Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Miths
#139695
På opfordring i kommentarsektionen til en artikel, er længere nede en kopi af de indtryk jeg der gav af Samsungs nye D555 plasma TV (D550 hvis du skulle finde på at søge information på engelsk), som jeg nu har haft i knapt to uger (med 3D briller fra første dag).
Så vidt jeg ved er det deres næstbilligste 2011 model med 3D (hvis jeg ikke er helt misinformeret findes det også i 495'eren, dog er det vist kun en 720p skærm i stedet for 1080p).

Den information jeg er rendt i om D555'eren, indikerer at hovedforskellene på den og de næste skridt op i plasmaserien (D6905 og D7005) er følgende.

- Ingen SMART-TV i D555 (du kan dog naturligvis stadig streame video, billeder og musik over lokalnetværk. Og det lader til at understøtte stort set alle populære videoformater - inklusive MKV som fx min PS3 ikke kan klare)
- Dårligere antirefleksfilter på skærmen i D555 (jeg har måttet sætte et rullegardin op foran persiennen i vinduet lige bag min TV-stol, ellers er der for mange refleksioner i dagslys)
- Lidt færre kalibreringsindstillinger i D555 (det er noget med at de dyrere modeller også har en "10 point white balance scale", eller noget i den retning)
- Efter sigende lidt ringere sortniveau end de dyrere modeller. Jeg mener dog at have læst at D555'eren bruger samme panel.

Og her følger så det jeg oprindeligt havde skrevet i en kommentarsektion.

"Jeg kan starte med det negative. Ved lysstærke billeder, summer mit nye TV højt nok til at det kan høres over lav volumen eller stille passager i TV/film mv.
Jeg brugte flere dage på at Google "plasma tv buzzing" og fandt et hav af rapporter om dette problem for plasma TV generelt. Efter at have haft kontakt med en Samsung tekniker (hvis planlagte besøg jeg efter en længere telefonsamtale afbestilte), blev jeg dog til sidst overbevist om at det jeg oplevede faldt inden for normerne.
Der er for meget besvær involveret med at få det sendt tilbage til forretningen - og alternativerne hvis jeg skal have det byttet eller finde et andet TV inden for samme budget, er ikke garanteret bedre - så jeg har valgt at leve med det, da det langt det meste af tiden ikke kan høres under normalt brug.

Nå, men til dine spørgsmål.
Jeg ser en lille smule meget kortvarig retention ind i mellem - forudsat at jeg stikker snuden helt op til skærmen. Det forsvinder igen efter et minut eller to, og jeg har læst mig til at dette sikkert skulle blive bedre efter de først 100-200 timer.

Crosstalk har været absolut minimalt (stort set ikke-eksisterende) med 3D Blu-rays, sporadisk med 2D-3D konverteringsfunktionen (generelt kun ved højeste dybdeindstilling - som jeg bruger - og kun i mørke billeder).
PS3 3D spil har været en lidt mere blandet fornøjelse, men generelt har jeg kun bemærket jævnligt crosstalk i et par enkelte spil (GT5 or KZ3), ved høje dybdeindstillinger.

HD billedkvalitet - Blu-ray film, donwloadede 720p/1080p videoer, HD TV-kanaler, spil - er i mine øjne fremragende (jeg har taget "kalibreringen" på øjemål, ud fra Movie/Varm2).
Dette er dog min første rigtige erfaring med plasma TV - jeg havde selv før et Samsung M87 1080p LCD TV.

SD billedkvalitet oplever jeg også som ganske god. Jeg har dog mest oplevet dette i form af TV (jeg ikke har prøvet en DVD film endnu), og med den skærmstørrelse her fra godt 2.5 meters afstand, ser det en smule "uldent" ud i kanterne."
Af imprezanizm
#139940
Fin anmeldelse. Har dog lige nogle spørgsmål :)

På en skala fra 1-10 hvordan vurderer du så plasma-buzzen? 10 værende højest mulig buzz

Er du glad for dit køb? Eller tænker du i bakspejlet at du måske skulle have valgt 6-serien eller 7-serien?
Af Miths
#139944
Jeg har ikke rigtigt noget sammenligningsgrundlag for den buzzing/summen, i hvert fald ikke når det drejer sig om plasma TV, da dette er det første jeg har været i "nærkontakt" med.

