Panasonic DX750 test - FlatpanelsDK
Panasonic DX750 test

Test: Panasonic DX750

26 May 2016 | Rasmus Larsen (@flatpanelsdk)


DX750 er et af de nye mellemklasse-tv fra Panasonic og efterfølgeren til sidste års CX7-serie, som vi roste for god billedkvalitet til en fornuftig pris. Forhåbentlig kan DX750 leve op til den arv. Modellen kommer i 50, 58 og 65 tommer med Ultra HD, Firefox OS, et nyt "switch design" og løfter om HDR (high dynamic range) understøttelse, selvom skærmen mangler hardwaren til at gengive HDR.

DX750 er prissat til at konkurrere med Samsung’s 7/8-serie, Sony’s 8-serie og LG’s 7/8-serier, men kan den japanske producent stadig følge med? Og kan DX750 følge op på sidste års gode billedkvalitet i mellemsegmentet? Lad os undersøge sagerne.

DX750 er uden twin-tuner, men findes også i en DX780 variant med twin-tuner. Det er billedmæssigt samme skærm.

50"
58"
65"

Specifikationer

65"
Ultra HD (3840x2160)
HDR processering (men ikke hardwaren til HDR)
DCI-P3 farverum
VA LCD med bagbelyst LED
Aktiv 3D
Fod (fast)
Væg (VESA 400x200)
(HxBxD) 83.8 x 145.3 x 6.1 cm (uden fod)
23 kg
4x HDMI (2x 2.0)
3x USB
Ethernet
1x CI+
Optisk
HDMI-ARC (2x)
Hovedtelefoner
2.0 stereo (20W)
DVB T/T2/C/S2
WiFi (ac standard)
MPEG4
HEVC
VP9
Firefox OS
Standard-fjernbejning
Panasonic ‘TV Remote 2’ app
Manual
1x fjernbetjening
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online




Første indtryk

DX750 er den første tv-skærm fra Panasonic, som inkorporerer hvad selskabet kalder "switch design", der refererer til foden. Det betyder i al sin simpelthen såmænd bare, at du kan justere fødderne ind mod midten ved at rykke dem tættere imod hinanden. De er to punkter, hvorpå fødderne kan monteres, som det ses på billederne ovenfor.

Det kan også lade sig gøre at vende fødderne for at opnå et anderledes look. I praksis fungerer det ved, at du bytter rundt på højre og venstre fod. Panasonic forestiller sig, at den fleksible stander-løsning vil gøre det muligt for køberne at opgradere til større skærmformat uden at skulle udskifte tv-møblet. Skærmen kan naturligvis også vægmonteres vha. et standard VESA-beslag.

Mens Panasonic har givet sine designere frie tøjler til designmæssigt at eksperimentere med storeborderen DX800, ser DX750 ganske ordinær ud og følger det designspor, som Panasonic grundlagde for nogle år tilbage. Den tynde aluminiumsramme og den minimalistiske designtilgang er efterhånden normen i tv-branchen og således ligner DX750 mange andre skærme i prisklassen. Tv’et er for så vidt reduceret til en ramme og højttalerne er skjult på bagsiden.

Det fleste porte peger til siden eller nedad, men hvis man vil bruge Ethernet-porten eller den optiske lydudgang må man forberede sig på, at disse stik peger ud mod væggen. Det er naturligvis alternativer i form WiFi og HDMI-lyd (ved at bruge HDMI ARC forbindelsen), men det er skuffende, at Panasonic stadig ikke har fået styr på en så simpel detalje. En af HDMI-portene og to af USB-portene vender også bagud. Det er sjusket og det besværliggør vægmontering.




Brugeroplevelse & features

Panasonic er den eneste tv-producent, som har valgt at alliere sig med Mozilla om at bruge Firefox OS. Sideløbende har flere af deres konkurrenter valgt at alliere sig med Google og bruger i dag Android TV. Mozilla har lovet at udgive Firefox OS 2.0 senere på året, men for nuværende er 2016-modellerne fanget på Firefox OS version 1.0.

Styresystem og smart-TV

Umiddelbart efter vi testede sidste års tv-modeller fra Panasonic, åbnede Panasonic for adgang til Netflix og YouTube, som ikke virkede fra start. De ser ud som man kan forvente og virker, som man er vant til på andre Smart TV.

