Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#228815
Så kom der en "lille" ny til stuen. Power sælger et Ultra HD TV til kr. 101,- per tomme (5.555,- for et 55" for dem der sov i matematiktimen) https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-251045/

Da de åbenbart næsten bliver trænet I ikke at vide noget om deres produkter i Power, giver jeg lige lidt supplerende oplysninger. Basale specs findes på hjemmesiden. Vær dog opmærksom på at nogle af disse specs er forkerte! F.eks. er bredden 122 cm og ikke 137 som de skriver.

1) Modellen, Fin55ultra, er en særlig "Power" (eller Expert som de hedder i resten af Norden) udgave. Produktnavnet optræder derfor ikke på hverken den danske importør eller på Finlux' officielle hjemmeside og som følge deraf er det kun de sparsomme oplysninger Power synes de vil give, der er tilgængelige. Ingen online manualer, egentlige datablade eller lign. Jeg fik at vide at den kunne sammenlignes med en Panasonic (hæftede mig ikke ved model nummeret, men så længe det ikke er Slamsung er jeg tilfreds)

2) Ultra opløsningen kan vises igennem alle 4 HDMI indgange, i op til 50 og 60 hertz, så tænker at en pc kan smides til i ultra opløsning. Der er VGA port og her beskrives "typiske" opløsninger, dog højst full HD i 60 herts (er ikke engang sikker på at VGA standarden kan gå meget højere, så det er vel ok). DVI til HDMI kan højst gå til Full HD opløsning

3) Fjernbetjeningen er med store tydelige knapper. Der er en dedikeret Netflix knap og knapper til bl.a. internet browsing igennem Wifi (811n) eller kablet ethernet. Fjernbetjeningen er meget let, hvilke bør give lidt mere sikkerhed for at den holder til en tur på gulvet. Savner dog Finlux' tidligere "Sky Design" som de kunne finde ud af i 1990'erne. Det var lidt mere cool.

4) Der er alt i tunere (T2 og DVB-C, incl. Ci+ port, dog ikke DVB-S) men savner en twin tuner, så ingen PIP eller PAP som Finlux ellers også har været flinke til at smide i deres TV i fordums tid (Er lidt bias'ed på mærket, der gjorde det godt i over 20 år i CRT tiden, men som har været lidt sene til at komme med på de flade)

5) Der er optagelse via USB porte. Der er ikke specificeret en max HDD størrelse (Panasonic har f.eks. en max 2 TB grænse på deres BluRay HDD optagere). Der kan læses data fra en NTFS formateret disk, men for at optage skal det være FAT32, der har en grænse på 2 TB per partition (TV'et er ifølge dens on screen manual istand til at håndtere flere partitioner). Det kommer til en afprøvning. Har en USB 3.0, 4TB disk, så vender tilbage med det punkt. De skriver i manualen at der kan være problemer med formatteringen af diske på over 1 TB, og at man kan kopiere data til en pc efterfølgende men at optagelser kun kan afspilles via TV'et (det fremgår så ikke om det skal være det specifikke TV eller en anden af samme model, så i bedste Slamsung stil kan man risikere at ens optagelser kun er tilgængelige så længe ens TV ikke er i stykker)

6) Ellers ser det hele meget fornuftigt ud. Bortset fra nogle lyd udgange er de væsentligste stik placeret i siden eller bunden! Så nemme at komme til når den først er smidt på væggen. Foden er en noget utraditionel "et ben i hvert hjørne" så glem at smide det på fod på et gammelt TV møbel, da møblet skal være lige så bredt som selve TV'et (122 cm)

7) Designet er som den slags jo ser ud, smal sort kant, ikke noget spræl. Fås desværre ikke i hvid. Desværre er der en del reflektioner i skærmen når den er i brug, så minder på det punkt desværre lidt for meget om en Plasma (men så er der en undskyldning for at få nye gardiner i stuen :D

8) Indstillinger, brug og kanalsøgning er fantastisk nemt. 5 min. efter opsætning var alt tunet ind, incl, det trådløse netværk hvor man kan vælge mellem 5 Ghz og 2,4 Ghz båndet hvis den trådløse router understøtter det (dog ikke begge med failover).

9) Smart TV er incl en Opera Browser. Virker fint. Der er nogle få Smart TV apps fra Vestel (som er Finlux producenten) med fokus på kvalitet fremfor kvantitet. Nogle vejr tjenester, Netflix, lidt småspil, Youtube, Twitter m.fl. Ingen HBO, Viaplay eller den slags, men med en fuld internet browser kan man jo også bare tage det den vej, så skidt med det. Hurtigste smart TV jeg har oplevet (sammenlignet med Philips og Samsung 4 - 6 år gamle). Der er angiveligt en Quad Core processor til at styre hele balladen.

