Oculus Rift test - FlatpanelsDK
Oculus Rift test

Test: Oculus Rift

02 May 2016 | Rasmus Kønig Sørensen (@flatpanelsdk)


Vi har ventet p Oculus Rift siden 2012, hvor Oculus VR oprindeligt lancerede deres Kickstarter kampagne. Dengang var det helt nyt og uventet, og kom som et lyn fra en klar himmel. Der gik ikke lnge fr de blev opkbt af Facebook, lnge fr nogen konkurrenter havde meldt sin ankomst. Vi har siden da fet en forsmag p hvad der var i vente da vi kiggede p de to skaldte development kits (1, 2), alts den hardware, som gr det muligt for udviklere at udvikle software til produktet.

Men her str vi alts med Oculus Rift i hnden og produktet er endelig i handlen til 699 Euro plus fragt. Eller rettere sagt, det var den, hvis alts ikke den var udsolgt de nste 3-4 mneder, delvist forrsaget af de mange forudbestillinger og delvist pga. produktionsvanskeligheder. Det er ikke nemt at f fingrene i hvad der er kaldt fremtidens underholdningsplatform. Og jo, det er fremtidens underholdningsplatform. Det er jeg blevet helt og aldeles overbevist om nu efter testen af Oculus Rift.

Pris og forhandler:

Specifikationer

2160x1200 (1080x1200 pr. je)
90 Hz
AMOLED (Samsung)
FOV: 100 til 110 grader (ingen officielle tal)
6 degree-of-freedom tracking system
Ekstern IR LED-sensor
470 gram
1x HDMI 1.3
1x USB 3.0
1x USB 2.0
Indbyggede hretelefoner
Touchpad, Back-knap, Volume-knap, Fokus-indstilling
Bluetooth fjernbetjening
Xbox One controller
Xbox controller modtager
Infrardt kamera
Kabler
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked nr nye anmeldelser er online




Indledning

Oculus Rift er en virtual reality brille eller et VR-headset, som man tilslutter sin PC ved hjlp af et par USB-kabler, og et enkelt HDMI-kabel. Men det er samtidig meget mere end det. Alle de indbyggede sensorer, de hjoplselige OLED-skrme, det eksterne infrarde kamera og alle de mange infrarde dioder p selve headsettet, er mere end summen af delene. Det er din adgang til en uendelig rkke af virtuelle verdener, som p mange mder er liges overbevisende og livagtige som den virkelighed, du befinder dig i lige nu.

Hvordan det prcis opleves eller fles, er meget svrt at beskrive, og man er ndt til at prve det selv. Til forskel fra en monitor, en tv-skrm eller en biograf, betragter man ikke en skrm, men man er simpelthen inde i det 3D-univers, man har valgt. Hvor end man kigger hen, str man inde i den virtuelle verden. For de fleste er det en fantastisk og meget afhngighedsskabende flelse. Nr man frst har prvet det, virker tv-skrmen og monitoren utrolig flad og lille.

Oculus Rift test


Hje krav til PC

Inden man smider alle sparepengene efter Oculus Rift, skal man vre opmrksom p de hardwarekrav der bliver stillet. Vi snakker en stationr PC til omring 10.000 kr., eller mske 8000 kr. hvis man er s heldig at kunne bygge den selv eller mske ejer en monitor i forvejen. Ikke noget med brbare computere her, for der findes p.t. ingen som lever op til de skrappe hardwarekrav.

Iflge en undersgelse blandt gamere p Steam, er har kun ca. 9% af gamerne hardware, der lever op til kravene i jeblikket. Man skal alts regne med at foretage nogle opgraderinger inden man gr i gang. Alt i alt ender vi med en investering p omkring 15.000 kr. Det er simpelthen prisen for high-end virtual reality i 2016. Oculus har p deres hjemmeside et vrktj til at tjekke om din PC er klar. Det kan findes her.

Hvis man ikke gider rode med selv-byg eller er i tvivl om hvilken PC man skal kbe, slger Alienware, Asus og Dell, skaldte Oculus Ready PCer i bundle, hvor Oculus Rift flger med. Ls mere om dem her.

Det er endnu uvist hvorvidt alle disse modeller vil vre tilgngelige for danskere, specielt i jeblikket, hvor der er lange ventetider p at f Oculus Rift. Rygtet gr, at man kan f fat i Oculus Rift meget hurtigere, hvis man kbet et af disse PC bundles, frem for at bestille Oculus Rift alene.

