Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BrianH
#322509
HDMI er lige så godt, selvom jeg har set billige 4k skærme (det var Samsung) med 2 hdmi-stik, hvor kun det ene kunne køre 4k, 60Hz. Det andet var 30Hz
Af Ib Olesen
#322701
BrianH skrev: 19. nov 2020, 09:00 HDMI er lige så godt, selvom jeg har set billige 4k skærme (det var Samsung) med 2 hdmi-stik, hvor kun det ene kunne køre 4k, 60Hz. Det andet var 30Hz
Jeg har faktisk bestilt den du har linket til:
https://www.proshop.dk/Skaerm/Dell-27-S ... ms/2830248

Men jeg er virkelig på herrens mark hvad angår kabler og Proshop og andre svar i øst og vest og finder kabler til mig, som selv jeg kan se ikke kan køre 4K.

Ved ikke om du kan hjælpe her?

Skærmen kommer til at køre mest med min firma bærbar, en Dell 7480:
https://www.dell.com/da-dk/work/shop/b% ... 480-laptop

Den har USB-C.

Jeg har en Dell hub på, som efter databladet kan køre opløsning svarende til 4K og her sidder bla. en display-port og et par HDMI-porte (jeg er usikker på om det virker gennem hubben. Er ikke specielt fan af hubs).

Det betyder ikke noget om jeg skal sætte et ekstra kabel i USB-C-stikket i den bæbare når jeg lander på kontoret, hvis ikke jeg vil bruge hubben. Men virker den vil det været godt.

Jeg har en Macbook Pro med Thunderbolt 2 (minidisplayport). Den vil jeg gerne ind i mellem tilslutte skærmen og tænker at det kunne være smart med et fast kabel liggende tilsluttet skærmen, så jeg blot skal skifte på skærmens input-vælger.

I princippet kan jeg sagtens bare hive USB-C-stikket ud af Dell 7480 (eller for den sags skyld display-stikket ud af hubben) hvis jeg kan bruge det kabel med en adapter til Mac'en.

Nå, mit problem er her:

Kan man overhovedet bruge USB-C-stikket til denne Dell skærm i 4K?
Er Thunderbolt 2 det samme som minidisplay i min Mac?

Hvilke kabler skal jeg bruge?

Til 7480 (Dell-Dell):
USB-C -> HDMI
eller
display->HDMI
(jeg er usikker på det der med HDMI-porten og 4K)

Til Mac (Mac-Dell):
Thunderbolt2->display
eller
En adaptor så jeg kan bruge Dell-Dell kablet, som så skal sidde på displayporten i skærmen i stedet for i HDMI-porten? Den løsning hælder jeg mest til

En lang smøre ... Håber du har læst hertil, for jeg håber nogen kan komme med lidt kabel-input.

På forhånd mange tak :)
Af BrianH
#322709
Jeg har også den skærm - det var derfor jeg anbefalede den :-)
Den er go', og går den i stykker inden 3 år, kommer Dell hjem hvor man bor, med en ny.

Jeg har 3 computere tilsluttet permanent.
En Mac mini (med USC-C)
En 6 år gammel Windows PC ( med HDMI), og
En endnu ældre Linux Computer (med Displayport)

Det hele virker, og skærmen slår selv over på den port der er signal i (den maskine der er tændt).

Det gode ved USB-C er at der en USB-C udgang i siden af skærmen, så USB-C fra computeren giver både billede + en ledig USB-C stik i skærmen.


Med skærmen følger der 1 stk Displayport kabel + 1 styk USB-C kabel, så hvis du vil bruge Hub'ens Displayport -> skærmens Displayport, eller USB-C -> USB-C direkte fra laptop'en, er det eneste du behøver et "Thunderbolt-2 til HDMI" kabel, så du kan tilslutte en Macbook. Det kabel kunne sagtens sidde permanent i skærmen.

F.eks. dette:
https://www.av-cables.dk/mini-displaypo ... d-2-m.html

Så...
Til 7480 (Dell-Dell):
Hub med Display port -> Display port, eller
USB-C -> USB-C (medfølgende kabel) direkte fra Laptop til skærm

Til Mac (Mac-Dell):
Thunderbolt2->HDMI (eller Displayport)

Uanset hvad, så kan jeg ikke se andet end at det vil virke, og at du kun mangler et kabel til Mac
Af IbOlesen
#322714
Super. Tusind tak for svaret 👍🏼👍🏼👍🏼

Så tror jeg faktisk jeg har alle kabler. Det minidisplaykabel du linker til ved jeg at vi har liggende i to udgaver til hhv. HDMI-port og Display-port og til 4K.

