Ultra HD Blu-ray test - FlatpanelsDK
UHD Blu-ray

Test: Ultra HD Blu-ray

20 May 2016 | Rasmus Larsen (@flatpanelsdk)


Det fles som en evighed. Branchen begyndte at tale om en ny Blu-ray-standard for r tilbage, men lanceringen blev undervejs udskudt flere gange. Ud over at det gav streamingtjenesterne et forspring p 4K, s var dog mske ikke s drlig en id alligevel for nu str vi her med en UHD Blu-ray-standard, der inkorporerer HDR (high dynamic range) som et obligatorisk element. Mange argumenterer, at HDR er et betydeligt strre fremskridt end 4K alene. Det vil vi naturligvis undersge og til formlet har vi modtaget UBD-K8500, som parres en rkke forskellige tv-skrme fra mellemsegmentet til gte high-end.

Vi vil i anmeldelsen fokusere primrt p UHD Blu-ray som format og mindre p selve afspilleren og vi har selv mange sprgsml. Er det fysiske diskformat overhovedet relevant lngere nu hvor streaming leverer 4K og HDR? Hvor meget betyder den hjere bitrate p skiven? Er HDR og ikke 4K - den virkelige historie? Lad os ikke spilde mere tid.

Pris og forhandler:

Specifikationer

Ultra HD (3840x2160)
HDR (high dynamic range)
Rec.2020 farverum
UHD Blu-ray
HD Blu-ray
DVD
CD
Dolby TrueHD
DTS-HD Master Audio
Dolby Atmos
DTS:X
(HxBxD) 4.5 x 40.6 x 23 cm
4.2 kg
USB
Ethernet
HDMI (1x 2.0)
HDMI audio
Optisk
WiFi
MPEG4
HEVC
VP9
Smart Hub
Samsung fjernbetjening
Manual
Fjernbetjening
Batterier
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked nr nye anmeldelser er online



Frste indtryk

Blu-ray-afspillere ser ud som Blu-ray-afspillere gr. Relativt store rektangulre kasser, som ikke er videre appellerende for jet. De er designet til at st p en hylde og kun krve opmrksomhed, nr skiveskuffen krer frem. Nr det er sagt, s har Samsung dog krydret deres version en smule ved at gre fronten og bagsiden let buet. De siger, at det komplementerer deres buede tv-skrme. Tja, det gr det vel.

I disse digitale tider fles det rimelig old-school at skulle skifte disk for at se film. Jeg kan ikke huske sidste gang, at jeg satte en musik-CD p, men for os, der er vokset op med bde CD, DVD og Blu-ray er der alligevel en vis charme ved at have med noget fysisk at gre. Det er naturligvis bare nostalgien der taler. Apropos nostalgi, s larmer UBD-K8500 mindst lige s meget som andre disk-spinnerne. Der er ogs en blser indbygget, som er hrbar.

Der er nogle f knapper p afspilleren vre mod hjre. Skuffen til skiver er placeret ovre mod venstre og er gemt bag en lille lge, der vipper ned, nr skuffen krer ud. Den vipper ogs automatisk op, nr skuffen krer ind igen.

Der er to HDMI-porte p bagsiden; en til billede og en til lyd. Herudover finder man optisk lydudgang, men hvis du har planer om at nyde HD-lyd, s skal du bruge HDMI-porten. Du behver i vrigt ikke nye HDMI-kabler til UHD Blu-ray-afspillere, dine gamle er helt fine uanset hvad forhandleren fortller dig! Der er heller intet HDMI-kabel i kassen. Strmforsyningen er integreret s alt hvad du har brug for at et strmkabel. Der er inkluderet et vinklet strmkabel i kassen, men strmudtaget p boksen er lidt klodset placeret. Enten dkker strmkablet noget af blserudgangen eller ogs stikker det ud over afspillerens ydrekant.

Samsung UHD Blu-ray-afspiller


Fjernbetjeningen er en lillebitte sag med 25 knapper. De fleste heraf totalt irrelevante for en Blu-ray-afspiller. I praksis bruger du stort set kun piletasterne, OK-knappen, menu-knappen og play/pause/spole knapperne, der er placeret i toppen. Menuknapperne er desvrre lidt for tt p piletasterne, s dem rammer man ind i mellem og s ryger man alts helt ud i startmenuen. Det kan vre pnt irriterende, nr man egentlig gerne bare vil spole lidt i filmen.

Fjernbetjeningen er uden tvivl for lille og fedtet. Den fles ogs billig. Mange knapper har en lille fysisk indikator ovenp, s afspilleren kan styres i mrke omgivelser, men det kan stadig vre svrt at ramme knapperne alligevel. Folk med store hnder eller tykke fingre vil hade denne fjernbetjening.




Brugeroplevelse & features

P nuvrende tidspunkt er Samsung og Panasonic de eneste, som har annonceret UHD Blu-ray-afspillere til det europiske marked og begge selskaber har valgt at integrere apps til streaming. Iden er at slge en komplet pakke fordi ikke alle tv-skrme, og i srdeleshed projektorer, fdes med apps.

Du kan downloade apps ssom Netflix, Viaplay, YouTube, Spotify, Plex og TED Talk. Afspilleren er desvrre baseret p Samsungs gamle tv-platform, som fles noget slv og trt i det. Man skal nok heller ikke forvente den store tilgang af nye apps, da Samsung droppede denne platform p sine tv-skrme for over et r siden. Det ville vre rart, hvis Samsung i stedet havde integreret deres nye Tizen-styresystem, som sidder i 2015 og 2016 Smart TV.

