Samsung The Frame test - FlatpanelsDK
Samsung The Frame

Test: Samsung The Frame

03 Nov 2017 | Torben Rasmussen (@flatpanelsdk)


P IFA-messen krte Samsung hrdt p med deres nyeste mode-TV, The Frame, som er et kantbelyst LCD-TV der dublerer som billedramme. Modellen deler en del af de features, man ellers frst fr adgang til i Q9-serien, ssom det helt flade design bagtil, den fulde One Connect-boks, og muligheden for helt plan vgmontering. Dertil s kan rammen styles med et andet udseende i form af rammer i to typer trfinr eller hvid metalkant. Lad os se hvad "The Frame" er for en strrelse.

Samsung The Frame findes i 43", 55" og 65", hvor vi har lnt 65"-modellen og fet den monteret p Samsungs Studio-stand, som kan tilkbes separat.

Se ogs: Samsungs 2017 TV oversigt


43"
55"
65"

Specifikationer

65"
VA LCD-panel
Ultra HD (3840x2160)
HDR (HDR10+, HLG)
DCI-P3 farverum
UHD Premium certificeret
Fod (fast)
Vg (VESA eller Samsungs No Gap)
(HxBxD) 83 x 145 x 4.2 cm (uden fod)
26 kg (uden fod)
HDMI (4x 2.0b)
USB (3x 2.0)
Ethernet
1x CI+

Optisk
HDMI-ARC (1x)

40W (2.2 ch.)
DVB T/T2/C/S2
WiFi
MPEG4
HEVC
VP9 Profile2
Tizen
One Remote (metal)

Manual
One Connect m. 5 m lysleder
One Remote
Stand (fdder)
No-gap vgbeslag

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked nr nye anmeldelser er online





Frste indtryk


Den fysiske fremtoning af The Frame er meget lig den vi s p Q9F, hvilket gr det til et meget minimalistisk TV. Pr. default ankommer skrmen med den mrke metalkant vi ogs s p Q9, men for en merpris kan der psttes andre rammer, som p fiks vis klipser fast vha. magneter p hhv. sider og top/bund. Til testen har vi lnt en ramme i lys trfinr, hvilket kunne minde om bgetr, men de fs ogs i en mrkere mahogni-lignende variant, samt en hvidlakeret metalramme.

Ideen med et TV, som dublerer som billedramme, er ikke ny og Sony prvede krfter med det i deres EX1-model, som nu har nsten 10 r p bagen. Dengang var passepartout-rammen imidlertid et fysisk element p skrmen og ikke - som p The Frame - noget der blev tilfjet digitalt. Sony m ikke have haft nok succes med foretagendet dengang for vi har ikke set lignende modeller siden, men det er muligt, at Samsung kan lfte arven. I hvert fald har interessen for deres "Serif"-model vist, at verden gerne vil have designede TV.

Ser vi lidt p strrelsen af TVet, s er en ting til overvejelse, at et 65" TV giver et ret stort billedareal ift. den normale strrelse billeder, man ville hnge op i hjemmet. Man skal nok overveje strrelsen en ekstra gang, hvis salgsargumentet er billedramme-funktionen og 55"-modellen virker - for mit vedkommende - som en mere harmonisk strrelse i dn henseende. Det afhnger naturligvis af rummets indretning. Samsung har for nyligt tilfjet 43"-modellen pga. eftersprgslen for netop et mindre alternativ, som var nemmere at placere. Til TV-brug er 65" dog ikke en dum strrelse.

Kigger vi p bagsiden af TVet, s ser vi samme flade look, som vi fandt p Q9, hvor der ligeledes er plads til Samsungs No-gap-beslag, som medflger i kassen. Med et produkt af denne type, s br man nsten vgmontere TVet, men for de som ikke nsker dette, s medflger de samme fdder, som Q9 leveres med. Dertil s kan TVet monteres p en af de stande, som Samsung ogs slger ved siden af. Til denne test havde vi lnt Studio-standen, som er et trebenet metal-stativ, der nrmest fr TVet til at ligne et staffeli. Der er kun to kabler, der skal tilkobles selve skrmen, nemlig strmkablet og One Connect lyslederen. Begge disse kan fres ud gennem Studio-standens bagerste ben og giver mulighed for en ret minimalistisk installation af TVet.

Under TVet finder vi et par sensorer til registrering af hhv. lyset i rummet, samt bevgelse, og disse bruges i forbindelse med billedrammefunktionen, som vi kommer ind p om lidt.