Spændende skærm 👍🏼
Af Ib Olesen
#322744
lennon skrev: 19. nov 2020, 23:36 IbOlesen_ Kalibrerer du selv din skærm ? - og med hvad ?
Nej, så meget har jeg ikke gået op i det :)

Jeg har købt et professionel printet referencebillede der lavet til formålet og sammen med billede hører en billedfil i kææææmpe opløsning. Altsammen lavet til en meget simpel kalibrering af skærme. Det har været okay til mig igennem mange år.

Jeg bruger den fra DFA:
http://www.apsigen.dk/kursusemner/prove ... lleder.htm
Af Ib Olesen
#322948
BrianH skrev: 19. nov 2020, 21:13 Jeg har også den skærm - det var derfor jeg anbefalede den :-)
Den er go', og går den i stykker inden 3 år, kommer Dell hjem hvor man bor, med en ny.

Jeg har 3 computere tilsluttet permanent.
En Mac mini (med USC-C)
En 6 år gammel Windows PC ( med HDMI), og
En endnu ældre Linux Computer (med Displayport)

Det hele virker, og skærmen slår selv over på den port der er signal i (den maskine der er tændt).

Det gode ved USB-C er at der en USB-C udgang i siden af skærmen, så USB-C fra computeren giver både billede + en ledig USB-C stik i skærmen.


Med skærmen følger der 1 stk Displayport kabel + 1 styk USB-C kabel, så hvis du vil bruge Hub'ens Displayport -> skærmens Displayport, eller USB-C -> USB-C direkte fra laptop'en, er det eneste du behøver et "Thunderbolt-2 til HDMI" kabel, så du kan tilslutte en Macbook. Det kabel kunne sagtens sidde permanent i skærmen.

F.eks. dette:
https://www.av-cables.dk/mini-displaypo ... d-2-m.html

Så...
Til 7480 (Dell-Dell):
Hub med Display port -> Display port, eller
USB-C -> USB-C (medfølgende kabel) direkte fra Laptop til skærm

Til Mac (Mac-Dell):
Thunderbolt2->HDMI (eller Displayport)

Uanset hvad, så kan jeg ikke se andet end at det vil virke, og at du kun mangler et kabel til Mac
Så kom skærmen. Perfekt størrelse :) Den er tilsluttet og selv om man er rigtig meget forvænt med en Retina-skærmm så ser billedet virkelig godt ud.

Det spiller rigtig godt mht. begge computere tilsluttet på samme tid.

Tak for tippet :)
Af BrianH
#322955
Det lyder godt :-)
Hvordan skalerer du? Jeg bruger 200% på Mac Mini og 150% i Windows.
Eller bruger du 4k uden skalering? Det giver masser af plads, men mine øjne kan ikke klare det.
200% får det til at blive lige stort nok, men det bliver superflot og skarpt, og passer udemærket til det jeg bruger Mac'en til
Af Ib Olesen
#323036
Jeg ved ikke lige hvordan man ser skaleringen i % på min Mac, men under "Skaleret" har jeg 5 firkanter og her står den i den midterste. Det passer mig bedst. Ja, 150% i Windows er okay her også :-)
Af Ib Olesen
#323159
Ib Olesen skrev: 22. nov 2020, 17:27
BrianH skrev: 19. nov 2020, 21:13 Jeg har også den skærm - det var derfor jeg anbefalede den :-)
Den er go', og går den i stykker inden 3 år, kommer Dell hjem hvor man bor, med en ny.

Jeg har 3 computere tilsluttet permanent.
En Mac mini (med USC-C)
En 6 år gammel Windows PC ( med HDMI), og
En endnu ældre Linux Computer (med Displayport)

Det hele virker, og skærmen slår selv over på den port der er signal i (den maskine der er tændt).

Det gode ved USB-C er at der en USB-C udgang i siden af skærmen, så USB-C fra computeren giver både billede + en ledig USB-C stik i skærmen.