10) HDMI 2.0, USB 3.0 (der er et 5V USB stik bagudvendt, så tror næsten godt man ville kunne bruge en USB der kræver strøm fra hovedenheden, dog er der en del afstand mellem USB 3.0 stik på siden og stømudtaget bagpå, så det kræver nok lidt kontruktiv vold på nogle ledninger.

11) Lyden er en af de bedste jeg har oplevet på en "flad". TV'et er designet så bunden er relativ dyb (vægophæng monteres ovenfor denne ekstra dybde, så TV'et stadig er tæt på væggen). Der er optisk lydudgang for tilslutning til en forstærker, samt hoved telefon udgang. Savner dog en standard Phono udgang. Der er til gengæld en dedikeret subwoofer udgang, så hvis man bare vil smide en "Vuffer" i enden af den så er man godt kørende til en billig penge, for sammenlignet med et par velvoksende gulv højtalere med 4 stk 10" Basenheder mangler TV'et naturligvis lidt dybde i lydbilledet.

Alt i alt et godt køb, og særdeles godt til prisen. Lever med genskinnet som er dens største (og indtil videre, eneste, anke). Spørg bare i forummet hvis der er noget I vil vide.

Har et Philips 40", Full HD, LED, ambilight fra 2010 (nypris 9.999,- i Fona) til salg for en tusse, som er det der blev afløst af Finlux'en. Fejler ingenting, ville bare gerne have noget større. På fod, vægophæng må I selv skaffe (VESA 400, samme som for Finlux'en, ethvert standard ophæng kan bruges)
#230565
Har i lige købt dette fjernsyn, fantastisk flot billed.

Men med tekstet dr udsendelse - kun dr ikke sverige - skrider underteksterne således at de efter 5 min kommer ca 30 sekunder for sent efter 10 min ca 1 min forsent.

Har prøvet 2 finlux og det skete på begge fjernsyn
#230573
Bronto skrev:Er lidt bias'ed på mærket, der gjorde det godt i over 20 år i CRT tiden, men som har været lidt sene til at komme med på de flade.
Ikke at det nødvendigvis siger noget (negativt) om kvaliteten – faktisk har AVForums givet deres skærme udmærkede ord med på vejen – MEN det hæderkronede (finske) Finlux, som for 20 år siden var leveringsdygtig i fortrinlige CRT-skærme, har ikke så meget at gøre med nutidens tyrkiske ‘Finlux’, som er et varemærke i Vestel-koncernen. Ligesom bl.a. JVC og en anden gammel kending: Telefunken.
#230877
Lidt feedback:
Har ikke selv oplevet nogle problemer med undertekster. Tænker at det må være antennesignalet, da standard undertekster jo blot er en del af billedet (hvis det er Text TV undertekster kan jeg godt forestille mig at TV'et kan spille en rolle)

Pris: Det er da lidt af en svinestreg fra Power sådan at sætte prisen op. Ville ikke selv have valgt det til 9K. Der er dog et andet 4K hos dem til en lidt billigere penge. Når nu vi er ved Powers svinestreger, synes jeg lige jeg vil nævne at sælgeren med djævlens vold og magt forsøgte at prakke mig HDMI kabler på, der skulle være 4K kompatible (De var 1.4 standard, så det er nok så som så - til en "særpris" af kr. 150,- for et to meter kabel. Ved ikke om jeg må reklamere, men AV-cables.dk har et 2 meter HDMI 2.0 til 59,- )

Forresten så er mit Philips TV solgt.

Af lidt "dårligdomme" kan nævnes at netværk er lidt tid om at initialisere, kan måske skyldes min router, og at man en gang imellem oplever at browseren "fryser". Kan dog altid klares med et tænd / sluk via fjernbetjeningen (I modsætning til Slamsungs HDD optagere hvor det tit og ofte er nødvendigt at tage strømmen fra stikkontakten).

Har endnu ikke testet USB optagelse på store USB diske, har fundet et alternativ, så det er ikke sikkert det bliver relevant for mig.

Fjernbetjeningen får endnu et nøk nedad i agtelse. Givetvis meget tydelig markering af knapper, men et helvede at betjene i mørke, dertil er der ikke en passende afstand mellem knapper, så det f.eks. er svært at føle sig frem til de mest basale funktioner, volumen og programskift. (Her er Slamsungs produkter trods alt lidt bedre)
#287432
Hej. Tak for en god beskrivelse.
Jeg har netop erhvervet mig et sådan tv.

