Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af MigSelv
#166570
Så kom dagen, hvor det nye tv blev leveret. Jeg mente, at tiden var inde til 65", så min 55VT30Y stod til udskiftning.

Jeg har kun haft tv'et i 4 døgns tid, så I må nøjes med de første indtryk.
Indpakning af tv er heldigvis letgenkendelig, alt er som det plejer at være med de 2 foregående modeller ( VT20 og VT30 ). Samling af tv'ets fod/stand giver heller ikke problemer, dette tager vel i omegnen af 2-3 minutter.
Panasonic har så, desværre, valgt ikke at lave plads til fingrene i ( håndtag ) bunden af skærmen ( dette var man jo vant til på forrige modeller ). Så her var man lidt nervøs for, om man nu fik ordentligt fat. En 65" kræver alligevel lidt mere af "løftegrejet", end de små modeller. Men alt gik vel, og tv'et gled fint på plads på foden. Nu manglede der blot montering af skruer, så tv og fod kunne få et nært forhold. Men her kom forskrækkelsen, ved tilspænding af de 2 nederste skruer lød et højt smæld. Tårerne kom frem i øjenkrogen, hvad var der sket. Ud med skruerne igen, i endnu engang med tilspænding, og intet smæld fremkom. Jeg undersøgte sagen, og kom frem til, at den dækplade der skjuler hullet i tv'et ( hvor fodens beslag går op/ind i tv'et ), måske ikke var udstanset godt nok. Det får skiven på skruen til at trække dækpladen ind mod tv, når dækpladen så springer tilbage høres et smæld. Og gjorde min VT55 egentlig ikke det samme, det mener jeg, hvis jeg husker efter.
Nu var der klar til tilslutning af kabler fra antenne og andet udstyr. Her er der så en forandring fra sidste år, hvor var alle kabeladaptorerne? Nemlig, væk på nær en fælles component/composit / audio adaptor, samt en adaptor til scart.
Til alle der ønsker vægmontering, peger alle stik ned eller til siden. Dog er elkabel bagudvendt, men med et fladt stik.
Opstart af tv er som Panasonic ejere af de nyere modeller kender det. Der kommer et sprog og landevalg, samt en side med hak i alle tilgængelige tunere. Her fjernes de tunere man ikke ønsker gennemsøgt. I mit tilfælde blev det den analoge, samt DVB-C tuneren. Jeg foretog søgning på DVB-T samt DVB-S tuneren, dette gik der vel ½ times tid med ( tv'et "advarede" med 40 minutter ).
Næste punkt der "poppede" op, var netværkstilslutning. Her var wifi ikonet allerede fremhævet, tv'et havde altså allerede tjekket tilgængelige netværkstilslutninger. Nu skulle min adgangskode til det trådløse net blot indtastes. Her skal det bemærkes, at wifi dongle ikke længere medfølger, men er integreret i tv.
Næste menu fremkom, vil du tilslutte din Touch Pad ( alt foregår med flotte grafiske instruktioner ). Jo hvorfor ikke, og det ville ovenikøbet give motion, for pad'en skulle holdes ½ m. foran tv'et. Både denne og 3D brillerne tilsluttes og "parres" til tv'et på denne måde ( som alt andet Bluetooth udstyr ).
Nu kom tiden til Internet funktionen, skulle jo lige se om alt virkede. Velkommen til Viera Cast, opdatering er nødvendig, hvis funktionen ønskes. På den igen, download af nyeste firmware. Gav jo tid til en kold Pepsi og en rulle tobak på terrassen.
Nu var alt klart til det første kig, jeg zappede lidt i kanalerne. Nej da, nu bladrer man, hvis funktionen ikke slås fra. Billedet fryses i et splitsekund. og nederste højre hjørne løftes og bladres som i en bog.
