Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#302973
Hej Flatpanels.

Jeg ved ikke helt om det er det rigtige sted at spørge, men det kunne være i have et bud på en meget underlig fejl jeg oplever.
Jeg har lige opgraderet min computer til Ryzen 3700X på et ASUS TUF X570 motherboard. Og det nye 5700XT graffikort (powercolor red devil)
Min skærm er en samsung s27a950d
Jeg oplevede en fejl hvor min computer bipper for VGA fejl, samt LED på motherboard der skal vise fejlkoder også lyser for VGA.
Men computeren starter fint op, og for det meste virker det, selvom jeg nogengange spontant får en sort skærm og må genstarte. Jeg får ikke fejlen hver gang jeg starter, men de fleste.
Jeg har opdateret bios, jeg har geninstaleret windows, jeg har prøvet andre ram. Jeg har været igennem alt, og til sidst måtte jeg bare sande at mit nye fine grafikkort ikke virkede. Så jeg satte det gamle og fik stadig fejlen.
Jeg har ikke før brugt display porten på min skærm. og jeg fandt ud af at når jeg brugte HDMI fik jeg ikke fejlen. Jeg har også byttet rundt med min mors skærm og den virker også upåklageligt - med displayport. (den er kun 60hz)
Så jeg er ved at være derhenne hvor jeg ikke kan se andre forklaringer end at min skærm på en eller anden måde trigger en fejl når jeg bruger displayport. Men giver det overhovedet mening? Og er der nogen forslag til ting jeg kan prøve for at løse problemet, ud over at købe en ny?
Det eneste jeg har tænkt på er at tvinge den til at køre 60hz når jeg har displayport i, men eftersom det er helt ude i bios den fejler så tror jeg ikke jeg kan det.
J
#302975
Jeg har haft et lign. problem dog med HDMI port på pc, så skulle pc skærm slukkes og tændes før pc så den.
Jeg har dog ikke løsningen, for det forsvandt når jeg skiftede pc monitor ud :)

Kan det være du har VGA kort på bundkort aktiveret og sat som primær? Så du skal i bios og skifte/slukke det.
#302983
Hej.
Jeg ville nok prøve at rykke kortet til den anden pci-slot, for at sikre at der ikke er et problem med pci-slottet.
Det lyder som om bundkortet ikke genkender at der er et grafik kort sat til.
/T
#303017
også det der undrer mig... Det virker med en anden skærm, og det virker med et andet input (HDMI)
Det er ikke graffikkortet da jeg fik samme fejl på et andet grafikkort.
#303019
Jeg har før haft sporadiske og ret ulogiske fejl på displayport (blanking, manglende detection, fejl på den ene skærm når jeg skiftede settings på den anden, etc), som i sidste ende viste sig at skyldes et ikke-godkendt kabel i en åbenbart for ringe kvalitet. Efter lang tids fejlsøgning skiftede jeg kablet, og alt har virket siden.

Billigt at prøve i hvert fald.
#303021
Ja. Desværre har jeg allerede prøvet 3 kabler. 2 1.4 hvor ihvertfald den ene er høj kvalitet. den sidste ved jeg ikke med version, men det var relativt billigt i bilka.
Jeg tvivler dog på jeg har fået 3 helt nye kabler der alle er defekte. Intet er umuligt, men det er så usandsynligt jeg vil se bort fra det :)
#303033
Det du kan komme ud for, er HDCP delen ikke kommunikeres når den skal, så det er et grafik kort til skærm fejl, og som jeg erfarede så kunne jeg slukke skærm og tænde den igen, og alt var ok.

Så måske får grafikkort sendt HDCP info for hurtigt og skærm går i sort? eller den tror skærm er klar og sender HDCP info. Jeg kender ikke detaljerne på kommunikation. Men det er nok der problemet er.
#303155
Jeg tror du har fat i et eller andet der BBplayer.
Nu har jeg fået min problem skærm tilbage og haft den nogle dage, og sjovt nok har jeg ikke haft den fejl endnu. Men jeg har oplevet den booter op i så lav opløsning det ligner man ingen driver har. Og så slukkede jeg og tændte igen og alt blev normalt. jeg har også reddet en af de "skærm bliver sort og forsvinder" bugs jeg har haft ved at slukke og tænde den igen. selvom det ikke har virket hver gang jeg har fået den. (jeg har kun haft den 2 gange med en succes rate på 50%)
#303157
Krydolph, et hurtigt spørgsmål.
Nu har du husket at sætte begge Pci-E kabler i dit grafikort ikke?

For det kunne nemlig også være der problemet var, hvis dit GFX kort ikke får power nok til at udnytte displayport (og de features der medfølger) :)
#303187
Jo det har jeg. Jeg har også fået alle strøm kabler i mit bundkort. ved "cpu power" har den både 8+4 pin, og havde hørt den 4 pin ik var nødvendigt, men fik gravet mine extra kabler til PSUen frem så jeg kunne få strøm det til det hele, bare "just in case"
Jeg er ligenu mest tilbøjelig til at tro på det er noget med den ikke identificere sig rigtig på en eller anden måde. Jeg er dog ret puzzeled over jeg nu har haft 3 dage uden den fejl... selvom jeg som sagt har haft lidt andet underligt. Men eftersom de fleste kunne løses med at tænde og slukke skærmen, så det er derfor jeg tror lidt på det.