Sony PlayStation VR test - FlatpanelsDK
PlayStation VR test

Test: Sony PlayStation VR

02 Dec 2016 | Torben Rasmussen (@flatpanelsdk)

Virtual Reality er for alvor blevet et buzzord her i 2016 og nu har Sony valgt at blande sig med HTC, Oculus og Samsung - som vi allerede har testet - og lanceret eget headset, kort tid fr premieren p deres nyeste spilkonsol, PS4 Pro.

Vi tager et kig p det headset, som godt nok ikke var frst og ikke er det mest omfattende, men mske alligevel har et par trumfer i rmet. Det er ikke vores vanlige VR-ekspert, Rasmus Knig Srensen, som denne gang har haft brillerne p, men derimod VR-novicen Torben, s Playstation VR bliver det frste VR-st der testes i privaten for mig.

Pris og forhandler:


Specifikationer

1920x1080 (960x1080 pr. je)
90 Hz / 120 Hz
OLED-skrm
FOV: 100 grader
PS VR Camera V2
610 gram
1x HDMI
1x USB
1x strm
2x systemkabel til breakout-boks
1x HDMI
2x repropper eller egne hovedtelefoner
2x Move controllers (slges separat) eller PS Controller
Headset, breakout-boks, 1x HDMI-kabel, 1x USB kabel, 1x strmforsyning, 1x repropper
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked nr nye anmeldelser er online




Indledning

Hvor bde Oculus Rift og HTC Vive er VR-st, som skal kobles til en kraftfuld PC for at levere varen, s er PS VR anderledes p dt punkt, at den blot" krver en PlayStation 4 konsol for at fungere. Sony har krvet af udviklerne, at VR-spillene kan afvikles p bde en PS4/Slim og den nye, kraftigere PS4 Pro, s uanset hvilken model du har, bliver du lovet en flydende oplevelse netop for at minimere bevgelses-syge.

Vi modtog desvrre" PSVR et par uger fr lanceringen af PS4 Pro, s vores st kom bundlet med en almindelig PS4, men da vi alligevel ikke har en ekstra PS4 til sammenligning, s ville det have vret svrt at pinpointe de steder, hvor der er en synlig forskel.

PS VR test


HTC Vive kom med et mere omfattende setup med kameraer, der skulle sttes op forskellige steder (gerne vgmonteres) i det lokale, som skulle bruges til VR-rum. PS VR gr i stedet brug af t PS Camera (version 2), som har vret i handlen i et godt stykke tid til PS4 allerede. Ligeledes genbruger Sony de Move-controllere (glowsticks), som ogs har vret ude i adskillige r og som ikke har underget nogen evolution imens. P et eller andet plan er det prisvrdigt, at disse to stykker hardware, som nok m kategoriseres som lidt af nogle niche-accessories til PS4 indtil nu, pludselig fr en genoplivning til VR. Desvrre kunne det ogs godt lugte lidt af lappelsning, men det m vi se nr frst der er strm p dyret".

Forudstningerne for at komme i gang med PS VR er dermed knapt s omfattende, som med HTC Vive eller Oculus, men selve PS VR-sttet leveres ikke med hverken kamera eller PS Move i standardudgaven, s det kan anbefales at finde enten et bundle eller kbe delene hver for sig inden. I princippet kan PS VR godt fungere uden PS Move controllere, men hvis man vil have lidt mere bevgefrihed, s er det netop til PS VR at dette tilbehr giver mening.

Den samlede udgift for et komplet st bestende af en PS4 Pro, PS VR, PS4 Camera og to PS Move controllere belber sig dermed cirka til:
  • PS4 Pro: 3.100 DKK
  • PS VR: 3.800 DKK
  • PS4 Kamera (v2): 450 DKK
  • PS Move (twin pack): 600 DKK
  • Total (ca.): 7.950 DKK

  • Der kan spares lidt penge ved at g efter en PS4 Slim i stedet (eller helt spare den hvis man allerede har en PS4). Til sammenligning koster en HTC Vive med en tilpas kraftig PC omkring 16.000 DKK, s der er penge at spare, hvis det primre forml med indkbet er at spille i VR. En kraftig PC vil dog vre noget mere alsidig, da der jo findes andet i verden end spil, s sammenligningen er ikke 100% fair - at redigere film, billeder, dokumenter mv. p en Playstation ligger nppe i kortene.