Men hvis vi tager det værst mulige tilfælde - lysstærkt billede og ingen anden lyd i stuen - så kan jeg høre en relativt tydelig højfrekvent summen fra godt en tre meters afstand (længere kan jeg ikke komme væk uden at forlade stuen).
Det er dog på ingen måde en tone der er så høj og skarp at den er ved at drive mig til vanvid, og jeg er ellers generelt temmelig følsom over for støj.
Lige nu sidder jeg og skriver det her ved min PC et par meter væk, med et lysstærkt stilbillede på skærmen (for lige at teste summelyden), og jeg lægger stort set ikke mærke til den med mindre jeg lytter efter.

Og som sagt er det værste tilfælde. Summelyden svinger fra ikke hørbar ved mørke billeder over diverse tonevarienter og lydstyrker afhængigt af billedet.
Ser jeg TV med moderat lydstyrke over TV-højttalerne hører jeg kun en summen i sjældne tilfælde. Har jeg hovedtelefoner på - som jeg altid har når jeg bruger min PS3 til spil, film, video mv. - hører jeg naturligvis slet ikke nogen summen.

Med hensyn til mit valg af D550'eren, i stedet for at give 3000+ kr. mere for D6905 eller D7005, så har jeg bestemt ikke fortrudt det.
Et ekstra rullegardin i et enkelt vindue har klaret dagslysrefleksionere, og SMART-TV kan jeg helt ærligt ikke forestille mig at jeg kommer til at savne ret meget. Jeg har rigeligt med internetudstyr i hjemmet.
Og med hensyn til summelyden, så rapporteres det vist af nogle ejere af alle Samsungs plasma-modeller. Og jeg har set det for Panasonic, også både 2011 og ældre modeller.
Det er vist bare et spørgsmål om man er heldig at få en skærm der summer lidt højere eller lavere end gennemsnittet. Og så spiller andre faktorer som hørelse (nogle kan vist ikke engang høre de højfrekvente summetoner) og rumakustik naturligvis også en rolle. Jeg fik fx lige skåret toppen af min summen ved at skubbe TV'et 15 cm tættere på bagvæggen.
Af Billy Blaze
#141481
Mange tak for at du gider at dele dine erfaringer med dette TV. Jeg er selv meget tæt på at købe det, skal bare lige se(og høre) det i en butik først. Det som selvfølgelig tiltrækker er den lave pris. Når man er studerende er det jo desværre det første man ser på :D

Jeg vil bare høre om du har nogle opdateringer om dette tv eller om det stadig fungerer som det skal. Evt. om du har hørt nogle andre plasma tvs buzzing, så du har noget at sammenligne med.

Har du kalibreret tvet eller fundet nogle gode indstillinger fra en andens kalibration, som du evt. vil dele med os andre?

Hvordan synes du at tvet fungerer ved PS3 spil? Jeg er nemlig lidt skuffet over deres plasma skærme fra 2010. Jeg prøvede dem sammen med en Xbox 360 og det var lidt skuffende.

Har du prøvet at afspille via USB?
Af Miths
#141496
Jeg er stadig ualmindelig godt tilfreds med mit køb, selv efter at have tilbragt meget tid på forums hvor ejere af passive LG TV er mere end almindeligt glade for at lade kritikken hagle ned over den aktive 3D teknologi :p.

Det buzzer stadig på samme niveau som da jeg købte det, men i de tilfælde hvor jeg kan høre det, er det ikke længere noget jeg rigtigt bemærker. Det er bare blevet baggrundsstøj ligesom PC-blæsere og den slags.

De billedindstillinger jeg brugte først fandt jeg på et andet forum, men jeg har siden justeret dem på "øjemål", efter hvad jeg synes er et godt billede mere end hvad der nødvendigvis er en helt korrekt farvebalance. Du kan se mine nuværende indstillinger nedenfor.
En af de ting der gør D555'eren til et rigtigt godt køb for pengene, er at den bruger samme skærmpanel som de dyrere modeller, inklusive D8005 (de har bare et bedre filter til at klare refleksioner og forbedre sortniveauet).
Jeg har set på et andet forum at der er nogle der i D555'erens servicemenu (som man kan komme ind i med en eller anden kompleks tastekombination) har ændret dens modeltype til D7005. Dette har så låst op for nogle ekstra hvidbalanceindstillinger, så de kan bruge de professionelt kalibrerede indstillinger for D7005'eren som nogle har postet på det samme forum.
Den modeltypeændring laver dog lidt rod i HDMI-portene (som delvist kan omgås med den rette metode), så jeg har ikke villet forsøge mig med det indtil videre, da jeg er ualmindeligt glad for den billedkvalitet jeg allerede har.

