Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af koenigs
#97980
Samsung Syncmaster 2233RZ

Ja, egentlig var det mere af nød end lyst at valget faldt netop på denne monitor. Da jeg i et stykke tid havde haft lyst til at prøve noget 3D med Nvidia 3D vision, gik jagten på en monitor med 120hz understøttelse.

Valget faldt på Samsung 2233RZ selvom Viewsonic vx2268wm faktisk skulle have en smule bedre farvebalance. Dette skyldes den bedre kontrast på Samsung skærmen, og da det er en monitor til gaming, så anser jeg kontrasten for værende vigtigere.

Skærmen er velbygget, men har dog et lidt underlidt system mht. foden, der faktisk hviler på en slags gummikugle i et hul under skærmen. Det virker dog fint og skærmen kan tiltes. Jeg stiller dog tvivl på holdbarheden af denne løsning.

Billedkvaliteten er ikke specielt god før der bliver redigeret lidt i farvebalancen, hvorefter den opnår et acceptabelt niveau, specielt set i lyset af skærmen er til gaming. Når det er sagt, kommer den slet ikke op på siden af mange andre skærme, der koster det halve, men det skal den måske heller ikke. Man mærker i øvrigt at vi har med en 120hz skærm at gøre allerede på skrivebordet, musen og vinduerne suser meget mere glidende over skærmen. Det havde jeg altså ikke regnet med at bemærke.

Når det kommer til gaming i 2D, mærker man straks at det er en 120hz skærm. Man får nærmest flashback tilbage til de dage man brugte en god CRT monitor til at spille på. Alt er mere glidende og flydende, og den tearing man næsten havde vænnet sig til, er fuldstændig forsvundet. Billedet er super skarpt selvom der sker en masse på skærmen. Det er simpelthen en fornøjelse og alene det, gør det værd at gå efter 120hz.

Når man slår over til 3D med Nvidia 3D Vision, mærker man med det samme at billedet bliver dobbelt så mørkt. Skærmen kører automatisk på en profil man ikke selv kan indstille når den kører 3D, så man kan altså ikke regulere billedet her. Det er også godt det samme, for jeg tror faktisk de har fået det optimale ud af 3D profilen. Det er tydeligt at skærmen simpelthen ikke er lys nok til 3D brug, men ser man bort fra dette, er effekten, farverne og kontrasten ganske godt til dette brug. Jeg ser frem til der kommer nogle meget lysstærke LED-LCD i 2. generation af disse 120 hz skærme, men indtil da, kan jeg dog sagtens leve med denne her.

+ 120 fantastisk flydende hz
+ Rigtig god 3D virkning med 3D Vision

- Ikke lysstærk nok til 3D
- Middelmådig farvebalance
- Middel kontrast
- Prisen


Alt i alt er dette en ganske fin 1. generations 120hz skærm, men jeg ser frem til kommende modeller, forhåbenlig til lavere pris og i 24" eller 26" størrelse.
Af Flade
#97992
Jeg støtter dig 120 % ( ikke Hz ) i det du skriver i de 2 sidste linjer :)

Jeg gider ikke mere min omfangsrige og ikke mindst strømslugedene 22" CRT skærm, især nu hvor der nu endelig er ved at komme fladskærme som har specs der ligner dem jeg forstår ved en brugbar skærm.

Edit: der findes kun XP drivere til min skærm, hovedsagelig derfor den ryger på pension. ( kommer dog til at savne at game ved 200 Hz som jeg har gjort i en del år efterhånden )

Det kan være jeg skal male mit værelse sort hvor computeren kommer til at stå når jeg snart flytter til mere fiber-holdige lokaliteter, så må jeg få fuld udnyttelse af den moderate 3D brightness hvis alså jeg prøver det en dag.

Tak for den lille anmeldelse 8)
Af Wendigo
#98037
Jeg var ikke just improneret over min(e) 2233RZ, puha.

Mage til lav-kvalitet skærm skal man sgu lede længe efter.
Brugeravatar
Af koenigs
#98041
Wendigo skrev:Jeg var ikke just improneret over min(e) 2233RZ, puha.

Mage til lav-kvalitet skærm skal man sgu lede længe efter.
Jeg er sådan set enig nok. Den skal udelukkende købes fordi det er en 120hz skærm, alt andet er fuldstændig tåbeligt, eftersom den er dårligere end stort set alle andre alm. skærme i 2000 kr's prisklassen.

Så hvis du har købt den for den de andre kvaliteter, så har du gjort et rigtig rigtig dumt valg og måske ikke læst på lektien først ;)

Jeg regner i øvrigt med at skifte til den kommende LG eller Acer 24" 120hz skærm, når de kommer på hylderne.
Af Wendigo
#98042
koenigs skrev:
Wendigo skrev:Jeg var ikke just improneret over min(e) 2233RZ, puha.

Mage til lav-kvalitet skærm skal man sgu lede længe efter.
Jeg er sådan set enig nok. Den skal udelukkende købes fordi det er en 120hz skærm, alt andet er fuldstændig tåbeligt, eftersom den er dårligere end stort set alle andre alm. skærme i 2000 kr's prisklassen.

Så hvis du har købt den for den de andre kvaliteter, så har du gjort et rigtig rigtig dumt valg og måske ikke læst på lektien først ;)

Jeg regner i øvrigt med at skifte til den kommende LG eller Acer 24" 120hz skærm, når de kommer på hylderne.
nr. 1 2233RZ:
Fik 3 pixelfejl efter 4 måneders brug. Og de sad uheldigvis ret dumt placeret.

nr.2 2233RZ:
Havde ekstremt meget backlight bleeding. Og det ødelagde hele oplevelsen.

nr. 3 2233RZ:
Havde endnu mere backlight bleeding end nr. 2 havde.

Derfor er 2233RZ noget lav kvalitet :)

Personligt venter jeg til samtlige 5-6 nye 120hz er blevet testet, og så håbe på de bliver bedre end 2233RZ.
Brugeravatar
Af koenigs
#98053
Netop, indtil videre ser det dog ud til både Alienware og Acer's bud er en forbedring på alle punkter, jeg er dog spændt på at se LG'en også.

Viewsonic er jeg ikke så interesseret i, da det bare er en variant af 2233rz'eren.