Oculus Rift test - FlatpanelsDK
Oculus Rift test

Test: Oculus Rift

02 May 2016 | Rasmus Kønig Sørensen (@flatpanelsdk)


Vi har ventet på Oculus Rift siden 2012, hvor Oculus VR oprindeligt lancerede deres Kickstarter kampagne. Dengang var det helt nyt og uventet, og kom som et lyn fra en klar himmel. Der gik ikke længe før de blev opkøbt af Facebook, længe før nogen konkurrenter havde meldt sin ankomst. Vi har siden da fået en forsmag på hvad der var i vente da vi kiggede på de to såkaldte development kits (1, 2), altså den hardware, som gør det muligt for udviklere at udvikle software til produktet.

Men her står vi altså med Oculus Rift i hånden og produktet er endelig i handlen til 699 Euro plus fragt. Eller rettere sagt, det var den, hvis altså ikke den var udsolgt de næste 3-4 måneder, delvist forårsaget af de mange forudbestillinger og delvist pga. produktionsvanskeligheder. Det er ikke nemt at få fingrene i hvad der er kaldt ”fremtidens underholdningsplatform”. Og jo, det er fremtidens underholdningsplatform. Det er jeg blevet helt og aldeles overbevist om nu efter testen af Oculus Rift.

Pris og forhandler:

Specifikationer

2160x1200 (1080x1200 pr. øje)
90 Hz
AMOLED (Samsung)
FOV: 100 til 110 grader (ingen officielle tal)
6 ”degree-of-freedom” tracking system
Ekstern IR LED-sensor
470 gram
1x HDMI 1.3
1x USB 3.0
1x USB 2.0
Indbyggede høretelefoner
Touchpad, Back-knap, Volume-knap, Fokus-indstilling
Bluetooth fjernbetjening
Xbox One controller
Xbox controller modtager
Infrarødt kamera
Kabler
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online




Indledning

Oculus Rift er en virtual reality brille eller et VR-headset, som man tilslutter sin PC ved hjælp af et par USB-kabler, og et enkelt HDMI-kabel. Men det er samtidig meget mere end det. Alle de indbyggede sensorer, de højopløselige OLED-skærme, det eksterne infrarøde kamera og alle de mange infrarøde dioder på selve headsettet, er mere end summen af delene. Det er din adgang til en uendelig række af virtuelle verdener, som på mange måder er ligeså overbevisende og livagtige som den virkelighed, du befinder dig i lige nu.

Hvordan det præcis opleves eller føles, er meget svært at beskrive, og man er nødt til at prøve det selv. Til forskel fra en monitor, en tv-skærm eller en biograf, betragter man ikke en skærm, men man er simpelthen inde i det 3D-univers, man har valgt. Hvor end man kigger hen, står man inde i den virtuelle verden. For de fleste er det en fantastisk og meget afhængighedsskabende følelse. Når man først har prøvet det, virker tv-skærmen og monitoren utrolig flad og lille.

Oculus Rift test


Høje krav til PC

Inden man smider alle sparepengene efter Oculus Rift, skal man være opmærksom på de hardwarekrav der bliver stillet. Vi snakker en stationær PC til omring 10.000 kr., eller måske 8000 kr. hvis man er så heldig at kunne bygge den selv eller måske ejer en monitor i forvejen. Ikke noget med bærbare computere her, for der findes p.t. ingen som lever op til de skrappe hardwarekrav.

Ifølge en undersøgelse blandt gamere på Steam, er har kun ca. 9% af gamerne hardware, der lever op til kravene i øjeblikket. Man skal altså regne med at foretage nogle opgraderinger inden man går i gang. Alt i alt ender vi med en investering på omkring 15.000 kr. Det er simpelthen prisen for high-end virtual reality i 2016. Oculus har på deres hjemmeside et værktøj til at tjekke om din PC er klar. Det kan findes her.

Hvis man ikke gider rode med selv-byg eller er i tvivl om hvilken PC man skal købe, sælger Alienware, Asus og Dell, såkaldte ”Oculus Ready” PC’er i bundle, hvor Oculus Rift følger med. Læs mere om dem her.