    Frste indtryk

    Fordi det komplette st til PS VR bestr af lidt blandet hardware, s er udpakningen ikke en samlet" oplevelse. Vores pakke bestod af PlayStation 4 konsollen, et PS4 kamera, to Move-controllere og naturligvis selve PS VR headsettet. I kassen til headsettet flger ogs en demo-skive med lidt blandede spil, men til vores test var vi forsynet med en bredere palette af fulde spil.



    Selve headsettet er designet ganske nydeligt i hvid og sort plastic, hvor monterings-mekanismen er lidt anderledes end bde Oculus og Vive idet Sony har udviklet en slags sttte til panden, hvorp headsettet hviler. P fronten finder vi en rkke bl dioder, som bruges af kameraet til tracking, og samme type dioder finder vi bagp hovedspndet, s kameraet ogs kan flge dig nr du kigger bagud. P ledningen til headsettet, som fres ud langs den venstre side af headsettet, finder vi en lille fjernbetjening med mini-jack-stik til montering af hovedtelefoner. P grund af den lidt voluminse strop, kan det vre svrt at f plads til kopperne p et st HIFI-hovedtelefoner, men ellers har du frit slag til at benytte den lydkilde du nsker. Det er dog ikke helt s gennemfrt som Oculus.

    Den del af brillen, som slutter tt til hovedet bestr af bld gummi og ligeledes er hovedspndet bekldt med gummi, hvilket dermed ikke opsamler sved p samme mde som eks. Vives skum gr. Umiddelbart virker headsettet mere rengringsvenligt p dette punkt.

    Selvom plasticen p hovedspndet og briller virker relativ robust, kan man ikke undg at fle, at man br behandle headsettet forholdsvist nnsomt for ikke at knkke isr den del der holder brillen fast p hovedspndet. Det er dog ikke et problem internettet lader til at svmme over med, og vores udlnsmodel klarede sig da ogs igennem hele perioden, selv med hndtering af de yngste familiemedlemmer, s den initielle bekymring havde ikke noget videre p sig.

    Ergonomi

    Der er kun to justeringsmuligheder p PS VR, hvoraf den ene i princippet ikke er en justering. Til at begynde med lsnes hovedspndet med en knap bagp, spndet trkkes ud og headsettet placeres p hovedet, hvorefter man blot lader spndet trkke sig sammen af sig selv. Der er da et lille hjul bagp spndet, som kan strammes for at f headsettet til at sidde til. P brillens forside, lige over nsen, sidder der en knap til at forskyde selve brillen ind og ud, som bruges til at fre brillerne helt ind til hovedet. Der er ingen ekstra fokuseringsjusteringer.

    PS VR test


    Gummidelen omkring jne og nse slutter nsten tt, men p mit hovede var der en smule gab, hvor der kunne slippe lys ind, hvilket isr var generende, hvis der var kraftige lyskilder tndte bag mig. Det kan ogs virke lidt delggende for oplevelsen at kunne se ud langs nsetippen, men det blev ikke oplevet som et voldsomt problem under testen. P den positive side kan man med knappen under brillen nemt trkke selve brille-delen vk, hvis man har brug for at orientere sig i stuen.

    Den enkle et-grebs mekanisme bag p spndet gr det desuden meget nemt at af- og pmontere brillen, hvilket var anvendeligt, nr der var mange om buddet til at prve VR-oplevelsen. Det kommer dog med en pris, at vre s nem at montere og headsettet sidder heller ikke lige s godt fast p hovedet som Vive og Oculus. Det har betydning, nr det gr voldsomt for sig og hovedet bevges hurtigt.

    Kablets placering p siden af brillen var lidt i vejen af og til, men det er forsteligt, at den ikke kan fres bagud da spndet p brillen har behov for at kunne udvide sig dn vej, nr brillen afmonteres.

