HTC Vive test - FlatpanelsDK
HTC Vive test

Test: HTC Vive

09 May 2016 | Rasmus Kønig Sørensen (@flatpanelsdk)


HTC Vive kom tilsyneladende ud af den bl luft, da den blev annonceret for bare et r siden. Vi fandt imidlertid hurtigt ud af, at HTC Vive ikke bare var et eller andet tilfldigt produkt, men at det var udviklet i tt samarbejde med Valve, som har arbejdet p virtual reality-teknologi siden i hvert fald 2012. Nu hvor bde Oculus Rift og HTC Vive er udkommet, m man sande, at HTC har formet at matche og mske endda overhale Oculus indenom p mange omrder. Ikke mindst takket vre SteamVR-platformen, som har vist sig at vre ambitis.

HTC Vive har desuden et par ekstra kort oppe i rmet, som ingen konkurrenter kan matche lige nu. Vi har for nylig testet Oculus Rift og tester her HTC Vive til bunds.

Pris og forhandler:

Specifikationer

2160x1200 (1080x1200 pr. je)
90 Hz
AMOLED (Samsung)
FOV: 110 grader
Full-room tracking
Eksterne Base-stations
555 gram
1x systemkabel til breakout-boks
1x HDMI, 1x USB 3.0 og 1x strm
2x repropper eller egne hovedtelefoner
2x HTC controllers
Headset, breakout-boks, 2x controller, 2x Base stations, kabler
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked nr nye anmeldelser er online




Indledning

Vive er et VR-system ikke helt ulig konkurrenten Oculus Rift, som vi netop har til test. De har stort set samme specifikationer og krver begge en kraftfuld PC, men de adskiller sig alligevel fra hinanden p tre vsentlige punkter.

Den ene er skaldt roomscale VR, som betyder man kan bevge sig frit rundt p et pre-defineret omrde. Man er alts ikke er bundet til at st samme sted eller sidde ned p en stol. Man har total frihed til at udforske det virtuelle rum alts indenfor det afgrnsede omrde.

Det andet er, at de to medflgende controllere bliver registreret i det virtuelle rum fuldstndig prcist. Man kan sledes bringe hnderne ind i legen. Efter sigende skulle dette ogs blive muligt med Oculus Rift, nr deres Touch-controllere kommer p markedet i 2. halvr af 2016, men lige nu er dette kun muligt p HTC Vive. Derfor str vi med et helt unikt produkt, der distancerer sig fra konkurrenterne hos Samsung (Gear VR) og Oculus (Rift).

Det sidste omrde, hvor Vive adskiller sig, er softwareplatformen. Den hedder SteamVR og det er Valve, der str bag.

HTC Vive test


Hje krav til PC

Inden man smider sparepengene efter HTC Vive, skal man vre opmrksom p de hardwarekrav, der stilles. Vi snakker en stationr Game- PC p den forkerte side af 10.000 kroner, eller mske 8000 kr. hvis man er s heldig at kunne bygge den selv, har en Windows-licens p hnden og ejer en monitor i forvejen. Ikke noget med brbare computere her. Der findes p.t. ingen der lever op til de skrappe hardwarekrav.

Iflge en undersgelse blandt gamere p Steam, er der kun ca. 9% af maskinerne, der lever op hardwarekravene i jeblikket. Man skal alts forvente at foretage nogle heftige opgraderinger inden man gr i gang. Alt i alt ender vi med en investering p omkring 16.000 kroner. Det er simpelthen prisen for virtual reality i 2016 med HTC Vive. Der er en ny generation af grafikkort p vej fra bde Nvidia og AMD. De lanceres indenfor de kommende to mneder, og allerede nu er der indikationer p, at de bliver vsentligt billigere, samtidig med, at de opfylder minimumskravene.

Minimumskravene til HTC Vive er:
  • CPU: i5 4690
  • GPU: Geforce 970
  • Ram: 8 GB
  • Windows 7, 8 eller 10

    Check her om din PC kan klare kravene til HTC Vive her.


    Frste indtryk

    HTC Vive er et virtual reality-system til PC, der gr det muligt at komme ind i den virtuelle verden, frem for at betragte den p en flad PC- eller tv-skrm. Systemet bestr i princippet af tre dele: et headset, to trdlse controllere samt to skaldte Base Stations.

    HTC Vive test
    De to base stations monteres i hver ende, diagonalt, af det omrde, man vil spille indenfor. Herefter kan de i samarbejde med controllerne og headsettet registrere, hvor man befinder sig i rummet med fuldstndig prcision. Med andre ord bringer Vive ikke bare syn og hrelse ind i den virtuelle verden, men hele kroppen. Og sdan fles forskellen, for man fler vitterligt, at man er en del af den virtuelle verden med Vive.