Det er endnu uvist hvorvidt alle disse modeller vil være tilgængelige for danskere, specielt i øjeblikket, hvor der er lange ventetider på at få Oculus Rift. Rygtet går, at man kan få fat i Oculus Rift meget hurtigere, hvis man købet et af disse PC bundles, frem for at bestille Oculus Rift alene.

De officielle minimumskrav til PC er følgende:
  • CPU: i5 4690 eller bedre
  • GPU: GeForce 970 / AMD 290 eller bedre
  • Ram: 8 GB
  • Windows 7, 8 eller 10



    Første indtryk

    Headsettet tilsluttes med et HDMI-stik og et USB-stik (3.0), som er samlet i et kabel, der er tyndt og forholdsvis let. Den infrarøde sensor, som i bund og grund bare er et HD vidvinkelkamera, tilsluttes ligeledes et USB-stik og placeres på skrivebordet og skal her pege direkte imod en selv.

    Hvis man vil tilslutte den medfølgende Xbox One controller man bruge et USB 2.0 stik til den medfølgende trådløse dongle, ud over de to USB 3.0 stik. Det tager næppe mere end 5 minutter før man er klar til at installere driver og software. Det hele er gennemtænkt, enkelt og utroligt brugervenligt. Alle kan være med her, det er nærmest Apple stil.

    Lyd og hovedtelefoner

    Oculus Rift har indbyggede hovedtelefoner i headsettet af typen der hviler oven på øret, lidt som vi kender det fra 80'erne og 90'erne med f.eks. Koss PortaPro. Derfor vil det måske komme bag på nogen, at lydkvaliten er overraskende god og velafbalanceret, og komforten er helt i top.

    I forhold til mine Sennheiser HD 650 der ligger i prisklassen omkring 3000 kr., synes jeg ikke, at jeg går meget ned i kvalitet, bortset fra en smule klarhed i toppen og de dybeste toner, men det er et kompromis der er værd at indgå, for den fremragende komfort.

    Man skal virkelig ikke undervurdere fordelen i, at lyden bare er på plads, når headsettet kommer på. Jeg håber konkurrenterne følger trop på dette område. Jeg mindes ikke at have prøvet et produkt, hvor de medfølgende hovedtelefoner er i så høj kvalitet.

    Hvis man alligevel skulle ønske sig at bruge nogle andre, kan de afmonteres på få sekunder med en enkelt skrue. Der er ingen ledninger at rode med, for hovedtelefonerne er tilsluttet med et par terminaler. Et fremragende eksempel på industrielt design.



    Ergonomi

    Modsat både Gear VR og de to development kits (DK1 og DK2) vi kiggede på tidligere, sidder brillerne ikke fast med en bred elastik, men nærmere på samme måde som en kasket. Remmene er ikke elastiske, men støtter omkring baghovedet og på remmen i toppen. Hvis de er indstillet korrekt, støtter de faktisk kun ganske lidt omkring brillerne. Der sidder en fjedermekanisme der giver det optimale tryk, når remmene er indstillet.

    Et godt råd er at indstille dem så løst, at det kun er den først 1/3 af fjederen, der er trykket ind. Man kan faktisk ikke mærke brillerne eller vægten af dem, når først man har fået dem korrekt indstillet.

    Oculus Rift test


    Det er en kæmpe forbedring i forhold til både Gear VR og DK2, hvor man blev træt i nakken i løbet af 15-20 minutter fordi vægten sad helt fremme mod front. Modsat Gear VR er der heller ikke problemer med at de dugger til eller at de bliver specielt varme at have på.

    Fordi skærmen i brillerne modsat Gear VR, er to separate displays - et til hvert øje - er det nu muligt at indstille afstanden mellem linserne, således at de modsvarer afstanden mellem dine øjne (IPD). Det foregår på et lille skydeknap på undersiden af headsettet. På den måde optimeres det område, hvor billede er skarpt og samtidig er det langt mindre anstrengende for øjnene.

    Headsettet understøtter en IPD fra 59 mm til 69 mm, men reelt kan man godt være nogle mm højere eller lavere end den står på, så det er nok reelt fra ca. 56 til 72 mm. Ligger du uden for det område, vil jeg nok anbefale at vente med Oculus Rift, da man vil få en dårlig oplevelse. Gennemsnittet ligger omkring 65 mm.