Med hensyn til billedkvalitet ved PS3 spil, så synes jeg den er fremragende. Jeg bruger bare de samme indstillinger (og ikke game mode) som jeg gør til Blu-ray/DVD film og andet video.

Jeg bruger næsten altid min PS3 til videoafspilning (streaming fra PC), men jeg har prøvet videoafspilning med en USB-stick i TV'et. Det klarerede uden problemer og med rimelig hurtig respons, 720p/1080p MP4, 720p WMV og 720p MKV. Jeg har vist ikke testet det med DivX/Xvid, men det er på listen over understøttede formater.

Og her er mine billedindstillinger for PS3 HDMI-porten (jeg bruger stort set de samme til Stofa Zaptor).
3D-indstillinger, hvor de er anderledes, er skrevet i parantes. Bemærk at der er et automatisk brightness boost i 3D mode, hvorfor der faktisk ikke er behov for ret meget ændring i de almindelige indstillinger for at opleve lige så lysstærkt billede som i 2D.

Picture Mode - Movie
Cell Light - 20
Contrast - 85
Brightness - 45
Sharpness - 20
Colour - 48 (50)
Tint - G52/R48

Black Tone - Dark (Darkest)
Dynamic Contrast - Off
Gamma - +1 (+2)
Colour Space - Auto
White Balance - R-gain på 18, resten på 25
Flesh Tone - 0
Edge Enhancement - Off
Motion Lighting - Off

Colour Tone - Warm 2
Digital Noise Filter - Off
Mpeg Noise Filter - Off
HDMI Black Level - Low
Film Mode - Off, og jeg bruger ikke Cinema Smooth i Blu-ray film, da det lader til at forringe sortniveauet.

Alle Eco-instillinger - Off
Af BaSsE_-
#141520
Hej var der 3D briller med til tvét eller har du til købt dem??
Af Miths
#141525
Der fulgte ingen briller med - det gør det vist ikke til nogen af 2011 modellerne (med mindre forretningerne selv laver nogle pakkeløsninger).

Jeg købte først basismodellen - SSG-3100 (jeg gav vist omkring 400 kr. for dem) - og en uges tid senere bestilte jeg den dyreste model - SSG-3700 - fra Amazon.co.uk (til knapt 700 danske kr.).
Jeg har ikke selv brugt SSG-3100'eren siden, men de er bestemt ganske udmærkede, og jeg har endda set nogle skrive at de foretrækker dem over de dyrere modeller.

Jeg skrev for et par uger siden en lang anmeldelse af begge par briller på et engelsk forum.
Her er et link hvis du er interesseret: http://www.avforums.com/forums/3d-tv-te ... eview.html (jeg ved ikke hvordan reglerne er her med hensyn til at linke til andre fora, men jeg formoder at en moderator sikkert nok skal fjerne det hvis det ikke er tilladt :)).
Af crunch
#143315
Hej Miths og jer andre, skulle høre om der er nogle der har erfaringer med 1080mkv filer, kan de afspilles fra et netværksdrev og direkte på skærmen? Og hvis de kan , hvordan ser det så ud med 3dmkv filer?

Håber der er en der kender svaret, har ikke kunne google noget.. :-(
Af Miths
#143357
Jeg bruger min PS3 til streaming, men jeg har testet D550'erens mediaafspilningsfunktioner med en række af forskellige formater - dog fra USB stick og ikke streaming fra min PC, da jeg ikke har ulejliget mig med at sætte TV'et på lokalnettet (der er alligevel ikke nogen SmartTV funktioner, og firmwareopdateringer kan også klares via USB).