    Det at hnderne kommer med og at man kan g rundt, gr en markant forskel, der ikke rigtigt kan forklares. Det skal bare opleves. For mange personer fles denne forskel nrmest som en form for benbaring, og man vil bare have mere.

    Ergonomi

    HTC Vive vejer 555 gram uden hretelefoner og det meste af vgten sidder lngst fremme. Det mrker man tydeligt, nr man svinger hovedet til siderne. Nr man frst har fet justeret headsettet ordentligt, fles det behageligt og endda lettere end Samsung Gear VR og de to frste development kits fra Oculus. Man glemmer imidlertid aldrig, at man har det p, ligesom jeg oplevede med den nye Oculus Rift. Det skumgummi, der sidder ind mod ansigtet er dejlig bldt og tykt, hvor det p Rift fles mere som fast ruskind.

    Modsat Rift, sidder Vive presset ind mod ansigtet, s derfor er det en ndvendighed. Nr man finder ud af at trkke topremmen godt tilbage efter man har taget headsettet p, kan man faktisk opn en rimelig god komfort, men der er ingen tvivl om, at det krver lidt mere velse og flere forsg fr det hele sidder ordentligt. Der er helt klart plads til forbedring p dette omrde, og man kan ikke undg af tnke, at HTC har haft en smule travlt med at f produktet p markedet.

    Et andet punkt, hvor det mske er get lidt for hurtigt, er det meget tunge, stive og tykke kabel, som er tre relativt tykke kabler sat sammen. P Oculus Rift s vi et lkkert specialfremstillet kabel i god og fleksibel kvalitet, der ikke var meget tykkere end et enkelt alm. HDMI-kabel. De frste gange man bruger Vive, er man meget bevidst om kablet, der nrmest begrnser ens bevgelser. Heldigvis glemmer man det hurtigt efter f ganges brug.

    HTC Vive fungerer til gengld bedre med briller end Oculus Rift. Som man kan se p billederne herunder, er der god plads til at brillestillet kan sidde frit uden at blive presset ind i siderne af skummet. Det er en lkker detalje.

    Det er desuden muligt at justere afstanden fra linserne til jnene med et par gummihjul der sidder p siderne hvor remmene er fastgjort. Det giver bde plads til de fysiologiske forskelle, der er fra person til person samt briller. Det har samtidig den fordel, at man kan komme helt tt p linserne, s man fr det strst mulige synsfelt (FOV) uanset om man har udstende jne, eller de ligger dybt i jenhulerne.

    Alt i alt mener jeg, at ergonomien kun lige er bestet, men uden at imponere eller innovere.



    Besvrlig lyd

    HTC Vive har desvrre ikke indbyggede hovedtelefoner, som vi s p Oculus Rift. I stedet sidder der et lst hngende jackstik p bagsiden af headsettet, hvor man kan tilslutte de medflgende repropper eller alternativt bruge sine egne. De medflgende repropper har en tilpas kort ledning, s de ikke kommer i vejen. Lydkvaliteten svarer til den, som man kender fra repropper til high-end smartphones. Med andre ordikke noget sindsoprivende, men det virker og er acceptabel kvalitet.

    Det store problem er imidlertid, at det er utrolig besvrligt at tage dem p og af igen, hver gang man skal have headsettet af og p. De falder ogs let ud igen, nr man kigger rundt. Nr man har familie og venner p besg, der skal afprve Vive, gr det nsten med garanti galt pga. et hav af sammenfiltrede kabler. Det er bare ikke godt nok og jeg hber, at HTC fr styr p lyden i nste generation. Nr man tager headsettet p, skal lyden bare sidde lige i skabet, uden at man skal fumle i blinde med repropper.

    P dette omrde m man sige, at Oculus Rift i den grad har vist vejen frem. HTC har meldt ud, at de havde til hensigt at integrere lyd, men at de simpelthen ikke nede at f det frdigudviklet, s jeg tror, at vi trygt kan regne med det i nste revision af HTC Vive. Det str i hvert fald verst p min nskeliste.

    Installation

    Headsettet tilsluttes en skaldt breakout-boks med HDMI, USB 3.0 og strm. Breakout-boksen tilsluttes computeren med et USB 3.0 kabel og et HDMI-kabel, samt en stikkontakt via strmkabelet. Som alternativ til HDMI-kablet kan man tilslutte med et mini-DisplayPort->DisplayPort-kabel, men det medflger ikke i kassen.

    Breakout-boksen har den fordel, at det medflgende 4 meter lange kabel til headsettet ikke afkortes ved frst at skulle n bagsiden af computeren, Man trkker heller ikke direkte i grafikkortet eller USB-portene i PCen, nr man bevger sig for langt vk.

