Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af billward
#321454
Jeg skal have en ny gamer skærm, men jeg synes, at det er svært at blive klog på, hvad der er godt. Jeg har læst en masse tests, men de er ikke enige om, hvad der er den bedste skærm.
Den må gerne kunne klare 4k opløsning og HDR, men så vidt jeg kan læse mig frem til, så er 1440 bedre. Kan det passe?
Jeg tænker bare, at skal jeg have en ny skærm, så skal den kunne klare 4k, da jeg så ikke skal opgradere igen om nogle år.

I forhold til pris tænker jeg omkring 5.000 kr.
Brugeravatar
Af TBC
#321456
billward skrev: 2. nov 2020, 18:37Jeg har læst en masse tests, men de er ikke enige om, hvad der er den bedste skærm.
Det kommer jo også an på hvad man prioriterer.
Er det f.eks. fps eller er det diverse billedkvalitetsparametre?
billward skrev: 2. nov 2020, 18:37 Den må gerne kunne klare 4k opløsning og HDR, men så vidt jeg kan læse mig frem til, så er 1440 bedre. Kan det passe?
Min ovenstående pointe er godt demostreret ved det spørgsmål du stiller. Egentligt giver det spørgsmål i sig selv ikke rigtigt nogen krystalklar mening og det kan da også besvares på mange forskellige måder:
F.eks:
4K er bedre en 1440p hvis man skal have kvaliteterne forbundet med en højere opløsning, mens 1440p er bedre end 4K hvis man gerne vil have at ens PC kan levere flere fps til skærmen. Så igen, hvad er det man prioriterer og får efter?

Og hvor stor skærm vil man have, hvor langt sidder man fra den osv osv. Sådanne parametre skal også være afklarede for at et meningsfuldt svar angående sådanne relationer og i forhold til ens setting skulle kunne gives.

HDR kan man både i 1440p, 4K - Der er blot forskel på hvor gode de forskellige paneler er til at fremvise HDR. Udbudet på 1440p skærme der i bedste tilfælde er dårligt nok er middelmådige til HDR er mindre end ved 4K skærme, hvor kvalitetsspændet for HDR er langt større fra direkte lousy til top-klasse.

Selv prioriterer jeg billedkvalitet og er fint tilfreds med 120 fps, som jeg alligevel ikke regner med at kunne ramme i alle spil med mit [snarlige] RTX 3080 i 4K. Så personligt sidder jeg på spring Black Friday efter et LG CX som min nye gamingmonitor, da der ikke er noget alternativ hvis prioriteten er den bedste gaming-billedkvalitet, den beste HDR og den laveste grad af blur og smearing kan kan få i spil med VRR op til 120 fps. Det er så i forhold til andre muligheder fps jeg går på kompromis med (selv om det reelt ikke er et real-life kompromis, da opløsningen bliver 4K og jeg dermed ikke ville have et system der kunne give mig 120 fps i alle spil og slet ikke alle nyere spil, selv hvis jeg havde beholdt min RTX 3090 bestilling)
billward skrev: 2. nov 2020, 18:37 I forhold til pris tænker jeg omkring 5.000 kr.
Den vil jeg lade andre om, da det er uden for det segment der interesserer mig og det derfor ikke er der jeg har noget overblik selv.