De officielle minimumskrav til PC er flgende:
  • CPU: i5 4690 eller bedre
  • GPU: GeForce 970 / AMD 290 eller bedre
  • Ram: 8 GB
  • Windows 7, 8 eller 10



    Frste indtryk

    Headsettet tilsluttes med et HDMI-stik og et USB-stik (3.0), som er samlet i et kabel, der er tyndt og forholdsvis let. Den infrarde sensor, som i bund og grund bare er et HD vidvinkelkamera, tilsluttes ligeledes et USB-stik og placeres p skrivebordet og skal her pege direkte imod en selv.

    Hvis man vil tilslutte den medflgende Xbox One controller man bruge et USB 2.0 stik til den medflgende trdlse dongle, ud over de to USB 3.0 stik. Det tager nppe mere end 5 minutter fr man er klar til at installere driver og software. Det hele er gennemtnkt, enkelt og utroligt brugervenligt. Alle kan vre med her, det er nrmest Apple stil.

    Lyd og hovedtelefoner

    Oculus Rift har indbyggede hovedtelefoner i headsettet af typen der hviler oven p ret, lidt som vi kender det fra 80'erne og 90'erne med f.eks. Koss PortaPro. Derfor vil det mske komme bag p nogen, at lydkvaliten er overraskende god og velafbalanceret, og komforten er helt i top.

    I forhold til mine Sennheiser HD 650 der ligger i prisklassen omkring 3000 kr., synes jeg ikke, at jeg gr meget ned i kvalitet, bortset fra en smule klarhed i toppen og de dybeste toner, men det er et kompromis der er vrd at indg, for den fremragende komfort.

    Man skal virkelig ikke undervurdere fordelen i, at lyden bare er p plads, nr headsettet kommer p. Jeg hber konkurrenterne flger trop p dette omrde. Jeg mindes ikke at have prvet et produkt, hvor de medflgende hovedtelefoner er i s hj kvalitet.

    Hvis man alligevel skulle nske sig at bruge nogle andre, kan de afmonteres p f sekunder med en enkelt skrue. Der er ingen ledninger at rode med, for hovedtelefonerne er tilsluttet med et par terminaler. Et fremragende eksempel p industrielt design.



    Ergonomi

    Modsat bde Gear VR og de to development kits (DK1 og DK2) vi kiggede p tidligere, sidder brillerne ikke fast med en bred elastik, men nrmere p samme mde som en kasket. Remmene er ikke elastiske, men sttter omkring baghovedet og p remmen i toppen. Hvis de er indstillet korrekt, sttter de faktisk kun ganske lidt omkring brillerne. Der sidder en fjedermekanisme der giver det optimale tryk, nr remmene er indstillet.

    Et godt rd er at indstille dem s lst, at det kun er den frst 1/3 af fjederen, der er trykket ind. Man kan faktisk ikke mrke brillerne eller vgten af dem, nr frst man har fet dem korrekt indstillet.

    Oculus Rift test


    Det er en kmpe forbedring i forhold til bde Gear VR og DK2, hvor man blev trt i nakken i lbet af 15-20 minutter fordi vgten sad helt fremme mod front. Modsat Gear VR er der heller ikke problemer med at de dugger til eller at de bliver specielt varme at have p.

    Fordi skrmen i brillerne modsat Gear VR, er to separate displays - et til hvert je - er det nu muligt at indstille afstanden mellem linserne, sledes at de modsvarer afstanden mellem dine jne (IPD). Det foregr p et lille skydeknap p undersiden af headsettet. P den mde optimeres det omrde, hvor billede er skarpt og samtidig er det langt mindre anstrengende for jnene.

    Headsettet understtter en IPD fra 59 mm til 69 mm, men reelt kan man godt vre nogle mm hjere eller lavere end den str p, s det er nok reelt fra ca. 56 til 72 mm. Ligger du uden for det omrde, vil jeg nok anbefale at vente med Oculus Rift, da man vil f en drlig oplevelse. Gennemsnittet ligger omkring 65 mm.

    Oculus Rift test


    Brugeroplevelsen

    Oculus Home minder p mange mder om den brugerflade, vi s med Gear VR. Det hele str dog meget skarpere, er langt mere flydende og ser mere detaljeret ud, men princippet er det samme opbygning. Og det er en god ting, for det fles intuitivt og godt.