    Oculus Rift test


    Brugeroplevelsen

    Oculus Home minder på mange måder om den brugerflade, vi så med Gear VR. Det hele står dog meget skarpere, er langt mere flydende og ser mere detaljeret ud, men princippet er det samme opbygning. Og det er en god ting, for det føles intuitivt og godt.

    Når man har installeret software og man tager brillerne på første gang, starter Oculus Home automatisk op og man er i gang. Mere skal der ikke til. Man kan navigere rundt med Xbox One controlleren eller bruge den lille bluetooth remote der følger med. I Oculus Home kan man skifte mellem apps, købe nye apps, og i det hele taget foretage sig alt, hvad man måtte ønske, uden at forlade det virtuelle miljø. Når man er gået ind i et spil eller en applikation, kan man forlade den igen, og gå tilbage til Oculus Home med et tryk på en enkelt knap. Det er meget gnidningsfrit og virker bare.

    Jeg oplevede kun enkelte udfald, når jeg havde computeren på standby. Da computeren blev vækket igen, kunne jeg ikke få aktiveret brillerne uden genstart. Oculus Home er dog stadig i beta-fasen, så det skal nok blive rettet i løbet af kort tid.

    Hvis man skulle have lyst til at købe sine apps i fred og ro foran sin normale PC-monitor, har Oculus Store et traditionelt 2D-interface, hvorfra det kan gøres. Hvis man venter på at modtage sin Oculus Rift, kan man på den måde forberede sig ved at købe og installere apps på forhånd. Der er en del gratis apps og film, som man kan afprøve inden man købet noget.

    Men ligesom på Gear VR har Oculus Home på Oculus Rift stadig en del mangler, og virker lidt overfladisk.

    Vi blev blandt andet lovet 3D-scener fra spillene i stedet for traditionel videoer og billeder, men det er ikke blevet klar og Oculus har ikke sat en dato. Endnu værre er manglen på brugeranmeldelser. Jeg mener, at det er en helt essentiel funktion i en moderne app store (i mangel på bedre ord) og jeg er da overbevist om det er på vej. Men indtil da, vil jeg blive ved med at nævne denne mangel.

    Når man trykker på Xbox One-knappen på controlleren, kommer man ud til en basal menu, der ligger bagved Oculus Home. Her kan man indstille headsettet, se notifikationer m.m. Der er endnu ikke mange ting, der kan indstilles, men det er måske en god ting. Man mærker tydeligt, at der er tænkt på brugervenligheden frem for alt. Det er tydeligt dette produkt er tiltænkt alle typer brugere, og ikke bare gamere og tech-nørder.


    Opløsningen er lav

    Lad det være sagt med det samme; opløsningen kunne sagtens være højere og i nogle applikationer er det direkte en forhindring, at den ikke er højere. I andre situationer ser det helt fint. Når man skal læse tekst eller har brug for at kigge langt i horisonten, ser man det mest tydeligt, mens objektet tæt på virker detaljeret. Modsat de to tidligere development kits er opløsningen acceptabel og utvivlsomt en stor forbedring. Det er ikke noget man tænker synderligt over, ud over i førnævnte situationer.

    Det vil altid være et kompromis mellem størrelsen på synsfeltet og opløsningen. Et mindre synsfelt vil give en højere opløsning pr. grad af synsfeltet og omvendt. Her synes jeg, at Oculus har lavet det rigtige kompromis i forhold til opløsning og hvad en moderne gaming PC kan trække. Der er ingen tvivl om, at der vil ske en stor udvikling på netop dette område, men i øjeblikket er det op til udviklerne at lave applikationer, hvor manglen på opløsning ikke bliver et problem – for det er det nemlig ikke, hvis udvikleren har været opmærksom på det. Derfor opleves det mest tydeligt i spil, som ikke er designet til VR fra starten af.