Med skærmen følger der 1 stk Displayport kabel + 1 styk USB-C kabel, så hvis du vil bruge Hub'ens Displayport -> skærmens Displayport, eller USB-C -> USB-C direkte fra laptop'en, er det eneste du behøver et "Thunderbolt-2 til HDMI" kabel, så du kan tilslutte en Macbook. Det kabel kunne sagtens sidde permanent i skærmen.

F.eks. dette:
https://www.av-cables.dk/mini-displaypo ... d-2-m.html

Så...
Til 7480 (Dell-Dell):
Hub med Display port -> Display port, eller
USB-C -> USB-C (medfølgende kabel) direkte fra Laptop til skærm

Til Mac (Mac-Dell):
Thunderbolt2->HDMI (eller Displayport)

Uanset hvad, så kan jeg ikke se andet end at det vil virke, og at du kun mangler et kabel til Mac
Så kom skærmen. Perfekt størrelse :) Den er tilsluttet og selv om man er rigtig meget forvænt med en Retina-skærmm så ser billedet virkelig godt ud.

Det spiller rigtig godt mht. begge computere tilsluttet på samme tid.

Tak for tippet :)
UPDATE

Jeg har faktisk problemer med at få tilsluttet Mac'en.

På 2 af 3 Mac's kan U2720Q ikke køre MiniDisplayPort -> HDMI og Dell Support kender udmærket problemet. Dell har ingen softwareopdateringer til Mac's. Kun til Windows.

De to der ikke kan køre med kablet er begge 100% ens i hardware og alder. Den anden ikke magen til de to andre.

Jeg har prøvet en håndfuld af de rigtige kabler og mangler nu blot et originalt Apple MiniDisplayport -> HDMI som en sidste udvej.

Mærkeligt nok virker MiniDisplayport -> Displayport på alle Mac's.

Alle kabler virker på to Dell bærbare.

Jeg ved ikke om jeg tør satse på om MiniDisplay -> Displayport bliver ved med at virke på en Mac, så måske sender jeg skærmen retur. Det er lidt træls det her.
Af BrianH
#323196
Hmmm.... Det er da lidt noget lort.
Jeg tør ikke gætte på om mini-displayport -> Displayport kunne finde på at stoppe med at virke i fremtiden.

På alle nye Mac, er det jo Thunderbolt 3 / USB-C der bruges, som "indeholder" displayport signalet. Men hvad der er forskellen på HDMI og Displayport der gør at det ikke virker for dig, ved jeg desværre ikke.
Af Ib Olesen
#323248
BrianH skrev: 25. nov 2020, 20:04 Hmmm.... Det er da lidt noget lort.
Jeg tør ikke gætte på om mini-displayport -> Displayport kunne finde på at stoppe med at virke i fremtiden.

På alle nye Mac, er det jo Thunderbolt 3 / USB-C der bruges, som "indeholder" displayport signalet. Men hvad der er forskellen på HDMI og Displayport der gør at det ikke virker for dig, ved jeg desværre ikke.
Hej Brian,

Hermed en opdatering.

Efter en snak med Dell Support som kendte problemet og som anbefalede mig at købe et originalt kabel eller et certificeret kabel når det er en Mac vi har med at gøre, så har jeg nu fået mig et "originalt" Belkin kabel fra Apple.

Det virker på alle Mac's.

Dell menete der var fejl i konverteringen af signalet fra MiniDisplay-port til HDMI-port.

Troede virkelig man var ovre alt det her med kompabilitet på kabler til Mac, men de lever altså stadig i deres egen verden! Det er det samme med ladekabler til iPhone. Hold kæ... hvor kan man købe sig fattig i skod-skabler som telefonen ikke vil acceptere.
Af Ib Olesen
#323331
lennon skrev: 26. nov 2020, 23:01 Men ellers en synlig og tilfredsstillende opgradering ?
Ja, altså fra en gammel Dell U2410 1920 x 1200 til denne Dell her U2720Q 3840 x 2160 er et mega step opad. Kanon skærm, men der findes helt sikkert andre i samme prisklasse der gør det ligeså godt. Jeg gad bare ikke bruge mere tid på det ...

Jeg prøvede en Dell U2719D 2560 x 1440 (til halv pris af U2720Q) som også er en okay opgradering i forhold til U2410. Jeg synes faktisk den er rigtig fin.

Begge leverer meget gode billeder ... synes jeg.

Men når man sidder med en Macbook med Retina-skærm er man virkelig miljøskadet ... Derfor tog jeg springet op til U2720Q.