Brugerfladen er opbygget om tre firkantede kasser: Blu-ray, Multimedia og Samsung apps samt tre mindre kasser nedenunder. Under Multimedia har du adgang til videofiler og fotos fra en USB-ngle eller harddisk. Vi krte vores forskellige 4K og HDR demoklip igennem og afspilleren accepterer langt strstedelen. Det er sledes muligt at tilslutte en USB-harddisk med f.eks. film. Du kan se hvad vi fik igennem nlejet i afsnittet "Mlinger".

Netflix appen er den samme, som findes p diverse Smart TV. Den understtter brugerprofiler og 4K-streaming, hvis du har tilsluttet afspilleren til et 4K-tv via HDMI 2.0. Desvrre understtter appen ikke Netflix i HDR.




YouTube-appen er ogs den klassiske tv-brugerflade. Hvis du er logget ind har du adgang til de kanaler, som du abonnerer p. Der er endda en 4K-kategori i appen. YouTube appen understtter 4K, men der er ikke udsigt til at den vil understtte HDR, nr YouTube lancerer det lidt senere i 2016.

Der er ogs danske apps ssom Viaplay og SF Anytime. De ligner sig selv, hvis du kender dem fra tv-skrme.

Bemrk ogs "screen mirroring" i brugerfladen. Den gr det muligt at spejle et billede fra en Samsung-telefon til tvet. Vi afprvede ikke funktionen, s vi kan ikke kommentere p det andet end at sige, at det plejer at fungere fint p Samsungs tv-skrme.

Samsungs afspiller tilbyder adskillige indstillingsmuligheder, inklusiv indstillinger for billedprofil (normal, varm osv.). Vi kan ikke understrege nok, hvor drlig en id det er at inkludere billedprofiler i en Blu-ray-afspiller. Det er nok, at tv-producenterne forsger at gre sig til herrer over, hvordan et billede skal se ud, nr Hollywood-studierne bruger mneder p at f farvebalancen i en film p plads, men at inkludere disse indstillinger i en afspiller tilfjer blot endnu et niveau af usikkerhed i billedkden. Det nste bliver vel kabler, der "optimerer" billedet. Det er ikke meget anderledes end da kinesiske Oppo begyndte at indbygge Darbee "billedforbedring" i deres afspillere. Det er en drlig praksis, som br stopper. Brug ikke disse indstillinger. Brug dem i tvet i stedet.

Apropos indstillinger, s br du stte HDMI Deep Color p Samsung UBD-K8500 til Fra. Det er en indstilling, der relaterer sig til normale HD Blu-ray-skiver.




En spjs detalje, som vi bemrkede ved tilslutning til diverse tv-skrme med HDR-understttelse var, at skrmene ikke automatisk registrerer, at de fr et HDR-billede ind via HDMI 2.0-porten. Vr derfor opmrksom p, at du typisk skal ind i menuen p tv-skrmen og stte den HDMI-port, som skrmen er tilsluttet til, op til at modtage HDR. Det er ndvendigt, da et HDR-signal er markant anderledes end et normalt signal. Det gres lidt forskelligt afhngigt af tv-producent. Ls evt. mere i vores anmeldelser af hhv. Panasonic DX900 og Sony XD93 for yderligere information.

En anden detalje, som du skal vre opmrksom p er, at tv-skrme ikke ndvendigvis har HDMI 2.0 p alle HDMI-portene. Nogen gange kun p en enkelt. Nr du tilslutter en UHD Blu-ray-afspiller br du derfor foretrkke HDMI1 eller HDMI2 porten p bagsiden af tvet.


Hvad er UHD Blu-ray?

Da DVDen udkom i 2000 erstattede den videobndet. I 2006 kmpede HD-DVD og Blu-ray en formatkrig, som Blu-ray vandt. Ti r efter str vi med UHD Blu-ray i hnden.

For at forst hvad UHD Blu-ray handler om, s har vi dedikeret dette afsnit til at g bagom standarden. For selvom navnet antyder, at standarden handler om "UHD" (ogs kaldet 4K) s er det kun et af tre overordnede elementer og faktisk ikke det vigtigste.

UHD Blu-ray er en kombination af:
  • 4K UHD (3840x2160)
  • HDR (high dynamic range)
  • Strre farverum (BT.2020)


    4K UHD

    3840x2160 pixels er rimelig selvforklarende. Vi kan alle forholde os til hvad pixels er og 3840x2160 er fire gange flere pixels end Full HD (1920x1080) p den gamle Blu-ray-standard.

    Flere pixels betyder hjere detaljegrad i billedet. For at f fuldt udbytte af de yderligere pixels, skal du have en stor skrm - jo strre desto bedre - eller stte dig tttere p en normal skrm. Normalt siger vi, at 4K begynder at have effekt fra 55" ved normal siddeafstand p 2-3.5 meter, men du skal helst op i 65" for at opleve en betydelig effekt.


    HDR (high dynamic range)

    HDR (high dynamic range) er, modsat hvad visse pstr, ikke kun relateret til maksimal lysstyrke. Det handler om hele dynamikomrdet i billedet - deraf navnet. HDR kan gre sort mrkere og hvid lysere, og sikre, at detaljer i hver ende af skalaen opretholdes. Det har ikke hidtil vret muligt med SDR (standard dynamic range), som indhold og tv-skrme har brugt som fundament. HDR muliggr gengivelse af billeder med strre dynamik, som bedre kan reprsentere den virkelige verden omkring os. Visse producenter argumenterer, at det HDR krver 1000 nits maksimal lysstyrke, men det er en oversimplificering. Der er ingen fordel i at have 1000 nits maksimal lysstyrke, hvis skrmen ikke p samme tid kan gengive dyb, dyb sort. Igen; HDR handler om hele dynamikomrdet.

