Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af caxx
#144467
05-12 update:Har til dd. Tilføjet lidt opdateringer i forskellige afsnit, hvor jeg havde ny relevant viden at dele.

Brugeranmeldelse af UE40D6505
Købt over hifi-klubben for 7.499kr inkl. Fragt.
[img]http://img8.imageshack.us/img8/3995/led ... llery1.jpg[/img]

Dette er samtidig en løbende anmeldelse, da jeg fik fjernsynet for 2 dage siden, derfor vil jeg tilføje evt. nye erfaringer.


Introduktion:
Goddag!
Jeg har over længere tid kigget på adskillige skærme, hvoraf kravene primært har været rimelig billed, flot design samt god USB-afspilling.
Dette bliver også mit første form for amatør anmeldelse, så bær over for manglende udstyr samt viden.



Første indtryk:
Dette tv har et umiddelbart flot design, samsung har primært fokuseret på en tynd kant. Dette har de opnået tildels, dog er kant på D6505 en smule vinket(omkring 45 grader), så den fremstå en smule bredde end den i realiteten er.

Fjernsynets front har et logo med samsung, og udover det ingenting. På bagsiden findes der knapper(tæt ved kanten) til at skifte kanal, skrue op / ned, skifte source, sluk / tænd, samt menu.

Dog kunne fjernbetjening godt være en smule mere eksklusiv. Jeg kan dog godt lide at der er en knap, som gør man kan tænde lys i samtlige knapper i 3 sekunder - i tilfælde af man ser film i et mørkelagt rum. Alligevel er den ikke særlig flot, sammenlignet med LG’s fjernbetjening som er i blank plast med solide knapper. Samsungs fjernbetjening er i mat plast med en smule svage knapper.

Samtlige stik vender mod siden, hvilket gør TV'et ideelt, hvis man vil hænge det op på væggen.

En ting som irriterende mig en smule i starten, var den helt blanke skærm. På trods af samsung skriver at den skulle hjælpe eventuelle refleksioner, lider denne blank skærm stadigvæk af det. Jeg vil påstå at sige, såfremt du ikke har nogle vinduer, der stå vinkelret på din skærm, så vil det være fint nok, da eventuelle refleksioner vil blive kastet ud af dit synsfelt.

Samtidig havde jeg store problemer med at indstille kanalerne i starten, det vil sige den korrekte rækkefølge. Det blev løst ved at gå ind i menu -> kanal -> rediger kanal nummer -> aktiver. Dernæst gå ind i smarthub -> kanal -> tools -> dernæst ændre kanalnummer, en smule besværligt.



Tilslutninger:
[img]http://img42.imageshack.us/img42/4682/indgange.jpg[/img]
Følgende indgange er der på ovenstående billed:
-3*USB
-4*HDMI
-Antenne
-Satellit
-Lan
-Scart
-VGA
-Mini jack
-Component video

Følgende udgange er der på ovenstående billed:
-Mini jack
-Phono
-Toslink



Funktionalitet:
Usb-afspilning:
Den primære årsag til at mit valg, faktisk faldt på samsung, var fordi de virker længst fremme på multimedia-afspilningens siden. Dette var også korrekt sammenlignet med mit gamle LG530N. Som udgangspunkt fungerer alt egentlig fint, og sync mellem lyd / billeder, har fungeret i op til 1 time(har ikke testet længere, men umiddelbart synkroniser den konstant). Så denne funktion kan hvad den skal kunne, dvs. afspille en givet film korrekt via. usb. Samtidig afspiller den også divx / mkv med srt og sub undertitler, dog ikke iso filer og ligende. Det understøtter også DTS-lydformat.

05-12 update:Jeg har til dags dato ikke oplevet et eneste problem med afspilning, dog vil den f.eks. ikke spole i WMV. AVI / MKV virker perfekt, hvor man har mulighed for at spole og have undertekster.