One Connect boksen er identisk med Q-seriens, hvilket betyder, at alle forbindelser til TVet skal isttes denne. TVet virker ikke uden denne boks, s du kan ikke benytte TVet til eks. ren streaming, ligesom det heller ikke er muligt p de vrige TV med denne boks. Da det optiske kabel til TVet er 5 meter langt, s er der fin mulighed for, at f boksen placeret et sted ude af syne og er dette ikke langt nok, s kan kablet fs i en 15 meter variant. Ligesom p Q9, s skal One Connect-boksen have separat strm, s det koster dig to strmstik at f liv i TVet.




Vi finder desvrre ikke den lkre metal-betjening, som Q-serien leveres med, men i stedet en hvid variant af den betjening, som vi ogs s p MU-serien. Modellen er dog ndret en smule, hvilket vi kommer ind p lidt senere.

Reflektionerne i panelet er ganske svage og bestemt i den helt gode ende for LCD-paneler. TVet kan uden problemer bruges i oplyste lokaler.


Samsung The Frame test



Brugeroplevelse & features


Samsung satser stadig benhrdt p deres eget Tizen-system, som ikke er begrnset til TV-brug, men skal bruges i alt fra kleskabe til kameraer. P The Frame er der tilfjet et par ekstra features for at f billedramme-funktionen med.

Styresystem og smart-TV

Vi har gennemget Tizen i 2017-varianten i vores anmeldelse af Q9 og der er ikke nogen ndringer i styresystemet p andre punkter end billedramme-funktionen. For en gennemgang af Smart-TV og menusystemer henvises der derfor til vores anmeldelse af Q9. I dette afsnit fokuserer vi derfor i stedet p dt, som The Frame tilbyder derudover.

The Frame som billedramme
Det "nye" i Tizen p The Frame er nemlig tilfjelsen af en genvej til billedramme-funktionen, hvor man ledes til Samsungs kunstsektion. I denne kan man konfigurere hvilket billede, man gerne vil have vist p TVet, nr det ikke er i brug. Som udgangspunkt er der adgang til 150 hjtoplste billeder, som kan konfigureres med forskellig styling af enten svveramme eller passepartout (eller ingenting). Via TVet kan man vlge indramning og farven p denne, og der kan vlges motiver fra enten tilsluttede USB-enheder eller Samsungs eget arkiv. Hvis man vil have adgang til billeder fra mobiltelefonen, s skal man have fat i Samsungs Smartview-app, hvor konfigurationen af de mere avancerede features i billedrammen ogs foregr. Hvis de 150 billeder fra Samsung ikke er nok, s tilbyder de ogs en abonnementsservice (Art Store), hvor man fr adgang til yderligere 300 professionelle kunstvrker mod betaling. Billederne heri er ligeledes af hj kvalitet, men det er lidt en kamel at sluge, at der skal punges yderligere ud for at udvide sortimentet.

Det br nvnes, at TVet ikke understtter rotation af billeder, s du kan ikke definere en k af billeder, du gerne vil have TVet skal skifte mellem imens det er tndt. Du skal manuelt ind og vlge et nyt stykke kunst hver gang du trnger til noget nyt at kigge p. Hvor det mske giver fin mening, at billedet ikke konstant skifter, s kunne det have vret fint med muligheden for at benytte en "playliste". Ikke mindst hvis man bruger TVet som substitut for en digital fotoramme, hvor man nok typisk ville vise den private fotosamling i rotation. Omvendt, s tvinges man til, at vlge noget der rent faktisk er vrd at kigge p, og ikke blot alt ragelset fra mobilarkivet.

Fra Smartview Appen kan du konfigurere den generelle lysstyrke af billedrammen, som derudover reguleres op og ned afhngigt af hvor meget lys lyssensoren i bunden opfanger. Du kan ogs regulere den generelle farvetone af billedet, hvilket igen justeres lbende afhngigt af nuancen p det lys, der er i lokalet. Det betyder, at TVet kan justere farvetonen, s den bedre matcher sollyset, som typisk vil vre mere rdligt frst og sidst p dagen, men blive kligere i sin farvetemperatur jo hjere solen str p himlen. Nr lokalet bliver mrkt nok, vil TVet opfatte det som "nattilstand" og slukke. Bruger du TVet i et lokale, hvor folk sover, s vil det tnde for billedrammen igen, hvis nogen tnder lyset i lokalet og g tilbage i slukket tilstand nr lyset igen slukkes. I praksis fungerede lyssensoren ganske fint, og lysstyrken justerede sig for det meste ind til at matche lokalets belysning i lbet af dagen. Ved svag belysning ramte TVet ikke helt den optimale lysstyrke og blev lidt for mrk, og justerede man det generelle lysniveau op, s passede det ikke helt i de lysere dagtimer.