    PS VR er det tungeste af de headset vi har set p indtil med sine 610 gram. Den fikse pandesttte gr dog, at headsettet fles forbavsende let, nr det frst er monteret. Fordi der ikke er samme indpresning af brillen mod hovedet, s undgr man endvidere den karakteristiske skibrille"-kontur i ansigtet, hvilket er ret afslrende, nr man forsger at forklare konen, at man skam har brugt hele lrdag formiddag p rengring, men i virkeligheden har spillet Batman i VR Der blev sledes ikke oplevet nogen ergonomisk gene ved brug af headsettet og kombineret med den lette monteringsmekanisme, s er ergonomien alt i alt helt klart godkendt.


    PS VR test

    Installation

    Der hvor du frst opdager hvordan PS VR er lidt af et add-on til noget, der har eksisteret i adskillige r, er p tilslutningssiden. Nr frst din PS4 er sat op, flger lidt af et kabel-samlest for at f PS VR sat til.

    Systemet er designet til at vise billeder simultant p bde TV og i VR-brillen, s i frste omgang skal HDMI-signalet sljfes gennem en forbindelsesboks - eller breakout" boksen, som ogs HTC Vive benytter. Breakout-boksen skal derudover have en USB-forbindelse til PS4eren og strm fra stikkontakten. Fra boksen skal der ydermere trkkes endnu et HDMI-kabel op i TVet for at frdiggre sljfen. PS4 kameraet sttes til porten bag p PS4 og s mangler man blot at tilslutte VR-headsettet til breakout-boksen via en adapter.

    Billedet til hjre viser de forskellige kabler, som skal til for at f liv i PS VR og p diagrammet ser det jo ret tilforladeligt ud, nr det er lagt sdan ud, men i virkeligheden ender du med lidt af et kabelrod fordi du nppe har tingene stende s pertentligt. Det omrde PS kameraet kan opfange VR-headsettet i er ogs begrnset, s selvom det mske er nrliggende at nske sig lngere kabler i almindelighed, skal du altid vre inden for godt 3 meter af kameraet for at det kan se de bl lys tydeligt nok.

    PS4 kameraet sidder p en fod, som enten kan vikles rundt om toppen p TVet eller fungere som stand-alone-fod, hvorved du fr lidt strre frihed til at flytte PS VR vk fra TVet, hvis du nsker det. Eneste ulempe er, at du s skal srge for, at HDMI- og USB-kabel mellem PS4 og breakout-boksen er tilpas lange til at det lader sig gre.

    Selvom der er mulighed for at vise indholdet fra VR-brillen p dit TV imens, s er det ikke en forudstning at TVet er tndt, nr frst brillen er aktiveret, s du har dermed ikke behov for at kunne se TVet for at navigere i PS-menuerne, nr du har fet tndt for VR-mode (det sker nr et spil startes frste gang).

    PS VR test


    Nr frst kabelrodet er klaret, s er resten af setupet dog lige ud af landevejen. Du guides igennem opstningen af VR-headsettet og er derefter klar til at spille med det samme. Har du Move controllere parres disse ogs blot til den samme brugerprofil, som VR-brillen er tilsluttet, s de spil der understtter det kan drage nytte af dem.

    Vi glder os nu stadig til teknologien bliver s fremskreden, at man kan sende signalerne til brillen hurtigt og stabilt nok til, at det hele kan gres trdlst, men pt. s er det en udfordring branchen stadig ikke har lst.

    Controllerne

    PS VR kan benyttes alene med den velkendte PS4 controller, hvor spil, der udnytter dine hnder i s fald vil sammenkoble hjre og venstre hnds bevgelser. Det virker lidt tumpet at se sine hnder bevge sig synkront i VR, s til spil, der understtter det, anbefales Move controllerne helt klart. Disse er desvrre stadig blot de velkendte lysende slikkepinde, som har vret p markedet i flere r nu og hvor det naturligvis er positivt for de, der allerede ejer Move, s halter innovationen lidt bagefter p disse controllere.


    PS VR test


    Mden bevgelse trackes i PS VR er via kameraet, som kigger efter de lysende dioder p hhv. controllere og headset. Move controllerne lyser derfor op i hhv. lilla og rd, s der kan kendes forskel p hjre og venstre hnd, hvor PS4 controlleren har en bl stribe foran der kan trackes, men desvrre trackes den ikke srlig prcist.