Hvad så med billedkvaliteten? Fantastisk, jeg troede sgu det var 3D uden briller på ( et haveprogram fra DR ), da billedet viste et blomsterbed ( måske roser ). En dybde som ikke er set før i 2D, kan sikkert tilskrives det bedre sortniveau. En helt igennem overbevisende naturlig farvegengivelse, med tv'et indstillet i PRO1 og alle billedbehandlings systemer i off/fra. Jeg har dog i tv indstilling valgt at dæmpe kontrasten fra 36 til 30, her for at dæmpe effekten af logoer. Dette medfører måske en mindre korrekt kontrast gengivlese, men hellere miste lidt her i starten, hvis det minimerer risikoen for indbrænding af logoer.
TV lyden er godkendt til hverdags brug, og måske en kende bedre end VT30.
Finish på tv er topklasse, ingen slinger her.Panasonic har ikke sparet på finishen og den medleveret billedydelse. Men jeg vil dog alligevel opfordre Panasonic til skarphed på det medfølgende udstyr.
Hverdags remoten er en skinnende meget plasticagtig " budgetmodel", den ligger dog fint i hånden. Men vi snakker Panasonic high-end tv, hvor man forventer, at det skal vises hele vejen igennem. Touch Pad'en hvad er nu det, måske er man blevet for gammel. Den var dog bedre som "pegepind" i webbrowseren end remoten. Apropos webbrowser, hvor dælen havde de gemt den, den sidste app i Viera Cast, havde nær aldrig fundet den.
Selv 3D brillen har man sparet på, ingen robuste etuier, ej heller genopladelige briller. Men brillen skal roses alligevel, den er blevet meget lettere og pasformen til brillebærere er blevet bedre. Især mit brillestel, som har en markant og forholdsvis stor bro, passer imellem 3D brillens stænger uden problemer.
Alle forbeholdene ødelægger dog ikke oplevelsen af VT50 serien, men påfører en ekstra udgift på 2000 kr. eller lidt mere, hvis man som mig ønsker luksusoplevelsen hele vejen igennem produktet.
Men en producent i "krise" må spare hver en Yen, hvor der er mulighed for det.
Til alle der garanteret har spørgsmål omkring " støj", nej 2 blæsere larmer ikke mindre end 4 blæsere, som VT30 serien var udstyret med. Mit tv er noget større end det gamle, og blæserne er dermed løftet op ( højere placering qua kabinetstørrelse ), måske er dette grunden til hørbar blæserstøj. Men som nævnt med min 55VT30, har jeg ikke problemer med dette, da blæserne kun høres ved total stilhed i omgivelserne.
Nu for mig til det mest spændende, hvordan ville BD / Full HD blive gengivet? En skive blev smidt i min Cambridge Azur 751 BD. Nu kom de bedste nyheder i billedmenuen, PRO indstillingen giver mulighed for 1080 Pure Direct ( hvis 1080P signal detekteres ). Ikke noget fumleri med at deaktivere alle mulige og umulige "hjælpekredsløb" ( med undtagelse af 24P Smooth ). Pure Direct Mode blev aktiveret, og nye muligheder dukkede frem. Ønsker herren af tv'et, at køre med farveskala rec. 709 eller SMPTE-C eller måske EBU? Hvorfor ikke bare nappe rec. 709?
Den sidst sete BD blev brugt, her måtte erindringen vel stå skarpest. Michael Jackson, This Is It BD'en blev sat på. Da tabte jeg sgu kæben, denne film er et miks af utroligt gode HD optagelser og SD optagelser omkranset af en sort boks. Tilbage til kæben, HD optagelserne står knivskarpt ( med 10" lagt til forrige størrelse og samme siddeafstand 3,5m. ). Farver som i min optik, står lige i skabet, eller blot som vi ser dem i virkeligheden. SD materialet på denne BD, ved meget kritisk kigning, mangler opløsning. Var det størrelsen på tv'et der afslørede sig selv, eller var det blot optagelsen. Det kan man jo undersøge, og som sagt så gjort. Frem med den bedste SD DVD optagelse, jeg har set / kender til. Robbie Williams Live From Royal Albert Hall blev smidt i afspilleren. Min puls faldt ned, vejrtrækningen faldt til ro, det hele gav mening igen. Alt stod snorlige, som jeg husker det, men igen sortniveauet. Hold kæft her er mørkt, har lyset været slukket længe. Det er imponerende hvad det gør for hele oplevelsen, og gengivelsen i det hele taget, blot med Panasonics forudindstillede værdier. Hatten af for det, med et tak og buk. Panasonic tager det tilsyneladende alvorligt, når man siger, at de vil lave deres bedste tv til dato.