Jeg har dog nogle problemer med Hdmi - uanset om det er fra min ps4 eller fra pc’en, så har billedet et sært rødligt skær - og nogle problemer med de hvide farver - som nærmest er pink.
Jeg har prøvet med flere hdmi kabler, og har ingen problemer på mit gamle Sony fra 2010 :/

Nogle der kan hjælpe?... har endda fået byttet det til et nyt, for blot at opleve det samme ;;)
#287543
Mit TV er 2 år gammelt. Jeg tvivler stærkt på at præcis samme model sælges endnu.
Jeg har ikke pillet ved nogle indstillinger og oplever ikke nogle problemer i den retning
#337825
Så stod Finlux (Vestel) TV'et af efter kun 5.5 år (så 1.000,- kostede det altså om året, og er dermed det næst dyreste TV jeg nogensinde har ejet, set udfra pris kontra holdbarhed. Næste i rækken er købt og hedder LG. Finlux har dermed spillet sig helt ud af banen herfra, på linie med Slamsung der jo bevidst indbygger forældelse i deres produkter, på linie med Philips (og hvis nogen der har disse produkter føler sig stødt af min "dom" så vær så velkommen. Det er min og andres erfaringer, men måske har de fundet ud af at ændre det så det er knapt så tydeligt.
Finlux stod af på billedsiden, der fra nu af kun kan vise et billede af anden etnisk oprindelse (man må jo ikke skrive farver, så bliver folk så fornærmede)
Jeg tænkte at nogen sikkert kunne reparere det og solgte det derfor som defekt, så fik jeg en lille slat for at se nogen tage det med, (reuse fremfor recycling, selvom vi i Danmark kun har eet ord for dette, genbrug (men vi har 20+ ord for øl, at være fuld, fæces og hvad vi kalder hinanden i trafikken - lidt at tænke over)
Jeg anmelder "den lille ny" i et særskilt indlæg
#337858
Apropos Vestel-skærme solgt under andre logoer, så udsendte Vestel denne liste i forbindelse med, at de lancerede en remote-app til smartphone:

Andersson, Aya, Bush, Celcus, Cranker, Digihome, Dual, Eas Electric, Edenwood, Elbe, Electriq, Electronia, Felson, Finlux, Gogen, Hanseatic, Hi-Level, Hitachi, Hyundai, Infiniton, JVC, Kendo, Kubo, Kunft, Laurus, Linsar, Luxor, Medion, Mitchell & Brown, Mitsai, Nabo, Nexon, Nikkei, Ok, Onwa, Orava, Polaroid, Qilive, Saba, Salora, SchaubLorenz, Seg, Selecline, Silva Schneider, Sulpice, Sunfeel, Svan, Technical, Techwood, Telefunken, Turbox, Vanguard, Vox, Walker, Westwood, Wonder

Det er min forståelse, at Vestel også producerer nogle af de billigere modeller til visse større mærker, men dem får de nok ikke lov til at reklamere med.
#337866
Arena der sælges af Harald-Nyborg er også Vestel og på deres hjemmeside praler de med at de også rebrander Panasonic.
Jeg lægger mærke til at LG ikke står på listen, men det nye LG har PRÆCIS det samme design på fronten som det Finlux det udskiftede. Sort ramme, lampe for neden (den er så gået fra at være blå på Finlux til rød på LG, og TV mærket skrevet lige op over.
Om det så betyder at det er et "forklædt" Vestel, skal jeg ikke kunne sige. Det kunne jo også bare betyde at rammerne produceres i store mængder på tværs af mærker.
Look and feel er ihvertfald væsens forskellige på de to TV
#337879
Bronto skrev: 9. dec 2021, 15:35 Så stod Finlux (Vestel) TV'et af efter kun 5.5 år (så 1.000,- kostede det altså om året, og er dermed det næst dyreste TV jeg nogensinde har ejet, set udfra pris kontra holdbarhed. Næste i rækken er købt og hedder LG. Finlux har dermed spillet sig helt ud af banen herfra, på linie med Slamsung der jo bevidst indbygger forældelse i deres produkter, på linie med Philips (og hvis nogen der har disse produkter føler sig stødt af min "dom" så vær så velkommen. Det er min og andres erfaringer, men måske har de fundet ud af at ændre det så det er knapt så tydeligt.
Finlux stod af på billedsiden, der fra nu af kun kan vise et billede af anden etnisk oprindelse (man må jo ikke skrive farver, så bliver folk så fornærmede)
Jeg tænkte at nogen sikkert kunne reparere det og solgte det derfor som defekt, så fik jeg en lille slat for at se nogen tage det med, (reuse fremfor recycling, selvom vi i Danmark kun har eet ord for dette, genbrug (men vi har 20+ ord for øl, at være fuld, fæces og hvad vi kalder hinanden i trafikken - lidt at tænke over)
Jeg anmelder "den lille ny" i et særskilt indlæg
Tja Bullshit Har haft Samsung som holdt i 12 år og et som stod af efter 2,5 år begge topmodeller LG gør det næppe bedre, hvis du vil have noget som holder må du tilbage til det gamle billedrørs tv.