    HDR er en end-to-end-tilgang, som skal inkorporeres i hele videokden fra kamera til skrm. Det er samtidig en fuldstndig redefinition (en ny EOTF-funktion) af, hvordan man transformerer data til farver/lys. Branchen frigrer sig endelig fra de principper, der blev defineret som standarder under de analoge dage og som har fulgt os lige siden. Det er en ny tilgang til den digitale alder og HDR er en strre forbedring end de flere personer umiddelbart tror. For at muliggre HDR skal man bruge minimum 10-bit per farvekanal, s det er hvad der er inkluderet i UHD Blu-ray-standarden. Hvis du vil lre mere om hvad HDR handler om s ls vores artikel her.

    Endnu vigtigere end bare at kunne forst og processere HDR-materiale (det kan nsten alle skrme i 2016), er at skrmen har hardwaren til at gengive HDR. Det krver nemlig ret heftig hardware, hvilket vi kommer nrmere ind p i afsnittet om billedkvalitet. Branchen har selv opstillet minimumskravene til HDR under UHD Premium-definitionen.

    Der er pt. to relevante HDR-formater:
  • HDR10
  • Dolby Vision

    HDR10 er obligatorisk p UHD Blu-ray-afspillere, mens Dolby Vision er valgfri, hvilket betyder, at producenterne kan vlge at omfavne det eller ej. Dolby siger, at Dolby Vision er et "premium" HDR format, sammenlignet med HDR10. Dolby argumenterer ydermere, at studierne redigerer film til Dolby Vision-format i over 4000 nits maksimal lysstyrke for at sikre, at hele dynamikken kommer med og at man med Dolby Vision kan justere HDR-billedet scene-for-scene i modstning til HDR10, der har et overordnet billedniveau for hele filmen. Det sker vha. skaldte dynamiske metadata, som ogs er p vej til HDR10-standarden via en opdatering.

    Der er p nuvrende tidspunkt ingen UHD Blu-ray-afspillere med understttelse af Dolby Vision. Det er kun visse streamingtjenester, som tilbyder Dolby Vision p nuvrende tidspunkt. Netflix er begyndt og Amazon flger efter inden lnge.

    Billedet herunder er lnt af UHD Alliance

    HDR



    Strre farverum (BT.2020)

    Ofte nr branchen taler om HDR, inkluderer de i HDR-begrebet et strre farverum, hvilket relaterer sig til det faktum, at det delvist er den ekstra lysstyrke i HDR, som muliggr det strre farverum. Lys = farver. Det er dog ogs muligt at gengive et strre farverum uden HDR. UHD Blu-ray bygger p det skaldte BT.2020 - eller Rec.2020 - farverum, som er langt strre end Rec.709, der har vret brugt til HD-indhold i over et rti. Se forskellen i billedet nedenfor.

    Nr vi snakker om BT.2020 p UHD Blu-ray skal det dog forsts som en "container"; en fremtidssikker lsning.

    Det kan mske vre svrt at visualisere uden en lngere forklaring, men hvis vi tager udgangspunkt i grafen til hjre, s er BT.2020 den strste trekant. Moderne skrme kmper stadig med at n det mindre DCI-P3 farverum til fulde den rde trekant i grafen. Skrme i 2016 vil typisk kunne dkke 95-99% af DCI-P3 og som du kan se er der ret langt op til BT.2020. Derfor har man valgt at enkode UHD Blu-ray-film i en BT.2020 container for at fremtidssikre indholdet til den dag, hvor skrmene rent faktisk kan n udover DCI-P3. Med andre ord vil en film, som du kber i dag, se mere imponerende ud om 5 r, hvis du kber en ny skrm med endnu strre farverum; i hvert fald i teorien, for de kameraer som film er optaget med har ogs begrnsninger, som gr, at de ikke ndvendigvis kan fange hele BT.2020.

    Og endnu mere vigtigt i forhold til at bruge BT.2020 som en "container"; branchen behver ikke at opfinde nye farverum der ligger imellem de nuvrende. S lnge en skrm korrekt oplyser hvilke koordinater i grafen, den kan gengive, kan skrmen smnd have hvilket som helst farverum; selv et skvt et der ikke er standardiseret.

    Sidst men ikke mindst s siger vi samtidig farvel til BT.709, der da var et hyggeligt bekendtskab, men som har vret en hmsko for hele branchen, fordi det i al dovenskab blev hasteindfrt, da HD-oplsning blev standardiseret.

    Tilsammen lgger de tre delelementer fundamentet for en ny ra indenfor billedkvalitet. Grafer som denne fra AMD demonstrerer det nok bedst. Som sagt er HDR et end-to-end-system.

    HDR



    Forskellen p Blu-ray og streaming - bitrate

    De tre ovennvnte elementer skal vre med til at lfte billedoplevelsen markant p UHD Blu-ray, men streamingtjenester ssom Netflix og Amazon hvder som bekendt ogs at kunne streame i 4K og HDR. S hvad er forskellen?

    Sammenlignet med streaming har UHD Blu-ray-skiver en fordel i, at de potentielt kan have markant hjere bitrate, alts flere megabytes at flytte rundt med. Det betyder mindre komprimeret video. UHD Blu-ray-standarden understtter op til 100 Mb/s video-bitrate. Den faktiske bitrate vil dog typisk vre noget lavere end de 100 Mb/s p film, hvilket skyldes flere faktorer, herunder antallet af lag p skiven, arbejdsgange i studiet, omkostningshensyn og andet.

    Til sammenligning streames 4K/HDR typisk i 18-25 Mb/s.

    Du kan afspille UHD Blu-ray-skiver p UHD Blu-ray-afspillere, men skiverne spises ikke af traditionelle Blu-ray-afspillere. UHD Blu-ray-afspillerne kan ogs klare normale Blu-rays og DVD-skiver.