Panasonic tilføjede også adgang til Blockbuster og Viaplay i løbet af 2015. Det er de samme apps, som kørte på Panasonic’s gamle platform. Der mangler dog fortsat apps til HBO Nordic, TV2 Play, DR TV, C More og andre aktuelle danske streamingtjenester.




Meget lidt har ændret sig siden vi kiggede på Firefox OS sidste år og eftersom vi netop har testet Panasonic DX900 henviser vi til DX900 testen for en 1-års status på Firefox OS.

Her er nogle af de ting, som du kan forvente i Firefox OS 2.0. Udviklerne støtter dog ikke rigtig op om styresystemet og Mozilla’s planer, så vi er desværre heller ikke fortrøstningsfulde hvad angår Mozilla’s plan om at understøtte "web apps" i Firefox OS 2.0.



Betjening

Der er heller ikke meget nyt at fortælle om betjening af Panasonic’s skærme. Fjernbetjeningen er den samme, som Panasonic har brugt i et årti selvom tv-markedet er under hastig forandring. Selskabet har justeret en smule undervejs og tilføjet et par knapper, men i praksis er det samme fjernbetjening.

Med fare for at gentage os selv, så må vi igen pointere, hvordan det er en fjernbetjening designet til den analoge tidsalder. Den er designet til en tid, hvor al tv-kigning havde omdrejningspunkt om tv-kanaler og paradigmet ”en knap til hver funktion”. Ja, der er kommet en ”Netflix”-knap og en ”apps”-knap til, men det ændrer ikke på det faktum. Da Panasonic introducerede Firefox OS i sidste års modeller, introducerede de også en ny, mere simpel fjernbetjening, men den er ikke inkluderet med DX750. Den medfulgte til DX900, som vi for nylig testede.

Fjernbetjeningen til DX750 er lavet udelukkende i plastic og matcher farven på tv’ets ramme. Panasonic sælger en premium-version i aluminium separat.

Herudover kan tv’et styres med en remote-app til din smartphone. Den var vi inde på i testen af DX900.

Panasonic DX750 test


Tv-kanaler, optagelse & lyd

Ligesom fjernbetjeningen har tv-kanal-menuerne ikke ændret sig i et årti og de er desværre ikke blevet integreret med Firefox OS. I stedet er de bygget på Panasonic’s egen platform, der ærlig talt ligner noget fra 90’erne.

Det skal retfærdigvis siges, at tv’ets systemmenuer har fået et frisk pift for nylig. Hvis der skal siges noget godt om kanal-menuerne, er det, at de reagerer lynhurtigt.

Der er ingen twin-tuner i DX750, men Panasonic sælger en lidt dyrere DX780, som er præcis samme skærm med twin-tuner oveni pakken. DX750 kan naturligvis stadig optage tv-kanaler, men det er ikke muligt at se en anden tv-kanal imens du optager. For at komme i gang med at optage skal du købe og tilslutte en USB-harddisk.

Hvad angår højttalerne i DX750 så vil vi karakterisere dem som over middel. Lyden er god nok til blandet tv-brug, men lidt for svag til film. Stemmer fremstår klare, men bassen er svag. Du bør overveje en soundbar eller et mere kraftfuldt lydsystem, men du kan dog undvære, hvis du ikke er så kræsen.


Kalibrering

Da vi testede Panasonic’s topmodel , kunne vi konstatere, at den tilbød flere billedprofiler, med særdeles præcis farvegengivelse. Panasonic har ikke lagt lige så meget sjæl i at få DX750 til at yde sit ypperste, men det er naturligvis forventet taget prisforskellen i betragtning.

Standardinstillingerne er ikke gode, hvilket dog ikke kommer som nogen overraskelse. Farvetemperaturen er ekstremt høj og Panasonic har modificeret gamma-kurven, så mørke toner fremstår mørkere og lyse toner fremstår lysere, hvilket ødelægger detaljer i begge ender af lysskalaen. Farverummet er også alt for stort ift. normalt HD-indhold, så farverne trækkes i alle retninger. Da vi skiftede til "True Cinema"-profilen så vi hvordan skærmens potentiale begyndte at titte frem, men dog ikke til fulde. Der var stadig for mange dynamiske indstillinger slået til i menuen til at sikre gode, præcise farver. Eftersom DX750 ikke tilbyder en THX-profil, skal den helst kalibreres for at potentialet indfries.