    HTC Vive test


    Der medflger yderligere to Base Stations, der hver skal monteres i ca. 2 meters hjde og hver tilsluttes en stikkontakt. Base-stationerne skal placeres diagonalt i hver ende af det omrde, hvorp man vil have sit virtual reality-omrde og kablerne er ikke lngere end at de kun lige kan n, nr de hnger umiddelbart over en stikkontakt. Det er et problem, hvis man ikke lige har en stikkontakt lige over/under monteringsstedet.

    Til gengld skal de ikke tilsluttes hverken computer eller hinanden, hvis ellers de har frit udsyn i lige linje til hinanden. Hvis de ikke har det, skal man tilslutte det medflgende sync-kabel fra den ene Base Station til den anden. Der medflger to vgophng og da base-stationerne skal vre helt stabile, anbefaler HTC, at man bruger disse.

    Base-stationerne monteres med alm. tomme kameraskrue, hvorfor man ogs kan bruge et ganske almindeligt foto- eller lysstativ, hvis man har brug for at tage headsettet med sig. Det skal bemrkes, at de skal monteres i 30 til 45 graders vinkel, s derfor skal stativet, som de monteres p, kunne vinkles.

    HTC Vive test


    Som det ses p billedet har jeg valg at bruge de medflgende beslag til vgmontering, selvom jeg har investeret i et par lysstativer. Jeg fandt ud af, at vibrationerne, nr man gr rundt, er nok til at f de to basestationer til at vippe og derved forstyrre sporingen. Derfor kom de op at hnge. Et lysstativ er en god lsning, hvis man skal have HTC Vive med rundt, men det er ikke en optimal lsning.

    Nr man har monteret sine base-stationer er tiden kommet til installation af softwaren. Man bliver guidet igennem et forlb, hvor man skal definere det omrde, som der skal spilles p, samt gulvhjden. I stedet for at indstille systemet til roomscale, kan man ogs indstille det til stede brug, men vr opmrksom p at langt de fleste titler er lavet til roomscale. Derfor vil jeg anbefale, at man gr efter et roomscale setup, hvis man har pladsen til det. Hvis man ikke har pladsen, fr man efter min mening ikke nok ud af HTC Vive til at retfrdiggre et kb.

    Alt i alt m man sige, at installationen er en omstndighed proces, der let kan tage et par timer fr det hele fungerer, nr installationen af base-stationerne tages med i regnskabet. Hvis man ikke er specielt teknikkyndig vil jeg anbefale man allierer sig med en ven, eller mske endda overvejer Oculus Rift, der p alle mder er langt mere simpel og kan sttes op p bare 5-10 minutter. Jeg var personligt en smule demotiveret efter installationen, der efter min mening er alt for teknisk og besvrlig produktkategorien.

    Mske var jeg allerede blevet forvent idet jeg 4 dage forinden havde pbegyndt med test Oculus Rift, der mere eller mindre er plug-and-play. Sdan burde HTC Vive ogs vre.




    Vive controller og Base Station

    De to controllere minder mere om Wii-remotes end de minder om traditionelle controllere, som vi kender dem fra Playstation og Xbox. De virker ved at man monterer de to base-stationer diagonalt overfor hinanden, lige under loftet i hver ende af det areal, man vil spille p. Hver af de to base-stationer udsender et usynligt laserlys, der modtages af controllerne og headsettet.

    Ud fra den forskel i tid, der forekommer fra lyset rammer hver af modtagerne, kan man vha. triangulering regne positionen prcist ud. Det er smart fordi det ikke krver ret meget regnekraft at lave de simple matematiske beregninger i forhold til det at analysere et billede, som det kendes fra Microsoft Kinect eller f.eks. Oculus Rift. Derved opns prcis tracking i alle tre dimensioner.

    Jeg oplevede til at starte med ofte udfald i trackingen, men fandt delvist en lsning ved at benytte en USB 2.0 port i stedet for USB 3.0 port. Derudover forstyrrer vinduer, spejle og blanke overflader ogs base-stationerne, s det anbefales at trkke gardinerne for.

    Nr de to base-stationer er tndte summer de relativt hjlydt, nogenlunde p samme niveau som en brbar under let brug. I hvert fald hjere end min PC. Heldigvis kan man stte dem til at g i standby-tilstande, nr SteamVR lukkes. Det er ikke slet til som standard, s blot en reminder til dem af jer, der som jeg ikke kan tle stjende enheder.