    Og lad os ej forglemme: UHD Blu-ray-film er regionsfri! Importr efter behag.

    UHD Blu-ray standarden

    Videokomprimeringsformat HEVC
    Oplsning 3840x2160 pixels
    Format 16:9 (container)
    Farve bitdybde 10-bit per kanal
    Farverum (primr) BT.2020 (container)
    Farve-chroma subsampling 4:2:0
    Billedfrekvenser 23.976p, 24p, 25p, 50p, 59.94p, 60p
    Max bitrate 100 Mb/s
    HDR EOTF SMPTE ST2084
    Metadata definition SMPTE ST2086
    HDR-formater HDR10 obligatorisk
    Dolby Vision valgfrit


    Mlinger

    Vores nye "mling"-afsnit omhandler alle de ting vi gr og mler p produkter samlet t sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Videofilerne som indgr i tabellen er afspillet via USB-porten p Samsung UBD-K8500.

    Strmforbrug Out-of-box Kalibreret
    Menuer 24 W -
    Afspilning 24 W -
    Standby 0.2 W -

    Tidsmlinger Tid
    Opstart (indtil responsiv) 12 s
    Opstart (indtil billede vises) 11 s
    Opstart (til Blu-ray vises) 27 s
    Netflix app opstart 8 s
    Youtube app opstart 7 s
    Viaplay app opstart 11 s
    SF Anytime app opstart 16 s

    VideofilSpecifikationer Status
    Dubai 4K 4K (3840x2160 pixels) 23.976fps 10 bit colors - BT.709 color space 4:2:0 subsampling 51.4 Mbps bitrate HEVC - .ts file Virker
    Costa Rica HD HD (2560x1440 pixels) BT.709 color space 4:2:0 subsampling 6.54 Mbps bitrate VP9 - .mkv file Virker
    Costa Rica 4K 4K (3840x2160 pixels) BT.709 color space 4:2:0 subsampling 12.71 Mbps bitrate VP9 - .mkv file Virker
    Terrifying Pyroclast 4K 4K (3840x2160 pixels) BT.709 color space 4:2:0 subsampling variable bitrate VP9 - .mkv file Fejler
    Big Buck Bunny HD (.ts version) HD (1920x1080 pixels) 8 bit colors - YUV color space 4:2:0 subsampling 2.5 Mbps bitrate 60fps - HEVC - .ts file Virker
    Big Buck Bunny HD HD (1920x1080 pixels) 8 bit colors - YUV color space 4:2:0 subsampling 60fps - 2.2 Mbps bitrate HEVC - .mkv file Virker
    Jellyfish HD HD (1920x1080 pixels) 8 bit colors BT.709 color space 4:2:0 subsampling 98.3 Mbps bitrate AVC - .mkv file Virker
    LG Arctique 4K 4K (3840x2160 pixels) 8 bit colors YUV color space 4:2:0 subsampling 50.0 Mbps bitrate 29.970fps - AVC - .mp4 file Virker
    Eutelsat 4K demo 4K (3840x2160 pixels) 10 bit colors YUV color space 4:2:0 subsampling 23.1 Mbps bitrate 50fps - HEVC - .ts file Virker
    HDR Camp HDR (high dynamic range) - 4K (3840x2160 pixels) 10 bit colors BT.2020 color space 4:2:0 subsampling 75.6 Mbps bitrate 59.940fps HEVC ([email protected]) - .mp4 file Virker
    HDR Smurfs 2 clip HDR (high dynamic range) - 4K (3840x2160 pixels) 10 bit colors BT.2020 color space 4:2:0 subsampling 56.4 Mbps bitrate 23.976fps HEVC ([email protected]) - .mp4 file Virker
    HDR Chappie clip HDR (high dynamic range) - 4K (3840x2160 pixels) 10 bit colors BT.2020 color space 4:2:0 subsampling 60.3 Mbps bitrate 23.976fps HEVC ([email protected]) - .mp4 file Virker
    Ghost Towns 8K 8K (7680x4320 pixels) variable frame rate 8 bit colors - YUV color space 4:2:0 subsampling 20.7 Mbps bitrate AVC - .mp4 file Fejler


    UHD Blu-ray


    Billedoplevelsen

    I forbindelse med testen har vi fet fingre i tre UHD Blu-ray-film: The Martian, X-Men: Days of Future Past and Maze Runner: Scorch Trials. Alle tre film er 4K+HDR (high dynamic range). Herudover havde vi nogle klip fra Mad Max: Fury Road.

    Til testen har vi ogs haft afspilleren sat til adskillige tv-skrme:
  • Panasonic DX900 ultra high-end
  • Sony XD93 high-end
  • Panasonic DX750 mellemklasse
  • Sony XD85 mellemklasse
  • Philips 7101 mellemklsse
  • Philips 6501 nedre mellemklasse

    Alts skrme der svinger fra den lave prisende til feinschmecker-klassen. Vi har meget at sige om forskelle, nr man stter en UHD Blu-ray-film p, men lad os starte med oplevelsen p high-end DX900, som er det frste "UHD Premium"-certificerede tv. Det samme "UHD Premium"-logo vises i vrigt p de tre films covers.

    Samsung UHD Blu-ray-afspiller


    At se UHD Blu-ray p Panasonic DX900 er en oplevelse. DX900 har rent faktisk hardwaren til at gengive high dynamic range samt nsten det fulde DCI-P3 farverum, der er en klar forbedring ift. farverummet p traditionelle Blu-ray-skiver, der til sammenligning ser en smule matte ud. Det strre farverum fr virkelig intensiteten i visse farver frem og lader billedet n farver, som hidtil har vret ude for rkkevidde, f.eks. grsgrn og Coca Cola-rd. Srligt de mere mttede rde nuancer i DCI-P3 gr, at en film som The Martian kan fremvise det rdelige mars-sand mere virklighedstro. Ved at sidde sammenligne med den normale udgave af The Martian ser man hurtigt, at er forskellen ret markant.