Som du kan se, formåede vi at nå relativt præcise farver efter kalibrering. Det krævede dog en smule mere arbejde end vi havde håbet på. Bemærk at vi maksimalt tager 2-punkts (i modsætning til 10-punkts) farvehåndtagene i brug, så hvis du selv ejer kalibreringsudstyr kan du fintune farverne yderligere. Du kan se vores forslag til kalibreringsindstillinger i næste sektion.



Målinger

Vores "måling"-afsnit omhandler alle de ting vi går og måler på TV’ene samlet ét sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. målemetoder her for en gennemgang af hvordan vi måler under testen.

Målinger Out-of-boxKalibreret
Sortniveau 0.06 cd/m2 0.03 cd/m2
Lysstyrke 266 cd/m2 129 cd/m2
Kontrast 4433:1 4300:1
Max lysstyrke (HDR) 435 cd/m2 -
Input lag 106 ms 45 ms (Game Mode)

StrømforbrugOut-of-box Kalibreret
Tændt 146 W 85 W
HDR 247 W -
Standby 0.4 W -

Tidsmålinger Tid
Opstart (indtil responsiv) 5-6 s
Opstart (indtil billede kommer frem) 3-4 s
Netflix app opstartstid 4 s
Youtube app opstartstid 7 s
Blockbuster app opstartstid 12 s
Viaplay app opstartstid 8 s
SF Anytime app opstartstid 10 s

VideofilSpecs Status
Dubai 4K 4K (3840x2160 pixels) – 23.976fps – 10 bit colors - BT.709 color space – 4:2:0 subsampling – 51.4 Mbps bitrate – HEVC - .ts file Virker
Costa Rica HD HD (2560x1440 pixels) – BT.709 color space – 4:2:0 subsampling – 6.54 Mbps bitrate – VP9 - .mkv file Virker
Costa Rica 4K 4K (3840x2160 pixels) – BT.709 color space – 4:2:0 subsampling – 12.71 Mbps bitrate – VP9 - .mkv file Virker
Terrifying Pyroclast 4K 4K (3840x2160 pixels) – BT.709 color space – 4:2:0 subsampling – variable bitrate – VP9 - .mkv file Fejler
Big Buck Bunny HD (.ts version) HD (1920x1080 pixels) – 8 bit colors - YUV color space – 4:2:0 subsampling – 2.5 Mbps bitrate – 60fps - HEVC - .ts file Virker
Big Buck Bunny HD HD (1920x1080 pixels) – 8 bit colors - YUV color space – 4:2:0 subsampling – 60fps - 2.2 Mbps bitrate – HEVC - .mkv file Virker
Jellyfish HD HD (192x1080 pixels) – 8 bit colors – BT.709 color space – 4:2:0 subsampling – 98.3 Mbps bitrate – AVC - .mkv file Virker
LG Arctique 4K 4K (3840x2160 pixels) – 8 bit colors – YUV color space – 4:2:0 subsampling – 50.0 Mbps bitrate – 29.970fps - AVC - .mp4 file Virker
Eutelsat 4K demo 4K (3840x2160 pixels) – 10 bit colors – YUV color space – 4:2:0 subsampling – 23.1 Mbps bitrate – 50fps - HEVC - .ts file Virker
HDR Camp HDR (high dynamic range) - 4K (3840x2160 pixels) – 10 bit colors – BT.2020 color space – 4:2:0 subsampling – 75.6 Mbps bitrate – 59.940fps – HEVC ([email protected]) - .mp4 file Virker
HDR Smurfs 2 clip HDR (high dynamic range) - 4K (3840x2160 pixels) – 10 bit colors – BT.2020 color space – 4:2:0 subsampling – 56.4 Mbps bitrate – 23.976fps – HEVC ([email protected]) - .mp4 file Virker
HDR Chappie clip HDR (high dynamic range) - 4K (3840x2160 pixels) – 10 bit colors – BT.2020 color space – 4:2:0 subsampling – 60.3 Mbps bitrate – 23.976fps – HEVC ([email protected]) - .mp4 file Virker
Ghost Towns 8K 8K (7680x4320 pixels) – variable frame rate – 8 bit colors - YUV color space – 4:2:0 subsampling – 20.7 Mbps bitrate – AVC - .mp4 file Fejler