    Problematiske ”God Rays”

    Et andet problem er den såkaldte ”halo effect” - eller ”God rays” - der optræder som et hvidt slør omkring lyse eller hvide objekter på mørke baggrunde. Det er ret distraherende, hvis udvikleren ikke forsøger at undgå det ved helt at fravælge ”hvid-på-sort”-baggrunde, f.eks. ved at undgå store kontraster. Om det er AMOLED-teknologien med den pentile opbygning af subpixels, eller det er typen af linser Oculus, som bruger (fresnel linser), er svært at sige med sikkerhed, men man må formode, at det er et problem, som selskaberne arbejder på at løse i næste generation af både Oculus Rift og HTC Vive. Jeg kan nemlig afsløre, at HTC Vive også lider af dette problem, om end det ser en smule anderledes ud.

    Eksempel på ”Halo”-effekten
    Oculus Rift test
    Det er lidt ærgerligt, at måden hvorpå problemet bliver løst på lige nu, er ved at undgå at bruge fuldstændig sort. Evnen til at vise en perfekt sort er jo netop en af de helt store fordele ved OLED-teknologi, men det må vi altså undvære i første omgang, for denne ”Halo effekt” er trods alt mere irriterende end at gå en smule på kompromis med kontrasten. Det virker også som om, at lysintensiteten i Oculus Rift er relativ lav og jeg mistænker Oculus for at have skruet ned for den i software, netop for holde dette problem nede på et acceptabelt niveau. Dette er dog rent gætværk fra min side.

    FOV, optik og billedkvalitet

    FOV (Field of View) er størrelsen på det synsfelt, som man ser gennem brillerne. På Oculus Rift svarer det nogenlunde til det synsfelt, som man har i en almindelig skimaske. Det virker større end hvad jeg oplevet med Gear VR og selvom man stadig fornemmer en form for begrænsning, er det fuldt ud acceptabelt. Jeg er ikke helt sikker på om det faktisk er større end de tidligere development kits.

    Til gengæld er det område, hvori fokus står skarpt virkelig en enorm forbedring, og efter min mening vigtigere når først man er opslugt af den virtuelle verden. Det er enormt distraherende at skulle finde et ”sweet spot” hele tiden, og det er altså på ingen måde ikke et problem med Oculus Rift.

    Alt i alt mener jeg, at Oculus har gjort et rigtig godt stykke arbejde med både optik og billedkvalitet. De er kommet ufatteligt langt i forhold til tidligere udgaver - i øvrigt også Gear VR - så selvom der er plads til forbedringer, når det kommer til opløsningen, må jeg sige, at jeg er positivt overrasket. Specielt over hvor stort et område der er skarpt og i fokus. Efter sigende er optikken såkaldt hybrid teknologi; en kombination af en traditionel linse og en såkaldt fresnel-linse. Det er avanceret teknologi og det er rart at se, at der ikke er sparet på noget.

    Tracking

    Modsat Gear VR, har Oculus Rift ”positional tracking”, altså evnen til at registrere brillernes bevægelser i det 3-dimensionelle rum, lidt som vi kender det med Playstation Move eller Kinect, men dog på et noget højere niveau af præcision. Med andre ord, kan man bukke sig ned eller læne sig til siderne, endda gå lidt rundt. Det er en meget vigtig detalje for at undgå at blive dårlig i VR og det bidrager samtidig afgørende til indlevelsen.

    Tracking virker ved at et kamera monteres mindst 1 meter (eller længere) væk, pegende mod dit ansigt. Kameraet følger bevægelse ved at registrere en række infrarøde dioder på selve headsettet. De sidder både foran og bagpå, så man kan kigge hele vejen rundt uden at miste tracking. Det virker fremragende og jeg havde ingen problemer med at miste tracking - eller med nogen form for lag for den sags skyld.

    Det virker i øvrigt både når man står og sidder ned. Jeg følte dog ofte, at jeg havde brug for at kunne opsætte softwaren til hvilken højde mit udsyn er placeret i, for her ramte det altså noget ved siden af flere gange. Noget af indlevelsen forsvinder simpelthen, når man føler, at man sidder/står højere eller lavere i den virtuelle verden, end man gør i den virkelige.