Ud over lyssensoren, s kan bevgelsessensoren ogs aktiveres, hvilket gr det muligt for TVet at slukke for billedrammefunktionen nr der ikke registreres bevgelse i lokalet. Det er en praktisk feature, som sikrer, at du ikke spilder strm p at vise billeder for dine mbler i lbet af dagen, nr du selv har forladt lokalet. Du kan indstille hvor hurtigt TVet skal slukke efter, at bevgelse i rummet er ophrt og hvor flsom sensoren skal vre. Funktionaliteten med at slukke og starte op igen gav lejlighedsvis anledning til, at eksempelvis Apple TV startede op og dermed aktiverede TVet p dens HDMI-port, hvilket mske er mindre heldigt, da billedramme-funktionen s netop ikke er aktiv. Bevgelses-sensoren var ikke lige s anvendelig som lyssensoren og TVet slukkede ved flere lejligheder, selvom der var personer, der bevgede sig lige foran TVet.

Fra appen er det ogs muligt at bruge egne fotos, som kan indsttes enten i fuldskrm eller i et collage af flere billeder, som sendes til TVet via appen og lagres dr til fremtidig brug. Med et TV p 65" og 4K-oplsning, s er det til gengld hr at begrnsningen i mange mobilkameraer for alvor kommer til syne. Ofte s komprimeres billederne i en mobiltelefon temmelig hrdt, hvilket godt kan g an p en lille 5" skrm eller mske endda en 10" tablet, men smider du det op p en skrm p 65" med ~8 Mpixel oplsning, s bliver de artefakter, som de fleste mobiltelefoner introducerer, ret tydelige. Det var bestemt ikke nogen udprget fornjelse, at se billederne fra en iPhone 7 blst op p s stort et lrrede, s dr br man nok ty til brugen af collage-funktionen, s man kan f formindsket billederne lidt inden de sendes afsted. Eller ogs har man en undskyldning for at f brugt spejlrefleksen.




Iden med lige at kunne knipse et par billeder af ungerne og lade dem st p TVet er fin og det er ret problemfrit at hive 3 billeder ind i appen og stte en passende digital ramme omkring dem. Desvrre s blev der ret ofte oplevet problemer med at f Smartview til at forbinde til TVet p iOS-enheder, hvilket ogs var et issue p Q9. Da appen normalvis ikke bruges til noget specielt (for den er ligesom de fleste andre lidt ligegyldig i det daglige), s er den imidlertid lidt essentiel nr det kommer til The Frame, da du ellers ikke kan f dine egne fotos over i skrmen (uden brug af USB) og du kan heller ikke styre opstningen af ramme-funktionaliteten.

Der var lidt problemer hvis man forsgte, at konfigurere The Frame eller indstille billeder via appen i et mrkt lokale, da skrmen slukker nr lyset er for svagt, s under vores fotosession endte TVet med at crashe og holdt op med at reagere p fjernbetjeningen, s der mtte en hrd genstart til. Problemet er nok mest akademisk, da de frreste nok sidder og justerer TVet i komplet mrke.

Intet i denne verden er dog gratis, og brugen af et TV kommer naturligvis med den omkostning, at der skal fyldes elektroner i det for at det virker. Mngden af elektroner afhnger i hj grad af hvor meget lys TVet skal udsende, og denne del kan justeres i Smartview. Den indstilling der passede bedst til lysmngden i den stue, der blev testet i, gav et effekttrk p godt 100 W, hvilket kunne falde til godt det halve i de mrkeste stunder af dgnet.

The Frame som billedramme

Pris pr. r [DKK]
(ved 2.20 DKK/kWh)
Antal timer Typisk Minimum
1 80 48
2 161 96
4 321 193
6 482 289
8 642 375
10 803 482
I disse tider, hvor nedbringelse af CO2-emissionen er hot som aldrig fr, s kan det godt gre lidt ondt, at man har forsgt at spare nogle kuldioxider og Watt p elregningen ved at skifte til LED-prer, nr billedrammen s kommer susende og der hele besparelsen, fordi den er tndt i samme tidsrum som lyset i huset. Omkostningen pr. r er naturligvis afhngig af hvor mange timer TVet krer i billedramme-modus, men som ekstra sikkerhed for, at TVet ikke str og brnder penge og CO2 af p at vise kunst for en tom sofa, s kunne Samsung godt have tilfjet en tidsstyring, s man kunne definere et tidsinterval, hvor billedrammen pr. default ikke skulle kre - eksempelvis i dagtimerne p hverdage.