Mine oplevelser med tv'et er pt. ikke mere vidtrækkende, tv'et har jo kun kørt ganske få timer. Og inden jeg kan fylde mere på, forestår en kanalsortering af DVB-S kanalerne.
Af PJ
#166578
Fedt at høre lidt erfaringer fra en bruger. Kom endelig med mere, når du har gjort dig lidt flere erfaringer med det.

Det lyder som om, at tv'et, indtil videre, lever helt op til dine forventninger m.h.t. billedkvaliteten. Godt at høre, at du er så positivt overrasket over sortniveauet og dybden i billedet, specielt når din reference er et VT30, der jo også er et rigtig fornuftigt tv.
Af PJ
#166830
Er du fortsat tilfreds med dit nye køb? Jeg går ud fra, at du har fået leget lidt med det her i weekenden. Jeg afventer lige Rasmus' test af tv'et, og hvis den falder ud, som jeg forventer, vil jeg nok investere i et 50".
Skriv endelig hvis du har fået gjort dig flere erfaringer.
Brugeravatar
Af MigSelv
#166834
PJ skrev:Er du fortsat tilfreds med dit nye køb? Jeg går ud fra, at du har fået leget lidt med det her i weekenden. Jeg afventer lige Rasmus' test af tv'et, og hvis den falder ud, som jeg forventer, vil jeg nok investere i et 50".
Skriv endelig hvis du har fået gjort dig flere erfaringer.
Jeg er fuldt ud tilfreds med det nye tv, det går dog alt for stærkt med, at vænne sig til den større skærm :)
Af PJ
#166880
Haha - kan godt forestille mig, at det går hurtigt med tilvæningen , også selvom 65" er en enorm skærm.
Jeg er personligt ikke så bange for blæserstøj og anden summen, men har du bemærket noget af betydning?
Brugeravatar
Af MigSelv
#166891
PJ skrev:Haha - kan godt forestille mig, at det går hurtigt med tilvæningen , også selvom 65" er en enorm skærm.
Jeg er personligt ikke så bange for blæserstøj og anden summen, men har du bemærket noget af betydning?
Ved stille passager i udsendelser, kan man høre "motorstøj" fra blæserne.
Ved normalt brug og lyd volumen, hører man dette i få sekunder, set over et par timers brug.
Jeg har hørt buzz 1 gang, da viste skærmen på hele arealet en total hvid skærm, så dette anser jeg ikke som et problem.
Brugeravatar
Af MigSelv
#166892
PJ skrev:Haha - kan godt forestille mig, at det går hurtigt med tilvæningen , også selvom 65" er en enorm skærm.
Jeg er personligt ikke så bange for blæserstøj og anden summen, men har du bemærket noget af betydning?
Jeg så en 3D film i går, og size does matter, nu giver 3D mening på et tv.
Ved THX 3D indstillingen i billedmenuen, bliver problemet omkring manglende lysintensitet ved 3D, løftet flere niveauer. Der bliver sparket noget mere energi ud af skærmen, eller også er de nye 3D briller blevet bedre.
Af dk9000
#166929
MigSelv skrev:
PJ skrev:Haha - kan godt forestille mig, at det går hurtigt med tilvæningen , også selvom 65" er en enorm skærm.
Jeg er personligt ikke så bange for blæserstøj og anden summen, men har du bemærket noget af betydning?
Jeg så en 3D film i går, og size does matter, nu giver 3D mening på et tv.
Ved THX 3D indstillingen i billedmenuen, bliver problemet omkring manglende lysintensitet ved 3D, løftet flere niveauer. Der bliver sparket noget mere energi ud af skærmen, eller også er de nye 3D briller blevet bedre.