Gruppe IndstillingVærdi
Billede Billedprofil True Cinema
Baggrundslys 32
Kontrast 90
Lys 0
Skarphed 30
Farve 50
Nuance 0
Farvetemperatur Varm2
Levende farver Fra
Color Remaster Fra
Adaptiv baggrundsbelysning Fra
Omgivelsessensor Til/fra
Støjreduktion Fra
MPEG Remaster Fra
Resolution Remaster Fra
Dynamic Range Remaster Fra
Intelligent Frame Control Minimum / Custom
Avanceret Kontrast kontrol Fra
Color Gamut Auto
Skærmindstillinger 16:9 Overscan Fra
Hvidbalance R-Gain -2
G-Gain +1
B-Gain -7
R-Cutoff +4
G-Cutoff 0
B-Cutoff -3

Bemærk: Omgivelsessensoren kan automatisk justere intensiteten af lyset i forhold til lyset i stueomgivelserne. Det kan være en fordel, hvis du ser tv i både dags- og aftentimerne. Vores kalibreres indstillinger er, som altid, optimerede til aftentimerne



Panasonic DX750 revieway


Billedkvalitet

Panasonic har et meget blankt panel, ikke ulig mange andre moderne LCD-skærme. Det reflekterer mere end f.eks. Sony XD85, som vi havde stående ved siden af, særligt i dagstimerne. Den blanke belægninger bidrager dog også til at opretholde intensiteten og kontrasten i billedet i dagstimerne.

Over årene har vi lært at sætte pris på disse blanke paneler, der har andre fordele/ulemper end matte paneler, som ofrer kontrast for reflektioner i lyse omgivelser. Det er et kompromis, men når det er sagt, så må vi dog indskyde, at belægningen er for blank til vores smag.

Panasonic DX750 test


Når du først tænder skærmen, glemmer du dog hurtigt disse bekymringer. Billedet er smukt. SD såvel som HD håndteres godt og ægte 4K-indhold ser fremragende ud. DX750 er Panasonic’s billigste skærm med den nye HCX (Hollywood Cinema Experience) processor og den lægger ovenpå Panasonic’s allerede gode billedprocessor. Skalering, de-interlacing og andre konverteringer håndteres eksemplarisk.

DX750 producerer generelt billeder med en klarhed, som vi ikke normalt ser på tv-skærme i mellemklassen og på trods af, at vi have fået den store 65" version ind, så selv tv-kanaler i lav SD-opløsning tilforladelige ud.

Tv’et bør naturligvis nydes med 4K-indhold for at få fuldt udbytte og DX750 understøtter 4K fra flere forskellige kilder. Netflix og Amazon (ikke tilgængelig i Danmark endnu) streamer begge i 4K og DX750 understøtter dem fordi den kan dekode HEVC-formatet. YouTube’s 4K understøttes også, idet skærmen håndterer dekodning af Google’s VP9-format.

Netflix’s HDR-streaming var ikke understøttet da vi opsatte tv’et, men kom i en senere opdatering. YouTube’s kommende HDR-streaming understøttes desværre ikke, da DX750 ikke klarer dekodning af VP9-Profile2. Herudover kan du tilslutte en UHD Blu-ray-afspiller eller en anden 4K-afspiller via HDMI-portene. DX750 har to HDMI 2.0 porte med HDCP 2.2 - altså hvad der kræves i dag for at tilslutte f.eks. en UHD Blu-ray-afspiller.




Ligesom konkurrenterne, hævder Panasonic, at deres nye mellemklasse-skærme i 2016 understøtter HDR (high dynamic range). Disse påstande har fået vinger fordi branchen har fejlet i den simple øvelse at definere minimumskrav for en ny standard tids nok. Ja, vi har efterfølgende fået "UHD Premium"-logoet, som definerer minimumskrav for HDR, men det gør næppe noget for at redde den fortynding af HDR-begrebet, som branchen lige nu arbejder målrettet imod. Den sørgelige sandhed er nemlig, at alle har lov til at plastre ”HDR” på kassen, hvadenten der er hold i det eller ej. Faktum er, at disse mellemklasse-tv simpelthen ikke har hardwaren til at gengive HDR.