    Nr man har installeret software og man tager brillerne p frste gang, starter Oculus Home automatisk op og man er i gang. Mere skal der ikke til. Man kan navigere rundt med Xbox One controlleren eller bruge den lille bluetooth remote der flger med. I Oculus Home kan man skifte mellem apps, kbe nye apps, og i det hele taget foretage sig alt, hvad man mtte nske, uden at forlade det virtuelle milj. Nr man er get ind i et spil eller en applikation, kan man forlade den igen, og g tilbage til Oculus Home med et tryk p en enkelt knap. Det er meget gnidningsfrit og virker bare.

    Jeg oplevede kun enkelte udfald, nr jeg havde computeren p standby. Da computeren blev vkket igen, kunne jeg ikke f aktiveret brillerne uden genstart. Oculus Home er dog stadig i beta-fasen, s det skal nok blive rettet i lbet af kort tid.

    Hvis man skulle have lyst til at kbe sine apps i fred og ro foran sin normale PC-monitor, har Oculus Store et traditionelt 2D-interface, hvorfra det kan gres. Hvis man venter p at modtage sin Oculus Rift, kan man p den mde forberede sig ved at kbe og installere apps p forhnd. Der er en del gratis apps og film, som man kan afprve inden man kbet noget.

    Men ligesom p Gear VR har Oculus Home p Oculus Rift stadig en del mangler, og virker lidt overfladisk.

    Vi blev blandt andet lovet 3D-scener fra spillene i stedet for traditionel videoer og billeder, men det er ikke blevet klar og Oculus har ikke sat en dato. Endnu vrre er manglen p brugeranmeldelser. Jeg mener, at det er en helt essentiel funktion i en moderne app store (i mangel p bedre ord) og jeg er da overbevist om det er p vej. Men indtil da, vil jeg blive ved med at nvne denne mangel.

    Nr man trykker p Xbox One-knappen p controlleren, kommer man ud til en basal menu, der ligger bagved Oculus Home. Her kan man indstille headsettet, se notifikationer m.m. Der er endnu ikke mange ting, der kan indstilles, men det er mske en god ting. Man mrker tydeligt, at der er tnkt p brugervenligheden frem for alt. Det er tydeligt dette produkt er tiltnkt alle typer brugere, og ikke bare gamere og tech-nrder.


    Oplsningen er lav

    Lad det vre sagt med det samme; oplsningen kunne sagtens vre hjere og i nogle applikationer er det direkte en forhindring, at den ikke er hjere. I andre situationer ser det helt fint. Nr man skal lse tekst eller har brug for at kigge langt i horisonten, ser man det mest tydeligt, mens objektet tt p virker detaljeret. Modsat de to tidligere development kits er oplsningen acceptabel og utvivlsomt en stor forbedring. Det er ikke noget man tnker synderligt over, ud over i frnvnte situationer.

    Det vil altid vre et kompromis mellem strrelsen p synsfeltet og oplsningen. Et mindre synsfelt vil give en hjere oplsning pr. grad af synsfeltet og omvendt. Her synes jeg, at Oculus har lavet det rigtige kompromis i forhold til oplsning og hvad en moderne gaming PC kan trkke. Der er ingen tvivl om, at der vil ske en stor udvikling p netop dette omrde, men i jeblikket er det op til udviklerne at lave applikationer, hvor manglen p oplsning ikke bliver et problem for det er det nemlig ikke, hvis udvikleren har vret opmrksom p det. Derfor opleves det mest tydeligt i spil, som ikke er designet til VR fra starten af.

    Problematiske God Rays

    Et andet problem er den skaldte halo effect - eller God rays - der optrder som et hvidt slr omkring lyse eller hvide objekter p mrke baggrunde. Det er ret distraherende, hvis udvikleren ikke forsger at undg det ved helt at fravlge hvid-p-sort-baggrunde, f.eks. ved at undg store kontraster. Om det er AMOLED-teknologien med den pentile opbygning af subpixels, eller det er typen af linser Oculus, som bruger (fresnel linser), er svrt at sige med sikkerhed, men man m formode, at det er et problem, som selskaberne arbejder p at lse i nste generation af bde Oculus Rift og HTC Vive. Jeg kan nemlig afslre, at HTC Vive ogs lider af dette problem, om end det ser en smule anderledes ud.