    Zone-styringen p DX900 (512 zoner p tvrs af panelet) srger ogs for, at dynamikken i HDR-billedet er fremragende. Bde de mrkeste omrder og de lyseste omrder i billedet gengives fornemt, og skrmen kan ikke mindst gengive mrke og lys omrder i billedet samtidig. Sortniveauet er ekstremt dybt og fyldigt. Hjlys ssom solstrler der reflekterer i lakken p en bil er lyse og intense, men ikke for intense. Man kan stadig nyde billedet i et helt mrkt lokale uden at blive blndet. Det er et smukt, smukt billede.

    P billederne nedenfor har vi prvet at fange nogle af scenerne, men da vores kamera og din skrm ikke kan vise HDR og det strre farverum, s er det naturligvis ikke helt retfrdigt. Bemrk dog detaljerne i ansigtet og dynamikken. P billedet med de to mdn i rumdragt ses et lille lyspanel til venstre for hjelmen til venstre. Dette lyspanel lyser virkelig op, hvilket kan fornemmes i billedet. Reflektioner fra solen i hjelmen fremstr ogs med en intensitet, som langt overgr alt hvad man ser p normale Blu-ray-skiver.




    At se UHD Blu-ray p en skrm ssom Panasonic DX900 kan til tider vre nsten hypnotiserende. Hvis du ejer et absolut high-end TV la DX900 bliver du ndt til at kbe en UHD Blu-ray-afspiller. Der er ingen vej udenom.

    Nr det er sagt, s viser DX900 dog til tider sin svaghed; nemlig at antallet af zoner simpelthen er for lavt. I en scene med en mrk nattehimmel oplyst af stjerner ser man tydelige lysglorier omkring stjerne og tekst. Det har vi fanget p billedet nedenfor, hvor du kan se glorierne omkring teksten og ovre i venste side. Stjernerne er heller ikke srlig intense og lyse, som de burde vre. Her kan en LCD-skrm med zone-styring simpelthen ikke yde UHD Blu-ray-formatet retfrdighed.

    Panasonic DX900 test


    Vi fokuserer p dette fordi DX900 er den eneste af skrmene i testen, som har zone-styring (og den eneste som opfylder UHD Alliances minimumskrav for HDR). Som du selv kan forestille dig, s bliver oplevelsen af at se UHD Blu-ray drligere herfra, s lad os prve at g videre.

    En side-note: En OLED-skrm ville kunne gengive scenen ovenfor uproblematisk, men perfekt sort og lyse, funklende stjerner fordi OLED er som skabt til HDR. Hver enkelt pixel ikke kun et par hundrede er en lyszone, der kan vise perfekt sort og kraftig lys. Og OLED skrmene kan vise de to ydrepunkter i et billedet samtidig. Som du nok bemrker, har vi ikke inkluderet et OLED-tv i denne test. Det skyldes simpelthen, at vi ikke havde et til rdighed. Vi anmelder inden lnge LG E6, der er et af de nye 2016 OLED med HDR, og her kommer vi nrmere ind p oplevelsen af at se UHD Blu-ray-film p OLED.

    Sony XD93 skilter ogs med HDR-support, men skrmen bruger i modstning til DX900 kant-belyst LED. Mens det stadig er teknisk er et high-end-TV, kan det sledes ikke matche DX900 p teknikken. Blu-ray-film ser nydelige og ofte imponerende ud p XD93, men ikke lige s gode som DX900, der har fordelen ved betydeligt dybere sortniveau; den lave ende af high dynamic range, der er mindst lige s vigtig for at kunne gengive HDR.

    Fordi XD93 ikke kan styre lyset i zoner, s vil en scene med hj kontrast som jo er det HDR handler om lide mere under den svagere zone-styring af lyset. Herunder er et eksempel (effekt overdrevet af kameraet) og som du kan se pvirker manglende lysstyring, at sortniveauet ogs pvirkes, ud over at der kommer lysglorier om lyset objekter. Med andre ord pvirkes HDR-gengivelsen i UHD Blu-ray-film.


    Sony XD93 kan derimod sagtens f gavn af 4K-oplsningen og det strre farverum p UHD Blu-ray-skiverne. I mange scener fremstr HDR-effekterne ogs flotte og intense. Sony har valgt ikke at skilte med UHD Premium-logoet, men de siger, at skrmen teknisk lever op til minimumskravene for HDR. Sat af UHD Alliance.

    Skridtet ned til mellemklasse-tv ssom Panasonic DX750, Sony XD85 og Philips 7101 betyder, at man m njes. Forskellen er markant. Desvrre har disse skrme ikke hardwaren til at gengive HDR, og det viser sig tydeligt. P disse mellemklasse-tv er den mest markante forskel ift. normale Blu-ray-skiver i HD-oplsning faktisk ikke skridtet til 4K-oplsning, men det strre farverum - i hvert fald i de film vi har set indtil videre. Du vil igen bemrke hvordan srligt nuancer af rd og grn kan vre mere mttede. Desvrre opleves billedet ikke med samme dynamik som p srligt DX900, og det betyder mere for billedoplevelsen end man umiddelbart skulle tro.