D550'eren tygger sig uden problemer - og med ganske hurtig opstart og mediefunktioner (spolning mv.), dog naturligvis ikke så hurtigt som min PS3 - igennem alle de videoformater og opløsninger jeg har testet.
Her er dem jeg lige på stående fod kan huske. Alle i 2D, undtagen nogle side-by-side 3D filer (jeg kan ikke huske formatet) der naturligvis også virkede fint (i modsætning til det automatisk aktiverede frame sequential format der bruges af 3D Blu-ray og PS3 spil, skal side-by-side formatet vælges manuelt i TVets 3D menu).

MP4 h.264 720p, 4000 kbit og 1080p, 8000 kbit
WMV 720p og 1080p
MKV 720p
DivX og Xvid SD
Af crunch
#143366
ok, tak for info. Er firmware opdateringen et must? Er det fra forhandlerens side?
Kan den ikke mappe lokale netværks drev? Eller bruge du det bare ikke?
Ellers lyder det som et tv jeg må ha bestilt, vil du anbefale mig at gå op i model nummeret over denne? Skal ikke bruge browser / skype til noget, men mkv streaming ville være nice :-)
Af Miths
#143386
Jeg aner ikke hvad den ene firmwareopdatering jeg har foretaget (til version 1018) gjorde. Jeg har ikke set nogen opdateringsnoter nogle steder, og jeg har i hvert fald ikke set nogle synlige ændringer på nogle områder - omend jeg også kun have haft TV'et i en dags tid da jeg opdaterede.
Da jeg ikke havde TV'et tilkoblet Internettet (så den kan lave en automatisk opdatering), gik jeg ind på Samsungs hjemmeside og downloadede opdateringen, som så skal over på en USB stick.

Streaming af video fra en DLNA server skulle være muligt, jeg har bare ikke gidet sætte et netkabel (ingen indbygget wifi) i TV'et endnu, da jeg som nævnt hellere vil bruge min PS3 til streaming.

Med hensyn til modelvalg, så mener jeg at Samsung D555 er et fund for pengene. Alt den information jeg har fundet indikerer at D555 har samme skærmpanel som de dyrere Samsung plasma modeller - inklusiv topmodellen D8005.

Forskellene skulle være følgende.

- D555 har ingen SmartTV funktioner.
- D555 har ingen eller meget begrænset antirefleksbehandling (et problem i dagslys hvis du ikke har ordentlig mulighed for at kontrollere lyset i rummet med gardiner/persienner).
- D555 har lidt ringere sortniveau end de dyrere modeller (dette skulle vist til dels have noget med antirefleksfilteret, eller mangel på samme, at gøre. Omvendt har jeg så set nogle folk sige at manglen på antirefleksfilter giver mere levende farver).
- D555 har et lidt mindre elegant design (omend det vist må siges at være en smagssag. Jeg er fx ikke vild med den fembenede stand på de dyrere modeller).
- D555 har ingen "10 punkts hvidbalance skala", kun almindelige hvidbalance indstillinger (omend du kan finde guider online der fortæller hvordan du kan låse op for den med en "hack" i en systemmenu der bilder TV'et ind at det er et D7005/8005).
Af crunch
#143387
ok, mange tak for info, faldt over en Samsung PS51D6900 3D Plasma-TV 51" 129cm Full HD DVB-T/C/S2 , på satking.de , har købt af dem før og syntes det lyder som et lille fund. Skulle der være et problem i at det ikke er den danske model 6905? Der er vel ingen forskel? Samme gælder for 550 fremfor 555, hvad skulle forskel være??
Af Miths
#143415
Så vidt jeg husker stod der faktisk med store bogstaver på kassen "Samsung PS51D550". Det specifikke danske eller nordiske modelnummer (PS51D555C1KXXE) stod vist kun på en mindre påklistret mærkat.

Når man søger information online, hvad mange af os jo sikkert gør på engelsk, kan det være pokkers irriterende at producenterne - og Samsung er vist ofte den værste - ofte bruger forskellige modelnumre i forskellige lande (omen Sony også er slemme - jeg kiggede på deres ex720 LED model, den findes der vist en 5-6 mindre variationer af med numre fra 720 til 727).

Et af de potentielt mest forvirrende eksempler i år er vist Samsung PSxxD6900 (eller 6905 som den hedder her i Danmark), som jeg mener hedder PNxxD6500 i USA.