Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tj90
#343169
Hey Flatpanels,

Jeg har lige købt en skærm brugt, og det jeg troede der bare var støv eller lign. Som lige kunne fjernes med en omgang skærmrens, og en mikroklud - Det forsvinder ikke.

Har I set lign. Pletter før? De er på en Predator XB241H skærm.

Jeg har ikke rigtig kunne finde et svar på google, så jeg søger nok efter det forkerte. Det ligner at pletterne er ude på ydersiden af skærmen, for lcd’en fungerer som den skal. Men jeg kan dårligt mærke dem, når jeg kører håndfladen over skærmen.

Hjælp 😅

Bh. Tobias
Vedhæftede filer
IMG_8300.jpeg
IMG_8300.jpeg (1.69 MiB) Vist 24536 gange
IMG_8297.jpeg
IMG_8297.jpeg (2.14 MiB) Vist 24536 gange
IMG_8305.jpeg
IMG_8305.jpeg (4.44 MiB) Vist 24536 gange
IMG_8306.jpeg
IMG_8306.jpeg (5.71 MiB) Vist 24536 gange
IMG_8301.PNG
IMG_8301.PNG (7.12 MiB) Vist 24536 gange
#343176
Det ser mærkeligt ud. Næsten som om, at et af lagene i LCD-sandwichen er punktvis opløst. Det ligner ikke noget man kan lave ved aftørring af skærmen, så sprit skulle næsten have ødelagt noget i større plamager og ikke i små pletter. Kan der være noget, som er sprøjtet over på skærmen?
Af Tj90
#343177
Jeg har som sagt vitterligt ingen anelse - Jeg har spurgt sælger efterfølgende, om han har en ide om hvad det kan være. Han benægter selvfølgelig bare alt og har ingen ide, fordi han nu er irriteret over tanken om at jeg muligvis returnerer den til ham.. Jeg vil også helst undgå at returnere, hvis det er fordi jeg kan rengøre det selv eller køre en reklamation på skærmen.

Jeg har bare ikke oplevet den slags pletter før 😅

Ville de pletter kunne opstå hvis skærmen har fået for meget direkte sollys ?
Af Axlon
#343179
Hvis jeg kigger tæt på pleterene, så har flere af dem form som en cirkel, typisk form efter en dråbe der udtøret.
Jeg tænker det måske er kalkpletter efter noget vand som er blevet sprøjtet op på skærmen.
Jeg ville forsigtigt med en vatpin fugtet med noget fortyndet citronsyre, forsøge et enkelt sted i udkanten af skærmen, om det kan fjerne pletten.
Om overfladen på skærmen kan tåle syren, ved jeg ikke, derfor lav et forsigtigt forsøg i udkanten af skærmen.
Af Henrik B.
#343180
Axlon skrev: 16. jun 2022, 12:53 Jeg ville forsigtigt med en vatpin fugtet med noget fortyndet citronsyre, forsøge et enkelt sted i udkanten af skærmen, om det kan fjerne pletten.
ALDRIG syreholdigt middel på en skærm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :s
Senest rettet af Henrik B. 16. jun 2022, 22:43, rettet i alt 1 gang.
Af allo
#343183
det som jeg kan se på billederne, det ligner 1:1 helt almindelige savle/spytte (kalde hvad man vil :-) ) pletter - noget som jeg oplever og deler med på min Predator ca. 2 gange om ugen :-)

hvis du ikke kan skrabe det væk (ved at bruge - forsigtigt, f.eks. negle/spidser) og bagefter først en fugtig og så tør klud så er der noget i vejen med belægningen...
Af Fidoble
#343195
allo skrev: 16. jun 2022, 18:46 det som jeg kan se på billederne, det ligner 1:1 helt almindelige savle/spytte (kalde hvad man vil :-) ) pletter - noget som jeg oplever og deler med på min Predator ca. 2 gange om ugen :-)

hvis du ikke kan skrabe det væk (ved at bruge - forsigtigt, f.eks. negle/spidser) og bagefter først en fugtig og så tør klud så er der noget i vejen med belægningen...
Enig... det ligner et stort nys uden filter :)