidste fra andre brugere at dette tv lå omtrent sidst i tv'et når det kom til sort niveau. Samtidig fik jeg tv'et til en pris som gør det umuligt at få noget som bare minder om i performance og i samme størrelse ;) Som jeg indledte med, så må jeg gå på kompromis når økonomien dikterer det.
Angående sort-niveauet er der mere eller mindre brugervenlige metoder til at få forbedret det en hel del. Jeg overvejer om jeg skal begive mig i kast med det. Jeg kan råbe så meget at det kaldes pot tuning og egentlig bare er justering af tv'et som burde være sket fra fabrikkens side, men som ikke er korrekt. Dette har hos de fleste brugere givet sort niveau omkring samsungs bedre plasma paneler og panasonics 30-serie, så det er fristende at begive sig ud i :)
Brugeravatar
Af A 666
#194551
>Torben Rasmussen "En rigtig god anmeldelse! Ærgeligt at TVet ikke lever op til dine forventninger - beholder du det?"

Hvad mener du ? Det virker netop som om TV'et lever op til hans forventninger.


#0 Super anmeldelse. Kan genkende det fra mit eget 50" 550, som vidst er nogenlunde det samme. Pisse god skærm til prisen. Det er et godt eksempel på at pris og kvalitet ikke altid hører sammen. Der er intet der kan røre den 50" til 4000 kr, hverken på billede eller strøelse.

Der er formentligt heller ikke noget der kommer i nærheden af dit 60" til de 6000-6500 kr man kan få det til.
Af kronholm
#194555
A 666 skrev:>Torben Rasmussen "En rigtig god anmeldelse! Ærgeligt at TVet ikke lever op til dine forventninger - beholder du det?"

Hvad mener du ? Det virker netop som om TV'et lever op til hans forventninger.


#0 Super anmeldelse. Kan genkende det fra mit eget 50" 550, som vidst er nogenlunde det samme. Pisse god skærm til prisen. Det er et godt eksempel på at pris og kvalitet ikke altid hører sammen. Der er intet der kan røre den 50" til 4000 kr, hverken på billede eller strøelse.

Der er formentligt heller ikke noget der kommer i nærheden af dit 60" til de 6000-6500 kr man kan få det til.
skulle da lige være en 50" x60. det er ikke fuld hd men til gengæld vinder det nok på alle andre billedeparametre.
Af Andersss
#194556
Problemet med x60 er at det er så kluntet. For nogen er det jo ligegyldigt.
Mit tv er væghængt.
Desuden kan man godt se forskel på HD ready og fuld HD i de størrelser.