Vores oplevelser med HDR på DX750 er således en forlængelse af hvad vi oplevede på Sony XD85. Først og fremmest er panelet i DX750 ikke 10-bit, hvilket er et krav. Den maksimale lysstyrke blev målt til 435 nits (minimumskravene foreskriver 1000 nits for LCD-skærme), men værre er, at DX750 ikke har lokal zone-styring af lyset, så når den forsøger af gengive HDR, bliver de mørkeste områder af billedet udvaskede, kontrastfattige og for lyse.

Jo, det giver da en effekt at sende HDR-indhold ind i skærmen. Indhold i bedre kvalitet vil som regel altid se bedre ud, uanset tv-skærm. DX750 er, hvis man skal sammenligne, da også bedre til at imitere HDR-effekten end Sony XD85 var, fordi DX750 er udstyret med et VA-panel, som per natur kan gengive forholdsvis dyb sort. VA LCD-panelet sikrer, at billedet trods alt ikke bliver lige så udvasket og livløst som på Sony XD85.

Den mest synlige effekt ved at fodre DX750 med HDR-indhold stammer fra det faktum, at DX750 kan gengive næsten hele DCI-P3 farverummet (se kalibreringssektionen for en måling), hvilket betyder, at skærmen kan gengive mere mættede farver end normale tv-skærme (der gengiver maks Rec.709 – se graf til højre). Det større farverum gør, at flere farver - f.eks. Coca Cola-rød og græsgrøn - kan gengives.

Vi tilsluttede også en UHD Blu-ray-afspiller til DX750 og det er på mange måder en herlig billedoplevelse, dog med en del udfordringer på DX750, som slet ikke kan tilbyde en sammenlignelig billedoplevelse til DX900. I visse scener er de mest umulige detaljer synlige, f.eks. sveddråber på huden. I langt størstedelen af scenerne er den største forbedring dog - som nævnt ovenfor - det større farverum og ikke 4K-opløsningen. Det vil måske overraske nogen, men vi er ved at nærme os et punkt, hvor flere pixels ikke drastisk forbedrer oplevelsen, medmindre vores skærme bliver markant større. Med til historien hører dog også, at mange UHD Blu-ray-film slet ikke er produceret i 4K-opløsning fra start til slut. Det er noget Hollywood helst ikke taler om.

DX750 håndterer i øvrigt 4Kp24 formatet korrekt. Det betyder, at film fremstår så flydende, som 24 billeder per sekund nu tillader.

Det større farverum ses også tydeligt i eksempelvis The Martian, hvor sandet får en anden og mere troværdig nuance af rød. Et rødt kinesisk flag kan gengives i den rigtige tone, hvilket simplethen ikke er muligt på tv-skærme med det traditionelle Rec.709 farverum. I indendørs-scener er det større farverum mindre fremtrædende. I andre scener, f.eks. udendørs-scener, formår DX750 ikke at gengive HDR på positiv vis. Mange detaljer i de lyse områder forsvinder simpelthen.

Vi har herunder inkluderet nogle fotos af effekten nogle af de positive effekter, som ses fra det større farverum og HDR på Panasonic DX750. SDR ses til venstre og HDR til højre. Vær opmærksom på, at det naturligvis ikke illustrerer effekten korrekt, simpelthen fordi kameraet ikke understøtter HDR og din skærm heller ikke gør det HDR. Det giver dog alligevel en idé om hvordan farverne er mere mættede, hvilket kan tilskrives det større farverum.




Så hvad er problemet? Jo, så snart tv’et registrerer HDR-materiale, skifter det til HDR-tilstand, hvilket implicit betyder, at tv’et går over i Rec.2020 (Rec.2020 skal i denne forbindelse forstås som en container, ikke indikator for, at DX750 kan gengive hele Rec.2020 farverummet), og samtidig forceres indstillingen for baggrundslys til maks (100 i menuen). Det betyder ikke, at hele billedet bliver ulideligt lyst, for HDR-indhold er ”gradet” ret mørkt med henblik på at opleve film i mørke omgivelser, men det betyder, at bagbelysningen i skærmen sættes til maks (og maks strømforbrug), hvorefter lysstyrken så reduceres ved at lukke af for lyset i pixels (vha. de flydende krystaller, som LCD bygger på).