    Rent ergonomisk har jeg aldrig vret en fan af PS-controlleren, som er en anelse for lille til mine hnder. P Move-controllerne finder man de samme fire karakteristiske symbol-knapper, som den almindelige controller har, samt PS-knappen i midten. Derudover er Share" og Option" knapperne gemt meget uergonomisk p siden af controlleren. Option"-knappen skal bruges ret ofte, da det er dn man skal trykke p for at centrere VR-billedet ift. kameraet, hvis tingene kommer lidt ud af sync - og det gr de ofte - s det er lidt irriterende, at knappen er s svr at finde i blinde.

    PS VR test


    Den helt store ulempe ved at lne ldre teknologi er, at denne ldre Move controller aldrig har vret det mest prcise vrktj i Sonys arsenal. At navigere i menuer med Move-controlleren er ulideligt, da prcisionen af controllerne ikke er imponerende. Kameraet har ogs en tendens til at tabe trackingen af Move-controllerne, s man gradvist driver lngere og lngere vk fra den retning, som ellers er direkte mod kameraet. Dette kan ikke umidddelbart rettes op vha. Option"-knappen, da det er controllerne og ikke VR-headsettet den er gal med. Eneste fix er, at bevge sig ud af kameraets synsfelt, s man promptes for at positionere sig korrekt igen hvorefter kameraet nulstiller din position. Det er lidt frustrerende at skulle gre dette midt i en ildkamp, nr du pludselig sidder og slr din sidemand i panden fordi trackingen er get fljten.

    Move-controlleren fandtes til PS3 ogs i en version, som bestr af en separat navigations-controller (uden kugle i toppen - og dermed ville den ikke fungere som hnd"), men i disse VR-dage, s br man nok stte sig ned og re-designe bde udseende og mde bevgelse skal trackes p, s man kan f mulighed for at styre bevgelse OG hjre/venstre hnd-positionering med Move-sttet. Pt. er det svrt at f forenet bevgelse af ens VR-karakter og begge hnder samtidigt.


    PS VR test

    Brugeroplevelsen

    PS VR tager naturligvis sit udspring i Playstation menuen, hvor tingene frst bliver virtuelle i det jeblik, du starter et VR-spil. Enhver der har prvet en Playstation tidligere vil dermed med lethed kunne navigere rundt i systemet. S snart et VR-spil er startet, vil man i brillen kunne se hele Playstation menu-systemet, ligesom du kan p din TV-skrm, og den almindelige PS4 controller samt Move-controllerne kan benyttes til at navigere i menuerne - vi anbefaler dog, at du bruger PS4-controlleren. Billedet hnger da blot og svver som et virtuelt TV i retningen af kameraet.

    Sonys valg med at lade kameraet tracke synlige dioder p hhv. controllere og headset er mske en kosteffektiv lsning, men desvrre ikke den mest prcise. Som beskrevet i forrige afsnit, s er det isr controllerne man mrker dette ved, men det kan ogs fornemmes isr nr du drejer hovedet 90 grader ift. kameraet, hvor antallet og arealet af de lysende dioder reduceres en del. Her kan man godt fornemme, at trackingen ikke er helt perfekt og ikke i helt samme liga som Oculus og Vive, selvom der ogs er tracking af (usynligt) lys involveret hr.

    I modstning til visse af de billige all-in-one VR-headsets, s opfatter PS VR, at du flytter dig tttere p kameraet, s du kan godt stikke nsen" i ting. Der er ikke noget virtuelt sikkerhedsnet, som p HTC Vive, som kan alarmere dig hvis dine controllere kommer for tt p mbler eller vgge, men fordi kameraet har s begrnset et virkeomrde, vil du heller ikke kunne bevge dig ret meget rundt uden at den popper op med sin out of play area" boks. Men netop dt, at der trackes p 3D lokation (eller: 3D projekteret ind p en 2D overflade via t kamera) gr, at du ikke fler dig afkoblet fra den virtulle 3D-verden, du leger rundt i, og dermed ogs er mindre tilbjelig til at opleve bevgelssyge.

    Jeg oplevede ikke bevgelsessyge under testen. Jeg er ikke den mest garvede VR-bruger, men det virkede ikke som et problem med PS VR.