    Touch må vente lidt endnu

    Vi må desværre kigge langt efter Oculus Touch, som er to controllere, der opfanger hændernes placering i 1:1 og altså på den måde får dem med ind i den virtuelle verden. Oculus har lovet, at Tocuh udkommer i efteråret, men de vil koste ekstra og er ikke en del af pakken i øjeblikket. Efter at have testet konkurrenten HTC Vive grundigt, må jeg bare sige, at Touch er en uundværligt del af pakken og der er ingen tvivl om, at Vive har en kæmpe fordel på det område i øjeblikket.

    Hvis man kan man vente de få måneder på Oculus Touch er det dog ikke et problem. Hvis man bestiller Oculus Rift lige nu, kommer den alligevel først hen mod efteråret. Det er dog nok til at jeg synes HTC Vive pakken virker mere kompletu. Vi bringer naturligvis en anmeldelse af Oculus Touch, når den lander hos redaktionen senere på året.

    Oculus Rift test


    Spil til Oculus Rift

    Lad os tage et kig på de vigtigste lanceringstitler indenfor spil og på de titler, som jeg har haft lejlighed til at afprøve de forgangne uger.


    ADR1FT

    ADR1FT er et must-have spil til Oculus Rift, hvis du er til science fiction
    Rumsimulator hvor man i vægtløs tilstand skal navigere rundt på et vrag af en gigantisk rumstation, kun ved hjælp af ens rumdragt. Man bruger sin sparsomme ilt som både fremdrift og til at trække vejret med, og har hele tiden brug for at finde nye forsyninger. Klaustrofobisk, men også en storslået oplevelse.

    Man føler sig simpelthen vægtløs, når man svæver rundt i vægtløs tilstand på en gigantisk rumstation, der flere steder er smadret til atomer og andre steder intakt. Hvis man på nogen måde interesserer sig for rumfart og science fiction er denne titel simpelthen en must-have og næsten værd at investere i Oculus Rift for.

    Jeg kan ikke få armene ned.

    Karakter: 9/10


    Blaze Rush

    Blade Rush bliver løftet flere niveauer i virtual reality
    Bilspil hvor man betragter bilerne skråt oppefra. Det føles lidt som om, at det er legetøjsbiler man kan række ud efter. Det er meget fængende og da jeg startede spillet, var jeg fanget i mere end 2 timer inden jeg kunne slippe det igen. Man skal lige have næste level med og de tilhørende power-ups.

    Efter min mening en must-have titel, hvor man virkelig får mange timers spil til relativ lav pris. Oculus Rift er ikke nødvendig for at spille Blaze Rush, men spillet bliver løftet flere niveauer i VR, så jeg vil klart anbefale at vente med at spille Blaze Rush til man har Oculus Rift.

    Karakter: 8/10


    Chronos

    Actionrollespil i stil med Legend of Zelda-spillene. I hver scene er kameraet stationært og man sidder altså og betragter spillet fra fastsatte vinkler. Lidt på samme måde som man gjorde i Alone in the Dark eller de første Resident Evil spil.

    Meget stemningsfyldt og fængende, og spillet har mange timers underholdning, og er ikke bare en ”demo” som så mange andre titler til VR i øjeblikket kan virke som.

    Karakter: 8/10


    Eve Valkyrie

    En af de første titler, der blev præsenteret til Oculus Rift, var Eve Valkyrie. Det er et multiplayer-spil baseret på universet i Eve Online. Det er dog fights i rummet og det er en strømlignet og gennemarbejdet titel. Men når det er sagt, mangler spillet charme og stemning.

    Allerede efter 20 minutter kedede jeg mig bravt, og savnede noget mere substans og handling.

    Karakter: 7/10


    Elite Dangerous

    Efter min mening er Elite et langt bedre bud på en rumsimulator med gode dog fights og langt mere indhold end man finder i Eve Valkyrie. Det er to meget forskellige titler, men jeg må alligevel anbefale Elite, hvor man får et bedre produkt til samme penge.

    Jeg er stadig af dem overbevisning, at det klassiske Elite til C64 var et bedre spil på de fleste områder, men aldrig har det føltes så realistisk at sidde i et rumskib.

    Karakter: 9/10


    Vanishing of Ethan Carter

    Fantastisk stemningsfyldt spil, der dog ikke egner sig synderligt godt til direkte konvertering til VR. Man bliver hurtigt en smule utilpas da spillet styres som et traditionelt spil i 1. person. Det er flotte omgivelser og spændende handling, men spillet er efter min mening ikke super godt egnet til VR.