Desværre ved vi alle, at LCD-pixels ikke kan lukke lyset ude på perfekt vis, hvorfor mange mørke scener fremstår udvaskede og kontrastfattige (fordi pixels ikke kan lukke af for den kraftige bagbelysning i de mørke områder af billeder). Det er svært at fange på kamera, men kan delvist fornemmes i siderne af billedet herunder.

Panasonic DX750 test


En anden måde at tænke over det på, er ved at tænke på en lige linje, der går fra 0 til 100, hvor 0 er ren sort og 100 er ren hvid. Skærmen kan måske normalt gengive 15 til 75, men når den slår over i HDR-tilstand hæves maks til 80. Desværre betyder det samtidig, at fordi bagbelysningen i skærmen hæves til maksimalværdien, så kan skærmens pixels ikke længere lukke ordentlig af i den mørke ende, så den lave ende hæves til 20. Nu er skærmens spænd 20 til 80. Man har med andre ord ikke øge dynamikområdet – man har ikke indført high dynamic range - man har bare flyttet dynamikområdet. I værste fald reduceres dynamikområdet sågar til tider, når en LCD-skærm går i HDR-tilstand.

På Panasonic DX750 ser de sorte barer i top og bund af film også mere grålige ud i HDR og lysgennemfald (clouding) kan pludselig bemærkes i hjørnerne af skærmen. Vi har inkluderet yderligere betragtninger om HDR på mellemklasse-tv i testen af Samsung’s UHD Blu-ray-afspiller.

For at opsummere, så mener vi, at fabrikanterne misleder, når de hævder at understøtte HDR på mellemklasse-tv, men over det seneste årti har efterhånden lært, at branchen desværre er sin egen værste fjende. Hver gang branchen har udsigt til en substantiel forbedring af billedoplevelsen falder producenterne over hinanden for at udvande konceptet. Panasonic DX750 gengiver HDR bedre end på f.eks. Sony XD85 og Philips 7101 (som begge har kontrastsvage IPS LCD-paneler), men stadig ikke overbevisende. Vores råd er dette: Køb ikke DX750 i troen om at det er et godt HDR-tv. Køb det for alle de andre styrker. For at gengive HDR ordentligt skal et LCD have bagbelyst LED med fuld zone-styring af lyset (FALD), ligesom storebroderen DX900. Eller endnu bedre: OLED. Så simpelt er det.

Lad os bevæge os væk fra HDR igen og tilbage til gengivelse af normalt indhold. I denne disciplin udmærker DX750 sig ved solid allround ydelse. Her formår skærmen f.eks. at gengive dyb sort og præcise farver. Det dybe sortniveau bidrager til at få billeder til at fremstå intensive i både dags- og aftentimer.

Panasonic DX750 test


Det er naturligvis ikke på niveau med OLED, men VA LCD-panel i DX750 klarer opgaven flot. Vi bemærkede nogle mindre problemer med farvebånd (banding), men intet kritisk. Efter kalibrering målte vi sortniveauet til 0.03 nits, hvilket er flot for en LCD-skærm uden zone-styring af lyset.

Som du kan se nedenfor er bagbelysningen også relativ homogen (dog ikke i HDR-tilstand). I praksis bemærkede vi ingen problemer, ud over på HDR-indhold hvor sortniveauet var synligt dårligt. Bemærk at 65" modellen, som vi har testet bruger bagbelyst LED, hvorimod de mindre 50" og 58" størrelser bruger kantbelyst LED, hvorfor lyshomogeniteten må forventes at være værre.




Hvis du vil tilslutte en spilkonsol til tv’et bør du være opmærksom på input lag, udover generel billedkvalitet naturligvis. Input lag angiver forsinkelse i billedet, hvilket i spil-øjemed kan mærkes som forsinkelse på spilcontrolleren. Det laveste input lag vi målte på DX750 var 45ms, hvilket er lidt højere end på sidste års CX7, der ramte 38 ms. 45ms er acceptabelt, men ikke godt. Vi betragter generelt under 50ms som acceptabelt til sporadisk spilbrug. Vi bemærkede i øvrigt en smule slør på hurtige bevægelser, primært i scener med meget høj kontrast. Vi bemærkede det sjældent i praksis, så det bekymrer os ikke synderligt, men kombineret med den lidt høje input lag, betyder det, at DX750 ikke er den oplagte kompagnon til PlayStation og Xbox.