Danmark har nogle af de hjeste energipriser i verden, s ud over den miljmssige belastning, s er det ikke specielt konomisk at vise kunst p et 65" lrred. Med 2 timers "billedramme" om dagen, vil omkostningen i el belbe sig til godt 160 kr. rligt. I skemaet kan du se den typiske pris og anslede mindstepris for at benytte billedrammefunktionen for forskellige tidsintervaller. Tallene er baseret p samme regulering af lysstyrken, som vi har benyttet i testen (hvilket er ca. halvvejs p "lysstyrke" slideren i appen), hvor TVet som nvnt kan skrue ned for lysstyrken i mrkere omgivelser (minimum-kolonnen). Den reelle udgift ender nok et sted mellem "typisk" og "minimum".

Betjening

Samsung har stadig kun n fjernbetjening i kassen, og til The Frame er det en variant af modellen One Remote (fornemmer vi en vis lighed med navnet p B&Os model...?) vi ogs s til MU-serien, hvor Power-knappen er modificeret til at have en dobbeltfunktion. Trykkes der n gang p knappen, s skifter TV'et til fotoramme-funktion og prferencerne for denne, som du har defineret i appen, trder i kraft. Holder du knappen inde vil TV'et g i standby, som normalt.

Kvalitetsfornemmelsen af fjernbetjeningen er identisk med dn fra MU7005 og selvom den ikke lever op til premium-modellen fra Q-serien, s har den en fin tyngde og god taktilitet i knapperne. Det minimalistiske design er i hj grad gearet mod generationen af TV-brugere, som navigerer i TV via EPG og ikke via direkte kanalindtastning, og som bruger streamingtjenester, hvor navigationen netop er opbygget til at favorisere simpel betjening. Meningerne om dette valg er delte, men her p redaktionen er vi all-in p Samsungs fjernbetjening anno 2017.


Styring af eksterne enheder kan stadig klares via IR, hvis fjernbetjeningen kan genkende dit udstyr (vlges fra en liste), men her har Samsung ikke formet at f helt det samme ud af funktionsknapperne p fjernbetjeningen, da man natuligvis ikke kan kalde on-screen-menuerne frem fra play/prik/tal-tasterne og bruge disse. Her virker B&Os styring via IR-dioder isat TV'et markant bedre. Undtagelsen er Samsungs egne enheder, ssom UHD BD-afspillere mv. som spejler sine funktioner op i Tizens bundmenu og dermed muliggr betjening af ekstra-funktioner. Man kan sige, at problemet med manglende knapper p One Remote kun er et issue fordi dt udstyr der forsges betjent, er fremstillet til brug med en kaotisk fjernbetjening med et virvar af knapper. Hvis interfacet var mere som dt man finder i steamingtjenesterne, s var der ingen problemer.


Samsung The Frame test



Hvor betjeningen af eksterne enheder kan foreg via IR, s snakker One Remote sammen med The Frame via Bluetooth, hvilket gr det overfldigt at pege p TVet. Skulle man vre ligeglad med, at skulle starte billedrammefunktionen via Tizen-menuen frem for Power-knappen, s kan man i vrigt stadig indkbe og parre metal-modellen fra Q-serien. Her vil Power-knappen dog slukke TVet som normalt.

Som nvnt tidligere, s har Samsung ogs deres SmartView app til at styre TVet fra en smartphone, hvorfra du kan starte apps eller smide det lokale indhold fra din telefon over i TVet. Vi er ikke overbeviste om genialiteten af at betjene TVet fra en kluntet app og disse virker stadig milevidt fra dt man burde kunne tnke ind i en app til TV-kontol.

Tv-kanaler, optagelse & lyd

Den generelle TV-funktion p The Frame er identisk med bde Q- og MU-serien, som det naturligvis anbefales, at du lser anmeldelserne af, s afsnittet her bliver kort.