    DX750 klarer opgaven bedst af de tre (fordi den har VA LCD-panel), men generelt for alle tre skrme er, at sortniveauet forvrres markant, nr HDR-indhold afspilles. Det skyldes, at skrmene slr over i en srlig HDR-tilstand, nr HDR-afspilles og her sttes bagbelysningen (alts dioderne bag LCD-panelet) til maksimal lysstyrke. For at billedet ikke skal blive ekstremt lys og overeksponeret bruger man pixels i skrmen til at reducere lysstyrken igen p tvrs af bileldfladen. Desvrre medfrer det, at hele den dybe ende af grtoneskalaen de sorte og meget mrkegr toner - forsvinder. Sort bliver simpelthen grlig.

    Det hjlper ikke at skrue ned for lysstyrken i menuen for s bliver hele billedet for mrkt. Det er sdan HDR-indhold er "lys-graded" fra studiernes side, alts til den mrke side (med henblik p at blive fremvist i mrke omgivelser). S skulle man tro at f.eks. en himmel eller solreflektioner i lakken p en bil "popper", men det er heller ikke tilfldet p disse mellemklasse-tv. Man rykker bare dynamikken i billedet og delgger i den proces den mrke ende af billedet. Producenterne kan p papiret hvde, at de understtter HDR s tosset som de vil, men det ndrer ikke p fakta; det gr skrmene ikke. De har ikke hardwaren til det. Marketing? Ja, men ogs delggende for hele HDR-begrebet.

    Disse tre skrmen lever ikke overraskende ikke op til minimumskravene i UHD Premium.

    Nr det er sagt, s er alt dog ikke jammerligt p mellemklasse-skrmene. Til tider ser HDR-billederne rigtig nydelige ud, men som sagt er det primrt pga. det strre farverum, som HDR-materialet er skabt i og som skrmene understtter. Men lige s mange gange som tingene ser godt ud, lige s mange gange ser det drligt ud. En slags rutschebane-tur imellem glde og grd. Herunder har vi fanget nogle af de sekvenser, hvor det ser tilforladeligt ud nr der er meget lys og kraftige farver i billedet. Nr man derimod viser de mrkere scener, s gr det galt la de billeder, som vi viste tidligere.




    Gr man ned i prisklasse til den lave mellemklasse p en skrm ssom Philips 6501, der hvder HDR-understttelse, men p ingen mde har hardwaren til det, og tilmed ikke har hardwaren til at gengive det strre farverum, s bliver det endnu vrre. Her er effekten minimal og forsget p at presse HDR-materialet ind i skrmen gr mere skade end gavn. Vi ville helt rligt hellere se en HD Blu-ray p skrmen end en UHD Blu-ray med pseudo-HDR p en skrm som Philips 6501.

    Philips to skrme havde ogs et problem med at gengivelse bevgelse i UHD Blu-ray-filmene. Det hakkede helt afsindigt og var simpelthen ikke til at holde ud at se p over lngere tid.

    Der findes ogs rene 4K-skrme som ikke hvder HDR-support. F.eks. skrme som er lanceret i 2014 og 2015. P disse skrme undgr man at skrmen prver at imitere HDR og det er faktisk positivt, da det derved ikke delgger kontrasten i billedet. Nr det er sagt, s er der dog en ret begrnset forbedring at se fra film i UHD Blu-ray p disse skrme. Her fr man reelt kun gavn af 4K-oplsningen og s skal man have en forholdsvis stor skrm. Hvad Hollywood imidlertid har glemt at fortlle deres kunder er, at film der slges som 4K sjldent er 4K fra start til slut. Specielt effects produceres f.eks. nsten udelukkende stadig i HD-oplsning. Andre film er skudt med digitale kameraer ssom Alexa i omkring 3K-oplsning og derefter opskaleret til 4K. Film skudt p gamle filmruller kan sagtens scannes forfra og redigeres p ny gte 4K-oplsning, men de har tydeligt "grain" i billedet, som hiver detaljegraden ned.

    Hvis du ejer et 4K-tv uden HDR og uden strre farverum, s vil vi ikke ndvendigvis frarde at kbe en afspiller, men blot ppege, at forbedringen er ret beskeden. Det er mske vrd at overveje om de 3000-6000 kroner (plus udgifter til film) ikke i stedet skal i sparegrisen og g til en ny HDR-skrm. Er UHD Blu-ray irrelevant for "rene" 4K-tv? Nej, men baseret p hvad vi indtil videre har set, s er forskellen p et 4K-tv og et HDR-tv ssom DX900 dramatisk.

    Vores pointe er, at ganske rigtigt - som branchen har argumenteret for - s er HDR (inklusiv udvidet farverum), og ikke 4K-oplsning, den virkelige historie i UHD Blu-ray-formatet. Men krllen p halen er, at kun ganske f skrme kan gengive HDR. Det krver simpelthen specifik hardware, som kun high-end TV i dag kan prale med.

    Herunder har vi taget nogle billeder af SDR (venstre) vs. HDR (hjre) p Panasonic DX900, som har hardwaren til at gengive HDR. Vores kamera kan ikke fange HDR og din skrm kan heller ikke vise det, men det kan vre, at du alligevel fr en id om effekten. Ignorer at detaljer i de lyse og mrke omrder er udvisket i HDR. Det skyldes kameraet, der clipper. Bemrk i stedet de mere intense farver (det strre farverum) og strre dynamik i omrdet (hjlyset og sortdybden og hvordan det vises i billedet samtidig).




    Med alt dette in mente virker UHD Blu-ray som et niche-format for entusiaster og vi har svrt ved at se at det skulle n ud i den brede offentlighed nu hvor streaming sidelbende tager 4K og HDR til sig.