    Oplsning, optik og billedkvalitet

    Ingen af de nuvrende VR-briller imponerer i oplsning og PS VR ligger lidt lavere end bde Oculus og Vive med dets fuld HD oplsning, men benytter dog flere subpixels, s der effektivt er flere subpixels i alt end p de to konkurrenter. Det er ret tydeligt det meste af tiden, at oplsningen er til den lave side idet tingene konstant ser en smule uskarpe ud - bde tekst og linjer i spillet - s man sidder lidt med en lyst til konstant at pudse brillerne indvendigt. Dette kan forvrres, hvis spiludvikleren ikke har formet at f implementeret anti-aliasing (kantudglatning) p en tilstrkkelig effektiv mde. God anti-aliasing kan dog ikke kompensere for det faktum, at f pixels ganske enkelt ikke kan give skarphed p ting i horisonten, s du skal typisk have hovedet stukket godt ned i sagerne for at f de finere detaljer med.

    Oplsningen er medvirkende til, at du sjldent glemmer, at du blot befinder dig i et spil og for at rykke udviklingen fra det nuvrende begynderstadie, skal der simpelthen flere pixels p bordet. Med flere pixels krves imidlertid ogs mere processorkraft, s man kunne godt frygte om en PS4 Pro overhovedet vil vre i stand til at trkke et 4K OLED panel, hvis et sdant skulle komme i nste generation af PS VR. Ordentlig anti-aliasing hjlper dog et godt stykke hen af vejen, men kan ikke helt rette op p, at tekst kan vre svrt at lse i spillene. Det sted hvor OLED-skrmen i headsettet har strst problemer er i gengivelsen af helt mrke nuancer, hvor de ofte var en smule stj at spore, men som vi kan forst, s er det et bevist valg fra Sonys side, at skrmen ikke skal slukke 100% under afvikling af materiale.

    PS VR har ikke nogen fysiske justeringsmuligheder af optikken, men kan derimod korrigere for afstanden mellem dine jne ved hjlp af mlinger foretaget med PS4 Kameraet. Disse korrektioner kan gemmes p din brugerprofil, s hvert familiemedlem kan have forskellig korrektion. For at f tingene til at st s skarpt som muligt, var det dog oftest ndvendigt lige at skubbe lidt rundt med headsettet, nr det frst var spndt fast.

    Screendoor-effekten, alts nettet af streger imellem pixels, var ikke et problem p PS VR og det krver nsten, at man forsger at ndre fokus for at se effekten, hvilket er komplet umuligt at opretholde, nr frst der er bevgelse p skrmen.

    Selve OLED-skrmen i PS VR opdaterer ved op til 120 Hz, hvilket giver et fuldstndigt flydende billede og idet oplsningen ikke er s hj, at hardwaren presses til det yderste, oplevede vi ikke problemer med afvikling af spil p noget tidspunkt. Det proklameres, at en PS4 Pro vil give endnu bedre grafik i PS VR end en almindelig PS4, men dt har vi desvrre ikke haft mulighed for at bekrfte. Vi ved dog, at det vil krve, at spillene opdateres til at kunne hndtere de ekstra krfter i PS4 Pro. Skrmen i PS VR understtter heller ikke HDR, s selvom denne feature nu er kommet til alle PS4-modellerne, kan der ikke drages nytte af det i VR-brillen.


    Bevgelse / Locomotion i VR

    PS VR er ikke p samme mde room-scale, som HTCs Vive headet er det og faktisk er det lidt et problem at bevge sig rundt med PS VR p hovedet idet kameraet har et ret begrnset omrde, hvor det kan opfange dioderne i. Du er dermed begrnset til at kunne styre din spillers position vha. en controller og kun lige udfre fysisk bevgelse i det omfang du kan n uden at bevge fdderne mere end et enkelt skridt.

    Som nvnt, er de nuvrende controllere ikke rigtig gearet til, at du bde skal kunne styre arme og locomotion fra samme controllere, s pt. er det lidt et enten/eller scenarie. Den alternative bevgelses-controller til Move kunne vre et add-on (se billedet herunder), men s skal du ofte en ekstra arm (!), s det ville vre at foretrkke, at Sony udgav et st nye controllere, som i hjere grad kunne hndtere begge dele.