Et sted hvor The Frame adskiller sig fra Q-modellen er, at den ikke har 2 tunere og dermed ikke kan vise PIP og ej heller optage et program imens et andet ses. Det er en lidt trist mangel, da Samsungs implementering af netop PIP fungerer ret godt. Selvom TVet benytter samme One Connect-boks, som Q-modellerne, s har Samsung valgt spare p tuneren og til den prislap TVet kommer med, s virker det som en fedtet beslutning.

Lydmssigt er The Frame ikke en positiv oplevelse. Lyden er skinger og mangler bund og er ikke anbefalelsesvrdig til andet end sporadisk TV-kigning. Vil man have lidt mere smk p, s anbefales det at supplere med enten et anlg eller en soundbar, hvilket desvrre kan g ud over stetikken ved at have et TV udformet som billedramme.




Kalibrering


Mulighederne for kalibrering p The Frame er de samme som p Samsungs vrige modeller, hvilket giver god mulighed for justering af hvidbalance og CMS. Med udgangspunkt i standard-profilen, s kan disse hndtag ikke redde noget som helst, da bde farverum og hvidbalance er s skve, at man som frste aktivitet p TVet br skifte over p Film-profilen.

I denne profil passer hvidbalancen noget bedre (Samsung rammer her en gammakurve med gennemsnit tttere p 2.3 end 2.2), men farverummet er stadig skidt. Som du kan se p graferne herunder, s trkkes farverne synligt lngere ud end forskrifterne dikterer for et Rec.709-farverum, hvilket resulterer i alt for hidsige grnne farver og ligeledes for de rde farver. Der er tre indstillinger at vlge mellem nr det kommer til farverum, hvor Auto og Brugertilpasset begge giver identiske resultater, og Udvidet nrmest emulerer DCI-P3, hvilket er endnu vrre.

For at komme sikkert i ml med en justering af TVet s er det faktisk ndvendigt at foretage en komplet justering af CMS, hvilket den normale bruger ikke har en jordisk chance for at gre selv. I graferne herunder har det - ligesom p Q9 - vret ndvendigt til at justere farverummet i "Brugertilpasset" for at opn et godt resultat. Da der kan vre variation fra panel til panel og software-version til software-version, s deler vi ikke disse mere avancerede indstillinger, men anbefalingen herfra m sledes vre, at du fr kalibreret dit TV med en fuld CMS-justering (dokumenteret via mlinger). Samsung m meget gerne f rettet op p dette, da det herfra betragtes som en bug, at TVet ikke kan vise Rec.709-farverummet korrekt.

Hvidbalancen var det muligt at rette nogenlunde op p vha. 2-punkt-justeringen, men som det fremgr, s mtte der ofres lidt p prcisionen i den helt hvide nuance for at f et tilpas kompromis med de lyse grtoner. Normalvis justerer man 100% hvid (100 IRE) ind til mindst mulig offset, men p The Frame vil det f alt fra 50 til 90 IRE til at ryge i hkken. For en mere prcis hvidbalance skal der justeres p 20-trins hndtagene, men da vi er nede under en afvigelse p 2 dE, s vil det ikke vre synligt for det blotte je.




Mlinger


Vores "mling"-afsnit omhandler alle de ting vi gr og mler p TVene samlet t sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. mlemetoder her for en gennemgang af hvordan vi mler under testen.

MlingerOut-of-boxKalibreret
Sortniveau 0,07 cd/m2 0,03 cd/m2
Sortniveau (HDR) 0,09 cd/m2 0,09 cd/m2
Lysstyrke 303 cd/m2 205 cd/m2
Maks lysstyrke (HDR) 463 cd/m2 463 cd/m2
Kontrast 4555:1 4555:1
Kontrast (HDR) 4978:1 4978:1
Input lag 80 ms 21 ms (Game Mode)
DCI-P3 88% -
Rec.2020 65% -

Strmforbrug Out-of-boxKalibrering
SDR 126 W 98 W
HDR 170 W 170 W
Standby 1.0 W

TidsmlingerTid
Opstart (indtil responsiv) 3s
Opstart (indtil billede vises) 2s
Netflix app opstart 5s
Youtube app opstart 3s
Amazon app opstart 4s
Google Play app opstart 7s
Viaplay app opstart 6s
C more app opstart 4s
Canal Digital app opstart 5s
TV2 Play app opstart 5s

