Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#302933
Hej flatpanels.
Jeg håber i kan hjælpe med at pege lidt i dne rigtige retning med nogle forslag.
Min far er typen der stadig bruger CRT, både til hans computer og hans TV for "fladskærme ligner lort". Han er dog det seneste års tid begyndt at bløde op og indrømmer at man godt kan få fladskærme med godt billede.
Min mor ønsker at give ham en ny skærm (da hun absolut ikke er imponeret af hans CRT) og da jeg computergeniet må jeg jo vide hvad det skal være. Problemet er bare, jeg har ikke fulgt meget med i skærme.
Hvad jeg kan sige er:
Billedet kommer over alt andet, jeg forestiller mig det skal være IPS (de få oled skærme man kan få er vist for dyre)
refreshrate er ligegyldigt, 60 er rigeligt
responstime er heller ikke så vigtigt. Der vil ikke blive gamet på den.
Jeg håber at manglen på gaming features gør man kan få noget med et godt billede for en nogenlunde fornuftig pris.
Jeg forestiller mig 27" i størrelse. og jeg tænker 1080P er godt nok? 4k er ihvertfald overkill imo.
På forhånd tak.
#302958
TBC Eneste reelle krav er at det er et godt billede. Han er extremt kritisk overfor fladskærme, og hvis OLED var en reel mulighed (det er for dyrt) ville det være det rigtige.
Så måske noget der kommer med en god farve kalibrering, jeg har ikke værktøjet til selv at gøre det. Problemet er jeg ikke helt ved hvad jeg skal se efter, eller hvor jeg skal starte med det.

@Huleboer - Tak jeg vil tage et kig på dem
#302969
Krydolph skrev:TBC Eneste reelle krav er at det er et godt billede. Han er extremt kritisk overfor fladskærme, og hvis OLED var en reel mulighed (det er for dyrt) ville det være det rigtige.
Så kan det jo godt blive rigtigt svært, tilnærmelsesvis umuligt - afhængigt af hvad for nogle billedatribbuter det er han går op i.

Apropos billedatributter, så vil jeg mene at noget af det en fladskærm netop har at byde på i forhold til en CRT netop er høj opløsning [som f.eks. 4K] i skarp kvalitet der ikke komprimitteres af CRT'ens shadow mask/åbningsgitter, mens det kan blive ualmindeligt svært at matche mht farveklarhed, dybde og dynamik, når det ikke lige kan blive en OLED fladskærm. Så hvis det ikke skal være for høj og klar opløsnings skyld, hvorfor så ikke bare lade ham nyde sin CRT i stedet for at købe ham en LCD monitor i den lave ende af opløsningsskalaen, der alligevel ikke kan hamle fuldstændigt op med mange af de andre billedatributter ved det han allerede har?
#302970
27" og en opløsning på 1440p passer bedre end 1080p, da det hele bliver langt pænere at se på og selvfølgelig mindre grovkornet. I dag er1080p mere eller mindre passé.

Vil også pege på en Eizo, da deres skærme, for øjnene er meget behagelige selv efter længere tids brug.
#302972
Jeg vil tage input omkring højere opløsning til seriøs overvejelse.
Det er jo derfor jeg spørger herinde. Det er tydeligt jeg er "in over my head" her, Men som familiens IT expert så ved man selvfølgelig alt om alt, også skærme ;)
Jeg kigger også på Eizo. Jeg kan huske dem fra gamle dage de havde et godt navn inden for CRT også.
For 1080p så den Dell Huleboer foreslog god ud.
#302976
Jeg tænkte faktisk det samme ift. opløsning og 27" men valgte at holde mig til det der blev lagt op til i 1. indlæg.

Prøv at tjekke Dell U2719D i stedet.

Her får du højere opløsning og fordi du går i deres Ultrasharp serie får du også en lidt bedre skærm, og bedre farver. U serien har lavere tolerence overfor f.eks. delta værdi udsving. Den koster så selvfølgelig også noget mere.
#302987
Skal jeg komme med et bud funderet i pris og passende atributer, så kunne det være denne IPS skærm til 3790 kr:
https://www.sweclockers.com/test/23581- ... /8#content

...Den kan det som en CRT skærm lige præces ikke kan (størrelse, klar og tydelig 4K opløsning). Den har IPS panel og kan producere gode LCD-farver. Men andre ord lidt af en 60 Hz all-rounder til normal brug, som det bliver umådeligt svært at slå på prisen. Vi har selv en sådan på vores almindelige "arbejds/internet" computer (Den jeg sidder ved nu). Jeg føler mig på det nærmeste amputeret når jeg sætter mig til rette ude i byen, ved arbejdspladsens computere. Den kræver dog at der er plads på skrivebordet, men så har den til gengæld netop de attributer jeg mener berettiger udskiftning af en CRT som ellers kan være svær at berettige tomme for tomme ved lave opløsninger.

Ps. Giver de andre ret. 4K er unødvendig høj opløsning hvis i fastforankret satser på 27 tommer, så gå roligt efter blot 1440p. ...Jeg kører selv med 200% skalering på de 43 tommer 4K
Senest rettet af TBC 24. sep 2019, 06:06, rettet i alt 1 gang.
#302988
TBC skrev:Ps. Giver de andre ret. 4K er unødvendig høj opløsning hvis i fastforankret satser på 27 tommer, så gå roligt efter blot 1440p. ...Jeg kører selv med 200% skalering på de 43 tommer 4K
Nej da, 125% max! Så får du jo ingen gevinst ved det mere arbejdsplads på skrivebordet.

Jeg har endda overdrevet lidt når jeg synes det var krævet, og fået Nvidia indstillinger ændret, så jeg fik 8K opløsning emuleret, virker rimelig ok, hvis man skal have mange vinduer åbne og se på.
#302989
Jeg har al den plads jeg skal have på skrivebordet. Det er ikke det jeg er ude efter, det er selve skærmstørrelse/pixeldenity og skarpheden. De 4K eller ligefrem supersamplet 4K er reserveret til hvis jeg skulle finde på at spille på skærmen.

Tjekkede i øvrigt lige og huskede åbenbart forkert. Den står til 150% ikke 200%. 125% syntes jeg dog giver en skrift der er lige en tand for småt, f.eks. på en side som f.eks. denne der nærmest forsvinder ind til bare en tynd streg ned igennem midten af skærmen. Skal man have mange vinduer åbne på en gang kan man jo altid skalere helt ned til 100, hvis det mere handler om at få så meget information på skærmen som muligt.

Men det demonstrerer at det er NETOP den slags muligheder og friheder til at indrette sig på, man ikke har med mindre [og mindre opløste] CRT monitorer
Senest rettet af TBC 20. sep 2019, 13:11, rettet i alt 1 gang.
#303004
Hvis han p.t. har en CRT monitor tilsluttet PC'en skulle man måske lige starte med at spørge, hvilke tilslutningsmuligheder, der er til rådighed, så man ikke går ud og køber en skærm maskinen slet ikke kan trække.

Hvis han synes "fladskærme ligner ..." har han vist ikke set en 27" iMac Retina. Mens jeg er enig i, at 1440p er minimum til en 27" (hvilket er det, jeg selv bruger), så er der nu altså et eller andet over 2880p i samme størrelse.
#303016
Han har tilslutningsmuligheder, ihvertfald HDMI som minimum. Han har været ude og købe en hel boks der gør det muligt at lave signalet om så det virker med hans CRT.
Det er ikke noget jeg har været indblandet i, jeg ved bare det er mere end bare en simpel adapter.