PVR-funktion:
Jeg har fået testet denne funktion en smule, og den virker umiddelbart fint. Man har to muligheder, hvoraf den ene er at optage på et bestemt tidspunkt, hvilket hedder optage. Dette fungerer fint, dog skal man forblive på den kanal, man optager. Den anden funktion hedder timeshift, som tager omkring 2-3 sekunder at aktivere. Med denne funktion kan man pause live TV. Timeshift slettes automatisk på USB-nøglen, hvor optagelser bliver der. Hvis man skal optage et program, har man også mulig for at mute, samt slukke skærmen. Dette gøres ved at trykke på mute og dernæst tools ->Energibesparelse -> Sluk skærm. Dejlig funktion – da man normalt optager, fordi man ikke har tid til at se det, samt kun en tuner.
05-12 update:Jeg har brugt timeshift funktionen en smule, jeg har dog oplevet problemer med undertekst sync på DRHD, udover det har det virket fint. PVR har ikke brugt særlig meget, da man ikke har to tv-tuners.

DLNA-funktion:
Jeg har personligt ikke testet det endnu, måske hvis jeg får lyst. Jeg har dog kun hørt dårligt om det, idet fjernsynet umiddelbart skulle bruge en anden form for hardware til at behandle billedet fra DLNA. Dette må i hvert fald være konklusionen, da adskillige her på forummet har prøvet sig frem, med både gbit kabel samt switch / router, dog uden held med afspilning af 1080p uden lag / dårlig spolings-muligheder mv.



Billedkvalitet:
Jeg modtager et signal fra min lokale antenne foreningen(DSA-NET), hvilket sender i DVB-T digitalt. Jeg har ligenu 3 HD-kanaler, herunder TV5HD, DRHD, EurosportHD.
Idet jeg ikke er nogen ekspert på dette område, samt intet udstyr, bliver dette desværre en primær subjektiv vurdering.
Jeg prøvede mig frem med de indstillinger, som Rasmus fandt frem til i testen for D8005, det virkede som om, de passede rimelig godt. Dog følte jeg til dels billede hakkede ved panorering, så derfor satte jeg en smule interpolation motion system på, hvilket fungerede fint, jeg satte slør på 7 og ryste på 2.

Resultatet blev en rimelig god gengivelser af sort, dog ikke ligeså sort som LED-tv med micro dimming og ligende, men alligevel rigtig fint til normalt forbrug. Umiddelbart afspiller den både SD og HD skarpt. Jeg synes personligt HD står væsentlig skarpere end min gamle matte 32” LG skærm, det ser bare super skarpt ud. SD står dog også helt fint, uden at virke pixleret eller noget.
Hvis man har et vindue vinkelret ind på fjernsynet, bør man nok overveje, hvorvidt man har mulig for gode gardiner eller mat TV. Jeg synes personligt at mørke scener på højlys dag(Jeg har personligt to vinduer på 50*50cm, som vender mod vest, og et kæmpe 3*3m, der vender mod syd – fjernsynets front vender mod vest) er relativt dårlige, dog noget jeg sikkert kommer til at vende mig meget mere til. Det skal siges jeg ikke bruger nogle garinder, det sikker t læse problemet.



