Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#340159
Hej

Jeg skal have mig en bærbar med USB-C.

Jeg vil gerne kunne bruge 3 stk eksterne skærme OG den indbyggede skærm, dvs 4 i alt. Det hele skal kører igennem ét USB-C kabel som tilsluttes fra min bærbare til den første eksterne skærm (skærm 2). De resterende to eksterne skærme (skærm 3 og 4) vil blive tilsluttet via displayport ud fra skærm 2 til displayport ind på skærm 3, og displayport ud fra skærm 3 til displayport ind på skærm 4.
Alle fire skærme skal køre 1920 x 1080 60Hz.

Hvilke krav skal jeg være opmærksom på for at få mit setup til at virke som ønsket?

På forhånd tak.
#340161
Det er et helvede at finde rundt i, men jeg kan komme med et par ledetråde.

Som det allerførste er det et krav at computeren understøtter Display-Link i USB-c stikket. Det vil udelukke nok 90% af de maskiner du finder i Power, elgiganten og bilka, og i stedet skal du kigge efter maskiner til erhverv. F.eks. Lenovo Thinkpad, HP Probook/elitebook, Dell Latitude og sådan noget.
Derudover skal du sikre der er tilstrækkelig båndbredde tilgængelig i stikket. Præcis hvor meget du skal bruge tør jeg ikke lige sige, men 10-20Gbps er næppe nok.
Om det vil være muligt at tjekke for den enkelte producent hvor mange skærme de max understøtter over et enkelt stik er nok også lidt svært at sige.

Mit umiddelbare forslag vil være at gå efter en dock løsning i stedet. Her kan du finde dokumentation på hvad der kan lade sige gøre, så du er sikker på det hele spiller.
På dette link kan du se alle tilgængelige skærm opsætningsmuligheder mellem dock og computer fra Lenovo.
Bemærk at der er forskel på hvilke docks der egner sig til en given computer.
https://support.lenovo.com/us/en/soluti ... g-stations
#340163
Tak for svar.

Jeg vil for (næsten) alt i verden undgå at skulle bruge dock.

Der er flere steder på nettet nævnt at man kan daisy-chaine op til 4 skærme (dvs 5 i alt). Jeg kan dog kun få det til at virke med 2 (dvs 3 i alt) (1080p 60Hz) med min nuværende pensionsmodne pc. Min nuværende pc kan uden problemer outputte UHD 60 Hz fra USB-C porten til en enkelt ekstern skærm (den indbyggede skærm slås fra) så båndbredden burde vel være OK. Jeg tænker at det er en grafikkort-begrænsning, men har ikke kunnet Google mig til et svar.
#340169
Du har ikke behov for en dock. USB-C har indbygget Displayport 1.4. Der er dog 2 faktorer der spiller ind:
- Kabelet, dvs 1.2, 1.3 eller 1.4
- Grafikkort på din bærbar

Det kan også være nødvendigt på din skærm, at slå displayport format, eller noget lign samme navngivning til så højt så muligt.

Prøv at læs følgende:
If your graphics card or laptop supports it, you may be able to increase the number of your DisplayPort daisy chain monitors even further, so that you have three, four, five, or even six displays – although that's typically reserved for the highest of high-end graphics cards. Unless you're running relatively low resolutions across all those screens too, you may start to run into bandwidth issues with the DisplayPort cables. For example, a DisplayPort 1.2 daisy chain can handle four 1080p screens, and two displays running at 2,560 x 1,600. DisplayPort 1.3 and 1.4 can daisy chain DisplayPort monitors up to 4K resolution, though only two of them at the highest resolution and only at 60Hz (even though DisplayPort does support higher refresh rates). They could do up to six 1080p daisy chain monitors, however.

Note: Intel’s current integrated graphics card supports up to 3 displays (this includes the laptop's built-in display). The next generation Tiger Lake chipset will increase support to 4 displays.
#340178
Havtaske skrev: 14. feb 2022, 17:56 USB-C har indbygget Displayport 1.4.
Dette er ikke nødvendigvis korrekt.