    Eksempel p Halo-effekten
    Oculus Rift test
    Det er lidt rgerligt, at mden hvorp problemet bliver lst p lige nu, er ved at undg at bruge fuldstndig sort. Evnen til at vise en perfekt sort er jo netop en af de helt store fordele ved OLED-teknologi, men det m vi alts undvre i frste omgang, for denne Halo effekt er trods alt mere irriterende end at g en smule p kompromis med kontrasten. Det virker ogs som om, at lysintensiteten i Oculus Rift er relativ lav og jeg mistnker Oculus for at have skruet ned for den i software, netop for holde dette problem nede p et acceptabelt niveau. Dette er dog rent gtvrk fra min side.

    FOV, optik og billedkvalitet

    FOV (Field of View) er strrelsen p det synsfelt, som man ser gennem brillerne. P Oculus Rift svarer det nogenlunde til det synsfelt, som man har i en almindelig skimaske. Det virker strre end hvad jeg oplevet med Gear VR og selvom man stadig fornemmer en form for begrnsning, er det fuldt ud acceptabelt. Jeg er ikke helt sikker p om det faktisk er strre end de tidligere development kits.

    Til gengld er det omrde, hvori fokus str skarpt virkelig en enorm forbedring, og efter min mening vigtigere nr frst man er opslugt af den virtuelle verden. Det er enormt distraherende at skulle finde et sweet spot hele tiden, og det er alts p ingen mde ikke et problem med Oculus Rift.

    Alt i alt mener jeg, at Oculus har gjort et rigtig godt stykke arbejde med bde optik og billedkvalitet. De er kommet ufatteligt langt i forhold til tidligere udgaver - i vrigt ogs Gear VR - s selvom der er plads til forbedringer, nr det kommer til oplsningen, m jeg sige, at jeg er positivt overrasket. Specielt over hvor stort et omrde der er skarpt og i fokus. Efter sigende er optikken skaldt hybrid teknologi; en kombination af en traditionel linse og en skaldt fresnel-linse. Det er avanceret teknologi og det er rart at se, at der ikke er sparet p noget.

    Tracking

    Modsat Gear VR, har Oculus Rift positional tracking, alts evnen til at registrere brillernes bevgelser i det 3-dimensionelle rum, lidt som vi kender det med Playstation Move eller Kinect, men dog p et noget hjere niveau af prcision. Med andre ord, kan man bukke sig ned eller lne sig til siderne, endda g lidt rundt. Det er en meget vigtig detalje for at undg at blive drlig i VR og det bidrager samtidig afgrende til indlevelsen.

    Tracking virker ved at et kamera monteres mindst 1 meter (eller lngere) vk, pegende mod dit ansigt. Kameraet flger bevgelse ved at registrere en rkke infrarde dioder p selve headsettet. De sidder bde foran og bagp, s man kan kigge hele vejen rundt uden at miste tracking. Det virker fremragende og jeg havde ingen problemer med at miste tracking - eller med nogen form for lag for den sags skyld.

    Det virker i vrigt bde nr man str og sidder ned. Jeg flte dog ofte, at jeg havde brug for at kunne opstte softwaren til hvilken hjde mit udsyn er placeret i, for her ramte det alts noget ved siden af flere gange. Noget af indlevelsen forsvinder simpelthen, nr man fler, at man sidder/str hjere eller lavere i den virtuelle verden, end man gr i den virkelige.

    Touch m vente lidt endnu

    Vi m desvrre kigge langt efter Oculus Touch, som er to controllere, der opfanger hndernes placering i 1:1 og alts p den mde fr dem med ind i den virtuelle verden. Oculus har lovet, at Tocuh udkommer i efterret, men de vil koste ekstra og er ikke en del af pakken i jeblikket. Efter at have testet konkurrenten HTC Vive grundigt, m jeg bare sige, at Touch er en uundvrligt del af pakken og der er ingen tvivl om, at Vive har en kmpe fordel p det omrde i jeblikket.

    Hvis man kan man vente de f mneder p Oculus Touch er det dog ikke et problem. Hvis man bestiller Oculus Rift lige nu, kommer den alligevel frst hen mod efterret. Det er dog nok til at jeg synes HTC Vive pakken virker mere kompletu. Vi bringer naturligvis en anmeldelse af Oculus Touch, nr den lander hos redaktionen senere p ret.