Clouding / Bleeding Lottery:
Jeg har prøvet at teste for det klokken 03.00 om natten, det vil sige relativt mørkt. Umiddelbart irriterer det mig overhovedet ikke, når man f.eks. afspiller i 4:3 format. Det vil sige man kan stor set ikke ser det, medmindre man kigger fra siden, og selv der er det minimalt. Dog er perioder, hvor man f.eks. skifter source fra f.eks. antenne til usb, der lyser skærmen kraftigt op og det bliver mere tidligt både lidt fra hjørner samt nogle få pletter øverst på skærmen. Da jeg snakkede med hifi-klubben, sagde de at de endnu ikke havde fået returneret nogle af deres samsung skærme. Dog kunne de fortælle mig, at samsung havde visse tolerancer de kunne acceptere, før de ville tage den retur. Dette er selvfølgelig et lottery, så mon ikke bare jeg har været heldig.
05-12 update:I dag bruger jeg baggrundsbelysning bag mit fjernsyn altid (http://www.energilys.dk/Kategori/Specia ... -Baand-12V). Dette fungerer rigtigt godt, og gør at skærmen fremstår mere mørk, og samtidig ingen clouding / bleeding. Udover det vil det ikke være særlig mange refleksioner i helt sorte scener, fordi lyset bag fjernsynet bliver spredt i rummet, således at indfaldsvinkelen på fjernsynet bliver skæv(indfaldsvinkel = udfaldsvinkel). Derfor vil der ikke være refleksioner, såfremt man sidder vinkelret på fjernsynet.




Lydkvalitet:
Idet skærmen er utrolig tynd(30mm på det tykkeste). Så kan man altså ikke have en særlig stor lydenhed derinde. Resultatet af det bliver en meget flad lyd, ud nogle vilde bass / diskant toner. Det er selvfølgelig fint til hr. og fru. danmark, dog har jeg personligt investeret i en nogle aktive højtaler, man bare tilslutter direkte i mini-jack udgangen.



Strømforbrug:
Da jeg desværre ikke har noget spar-o-meter, kan jeg ikke måle det. Dog vil jeg tror det ligger omkring de 60-70watt efter det bliver kaliberet. Da maks effekten ligger på 110, og out-of-box er der utrolig meget lys på og ligende, derfor vil det falde drastigt efter at blive kalibraret.



Smart hub / 3-D:
Jeg kan desværre ikke kommentere 3-d kvaliteten, da jeg hverken ejer nogle briller eller har interesse I det.
Lidt af samme årsag har jeg også skrevet smart hub under 3-D, idet jeg faktisk var interesseret i af bruge det. Dog ikke længere, man skal under ingen omstændigheder vælge dette fjernsyn eller for den sags skyld andre fjernsyn pg.a. facebook / internet browser og lignende. Det virker lidt som om de har puttet en 100mhz processor ind i fjernsynet til at styre det, eller hvad der svarer til en ¼ af nuværrende smartphones CPU kraft. Det går bare utrolig langsomt. Nu overdriver jeg måske også en smule, det er trods alt, nok det hurtigeste på markedet. Men alligevel går der hele tiden et par sekunder, og det er på ingen måde sammenlignligt med en computer endnu.

05-12 update:Det fungere stadigvæk ikke optimalt med henhold til hastighed og funktionalitet. Dog har jeg brugt en app fra viaplay, hvilket streamer film og TV, den virker rigtig hurtighed uden problemer. Dog streames det og derfor har de heller ikke HD-kvalitet, men det er alligevel smart og hurtigt ( det koster 100 kr. / måned).




Konklussion:
Uden alt for meget snak mere, vil jeg heller lave en overskuelig cons / pros liste:

Pros:
-Fedt design, smal kant
-Perfekt USB-afspilling, den bedste på markedet
(den eneste producent, der har DTS-licens, samt afspiller, som den skal)
-God håndtering af hurtige bevægelser
-Relativt dyb sort
-Stik vender alle ud til siden


Cons:
-En smule ujævn baggrundslys
-Dårlige højtalere(hvad kan forvente af 30mm tykke enheder :p)
-Håbeløs out-of-box billede
-Ringe fjernbetjening

Price vs. performance wise er det et relativt godt fjernsyn - Jeg vælger i hvert fald, at beholde mit på trods af jeg stadigvæk har returret. Fjernsynet kan behandle både panoreringen og hurtige scener fint, hvilket var stor krav for mig.