Videofil / kildeSpecsStatus
Amazon 4K HDR 4K (3840x2160 pixels) 10 bit colors - Rec.2020 color space 4:2:0 subsampling HEVC Virker
Netflix 4K HDR 4K (3840x2160 pixels) 10 bit colors - Rec.2020 color space 4:2:0 subsampling HEVC Virker
YouTube 4K HDR 4K (3840x2160 pixels) 10 bit colors - Rec.2020 color space 4:2:0 subsampling VP9 Profile2 Virker
Dubai 4K 4K (3840x2160 pixels) 23.976fps 10 bit colors - BT.709 color space 4:2:0 subsampling 51.4 Mbps bitrate HEVC - .ts file Virker
Costa Rica 4K 4K (3840x2160 pixels) BT.709 color space 4:2:0 subsampling 12.71 Mbps bitrate VP9 - .mkv file Virker
Terrifying Pyroclast 4K 4K (3840x2160 pixels) BT.709 color space 4:2:0 subsampling variable bitrate VP9 - .mkv file Virker
Big Buck Bunny HD (.ts version) HD (1920x1080 pixels) 8 bit colors - YUV color space 4:2:0 subsampling 2.5 Mbps bitrate 60fps - HEVC - .ts file Virker
Big Buck Bunny HD HD (1920x1080 pixels) 8 bit colors - YUV color space 4:2:0 subsampling 60fps - 2.2 Mbps bitrate HEVC - .mkv file Virker
LG Arctique 4K 4K (3840x2160 pixels) 8 bit colors YUV color space 4:2:0 subsampling 50.0 Mbps bitrate 29.970fps - AVC - .mp4 file Virker
Eutelsat 4K demo 4K (3840x2160 pixels) 10 bit colors YUV color space 4:2:0 subsampling 23.1 Mbps bitrate 50fps - HEVC - .ts file Virker
TravelXP HLG 4K (3840x2160 pixels) 50fps frame rate 10 bit colors BT.2020 color space 4:2:0 subsampling 20.7 Mbps bitrate HEVC HLG .ts file Fejler
Ghost Towns 8K 8K (7680x4320 pixels) variable frame rate 8 bit colors - YUV color space 4:2:0 subsampling 20.7 Mbps bitrate AVC - .mp4 file Fejler
HFR (100fps) test file 4K (3840x2160 pixels) 100fps 10 bit colors Rec.2020 color space 4:2:0 subsampling 23.7 Mbps bitrate HEVC - .ts file Fejler

Gruppe IndstillingVrdi
Billedprofil Film
Ekspert Baggrundslys 12
Lysstyrke 0
Kontrast 94
Skarphed 0
Farve 50
Tone (G/R) R50
Anvend billedinstillinger Alle kilder
Digital ren visning Fra
Auto Motion Plus Fra / (0/0)
Local Dimming Lav
HDMI UHD Color Til p din UHD BD kilde
Dyn. Kontrast Fra
Farvetone Varm2
Gamma BT.1886+1
Kun RGB tilstand Fra
Farverum Brugertilpasset
Hvidbalance 2-punkt
-Rd 1
-Grn 3
-Bl 0
+Rd 0
+Grn -2
+Bl -4


Samsung The Frame test


Billedkvalitet


The Frame er - ligesom alle Samsungs vrige modeller - baseret p et kantbelyst LCD-panel. I modstning til Q-serien, s er The Frame ikke forsynet med Quantum Dots, s farverummet er ikke helt s bredt. Ligeledes, s er panelet heller ikke i stand til at n samme niveau p lysstyrken, s sammenlignet med andre modeller fra Samsung, s skal The Frame nok ses som en slags MU-model med visse Q-model features (design og One Connect-boks).

Billedmotoren i The Frame fejler ikke noget og hndtering af svel SD, HD og UHD-signaler klares i vanlig hjt niveau. Startende fra bunden, s hndteres TV-signaler overbevisende og bde opskalering og de-interlacing er problemfrit. Farverne krvede lidt ekstra justering i form af tweak af CMS, men efter disse indgreb fremstod hudfarver og isr grs mere naturligt. Det er svrt at overbevise nogen om, at farverne i den CMS-kalibrerede tilstand br favoriseres, hvis man har adgang til en modus, hvor grundfarverne klemmes lige lidt lngere ud i CIE-diagrammet, da man fr et mere mttet og kontrastrigt billede ud af det. De fleste vil intuitivt favorisere billedet med en smule mere mttede farver, selvom de mske ikke er 100% korrekte. Da Samsung ikke trkker farverne helt ud i DCI-P3 i deres "Auto"-indstilling, s vil det nemlig ikke give det samme hidsige og meget forkerte udtryk, som vi har set p andre TV med forkert farvestyring (hvilket "Indbygget" indstillingen til gengld gr!).