    Giv mig (meget) mere plads

    Hvor meget plads krver HTC Vive egentlig? Svaret er sandsynligvis; alt det plads, du kan undvre. Hvis man skal have den fulde oplevelse, krver det et areal med en diagonal p fem meter. Mindre kan ogs gre det, men det m ikke blive ret meget mindre.

    HTC Vive test
    Omrdet som jeg kunne afstte p mit kontor er 2,1 meter x 2 meter. Det er nok til mange applikationer p HTC Vive, men langt fra alle. Jeg vil betragte 2 x 2 meter som absolut minimum. Jeg stdte ind i flere titler, hvor det simpelthen ikke er nok plads til en ordentlig oplevelse.

    Fantastic Contraptions, Job Simulator, Tilt Brush og Vanishing Realms er eksempler p titler, der krver mere plads for overhovedet at fungere. Hvis man kan finde 3 x 3 meter, s vil man f glde af de fleste titler. En opvarmet garage eller et klderrum vil nok vre ideelt til roomscale-spil - vk fra mbler og resten af familien.

    Har man pladsen, bliver man belnnet med suvern underholdning, som p mange mder retfrddigr besvret med at flytte rundt p mblerne. Jeg vil alligevel anbefale et dedikeret rum til formlet for det er en omstndig proces at stte HTC Vive ordenligt op.

    Stakkels controllere stakkels mbler

    En af de store ulemper ved ikke at have ubegrnset plads, er at man ofte er ndt til at bevge sig helt ude ved ydergrnserne. Det betyder sledes, at man med garanti vil stde controllerne ind i vgge eller mbler. Det kan nrmest ikke undgs og det giver en mrkelig fornemmelse i maven, nr man ved hvad HTC Vive koster.

    Jeg hber, at man kommer til at kunne kbe erstatningscontrollere for jeg er ret overbevist om, at mine p et eller andet tidspunkt vil blive delagt. De har allerede en masse skrammer efter bare tre ugers brug. Det kunne vre rart at vide hvad en ny koster og at der var et sted at bestille den. Det er ikke helt ligegyldigt om man skal betale 8000 kr. for et nyt Vive system, eller bare 500 kr. for en ny controller. Mon ikke HTC fr styr p den side af forretningen, nr Vive bliver lagervare.

    Chaperone System

    HTC Vive test
    Valve har heldigvis i et vis omfang taget hjde for disse udfordringermed deres Chaperone System. Systemet virker sledes, at nr man kommer tt p periferien af det areal, som man har fastsat, bliver en virtuel barriere synlig. Det ligner et net, der toner frem i intensitet i takt med, at man kommer tttere p, og tilsvarende toner ud, nr man bevger sig vk fra periferien igen.. Det viser simpelthen, hvor grnsen gr i den virkelig verden.

    Man kan ogs vlge at benytte det kamera, der sidder p forsiden af Vive, s det i stedet er hvad kameraet ser, der toner frem som en barriere. Det virker dog efter min mening mere distraherende end den relativt diskrete net-barriere.

    Chaperone-systemet er fuldstndig uundvrligt og hjlper med at undg skader. Nr man bliver for optaget af oplevelsen i den virtuelle verden, overser man dog barrieren til tider, og s kommer der alts skrammer p inventar og controllers. I hvert fald hvis man som mig har ret begrnset plads og er ndt til at kre helt ud til grnserne. Min anbefaling er at afstte s meget plads, at man kan lave afgrnsningen 20-30 cm fra vgge og mbler.

    HTC Vive test


    Brugeroplevelsen

    SteamVR bygger p Steams Big Picture-brugerflade, der oprindeligt blev udviklet til at bringe Steam-platformen ind i stuen til tvet og den trdlse controller. P mange mder er det er godt match til VR. I stedet for en traditionel controller, bruger man Vive-controlleren ligesom en form for laser-pointer, nr man navigerer rundt i menuerne.

    P trods af at der er mange muligheder, er det en utrolig nem styreform til at navigere i funktioner samt til at kbe spil og apps. SteamVR er i vrigt ikke en platform, der er unik for HTC Vive for den er ogs kompatibel med Oculus Rift og Razer OSVR. Det er dog alligevel tydeligt, at Vive er tiltnkt og udviklet til denne platform for de fungerer perfekt sammen. Det virker i det hele taget som en meget gennemarbejdet platform, hvor der er en masse muligheder, men ogs visse begrnsninger i forhold til den traditionelle Steam- platform.

    Hvis man er bekendt med Steam i forvejen, vil man givetvis fle sig hjemme med det samme.

    HTC Vive test
    En af de helt store fordele ved SteamVR i forhold til Oculus Home, er muligheden for at f sin almindelige Windows-desktop frem inde i SteamVR. Selvom oplsningen er ret begrnset i forhold til brugen af Windows, kan man let foretage forskellige opgaver uden absolut at skulle forlade SteamVR.