    Det er indtil videre det eneste spil hvor jeg er blevet en smule dårlig efter 15-20 minutters spil.

    Karakter: 6/10



    Lucky’s Tale

    Lucky’s Tale spillet medfølger gratis, når man køber Oculus Rift
    3D platformspil, der minder lidt om Super Mario 64, men mangler dybden fra f.eks. Super Mario World 3D eller netop Super Mario 64. Til gengæld er det super overskueligt og langt nemmere at bedømme spring og afstand end i 2D. Jeg kunne godt forestille mig 3D platformsgenren kommer stærkt igen med VR, for det virker bare.

    Et virkelig velpoleret, men kort spil, som heldigvis er gratis indtil videre, hvorfor varigheden af spillet godt kan tilgives.

    Udvikleren har sagt, at spillet bliver episodisk, så vi skal nok ikke regne med at næste episode er gratis.

    Karakter: 8/10


    Pinball FX2 VR

    Det her er en genre, der virkelig fungerer langt bedre i VR end på en monitor. Det er langt nemmere at overskue hele bordet og føles naturligt. Man mister let overblikket på en normal skærm, men her virker det bare uden problemer. Der er en verden til forskel.

    Der er desværre kun 3 borde indtil videre, men mon ikke der kommer flere med tiden. Det er klart prisen på ca. 95 kr. værd.

    Karakter: 9/10


    Oculus Rift test


    Film og video

    Oculus Studios har udviklet en række film lavet med VR for øje, hvor man typisk sidder placeret midt i scenen, så man i princippet selv bestemmer, hvor man vil kigge hen. Man er med andre ord sin egen kameramand. Titlerne Henry, Lost og Invasion er alle gratis i Oculus Home, og dem vil jeg anbefale man tager et kig på.

    Det er alle kortfilm og selvom de ikke er på højde med Pixar, er de nu heller ikke så langt fra igen. Jeg glæder mig utrolig meget til at se første fuldlængde film i VR. Jeg tror, at vi kommer til at se en stor udvikling indenfor VR, når det kommer til både film og TV.

    Oculus Rift test


    Koncerter og sportsarrangementer virker også oplagte til VR. Traditionelt kan kun få personer sidde på de bedste pladser. Med VR eliminerer man fysikkens begrænsninger.

    Når det kommer til almindelige film og TV, er udvalget desværre stadig en smule tyndt. Der er desværre ingen Netflix-app som på Gear VR, men til gengæld er den samme videoafspiller indbygget. Fra denne app kan man vælge at se film og TV i forskellige omgivelser: fra den helt store biografsal til en mindre hjemmebio. Afhængigt af valget af film eller serie, finder man hurtigt ud af hvad der matcher. Billedkvaliteten er mærkbart bedre end på Gear VR. Man mærker med det samme, at opløsningen er blevet hævet en smule og virker det en anelse skarpere og mere detaljeret.

    Jeg vil tro, at kvaliteten er en anelse højere end en DVD, hvor Gear VR var en anelse under DVD-kvalitet. Med andre ord acceptabelt nok til, at man rent faktisk gider bruge tid på at kigge lidt film. Farvebalance og kontrast er, efter min subjektive vurdering, lige i skabet. Jeg er typen der altid bruger film/cinema indstillingen på tv’et, og foretrækker billedet til den neutrale eller varme side, og her passer Oculus Rift godt ind. Den ”halo effekt”, som jeg før omtalte, er også et problem, når man ser film med sorte baggrunde og lyse objekter, f.eks. som en stjernehimmel i Star Wars. Det er dog ikke et udpræget problem og det var blev aldrig rigtig forstyrrende. Men nu er det nævnt.

    Desværre skal man ligge film over i Windows Video-mappen for, at applikationen kan finde dem. Det er en smule omstændigt for os der benytter en NAS-server eller bare foretrækker at have filmene liggende på et andet drev. Det er sjusket lavet efter min mening. Det er også alarmerende, at der endnu ikke er apps til Netflix, YouTube eller HBO – nuvel, vi afventer og ser om de ikke kommer snart, udvalget på en ny platform har traditionen tro altid mangler.