    PS VR test


    Spil

    Vores testeksemplar kom med en god portion spil og demoer af forskellig art, men da jeg ikke er den helt store spil-entusiast, s er det ikke fair at uddele karakterer til spillene. Jeg vil i stedet fremhve de titler, som i srdeleshed skilte sig ud og var dem som gav mig lyst til at investere i VR - og ogs en enkelt, som jeg helt afgjort ikke ville smide penge efter.

    Kb af spil kan ske direkte fra Playstation Store, s de downloades til din PS4 og dette er helt klart en af de strste fordele ved dette system: Der er et kmpe potentiale for spiltitler i fremtiden og selv her ved lancering er der et ganske fornuftigt udvalg af spil at vlge imellem og der er mange spndende titler annonceret derudover.

    Bunken af spil, som var preloadet p vores PS4, var titler som bla. Rez Infinite, Headmaster, Until dawn: Rush of Blood, Eve: Valkyrie, Battle Zone, Super Stardust Ultra, Job simulator, The Martian Experience, Here they lie, Bound, Driveclub, Hustle Kings, Playstation VR Worlds, The Playroom, Resident Evil Kitchen demo, og nogle smfilm ssom Allumette.




    Af de her nvnte, s vil jeg isr fremhve Sonys egen VR Worlds, som faktisk bestr af flere mindre spil bundlet i t. Hver isr er spillene ikke specielt langstrakte, men pakken er ganske habil til at demonstrere mulighederne. Spillet bestr af London Heist, som er et first-person gangster-spil i stil med Snatch-filmen, hvor skurken i overbevisende grad minder om Bricktop. Her fr man lov at bruge Move-controllerne til at skyde andre bad guys (du er selv hndlanger) p din mission for at stjle en diamand.




    Spillet" Ocean Descent placerer dig passivt i et haj-bur, hvor du snkes ned blandt gopler, rokker og hajer. Det er en god som demo for gster, der mske ikke lige mestrer PS4-controlleren, men bare skal se hvad VR kan bruges til. Danger Ball er en 3D revival af det oprindelige Pong, hvor dit hovede er paddle (ungerne var vilde med dn) og Scavangers Odyssey placerer dig i en slags alien-rum-walker, hvor du hopper rundt p asteroide-fragmenter i det ydre rum og skyder sm insektlignende aliens med laserkanoner. Sidste spil, Luge, er et downhill longboard rs gennem trafik og snoede bjergveje, men er dog ikke helt s underholdende, som de vrige smspil. Samlet set er indholdet i pakken hurtigt overstet, men kvaliteten af spillene er ret hj og man fr arbejdet sig igennem de fleste af de features, som PS VR har at byde p.

    Rush of Blood, Here they lie og Resident Evil demoen er alle tre en del af horrorgenren, som lige giver en ekstra dimension af uhygge, nr man frst lukkes inde i en VR-brille. Med horrorspil p konsol eller computer, har man altid lige muligheden for at tnde lidt lys, kigge p sin mobiltelefon eller bare g sin vej, hvis tingene bliver en tand for meget, men nr skrmen sidder fast p dit hoved, og du forsger at flytte hovedet fordi en udd af udefineret oprindelse insisterer p at f din opmrksomhed up close", s hjlper det alts meget lidt, da den bare flger efter Jeg tog mig et par hop eller to under spillet Until Dawn: Rush of blood og Resident Evil gav ogs anledning til en forskrkkelse!

    PS VR test


    Der er en hel del spil med release her op til vinterperioden, som jeg gerne havde givet mig i kast med, men uheldigvis var prveperioden begrnset og vi havde ikke promo-koder til andre spil end de prinstallerede. Spil som Batman, Tethered, How we soar, Robinson: The Journey, Star Wars Battlefront, Eagle Sky og Wayward sky var titler jeg sledes gerne ville have kastet nogle timer i, men det m blive nste gang.