    Denne mulighed kan man ogs udnytte til at se film og tv, spille almindelige spil eller hvad man nu finder p. Man er ikke begrnset af at skulle bruge en specifikt app for at foretage sig noget. Det er lidt af en befrielse. Man kan ogs aktivere kameraet p fronten af Vive, hvis man har behov for at orientere sig eller tage en tr af sin cola. Der er stort set ikke noget tidspunkt, hvor man har behov for at forlade SteamVR. Det er gennemtnkt.

    SteamVR indeholder nogle interfaces lavet til VR-brug for YouTube, Twitch m.fl. Udviklerne har tilpasset brugerfladen til den relativt lave oplsning og manglen p tastatur. I stedet kan man f et virtuelt tastatur frem i SteamVR.

    Lav oplsning

    Ligesom med Oculus Rift virker oplsningen p HTC Vive relativ lav. I hvert fald i forhold til det, som vi er vant til fra tv-skrme og PC-skrme. Det er ikke s mrkeligt for HTC Vive og Oculus Rift benytter fuldstndig samme oplsning og nsten identiske AMOLED-paneler fra Samsung. Oplsningen kunne sagtens vre hjere for selvom man i visse applikationer ikke rigtig ser det, er det i andre applikationer en forhindring, at den ikke er hjere.

    Man bemrker oftest den lave oplsning, nr man skal lse tekst eller har brug for at kigge langt i horisonten. Objekterne tt p virker som regel detaljerede nok. Samtidig skal det dog understreges, at modsat de to development kits fra Oculus, som vi fr har testet, er oplsningen p HTC Vive acceptabel og utvivlsomt en stor forbedring. Det er ikke noget, som man tnker synderligt over, ud over i frnvnte situationer.

    Det vil altid vre et kompromis mellem strrelsen p synsfeltet og oplsningen. Et mindre synsfelt vil give en hjere oplsning pr. grad af synsfeltet og omvendt. HTC Vive virker til at vre en anelse mindre skarp end Oculus Rift, men til gengld er synsfeltet mrkbart strre. Der er ingen tvivl om, at der vil ske en stor udvikling p netop dette omrde, men i jeblikket er det op til udviklerne at lave applikationer, hvor manglen p oplsning ikke ender med at blive et problem for det er det nemlig ikke, hvis udvikleren har vret opmrksom p det. Derfor opleves det mest tydeligt i spil, som ikke er designet til VR fra starten af.

    FOV, optik og billedkvalitet

    Som nvnt tidligere har HTC Vive mulighed for at justere afstanden mellem je og linse. P den mde kan man optimere synsfeltet (FOV / field of view). Min oplevelse er, at synsfeltet er strre end p Oculus Rift, men til gengld er oplsningen tilsvarende lidt drligere. Vi taler dog om ret sm forskelle, s sm at jeg ikke mener det br afgre om det bliver HTC Vive eller Oculus Rift, som man satser p.

    Optikken i Vive er baseret p fresnel-linser (ls mere her). Modsat en traditionel linse, er en fresnel-linse udformet s man kan lave den betydeligt tyndere og lettere. Det har dog nogle ulemper, der kommer til udtryk p Vive. Hvor vi p Oculus Rift noterede os en halo-effect - eller God-rays ser vi Vive i stedet nogle runde linjer i periferien, der minder om God-rays. Det er dog langt mindre udtalt end p Oculus Rift.

    HTC Vive test


    Til gengld er det omrde, der er i fokus, markant mindre p Vive, og det bliver pludselig ret vigtigt, hvor man har placeret headsettet foran jnene for at f billedet til at fremst skarpt. Jeg blev ofte ndt til at justere placeringen flere gange undervejs, nr jeg havde Vive ifrt.

    Lysstyrken p skrmen virker hjere p Vive end p Rift, og der er i jeblikket ingen mulighed for at justere lysstyrken eller andre aspekter af billedet. Nr det er sagt, virker billedet neutralt og naturligt med varme farver og en behagelig, men relativ hj lysstyrke, der dog godt kan virke trttende, hvis man spiller i flere timer af gangen.

    Screendoor effect er det fnomen, hvor man kan se et sort net, som er afstanden imellem skrmens subpixels. Det er ikke lngere et problem, der rigtig eksisterer p traditionelle skrme - i hvert fald ikke nr oplsningen er over 1440p. Men p VR-headsets har det vret et stort problem i udviklingsfasen. P Vive kan man godt fornemme screendor-effekten, hvis man kigger direkte efter det, men ellers er det ikke et nvnevrdigt problem. Det er tydeligt, at HTC har samarbejdet med Samsung for at lse problemet og det er langt hen af vejen lykkedes.