Lysstyrken i The Frame kan skrues rigeligt hjt op til, at den generelle lysstyrke er hj nok til ethvert stuemilj, men da skrmen er baseret p LCD, s vil sortniveauet desvrre degradere jo hjere lysstyrken bliver. Det bringer os videre til UHD og isr HDR-gengivelsen, hvor svagheden ved sidebelysning uden zone-styring bliver markant. The Frame nr ikke lysstyrker hjere end sm 500 nits, hvilket samtidigt hver sortniveauet til et niveau, hvor sort antager en mere grlig nuance. Med s lav en lysstyrke s er TVet ikke specielt velegnet til HDR-gengivelse og manglen p Quantum Dots bevirker, at farverummet ikke nr ud og dkke hele DCI-P3-spektret (tt p 90%). Samlet set, s er The Frame dermed ikke den bedste partner til visning af UHD HDR materiale, hvad enten det er fra Netflix, iTunes eller en ekstern afspiller. Mit personlige rd ville vre, at justere lysstyrken under HDR-afvikling til et lavere niveau og undg udvaskning af sortniveauet og s blot hste fordelen af et lidt bredere farverum under HDR-afvikling.

P billedet herunder, hvor Batman vises i hhv. SDR og HDR10, kan man mske ane hvordan der godt nok sttes mere blus p lyset i HDR, og at farverne mttes en smule mere, men samtidigt, s hves lysniveauet ogs i skyggerne, hvilket ikke er intentionen. Du kan med fordel tage et kig p hvordan samme velse p OLED-modellerne ser ud, hvis du kigger i vores anmeldelse af Beovision Eclipse, hvor du kan se, at farverne boostes (pga udvidet farverum) og at hjlyset boostes, men at skyggerne ikke pvirkes.





Som nvnt, s er det ikke muligt helt at deaktivere den dynamiske baggrundsbelysning, s man vil ogs opleve, at billedet pvirkes af eksempelvis undertekster og andre lyse elementer, der pludselig dukker op. Det er et distraherende element i det daglige, nr man frst er blevet opmrksom p det og det kan fremprovokeres i mange situationer hvor APL (Average Picture Level = %-del af lys p skrmen) pludselig skifter i den ene eller anden retning. P Q9 klagede vi lidt over den semi-lokale styring af belysningen, som gav anledning til sorte skygger i billedet p letterbox-formatet, men der er ikke samme styring p The Frame, s ironisk nok, s foretrkker vi faktisk lidt gengivelsen af SDR-materiale p The Frame frem for Q9.

Samsung satser ikke p Dolby Vision-standarden til HDR, men i stedet p HDR10+, som vi stadig ikke helt har set fremtidsplanerne for mht. tilgngelighed af materiale eller hvorledes det implementeres p eksempelvis streamingplatformene. Det er lidt synd, da det pt. betyder, at der ikke er mulighed for at se HDR med dynamiske metadata og dermed ikke mulighed for at styre lysstningen p sceneniveau. Med den drlige HDR-performance in mente, s kan det diskuteres, hvor stort et tab det reelt er.

Ls ogs: Bedste HDR TV




Bevgelse kan, som p vrige Samsung-modeller, hjlpes p vej af MotionPlus-systemet, som desvrre introducerer artefakter i billedet og den famse soap-opera-effekt, s det anbefales at skrue helt ned for dette system. Som p alle de modeller vi har anmeldt fra Samsung de sidste mange r, s opleves der ogs micro-stutter fra tid til anden og det opleves p alle signalkilder - svel HDMI-kilder, TV og apps. Det er erfaringen, at nogen ser det og andre ikke gr. Uden MotionPlus, s er skarpheden af ting i bevgelse p niveau med OLED-skrmene.

Som bekendt, s er det muligt at f HDR i adskillige spiltitler til bde PS4 og Xbox, men fordi The Frame ikke leverer en speciel god HDR-oplevelse, s er oplevelserne med udvaskede skygger og sortniveau ogs en smule delggende for spil-oplevelsen. Igen anbefales det, at man skruer ned for lysstyrken og kun hster gevinsten af farverummet. Til spilbrug, s br man aktivere spil-tilstanden p TVet, hvilket gr, at farverne ryger helt i hkken, s det kan diskuteres hvor megen gevinst man overhovedet fr af et udvidet farverum til dt forml - det er dog ikke anderledes end hvordan hovedparten af de vrige producenter gr det (Panasonic undtaget). Samsung leverer stadig nogle af de hurtigste produkter nr det kommer til input-lag, og vi mler igen 21 ms nr spilprofilen er aktiveret, s det er en srdeles habil makker til spilbrug nr det kommer til respons fra controlleren.