Det er korrekt at USB-C _kan_ understøtte DP1.4. Det er ikke et krav. Det vil sige du sagtens kan finde maskiner med USB-C som _ikke_ understøtter displayport. Ligesom det ikke er alle maskiner der understøtter opladning over USB-C.

USB-C er i den forstand et lorte stik. Der er mulighed for så mange forskelige protokoller, men rigtig mange af dem er ikke et krav, og det kan være svært at finde ud af hvilke standarter den enkelte maskine understøtter.

Så fordi Tiger Lake og nyere understøtter 4 skærmer, er det ikke automatisk ensbetydende med at det rent faktisk bare lader sig gøre.

Men det betyder heller ikke at det _ikke_ kan lade sig gøre.
#340189
Det er korrekt at det ikke er et krav - men det er nu indført som en VESA-standard. Så når man snakker bærbar computer, så er det vidst noget tid siden der er blevet bygget en model med USB-C, der ikke har understøttelse for det.
Så for at vende tilbage til det jeg skrev, i stedet for at diskutere ligegyldige ting, så vil det kræve at dit kabel er i orden, og at dit grafikkort (som 99% er et integreret kort i din CPU) understøtter det.

Det du også skal overveje, nu hvor du skriver at din computer er pensionsmoden, er om ikke det er dit grafikkort, der ikke kan trække mere.
Jeg mener også at hvis dit kabel skal trække mus og lign andre USB enheder, fra din skærm, så mister den 2 af de 4 kanaler der er i det - hvilket igen gør at der er mindre båndbredde.
#340209
Jeg er startet på ny uddannelse her midt i livet og det er de færreste af mine medstuderende der har fyldt udstyrede USB-C. De har stort set alle maskiner med usb-C men det er kun de 3 med erhvervsmodeller der f.eks. kan lade op via stikket. Et par har også forsøgt at sætte ekstern skærm til via USB-C uden held. Det er dog ikke noget jeg har eftertjekket på alle maskiner i klassen.

Jeg påpeger blot at der kan være udfordringer og man ikke kan tage funktionen for givet.
#340235
Tak for svarene

Det bliver med stor sandsynlighed en Dell erhvervsmodel der bliver min kommende pc.

Hvilke grafikkort (er Tiger Lake CPU nok?) skal jeg kigge på for at få ønsket om de 4 skærme til at fungere?

Jeg hælder lidt til det synspunkt at USB-C-standarden ofte er lidt træls implementeret. Det er simpelthen for tilfældigt hvornår man har den rigtige kombination af udstyr/kabler for at tingene spiller...
#340273
Jeg har tidligere siddet som inside sales rep. og ringede en kunde til mig med sådan et spørgsmål ville jeg ikke turde pege på en løsning uden en dock. Alene af den grund jeg ikke aner hvor jeg skulle kunne finde dokumentation for at det kan lade sig gøre via daisy-chain.

Mit eneste råd ville være at pege på produkter der i teorien understøtter skærm ud via usb-c og en skærm der understøtter DP ind og ud, men derfra ville jeg ikke stille garantier, og blot bede dig krydse fingre.
Professionelt ville jeg kun kunne anbefale dockløsningen fordi den ville jeg kunne dokumentere vil virke.

Det er et par år siden jeg stoppede, så måske der er kommet nyere information siden.
#341300
Et par år er vist lang tid i denne branche :-)

Men hvad er det i siger man skal være opmærksom på?
Er det kun hvis man har flere skærme og ikke hvis man kun har en skærm koblet på sin bærbar med
USB-C.

Jeg tænker at købe en stor bred 38" buet med USB-C og jeg forventer jeg fra min nye T14 lenovo blot skal connecte med USB-C og ikke bruge dock eller andre kabler.?

Eller bør jeg undersøge noget før jeg gør det?