    Sociale apps

    Da Oculus VR som bekendt er ejet af Facebook, undrede det mig meget, at Oculus Rift er fuldstændig blottet for sociale funktioner og sociale apps. Hvis det er det man forventer, vil man blive skuffet. Til gengæld har Facebook for nyligt vist deres bud på hvordan Facebook vil se ud i VR. Vi ved altså, at det er på vej, men ikke hvornår det kommer.



    Hvad med simulatorsyge?

    Jeg oplevede problemer med kvalme og simulatorsyge da jeg testede Rfit DK1, DK2 og til dels Gear VR. Men det har jeg heldigvis ikke med Oculus Rift. Jeg har fået lidt sug i maven, men ikke noget der blev decideret ubehageligt på noget tidspunkt. For mig er dette et kæmpe fremskidt og det har faktisk betydet, at jeg har spillet i adskillige timer af gangen uden nogen som helst form for træthed eller ubehag. Det har jeg ikke kunne med de tidligere revisioner eller med Gear VR, uden at få svedeturer og kvalme.

    Om det er den lavere latency eller opgraderingen fra 75 til 90 Hz OLED-paneler, ved jeg ikke, men forskellen er enorm. Familie og venner har ligeledes afprøvet Oculus Rift, og ikke en eneste oplevede ubehag, så igen et kæmpe fremskridt for VR generelt.


    Konkurrenterne

    Oculus Rift er ikke alene på markedet. HTC Vive blev lanceret kun en uge senere end Oculus Rift og specifikationerne er stort set ens, bortset fra en vigtig detalje, nemlig det såkaldte ”Roomscale VR”. Roomscale VR betyder, at man helt frit kan gå rundt på et område og bruge begge hænder frit vha. med trådløse controllere, der registrerer bevægelse. Man er med andre ord ikke begrænset til at sidde på en stol eller stå op.

    Som udgangspunkt har Oculus Rift ikke denne mulighed, i hvert fald ikke før Oculus Touch lanceres senere på året (september eller oktober ifølge rygtet) og bringer hænderne ind i den virtuelle verden. Hvis man vil have denne mulighed lige nu, er HTC Vive reelt eneste mulighed. Mit råd er at prøve HTC Vive for at se om Roomscale VR er så appellerende, at man ikke kan vente på Oculus Touch.

    Der er dog flere ting at tage i betragtning i valget mellem HTC Vive og Oculus Rift. F.eks. er komforten på HTC Vive simpelthen ikke lige så god og headsettet føles tungere fortil. Det mærker man tydeligt allerede efter 30 minutters brug. De indbyggede hovedtelefoner i Oculus Rift er en klar fordel, for på HTC Vive skal man fumle med de medfølgende, ikke specielt behagelige in-ear høretelefoner, eller alternativt bruge et par tunge hovedtelefoner efter eget valg. Det er simpelthen bare ikke lige så praktisk og behageligt.

    Optikken i Oculus Rift står skarpere end HTC Vive og det område der er i fokus, er større. Til gengæld er synsfeltet (FOV) lidt større på Vive. Det vil altid blive en balancegang mellem synsfeltets størrelse og opløsning. Til gengæld er ”halo effekten” knap så udpræget på Vive, men helt væk er den dog ikke. På trods af det, synes jeg, at Oculus står med det stærkeste kort på hånden, når det kommer til optik og billedkvalitet. Det er primært skarpheden og det større fokusområde, der gør forskellen.

    Men igen er forskellen ikke så stor, at det bør afgøre valget. Vi kigger nærmere på HTC Vive i en kommende fuld anmeldelse, og kommer her nærmere ind på hvad vi ville vælge lige nu og her. I testen kigger vi også nærmere på de to software-platforme (Oculus Home og Steam VR) og hvilken platform, der tilbyder mest i øjeblikket.

