Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#271765
som overskriften siger ?
kan få den til ca en lille tudse. men er den værd at kigge på når det den skal bruges mest til er gaming og måske lidt twitch streaming?

det er et IPS panel og den er 4 ms gtg response tid.
#271801
27 tommer lyder bare af vildt meget vil heller ikke havde nakkesmerter af at kigge rundt på skærmen.
samt har en gammel syncmaster px2370 som hovedskærm lige pt, som jeg regnede med at beholde efterfølgende.
sider trods alt meget tæt på min skærm, ca en lille arms længde.
Desuden er de så dyre syntes jeg har aldrig brugt mere end 1500 på en skærm til gaming. og kigger jeg rundt på 27 tommer så syntes jeg de hurtigt kommer op på 25-3000 kr og det er lidt meget at spendere på en skærm i mine øjne.

har bare nogle betænkninger med den acer skærm da den er billig tænker jeg der må være en grund til at en 24 tommer skærm med 4k ips og 4ms er så billig. ?
#271808
Det er meningen at jeg skal ud og investere i et nyt gfx kort også det er derfor jeg kigger på den skærm her. regner med at købe den næste generation af nvidia kort der kommer ud her til sommer. enten den bedste af dem eller den næst bedste så tror ikke at computeren bliver et problem har i øvrigt en rimelig cpu 7700k @5ghz og 16 gb ddr4

men det er nu mest fordi det er en 24 tommer og 4k med 4ms at jeg har kigget på denne skærm. som gamer ved jeg at størrelsen på skærmen er sekundær til performance og til overblikket. hvis skærmen bliver for stor så kan du ikke reagere på hvad der sker i kanten af skærmen alligevel. altså mister man overblikket eller skal bevæge hovedet/øjne for meget til at man er effektiv i spillet.
#271822
jo størrelsen er smag og behag.

Og så alligevel ikke helt i gaming. hvis skærmen bliver så stor at du mister overblikket i gaming så har du en konkurrence mæssig ulempe som er svær at negligere helt når man spiller i multiplayer spil en ulempe der måske kunne være forskellen på sejer eller andenpladsen. i nogle meget konkurrence tunge spil.
#271829
Der findes da specifikke gaming skærme som er markant større end 24", der er flere at vælge imellem som er fx 32-38". Der er også Samgsungs lækre 32:9 skærm som er på hele 49".

Personligt er jeg træt af min lille 27" 4K. Den skal sælges og så vil jeg have en 35" i 21:9 format i stedet for.

Mht perifert syn: Selv på 27" kan jeg sagtes "se" (=bemærke) hvis der sker noget i periferien med øjnene kun 30 cm fra den. Jeg vil være mere nervøs for at få stiv nakke hvis jeg ikke bevægede hovedet :) - det omvendte argument gælder vel også?`Altså at en større skærm med højere opløsning vil give flere detaljer som man måske ellers ikke ville bemærke.
#272517
ja man kan sagtens lægge mærke til og reagere på hvad der sker i ens periferi syn men det er videnskabeligt bevist at du reagere langsommere på hvad der sker i dit periferi syn en hvad der er lige foran dig. det er dog kun bevist i forhold til at køre bil. men det samme princip gælder at hvis skærmen bliver så stor og du sider så tæt på den at der kommer objekter ind i dit periferi syn vil din evne til at reagere hurtigt på det være dårligere end hvis det slet ikke er inden for dit periferi syn.

desværre var skærmen en fluke på EDBpriser der var forkerte links.
#272518
At man reagerer langsommere ændrer ikke på at det er en fordel at have et større synsfelt. Det er så også bevist at gamere har bedre perifert syn end gennemsnittet, dette fordi de ofte sidder tæt på store skærme. Så det er mao en fordel både til spil og bilkørsel.

En tanke: Med dit synspunkt formoder jeg du har en god ide om hvad max billedvinkel man skal gå efter? For der er vel ingen ide i at gå efter en 12" skærm på 1m afstand for at være sikker på at man ikke misser noget - og opfatter det hurtigst muligt :) ?
#294796
MickDK skrev:At man reagerer langsommere ændrer ikke på at det er en fordel at have et større synsfelt. Det er så også bevist at gamere har bedre perifert syn end gennemsnittet, dette fordi de ofte sidder tæt på store skærme. Så det er mao en fordel både til spil og bilkørsel.

En tanke: Med dit synspunkt formoder jeg du har en god ide om hvad max billedvinkel man skal gå efter? For der er vel ingen ide i at gå efter en 12" skærm på 1m afstand for at være sikker på at man ikke misser noget - og opfatter det hurtigst muligt :) ?
Undskyld det sene svar.
Ja jeg har en ide om at 21-25" er ideel størrelse. Baseret på den afstand jeg sider fra skærmen. Det vil være individuelt hvad man mener og føler er bedst. men baseret på min hypotese er det afstanden til skærmen der afgøre hvor stor en skærm der er ideel til gaming.
#294799
en brugt må sige at jeg var noget skuffet over udvalget dengang så endte med at finde en billig brugt skærm. så jo et eller andet sted har jeg ventet i 9 måneder, og det kommer nok til at strække nogle år mere har valgt at fokusere på om jeg kan gøre min pc klar til Vr briller i stedet for.