Se ogs: Bedste TV til spilkonsol




Ser vi p homogeniteten af billedet, s var der lidt banding til stede p TVet og det var indledningsvist ogs synligt i billedet fra tid til anden. Under testen blev banding faktisk mindre og mindre udtalt efterhnden, som testen skred frem og ved afslutning var det ikke lngere synligt. Det lyder lidt som hekseri, men der har vret en second opinion p. Selve homogeniteten af belysningen er endvidere fornuftig - isr skrmens strrelse taget i betragtning - og selvom vi ser lidt lysere hjrner p vores langtidseksponering, s var det ikke noget der gav anledning til problemer i det daglige. Om vi blot har vret heldige mht. homogeniteten i de sidste par tests eller om Samsung har oppet sig, skal vi lade vre usagt, men vi har vret positivt overraskede p den front.




Betragtningsvinklerne for VA-panelerne, som Samsungs TV er forsynet med, er det omrde hvor vi gerne s Samsungs zone-opdelte pixels ramme et konsumerprodukt snart, for du skal ikke bevge dig mere end 20-30 grader vk fra midten fr billedet degraderes synligt og farverne udvaskes. For bedre betragtningsvinkler skal man sge mod IPS-panelerne eller OLED.

Se ogs vores OLED vs. LCD oversigt


Konklusion


Samsung The Frame er sidste skud p stammen for designer-TV fra den koreanske virksomhed, og selvom andre producenter tilbyder "billedvisning" via en app, s er funktionen som billedramme i vsentlig grad en hovedbestanddel af dette TV.

Modellen deler One Connect-boks med Q-serien og det samme glder det minimalistiske design, som er lnt fra Q9, men som TV er det mere en neddroslet MU7 vi har at gre med.

Annonce:
Billedkvaliteten er overbevisende, og alt fra SD til 4K vises flot p skrmen. HDR er derimod ikke skrmens spidskompetence og hndteringen af farverum efterlader en smule tilbage at nske.

Tizen er velfungerende og samspillet med den minimalistiske fjernbetjening fungerer godt. Blandt smart-TV-producenterne ligger dette system stadig i top. P TV-delen savner vi endvidere dual-tuneren.

Funktionaliteten som billedramme er i hj grad dt der skal bre den forholdsvis hje merpris, som man betaler for dette TV og udgangspunktet er godt. Der er plads til lidt fintuning af funktionaliteten og det kan virke lidt anmasende, at Samsung belejligt har lanceret en "kunstbutik", som man kan abonnere p for at f adgang til nye kunstvrker. Som designelement i dagligstuen s virker The Frame som et godt bud p et TV, der adresserer problemet med en kedelig sort flade p vggen, nr det er slukket, og som samtidigt leverer god billedkvalitet, nr det er tndt.

Billedmssigt, s duellerer The Frame med TV, som Sony XE85 eller Panasonic EX700, samt deres eget MU7005 og for de der ikke er 100% solgte p billedrammen, s er der mere billede for pengene i disse modeller. Hrer du til den voksende skare af personer, som gr lidt ekstra op i designet af TVet, s er The Frame til gengld vrd at se nrmere p og havde prisen ligget mere gunstigt ift. konkurrenterne, s havde vi kvitteret med en top-anbefaling.


43"
55"
65"


SDR (SD, HD, 4K) billedkvalitet
Lavt input lag
God brugerflade
Smart billedrammefunktion
One Connect & simplificeret fjernbetjening


Drlig HDR
Snvre betragtningsvinkler
Micro stutter
Uprcist farverum uden kalibrering


Nrmeste konkurrenter







Del p:


Flere anmeldelser

Samsung The Frame

Test: Samsung The Frame

03 Nov 2017 | Torben Rasmussen |
BeoVision Eclipse

Test: Bang & Olufsen BeoVision Eclipse

05 Oct 2017 | Torben Rasmussen |
Apple TV 4K test

Test: Apple TV 4K

03 Oct 2017 | Torben R, Rasmus L |
LG B7 OLED

Test: LG B7 OLED

28 Sep 2017 | Rasmus Larsen |