PS. Hvis folk er interesseret, kan i bare stille spørgsmål i denne tråd.
Senest rettet af caxx 5. dec 2011, 20:15, rettet i alt 11 gange.
Af Mysen
#144469
Flot anmeldelse. Altid dejligt med brugerinput :)

Jeg er dog ikke enig i, at en 255m tyk skærm skal kaldes tynd, og der burde være plads til en hel masse højtalere deri, hvis dette var tilfældet ;)
Af caxx
#144470
Mysen skrev:Flot anmeldelse. Altid dejligt med brugerinput :)

Jeg er dog ikke enig i, at en 255m tyk skærm skal kaldes tynd, og der burde være plads til en hel masse højtalere deri, hvis dette var tilfældet ;)
Haha, har rettet det til 255mm 8)

EDIT:
Tak for rosen - rediger dette indlæg, så vi ikke får en 2 siders lang samtale!
Senest rettet af caxx 5. aug 2011, 21:43, rettet i alt 1 gang.
Af Mysen
#144471
Stadig for meget... Et komma vil nok gøre det HELT korrekt ;)
Af caxx
#144472
Mysen skrev:Stadig for meget... Et komma vil nok gøre det HELT korrekt ;)
Sikke en god start, det står jo to steder ::l
EDIT: Det er også helt forkert, de 255mm er inkl. fod, umiddelbart vil jeg dog tro fjernsynet er 30-40mm tykt.
Dette er de korrekte mål: 933 x 608,2 x 29,9 mm
Senest rettet af caxx 5. aug 2011, 21:38, rettet i alt 2 gange.
Af Mysen
#144473
Det er bare flueknepperi, og jeg synes det er en god anmeldelse. Desuden kan alle jo regne ud, hvad du mente. Jeg er bare besværlig ;)
Af HenningR
#144626
Hej Caxx,

Super anmeldelse..!

Jeg har købt samme fjernsyn, synes også det er et glimrende fjernsyn.!

Har bare lige et spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med, jeg har prøvet at tilslutte fjernsynet til internettet via vores trådløse netværk derhjemme, fjernsynet kan godt finde vores Router(netværk), men når jeg prøver at logge på, kommer det frem på skærmen at det ikke kunne lade sig gøre, og jeg skal prøve at resette Routeren, eller være sikker på at noget er slået til på Routeren(er på arbejde, kan ikke lige huske hvad "noget" er lige nu, tjekker når jeg kommer hjem.

Kan du huske om du skulle slå noget bestemt til på din Router, eller aktivere noget på fjernsynet, inden du kunne logge på.?

Mvh
HenningR
Af caxx
#144636
HenningR skrev:Hej Caxx,

Super anmeldelse..!

Jeg har købt samme fjernsyn, synes også det er et glimrende fjernsyn.!

Har bare lige et spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med, jeg har prøvet at tilslutte fjernsynet til internettet via vores trådløse netværk derhjemme, fjernsynet kan godt finde vores Router(netværk), men når jeg prøver at logge på, kommer det frem på skærmen at det ikke kunne lade sig gøre, og jeg skal prøve at resette Routeren, eller være sikker på at noget er slået til på Routeren(er på arbejde, kan ikke lige huske hvad "noget" er lige nu, tjekker når jeg kommer hjem.

Kan du huske om du skulle slå noget bestemt til på din Router, eller aktivere noget på fjernsynet, inden du kunne logge på.?

Mvh
HenningR
Skulle slet ikke slå noget til/fra, indtastede bare koden og færdig. Dog glemte den kodeordet et par gange, og skulle indtaste det igen, men det har jeg ikke oplevet mere.

Men tjek hvad der er slået til, måske det har noget at sige.
Af HenningR
#144667
Ok, super..

Prøver igen når jeg kommer hjem, fik også indtastet kodeordet, men videre derfra ville det ikke, tror lige jeg prøver at sætte et netkabel til, for
at se om det virker.
Men lur mig om det ikke er mig der har gjort et eller andet forkert.

/HenningR
Af Samsung-ung
#144676
Hey, det er dejligt med folk der gider anmelde så vi andre kan få nytte af det

Jeg har lige et spørgsmål til dig, da jeg overvejer samme skærm.