    Et helt andet produkt, der lancerer senere på året, er Playstation VR. Det vil koste omkring 3600 kr. Det kræver ”kun” en Playstation 4 konsol, så dermed er prisen på den samlede pakke en hel del lavere end Oculus Rift og HTC Vive. Jeg tror, at man skal forvente, at oplevelsen og kvaliteten vil ligge et sted imellem Gear VR og Oculus Rift - hvad angår både pris og ydelse. Omvendt har Sony ressourcerne til at bruge rigtig mange kræfter på spil og software og derfor kan Playstation VR godt ende med at blive et rigtig godt køb. Man skal påregne tilkøb af Playstation Move, hvis man ikke ejer det i forvejen, men PlayStation VR vil blive solgt bundles med alt inklusiv.


    Konklusion

    Oculus VR har skabt det produkt, som de havde lovet med Oculus Rift. Teknologien er finpudset og brugervenlighed og ergonomi er god nok til alle, der måtte være interesseret i VR. Tidligere problemer med opløsning, ”screen door”-effekt, besværlig installation og simulatorsyge, er stort set løst. Ja, der er plads til forbedring, specielt med opløsningen, men vi er alligevel nået et punkt, hvor de fleste nok vil være mere end tilfredse med pakken, og hvor man ikke tænker over manglerne i brug.

    Jeg savner bedre apps til tv og video og jeg håber, at de er på vej, for jeg, at tror mange vil benytte Oculus Rift som et alternativ til hjemmebiografen. Hvis du købet Oculus Rift som alternativ til den store skærm i stuen, så vær opmærksom på at Netflix, Youtube og HBO ikke er en del af udvalget endnu, samt at videoafspilleren Oculus Cinema har store mangler p.t. Vær også opmærksom på, at opløsningen på det virtuelle biograflærred vil virke som DVD-kvalitet på en 80” skærm og altså ikke som 4K-kvalitet på en 60” skærm. Hvis alternativet er en mobiltelefon eller en monitor, er det imidlertid for fedt at tage Oculus Rift på og så kigge på det helt store biograflærred.

    Oculus Rift er et skelsættende produkt, der for altid vil ændre underholdning
    Udvalget af spil og oplevelser i Oculus Home er til gengæld rigtig flot med tanke på, at Oculus Rift netop er lanceret. Der er i hvert fald mindst 3-4 virkelig gode titler og det er en rigtig godt start, hvis man sammenligner med spilkonsoller. Det skal blive spændende at se om de gode takter fortsætter. Der er ikke noget, der tyder på, at kadencen falder, tværtimod er der masser på vej - også fra de store studier.

    Det eneste der står i vejen for en ubetinget anbefaling fra min side, er underdog’en fra HTC kaldet Vive. Den kom ind fra sidelinjen og selvom den ikke virker helt så finpudset, ender den måske med at være en mere komplet pakke. Det skal blive spændende at se hvilken platform, der klarer sig bedst. Det kigger vi på i den kommende anmeldelse af HTC Vive.

    Det helt store spørgsmål er om Oculus Rift alligevel ender med at være det bedste valg, når Oculus Touch lanceres i efteråret. Det er ikke til at vide, så i virkeligheden vil man nok gøre klogt i at vente med at købe Oculus Rift eller HTC Vive til efter lanceringen af Oculus Touch. Jeg vil dog gerne give Oculus Rift en Top Anbefaling med på vejen alligevel, for selvom produktet har nogle mangler, er det efter min mening investeringen værd. Man finder ikke et bedre produkt på markedet i øjeblikket. Oculus Rift er et skelsættende produkt, der for altid vil ændre underholdning som vi kender det.

    Pris og forhandler:

    Høj kvalitet & flot design
    Fremragende lyd
    God komfort
    Brugervenlig
    Fin billedkvalitet
    Udmærket udvalg af spil


    Overfladisk interface
    ”Halo effekt”
    Opløsning
    Pris
    Ingen Oculus Touch







  • Del på:


    Flere anmeldelser

    Panasonic EZ950

    Test: Panasonic EZ950 OLED

    10 Jul 2017 | Torben Rasmussen |
    LG E7 OLED test

    Test: LG E7 OLED

    19 Jun 2017 | Torben Rasmussen |
    Chromecast Ultra test

    Test: Chromecast Ultra

    14 Jun 2017 | Rasmus Larsen |
    Sonos Playbase test

    Test: Sonos Playbase

    01 Jun 2017 | Tommy Lindegaard |