    Streaming vs. UHD Blu-ray

    Apropos streaming, s har Amazon tilbudt streaming i HDR-kvalitet i et stykke tid og Netflix er netop begyndt p at streame HDR i begge formater: HDR10 og Dolby Vision. Der er ingen UHD Blu-ray-afspillere, der understtter Dolby Vision endnu, s p papiret tilbyder Netflix et bedre signal, eftersom Dolby Vision er et premium-HDR-format. Men som diskuteret tidligere, s har UHD Blu-ray alligevel potentialet til synligt at overg Netflix, da film er tilgngelige p skiver i noget hjere bitrater, hvilket kan oversttes til bedre billedkvalitet.

    Tnk p faktorer ssom HDR, 4K, og strre farverum som byggesten. Bitraten er limen, som holder dem sammen og srger for at billedet ser s godt ud som muligt.

    Vi havde ikke mulighed for at sammenligne UHD Blu-ray og streaming 1:1 eftersom ingen af de film, som vi havde p skiver, var tilgngelige p Netflix eller Amazon i HDR-format. Det er dog alligevel ret nemt at se, at Netflix og Amazons streams er noget mere komprimerede og mindre spektakulre. Streamingselskaberne gr ogs brug af det strre farverum og det er en synlig forbedring, men derudover mangler billedet lidt detaljer og fylde i srligt de mrke omrder.

    Vi vender nok tilbage til emnet senere, men vi er ikke i tvivl om, at UHD Blu-ray i en del r fra nu vil reprsentere det bedste af det bedste. Nr det er sagt, s skal man dog ikke glemme potentialet i hvad internetinfrastrukturen kan muliggre. I Danmark er 200 Mb/s, 500 Mb/s og snart 1 Gb/s ved at blive en realitet i mange hjem, og sammenlignet med det teoretiske maks p 100 Mb/s bitrate p Blu-ray, s er det naturligvis en helt anden liga, hvis nogen begynder at tage dette potentiale i brug i fremtiden. Der er trods alt en fysisk begrnsing p, hvor meget der kan ligge p en skive. Internettet kan udvides nrmest uendeligt.


    Lidt tanker om filmene

    Hvis vi skal inkludere lidt betragtninger om de tre film The Martian, X-Men: Days of Future Past og Maze Runner: Scorch Trials, s mener vi, at The Martian er bedste eksempel p hvad HDR kan bidrage med i billedoplevelsen.

    Vi har over de seneste par r set mere imponerende HDR-demonstrationer, men The Martian har en hel del scener, hvor man tydeligt ser fordelen i det strre farverum og den gede dynamik i lyset. Det rde mars-sand gengives i en intensiv tone af rd, som normale HD Blu-ray-skiver slet ikke kan matche. Solreflektionerne i f.eks. rumdragtens hjelm fremstr intense og langt mere trovrdige end det matte udtryk, som ses p normale UHD Blu-ray-film.

    Smag og behag er naturligvis forskellig, men The Martian er efter min mening en OK film, men ikke noget videre mindevrdigt. X-Men er en af de bedre superhelte-film, men Maze Runner er noget teenage-pladder. Jeg ser frem til at se bedre film p UHD Blu-ray for en ting er naturligvis billedet, som kan hve en film til et srligt niveau, men den falder alligevel til jorden, nr handlingen ikke holder. Vi hrer, at The Revenant en god anbefalelsesvrdig film - skulle vre helt fantastisk i HDR, men vi nede desvrre ikke at f fat i den til testen.

    Vi bliver ndt til at se flere film for at forst, hvor stort potentialet i HDR er, men umiddelbart formoder vi, at animationsfilm fra f.eks. Pixar/Disney (som stadig ikke sttter op om UHD Blu-ray-formatet) vil blive nogle af de mest imponerende produktioner i HDR.

    Branchen regner med, at der vil vre over 100 film tilgngelige fr udgangen af 2016.




    Se UHD Blu-ray i dagslys

    Der har vret diskussion om hvorvidt UHD Blu-ray-film kan ses i oplyste lokaler eller ej, s lad os give vores besyv med. For at forst problematikken skal man vre med p, hvordan HDR-materiale fortolkes af tv-skrmene. P samtlige af de skrme, som vi har testet i HDR, tvinger et HDR-signal skrmene ind i et srlig HDR-tilstand, hvor indstillingen for lysstyrke hves til maksimumvrdien. Med andre ord kan lysstyrken p skrmen ikke hves yderligere, hvilket man ellers normalt gr, nr en skrm str i oplyste stuelokaler.

    UHD Blu-ray-film er fra studiernes side "graded" (dansk ord savnes) til at blive vist i et relativt mrkt rum, hvorfor det gennemsnitlige lysniveau i billedet er lige en tand mrkere end p normal Blu-ray (der ogs er graded til mrkelagt omgivelser). Vi er enige i, at HDR-billederne er lige en tand for mrke til meget oplyste stuer, men vi vil ikke klassificere det som et stort problem. Vi var i stand til alligevel at nyde billederne fra en UHD Blu-ray p f.eks. Panasonic DX900 i dagstimerne.

    Herunder ses et billede af The Martian i dagstimerne. Ignorer, at farverne ser lidt matte ud det skyldes blot kameraet. Der er vinduer modsat tvet, men gardinerne er rullet ned. Det var stadig muligt at nyde filmen med gardinerne rullet op, men naturligvis generende pga. reflektioner.

    Samsung UHD Blu-ray-afspiller


    Nr det er sagt, s er det dog et problem, som branchen i fllesskab skal addressere. Visse tv-fabrikanter er begyndt at diskutere, hvordan HDR kan "tone-mappes" - alts rykkes til en anden lysskala - s man bedre kan nyde HDR i dagstimerne. LG har f.eks. foreslet at implementere HDR Dag og HDR Nat profiler, hvilket vil hjlpe med at lse problemet. Udfordringen med tone-mapping er, at man risikerer at klippe i billeddetaljerne i hhv. den mrke og lyse ende af billedet.