Kunne enlig godt tænke mig at høre hvordan 3d oplevelsen er som helhed, både med hensyn til komfort under afspilning(flicker osv) for er 2talt splittet med hensyn til det tv :( ved ikke om jeg skal hoppe på lg eller panasonic .
Brugeravatar
Af MigSelv
#166932
dk9000 skrev:
MigSelv skrev:
PJ skrev:Haha - kan godt forestille mig, at det går hurtigt med tilvæningen , også selvom 65" er en enorm skærm.
Jeg er personligt ikke så bange for blæserstøj og anden summen, men har du bemærket noget af betydning?
Jeg så en 3D film i går, og size does matter, nu giver 3D mening på et tv.
Ved THX 3D indstillingen i billedmenuen, bliver problemet omkring manglende lysintensitet ved 3D, løftet flere niveauer. Der bliver sparket noget mere energi ud af skærmen, eller også er de nye 3D briller blevet bedre.
Kunne enlig godt tænke mig at høre hvordan 3d oplevelsen er som helhed, både med hensyn til komfort under afspilning(flicker osv) for er 2talt splittet med hensyn til det tv :( ved ikke om jeg skal hoppe på lg eller panasonic .
Ved aktiv 3D skal der, for at undgå flimren, være helt mørkt i lokalet. Hvis dette ene punkt opfyldes, ser jeg ingen prolemer overhovedet. De nye briller ( Panasonics ), mærker man ikke.
Af allo
#166941
vil du så overveje at skifte den fjernbetjening der følger med med en der 'giver mening' :-D ??? - men ok...- kunne de ikke følge op på den der fulgte med til VT30'er så kunne de i det mindste proppe en Logitech Harmony One ind i kassen :-D
Brugeravatar
Af MigSelv
#166951
allo skrev:vil du så overveje at skifte den fjernbetjening der følger med med en der 'giver mening' :-D ??? - men ok...- kunne de ikke følge op på den der fulgte med til VT30'er så kunne de i det mindste proppe en Logitech Harmony One ind i kassen :-D
Den er bestilt, venter blot på levering. Den medfølgende remote er ikke for køn, men dog alligevel ganske god. Den er forholdsvis tung, og ligger udmærket i hånden.
Af dk9000
#166958
MigSelv skrev:
dk9000 skrev:
MigSelv skrev: Jeg så en 3D film i går, og size does matter, nu giver 3D mening på et tv.
Ved THX 3D indstillingen i billedmenuen, bliver problemet omkring manglende lysintensitet ved 3D, løftet flere niveauer. Der bliver sparket noget mere energi ud af skærmen, eller også er de nye 3D briller blevet bedre.
Kunne enlig godt tænke mig at høre hvordan 3d oplevelsen er som helhed, både med hensyn til komfort under afspilning(flicker osv) for er 2talt splittet med hensyn til det tv :( ved ikke om jeg skal hoppe på lg eller panasonic .
Ved aktiv 3D skal der, for at undgå flimren, være helt mørkt i lokalet. Hvis dette ene punkt opfyldes, ser jeg ingen prolemer overhovedet. De nye briller ( Panasonics ), mærker man ikke.
okay det lyder lækkert, prøvede det nemlig ved panasonic selv og synes jeg fik ret hurtigt ondt i hovedet, har dog ikke prøvet det i FULD mørke på deres skærme, der var lidt halv lyst i lokalet :(


Med hensyn til deres remote, så fandt jeg faktisk deres viera remote app god :) ved så ikke hvilken version panasonic havde med men den virkede hvertfald rimelig godt :)
Af peterhansen214c
#167080
jeg spørger om der er andre brugere af almindelige briller, kan jeg bruge 3d brillerne samtidig mine andre briller???
Brugeravatar
Af MigSelv
#167083
peterhansen214c skrev:jeg spørger om der er andre brugere af almindelige briller, kan jeg bruge 3d brillerne samtidig mine andre briller???
Vi bruger begge briller, og har ikke problemer med at bære 3D brillen uden på disse.