    PS VR test


    Et spil jeg til gengld godt vil have mine 20 minutter tilbage for er The Martian Experience". Jeg kan forst, at dette spil" koster penge i virkelighedens verden og det vil jeg godt frarde enhver at kaste efter det. Der er ganske f sm-scener, hvor man fr lov at svinge armene lidt rundt i nogle af kulisserne fra filmen af samme navn, men ellers er godt halvdelen af de 20 minutter det hele varer enten load-tid eller videosekvenser fra filmen. Spillet gr brug af Move-controlleren og er tro mod filmens plot, men derudover er der ikke meget positivt at sige.

    Som nvnt tidligere, s duplikeres dt du ser i VR-brillen p TVet, s gster kan flge med i hvad der foregr, hvilket er en sej feature. Visse spil tillader endvidere, at der spilles multiplayer via skrmen, men dette blev ikke testet, da vi kun havde n controller.

    Ud over 3D-oplevelsen, er PS VR ogs i stand til at afspille dine almindelige PS4-spil via den skaldte Cinematic mode, som essentielt blot projekterer et kmpe TV, dr hvor dit kamera er placeret. Fordelen er naturligvis, at du kan f et langt strre TV end din stue er i stand til at rumme (op til 226"), men ulempen er oplsningen. Der er stadig kun fuld HD-oplsning, som skal deles p to jne og er du indehaver af en PS4 Pro og et 4K-TV, s er det alts en ret markant nedgang i detaljegrad. P samme mde er det ogs muligt at f vist alverdens andet indhold - Netflix, billeder, sgar HDMI-input fra helt andre kilder end PS4 - men jeg m indrmme, at med den oplsning brillen har lige nu, s er det ikke noget, der giver s megen mening.


    Konklusion

    PlayStation VR markerer frste omgang med mere end 30 minutters kontinuert adgang til et st VR-briller for mig og oplevelsen var positiv. Det er vrd at bemrke, at alle disse virtual reality-st, som skyder frem p markedet lige nu, er af frste generation forbruger-produkter (vi tller ikke lige developer-modellerne med) og potentialet er stort. Det nuvrende afst gr det klart, at VR kommer til at blive STORT p spilmarkedet, s hvor 3D p TV er et totalt flop, s er 3D i VR et klart hit til spil. Den manglende del af puslespillet, som nok for alvor vil skubbe VR over i mainstream-markedet er nok at f cuttet kablet, men ingen af spillerne p markedet har endnu fundet denne brik.

    PS VRs helt store force er softwareplatformen, som bygger p Sonys Playstation-univers og dermed har ret mange ressourcer i ryggen. Nogle af de allerstrste spilhuse sttter op. Der er en bred vifte af gode titler p markedet allerede og endnu flere er annonceret.

    Den lave konomiske indgangsbarriere gr, at enhver med en PS4 for mindre end 4.000 kr. kan lege med p en fuldstndig flydende VR-oplevelse og at nytilkommere for under 7.500 kr. kan vre med p samme blge fra start. Det er en vsentlig reduktion i forhold til de to primre konkurrenter hos HTC og Oculus.

    PS VR er mske ikke teknisk p samme hjde som isr HTC Vive, men som et frste-generations legetj, kommer det ret tt p alligevel. Set i betragtning af, at alle disse VR-enheder, vi ser ramme markedet netop, r frste generation, s er det imponerende s langt fremme teknologien er allerede. Sony PlayStation VR virker som et godt sted at starte for folk, der vil smage p VR-verdenen og prisen taget i betragtning m vi give produktet en anbefaling med p vejen. Den stter ikke barren for VR, men den leverer varen til en overkommelig pris.


    Pris og forhandler:


    Playstation Store
    Moderate hardwarekrav
    God kvalitet & fin komfort
    Fornuftig tracking af headset
    Pris


    Oplsning
    Tracking af Move controllere
    Begrnset bevgelsesomrde
    Headset kan bevge sig lidt under hurtige bevgelser







    Del p:


    Flere anmeldelser

    Samsung The Frame

    Test: Samsung The Frame

    03 Nov 2017 | Torben Rasmussen |
    BeoVision Eclipse

    Test: Bang & Olufsen BeoVision Eclipse

    05 Oct 2017 | Torben Rasmussen |
    Apple TV 4K test

    Test: Apple TV 4K

    03 Oct 2017 | Torben R, Rasmus L |
    LG B7 OLED

    Test: LG B7 OLED

    28 Sep 2017 | Rasmus Larsen |