    Branchen arbejder lige nu imod skaldte dynamiske metadata (er allerede i Dolby Vision-formatet), som potentielt kan gre det muligt at justere det gennemsnitlige lysniveau i billedet fra scene til scene (eller frame til frame). Det kan potentielt lse dette problem, men vi m vente og se hvad branchen finder ud af. Hvis du vil lse mere om dynamiske metadata, s se denne artikel.

    En sidste bemrkning: Der er ikke rigtig nogen pointe i at kbe en UHD Blu-ray-afspiller til dit gamle HD-tv, men det er dog stadig muligt at tilslutte den. Nr du tilslutter afspilleren til en tv-skrm, der ikke har HDMI 2.0 (med HDCP 2.2) indgang, s nedskalerer afspilleren automatisk billedet til HD-oplsning. Du skal ogs vre opmrksom p, at mange 4K/HDR-skrme kun har en enkelt eller to HDMI-porte af version 2.0. Hvis du er usikker, s srg for at tilslutte afspilleren til HDMI1.

    Vi har ingen kommentarer til lydsiden af UHD Blu-ray da vi ikke har et anlg med Dolby Atmos eller DTS:X.


    Konklusion

    For at opsummere vores tanker om UHD Blu-ray s spnder billedoplevelsen fra spektakulr til ordinr. I mange egne slges der stadig flere DVD-skiver end Blu-ray-skiver - p et skrumpende marked - og UHD Blu-ray str til at blive endnu mere niche. Hvorfor? Fordi du skal eje et high-end TV for at nyde fordelene ved HDR, der er stjernen i forestillingen ikke 4K.

    Vi koblede Samsung UBD-K8500 til en rkke tv-skrme fra ultra high-end til nedre mellemklasse for at undersge forskellene. Skmerne omfattede: Panasonic DX900 og DX750, Sony XD93 og XD85 samt Philips 7101 og 6501. DX900 trak fra de andre, hvilket dog ikke var uventet, idet den bruger bagbelyst LED med zone-styring af lyset og er langt dyrere. Vi havde dog alligevel ikke forventet, at forskellen ville vre s markant. Zone-styring af lyset er som vi ser det et mindskekrav for at kunne gengive ordentlig HDR p LCD-tv. Dt eller OLED, som er en bedre teknologi til HDR.

    UHD Blu-ray p en skrm ssom Panasonic DX900 er spektakulrt, fantastisk, smukt
    En af de frste ting, som man noterer sig, nr man ser en UHD Blu-ray-film, er de mere mttede farver. Det strre farverum har ikke fet lige s meget opmrksomhed som 4K og HDR (strre farverum inkluderes typisk under HDR), men det har en stor andel i den forbedrede billedkvalitet. Denne forbedring kan ogs nydes p mellemklasse-tv, som dog omvendt slet ikke kan gengive det udvidede dynamikomrde i HDR. I vores test stod det klart, at kun DX900 - og i nogen grad XD93 - formr at gengive high dynamic range. DX900 viser dyb sort og hjlys med et niveau af intensitet og dynamik, som mellemklassen ikke kommer i nrheden af at matche. De andre skrme kan ikke gengive den fulde dynamik i billedet, men klipper detaljer i lyse omrder af billedet og destruerer sortniveau, s mrke scener fremstr udvaskede og svage. DX900 kmper dog stadig med visse elementer af HDR, som OLED mestrer. Hollywood har ogs glemt at fortlle, at mange af de tidligere filmudgivelser slet ikke er produceret i gte 4K-oplsning.

    UHD Blu-ray er positioneret som et premium-format og det m man sige, at det er. At tilslutte en UHD Blu-ray-afspiller til et HD-tv har nrmest ingen effekt; at tilslutte den til et standard 4K-tv er flot men ikke et markant lft: at tilslutte den til et mellemklasse HDR-tv er en rutschebanetur imellem godt og drligt; at tilslutte den til et LCD-tv med LED zone-styring ssom DX900 er spektakulrt, fantastisk, smukt.

    Hvad angr Samsung-afspilleren, s ligner den de fleste andre plastik-skivespinnere derude, hvis ikke det var for det buede design. Fjernbetjeningen er for lille of fnidret og vi kunne skuffende konstatere, at Netflix ikke streames i HDR. Boksen er ikke slv, men heller ikke hurtig. Tnk en normal Blu-ray-afspiller hvad angr styring og hastighed (dog langsommere opstartstid). Vi oplevede ingen nvnevrdige problemer under testen.

    S sprgsmlet er naturligvis om man skal kbe en UHD Blu-ray-afspiller og blive early adopter? Kun hvis du ejer et high-end LCD-tv eller et OLED-tv, hvis du sprger os.

    Pris og forhandler:


    Potentiale til fantastisk billedkvalitet
    HDR var vrd at vente p (vs. 4K alene)
    Strre farverum forbedrer farver
    Hjere bitrate end streaming


    Krver high-end TV
    Ingen HDMI auto-skift p mange TV
    Mange film er ikke i gte 4K
    Langsomme skiver







  • Del p:


    Flere anmeldelser

    BeoVision Eclipse

    Test: Bang & Olufsen BeoVision Eclipse

    05 Oct 2017 | Torben Rasmussen |
    Apple TV 4K test

    Test: Apple TV 4K

    03 Oct 2017 | Torben R, Rasmus L |
    LG B7 OLED

    Test: LG B7 OLED

    28 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
    Denon Heos

    Test: Denon Heos Bar (+ AVR, Sub, 1, 3 & 5)

    26 Sep 2017 | Tommy Lindegaard |