    HTC Vive test


    Spil til HTC Vive

    Spil og interaktive oplevelser er nok den vigtigste applikation for VR i denne spde start. Jeg har taget et kig p nogle af de vigtigste titler, der er tilgngelige p HTC Vive p lanceringstidspunktet.


    Job Simulator

    Job Simulator flger gratis med, nr man kber HTC Vive. Her skal du udfre en rkke jobfunktioner p et kontor, et autovrksted, i et kkken og i en 7/11-butik. Det er underholdende i ganske f minutter og derefter er der ikke rigtig mere at komme efter.

    Job Simulator krver en del plads for at fungere optimalt. Jeg vil anbefale 3x3 meter. Efter min mening er det ikke den bedste introduktion til Vive og selvom det er gratis, er det nsten ikke vrd at bruge sin tid p efter min mening.

    Karakter: 4/10


    Hoover Junckers

    Et rent multiplayer-spil, der forgr i en postapokalyptisk verden i still med Mad Max. Man svver rundt p nogle flder og skal herfra kmpe mod hinanden i hold eller alene. Spillet er stadig under kraftig udvikling og er en af de mest populre titler til VR i jeblikket.

    Spillet udvlger selv en flde, der passer til det rum, som man spiller i s p den mde tilpasser spillet sig de fysiske rammer, som man er underlagt - i stedet for omvendt, hvilket ofte er tilfldet. Prismssigt ligger det i den dyre ende af Vive-spil, s jeg vil njes med at anbefale det til spillere, der er til denne type af multiplayer-spil.

    Karakter: 7/10


    Modbox (beta)

    Modbox minder p mange mder om Fantastic Contraptions, bortset fra at man ikke har en opgave. Potentialet er imidlertid langt strre, selvom det er tydeligt, at vi snakker om en beta-version indtil videre. Der er mange smfejl og software-bugs, og styringen kunne vre bedre.

    Jeg ser virkelig frem til hver opdatering for det her kunne ende med at blive en af de bedste VR-titler p markedet. Det er det absolut ikke endnu, men potentialet er der uden tvivl.

    Karakter: 7/10


    Space Pirate Trainer

    Et rumskyde-spil i ren arkadestil, hvor man kan bruge begge controller til at skyde hver eneste blge af fjender, der kommer ind. Det minder om en moderne version af Galaga eller Space Invaders, tilpasset virtual reality og et 3-dimensionelt rum.

    Det er sjovt de frste par gange, men bliver hurtigt meget tyndt og overfladisk. Jeg synes ikke helt, at konceptet fungerer ordenligt for mig.

    Karakter: 6/10


    The Brookhaven Experiment (demo)

    Det virker mske umiddelbart lidt plat og amatragtigt, nr man set et screenshot af The Brookhaven Experiment, men i VR fungerer det bare. Zombier er langt mere skrmmende, nr man str ansigt til ansigt med dem i fuld strrelse. Pistolmekanikken virker bare i det her spil.

    Nr man sigter som i virkeligheden, rammer man som i virkeligheden. Det er i det hele taget meget tilfredsstillende. Det koster $19.99, men demoen kan hentes gratis, s det vil jeg anbefale at man gr for det er fantastisk underholdende.

    Eftersom jeg kun spillede demoen vil jeg undlade at give karakter.


    theBlu

    Tre forskellige korte demoer, der alle forgr under vandet. Det er typisk den demo, som jeg tager frem frste gang skal jeg skal demonstrere HTC Vive for familie og venner. Det krver ingen forklaring eller brug af controllere. Det virker bare.

    Der er et scenarie med en blhval (der kan virke en anelse skrmmende for nogen), et koralrev og et dybdedyk med lommelygte. Selvom der reelt kun er ca. 15 minutters indhold, er det alle pengene vrd, specielt nr Vive skal vises frem.

    Karakter: 7/10


    The Gallery Episode 1: Call of the Starseed

    Det er en af de VR-titler, der har vret under udvikling lngst tid og det mrker man tydeligt. Det er en single player oplevelse med tid til indlevelse og fordybelse, lidt i stil med Myst, hvis nogen husker det.

    Den frste episode er ikke s lang, men den formede at holde mig tryllebundet s lnge det varede. Jeg kan nsten ikke vente p nste kapitel. En stor anbefaling herfra.

    Karakter: 8/10


    Cloudlands

    Iden med minigolf i VR er helt benlys og det virker da ogs meget godt, men der er plads til forbedringer. Det er desvrre meget sjusket udfrt og det er ikke det ultimative minigolf-spil, som man kunne have hbet p. Det m vi vente lidt endnu p.