Jeg har kigget meget på UE40D7005 og UE40D8005 - hvilke har fantastisk design, i hvert fald for mit vedkomne.

Men hvordan er designet på 6505? Forstå mig ret, jeg kan udfra billeder sagtens se hvordan det er, men er forskellen fra fx. 8005 stor? Jeg ved at forskellen fra 7005 og 8005 er selve Samsung mærket, ellers skulle der ikke være forskel i designet. Men er 6505 noget helt andet, fx. lidt tykkere kant eller er det ret ens?

På forhånd tak.
Af Mysen
#144696
6505 er et par mm bredere i kanten. Kanten består af 2/3 sort plastic og 1/3 gennemsigtig plastic a. la. D7005.
Det er en meget udpræget model, og du bør kunne finde den i din lokale expert/ hifiklubben/ elgiganten/ fona, og du bør se den live, inden du handler..

Imo er den pænere end D8005, fordi den er lidt mindre alu-skinnende. - Lidt mere neutralt, men stadig stilet designet. Det er godt nok plastic, men D8005 kunne sagtens ligne forkromet plastic, lidt ligesom min 2010 Samsung fjernbetjening.
Af StoreSol
#144697
Samsung-ung skrev:Hey, det er dejligt med folk der gider anmelde så vi andre kan få nytte af det

Jeg har lige et spørgsmål til dig, da jeg overvejer samme skærm.

Jeg har kigget meget på UE40D7005 og UE40D8005 - hvilke har fantastisk design, i hvert fald for mit vedkomne.

Men hvordan er designet på 6505? Forstå mig ret, jeg kan udfra billeder sagtens se hvordan det er, men er forskellen fra fx. 8005 stor? Jeg ved at forskellen fra 7005 og 8005 er selve Samsung mærket, ellers skulle der ikke være forskel i designet. Men er 6505 noget helt andet, fx. lidt tykkere kant eller er det ret ens?

På forhånd tak.
Der er stor forskel på 7 og 8 serien, 7 har sort kant og meget grim(billig) plastik kant yderst, 8 har stilren aluant. ( selvfølgelig min mening)
Af HenningR
#144712
Lige en update Vedr. mit problem med netværkstilslutningen, mere hvis der er andre der skulle have samme problem.
Kunne stadigvæk ikke komme på nettet i går da jeg kom hjem, fandt ud af at det var fordi fjernsynet ikke kunne finde min IP-adresse, og Lign.
Jeg hev strøm stikket ud til Routeren, og satte det i igen, og vupti så virkede det.. :)

Lige en anden ting, fjernsynet kan ikke fåes i Expert, Fona, jeg ved ikke med Hifiklubben, og Elgiganten har kun den model der hedder 6515, samme fjernsyn, men med hvid kant omkring.
Du kan købe/se det i Bilka, der fåes det både i 40" og 46" og det er samme pris som på nettet, så kan man jo selv vælge.

Med Venlig Hilsen
HenningR
Af caxx
#144758
Mysen skrev:6505 er et par mm bredere i kanten. Kanten består af 2/3 sort plastic og 1/3 gennemsigtig plastic a. la. D7005.
Det er en meget udpræget model, og du bør kunne finde den i din lokale expert/ hifiklubben/ elgiganten/ fona, og du bør se den live, inden du handler..

Imo er den pænere end D8005, fordi den er lidt mindre alu-skinnende. - Lidt mere neutralt, men stadig stilet designet. Det er godt nok plastic, men D8005 kunne sagtens ligne forkromet plastic, lidt ligesom min 2010 Samsung fjernbetjening.
Det skal måske tilføjes at D6505 har en vinklet kant, der gør den lidt bredere sammenlignet med D6515. Jeg fortrækker personligt D6515, dog kan jeg ikke særlig godt lide hvid, så valget faldt alligevel på D6505.