En note til PC-brugere: hvis du oplever problemer med at boote en PC, når den er tilsluttet via HDMI til DX750, så gå ind i indstillinger og sæt "HDMI Auto Setting" til "Mode 1".

Vi testede ikke 3D. Der er ingen 3D-briller i kassen. De skal købes separat.

Betragtningsvinklerne kan nok bedst karakteriseres som middelmådige, hvilket er ret typisk for LCD-paneler af typen VA. Det betyder i praksis, at du vil se synlige farveskift og fald i kontrast fra omkring 30-40 grader og derover. Bedre betragtningsvinkler findes på LCD-skærme af typen IPS eller OLED-skærme.




Konklusion

DX750 er en af de nye tv-modeller i Panasonic’s mellemklasse, men en interessant detalje er, at skærmen bruger samme HCX-processor, som Panasonic’s high-end skærme. Undervejs i vores test så vi hvordan DX750 til tider har visse lighedstræk med topmodellen DX900, når det handler om behandling af billeder i SD, HD og 4K. Det er imponerende for en skærm i mellemklassen. Disse fællestræk strækker sig dog desværre slet ikke til gengivelsen af HDR.

Lad os starte med den gode nyhed. DX750 er på mange måder et fremragende tv, der kan gengive billeder med en fylde og detaljegrad, som kun få tv-skærme i klassen. Prisen taget i betragtning er vi ret imponerende over hvad skærmen kan præsentere. Den har efter kalibrering pæne farver, er tro mod billedkilden (dog ikke i standardindstillingerne), har forholdsvis god kontrast/sortniveau og en fremragende billedprocessor. Skærmen kan gengive smukke 4K-billeder og har ingen betydelige problemer med ujævn lysfordeling.

Den dårlige nyhed er, at Panasonic’s påstand om HDR-understøttelse i bedste fald er en påstand. Ja, man kan se en vis effekt, primært fordi LCD-panelet kan gengive et større farverum, men det er ikke high dynamic range, og i flere scener ser det faktisk værre ud. Specielt de mørke toner i billedet fremstår udvaskede og uimponerende i HDR-tilstand og skærmen begynder at kæmpe med ujævnt lys (clouding). På HDR er der en verden til forskel på storeborderen DX900 og DX750. Hvis HDR står højt på din ønskeliste, så bør du kigge efter LCD med bagbelyst LED og zone-styring eller OLED. Herudover er betragtningsvinklerne lidt snævre og der er lidt småproblemer med bevægelsesslør. Input lag er middelmådigt.

Alle de nye modeller fra Panasonic kører Firefox OS, udviklet af Mozilla. Version 2.0 kommer først senere på året, hvilket betyder, at 2016-modellerne lige nu er identiske med 2015-modellerne på dette punkt. Desværre er der nærmest ikke kommet nye apps til siden sidste år, hvilket ikke tegner godt. Det er måske på tide, at Panasonic overvejer en ny partner. Udviklerne støtter simpelthen ikke op om Firefox OS.

For at opsummere, så synes vi, at DX750 på mange punkter er overlegen. Vi mener bare, at producenterne - ikke kun Panasonic - bør stoppe med at udvande HDR-begrebet før legen overhovedet er startet. Hvis du kan se bort fra HDR og manglende apps, så er DX750 en fremragende skærm, som vi gerne vil anbefale og tildele vores Top Anbefalings Award.


50"
58"
65"

Relativt dyb sort & homogen lysfordeling
Rigtig god billedprocesor
Præcise farver efter kalibrering (og større farverum)
Meget billede for pengene


Ikke hardware til HDR
En smule slør på bevægelse
Smalle betragtningsvinkler
Firefox OS ligner blindgyde
Dårlig fjernbetjening


Nærmeste konkurrenter







Del på:


Flere anmeldelser

TEST
Xbox One S test

Xbox One S (& spil i HDR)

30 Jan 2017
TEST
PlayStation VR test

Sony PlayStation VR

02 Dec 2016
TEST
Samsung Atmos soundbar

Samsung Dolby Atmos soundbar

28 Nov 2016