    Indtil da synes jeg ikke det er en investering vrd der er mange andre gode titler at investere i jeblikket og Cloudslands er ikke en af dem. Jeg ser frem til de gode golf og minigolf spil.

    Karakter: 6/10


    Fantastic Contraptions

    Spillet flger gratis med, nr man kber HTC Vive. Det er efter min mening en af de bedste launch titler. Man fr stillet en opgave, som man skal lse, og s har man nogle enkelte redskaber til at bygge en maskine eller et apparat, der kan lse opgaven. Det er et godt eksempel p en titel, der ville vre smkedelig p en monitor, men som simpelthen bare er fascinerende i VR.

    Gr du rundt med en lille ingenir i maven, s kan jeg varm anbefale at bruge nogle timer p Fantastic Contraptions. Men pas p for der gr let 2-3 timer uden at man opdager det.

    Karakter: 8/10


    Vanishing Realms

    Traditionelt adventure/rollespil i supergennemfrt stil, hvor man samler guld og juveler, og slr skeletter ned med svrd og skjold. Selvom det endnu ikke er frdigudviklet (tidlig adgang p Steam) og der kun er ca. 3 timers undeholdning indtil videre, s er det i den grad de 20 Euro vrd.

    Efter min mening er Vanishing Realms det mest underholdende traditionelle spil til HTC Vive i jeblikket, og jeg venter spndt p nste kapitel. Absolut en must-have titel til Vive og en titel der nok skal udvikle sig til noget endnu strre.

    Karakter: 9/10


    The Lab

    The Lab er en samling af gratis virtual realiy-demoer, som Valve har udviklet i forbindelse med HTC Vive og forskningen i virtual reality som helhed.

    Der er flere gode demonstration at vlge imellem, hvor min klare favorit er Longbow-demoen, hvor man skal forsvare sit fort ved hjlp af bue og pil, som det kan ses p billedet.

    Det er fantastisk sjovt og en genial demonstration til at introducere HTC Vive. Derudover byder The Lab p Robot Repairs, som er en del af Portal-universet og det er et krkomment gensyn for dem af os, som har spillet Portal.

    Man er ogs ndt til at hilse p den lille robothund, som man kan lege med i nogle affotograferede -D landskaber i Postcard demonstrationen.

    Hele samlingen burde vre det frste, som man downloader, nr man modtager sin HTC Vive. Ikke bare fordi det er helt gratis, men fordi alle demoer er af meget hj kvalitet og underholdende.

    Karakter: 8/10


    Savner titler der ikke er roomscale

    Efter at have anmeldt Oculus Rift umiddelbart fr HTC Vive, m jeg konstatere, at jeg savner spiltitler, hvor man bare sidder foran skrmen med en controller og spiller. Titler som Blaze Rush, Adr1ft, Chronos og Luckys Tale er mangelvarer p Vive, ligesom roomscale titlerne omvendt mangler p Oculus Rift. Ingen af de to platforme fles rigtig komplette hvad angr udbuddet af software i jeblikket.

    Jeg hber rigtig meget p at se flere titler, der virker p tvrs af begge platforme i fremtiden - bde titler der spilles siddende og titler der er roomscale. Det er min klare overbevisning at begge typer titler har deres berettigelse p begge platforme og VR generelt. Det lader til, at der arbejdes flittigt p at gre de fleste titler kompatiible med begge platforme, s vi m nok bare vbne os med tlmodighed.

    Bevgelse / Locomotion i VR

    Et af de store problemer med roomscale VR er nr man skal bevge sig lngere ud end det omrde, som man rent fysisk har afsat. En af lsningerne er at lave omrdet i spillet fuldstndig samme strrelse som i virkeligheden. Men det begrnser jo ungtelig hvilke typer af spil og applikationer, der er mulige.

    En anden lsning, som langt de fleste benytter sig af, er muligheden for at projicere sin placering ved at pege der hvor man vil hen. Nr man slipper knappen, er man der. Det virker, men det delgger lidt illusionen af at vre en del af en verden. Man nsker i stedet bare at kunne g derhen, hvor man nsker. I det hele taget virker det som en problematik, som ikke rigtig er lst endnu.

    Som sagt er min anbefaling at afstte s stort et spilareal som muligt. Det gr i hvert fald problemet mindre aktuelt og illusionen bevares bedre.

    HTC Vive test


    Film og video

    Der er som sdan ikke nogen officiel afspiller til video og film p HTC Vive. Det er der til Oculus Rift med Oculus Cinema. Til gengld har man muligheden for at se sit Windows-desktop i SteamVR, hvorfor man har mulighed for at bruge hvilken som helst afspiller, herunder Netflix og YouTube. Det virker ganske fint, men man fr alts ikke den biografoplevelse, som Oculus Cinema tilbyder. Derfor hber jeg, at noget tilsvarende er p vej til Vive.

    Forhbentlig en lsning med mange flere features og understttelse af mange flere codecs og lydformater end Oculus Cinema kan tilbyde. Vi har jo gang p gang set, at 3. parts udviklere har langt bedre styr p den slags end f.eks. Sony, Samsung og LG har. Derfor er mine forhbninger til HTC Vive som filmafspiller strre end til Oculus Rift, der er bygget p en langt mere lukket platform.

    Som nvnt tidligere er oplsningen stadig en hindring for at kunne blive den perfekte platform til film og tv. Vi har net et niveau, hvor man kan lne sig tilbage og nyde indholdet uden at blive alt for distraheret, men det fles absolut ikke som High Definition og slet ikke 4K. Kravene til oplsning bliver fantastisk hje, nr man i princippet betragter et billede, som er flere hundrede tommer stort. S rkker DVD-kvalitet simpelthen ikke langt, modsat p en mobilskrm. Det skal man have in mente, nr man prver Vive for ikke at blive skuffet.


    Konklusion

    Jeg var skeptisk da jeg udpakkede HTC Vive efter at have leget med Oculus Rift i en uges tid. I frste omgang virkede den ufrdig og en smule kluntet, nr man lige have prvet det strmlignede og brugervenlige produkt, som Oculus Rift er. Men efter 2-3 dage begyndte jeg at vende. Muligheden for at bevge sig rundt, interagere og fle sig som menneske i den virtuelle verden gr en verden til forskel. Roomscale VR er en helt unik oplevelse.

    Roomscale virtual reality er en helt unik oplevelse
    For mange vil valget nok blive afgjort af den softwareplatform, som hver pakke tilbyder. Her str Vive strkt med Steam-platformen, da mange allerede kender og har investeret i platformen, bl.a. fra det store spilkatalog. Man skal dog huske p, at Steam i mange tilflde ogs kan bruges sammen med Oculus Rift, hvis man ser bort fra roomscale-spiltitlerne. Omvendt kan Vive ikke bruges med Oculus Home-platformen - i hvert fald ikke endnu.

    Vi begynder heldigvis at se flere titler, der virker p begge platforme. Den tendens vil fortstte, tror jeg. For udviklerne giver det bare mest mening at udgive p s mange platforme som muligt. Nr Oculus Touch udkommer i anden halvdel af 2016, tror jeg, at eksklusive titler vil hre til undtagelserne. Sprgsmlet er s om disse eksklusive titler reelt vil vre interessante nok til at afgre valget af platform.

    For mig er den bedste og mest komplette virtual reality-pakke lige nu HTC Vive. Det er med Vive, at gster og venner bliver ubetinget mest imponerede. Det er en meget strre og mere fuldendt oplevelse at kunne g frit rundt i en virtuel verden. Roomscale VR gr en verden til forskel og for mange vil det simpelthen gre forskellen p om hvorvidt man forstr VR eller ej. Jeg tror, at srligt folk der kommer til VR uden en gamer-baggrund, vil tage bedre imod Vive. Omvendt er jeg overbevist om, at nr Oculus tilfjer Touch-controlleren til den eksisterende pakke, vil man ikke g glip af meget som Rift-ejer. Mske snarere tvrtimod. Det nok for tidligt at sammenligne direkte og at afskrive Oculus Rift p den baggrund, men som det ser ud lige nu, er HTC Vive en bedre pakke, der tilbyder en mere fuldendt virtual reality-oplevelse.

    Derfor m jeg bare tildele HTC Vive vores Reference Award. HTC Vive vil uden tvivl vre den VR-oplevelse, som alt andet vil blive sammenlignet med og mlt op imod. Det er indbegrebet af reference, selvom VR-markedet er i sin spde start og selvom den ikke nr en perfekt score p alle punkter.


    Pris og forhandler:

    SteamVR platform
    Roomscale VR
    God kvalitet & fin komfort
    Billedkvalitet
    Field of View


    Pladskrvende
    Ingen indbygget lyd
    Tungt og tykt kabel
    Oplsning
    Pris







  • Del p:


    Flere anmeldelser

    Samsung MU7005

    Test: Samsung MU7005

    22 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
    Philips POS9002 OLED

    Test: Philips POS9002 OLED

    15 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
    Samsung Q9

    Test: Samsung Q9

    01 Aug 2017 | Torben Rasmussen |
    Panasonic EZ950

    Test: Panasonic EZ950 OLED

    10 Jul 2017 | Torben Rasmussen |