    Oculus Rift test


    Spil til Oculus Rift

    Lad os tage et kig p de vigtigste lanceringstitler indenfor spil og p de titler, som jeg har haft lejlighed til at afprve de forgangne uger.


    ADR1FT

    ADR1FT er et must-have spil til Oculus Rift, hvis du er til science fiction
    Rumsimulator hvor man i vgtls tilstand skal navigere rundt p et vrag af en gigantisk rumstation, kun ved hjlp af ens rumdragt. Man bruger sin sparsomme ilt som bde fremdrift og til at trkke vejret med, og har hele tiden brug for at finde nye forsyninger. Klaustrofobisk, men ogs en storslet oplevelse.

    Man fler sig simpelthen vgtls, nr man svver rundt i vgtls tilstand p en gigantisk rumstation, der flere steder er smadret til atomer og andre steder intakt. Hvis man p nogen mde interesserer sig for rumfart og science fiction er denne titel simpelthen en must-have og nsten vrd at investere i Oculus Rift for.

    Jeg kan ikke f armene ned.

    Karakter: 9/10


    Blaze Rush

    Blade Rush bliver lftet flere niveauer i virtual reality
    Bilspil hvor man betragter bilerne skrt oppefra. Det fles lidt som om, at det er legetjsbiler man kan rkke ud efter. Det er meget fngende og da jeg startede spillet, var jeg fanget i mere end 2 timer inden jeg kunne slippe det igen. Man skal lige have nste level med og de tilhrende power-ups.

    Efter min mening en must-have titel, hvor man virkelig fr mange timers spil til relativ lav pris. Oculus Rift er ikke ndvendig for at spille Blaze Rush, men spillet bliver lftet flere niveauer i VR, s jeg vil klart anbefale at vente med at spille Blaze Rush til man har Oculus Rift.

    Karakter: 8/10


    Chronos

    Actionrollespil i stil med Legend of Zelda-spillene. I hver scene er kameraet stationrt og man sidder alts og betragter spillet fra fastsatte vinkler. Lidt p samme mde som man gjorde i Alone in the Dark eller de frste Resident Evil spil.

    Meget stemningsfyldt og fngende, og spillet har mange timers underholdning, og er ikke bare en demo som s mange andre titler til VR i jeblikket kan virke som.

    Karakter: 8/10


    Eve Valkyrie

    En af de frste titler, der blev prsenteret til Oculus Rift, var Eve Valkyrie. Det er et multiplayer-spil baseret p universet i Eve Online. Det er dog fights i rummet og det er en strmlignet og gennemarbejdet titel. Men nr det er sagt, mangler spillet charme og stemning.

    Allerede efter 20 minutter kedede jeg mig bravt, og savnede noget mere substans og handling.

    Karakter: 7/10


    Elite Dangerous

    Efter min mening er Elite et langt bedre bud p en rumsimulator med gode dog fights og langt mere indhold end man finder i Eve Valkyrie. Det er to meget forskellige titler, men jeg m alligevel anbefale Elite, hvor man fr et bedre produkt til samme penge.

    Jeg er stadig af dem overbevisning, at det klassiske Elite til C64 var et bedre spil p de fleste omrder, men aldrig har det fltes s realistisk at sidde i et rumskib.

    Karakter: 9/10


    Vanishing of Ethan Carter

    Fantastisk stemningsfyldt spil, der dog ikke egner sig synderligt godt til direkte konvertering til VR. Man bliver hurtigt en smule utilpas da spillet styres som et traditionelt spil i 1. person. Det er flotte omgivelser og spndende handling, men spillet er efter min mening ikke super godt egnet til VR.

    Det er indtil videre det eneste spil hvor jeg er blevet en smule drlig efter 15-20 minutters spil.

    Karakter: 6/10



    Luckys Tale

    Luckys Tale spillet medflger gratis, nr man kber Oculus Rift
    3D platformspil, der minder lidt om Super Mario 64, men mangler dybden fra f.eks. Super Mario World 3D eller netop Super Mario 64. Til gengld er det super overskueligt og langt nemmere at bedmme spring og afstand end i 2D. Jeg kunne godt forestille mig 3D platformsgenren kommer strkt igen med VR, for det virker bare.

    Et virkelig velpoleret, men kort spil, som heldigvis er gratis indtil videre, hvorfor varigheden af spillet godt kan tilgives.

    Udvikleren har sagt, at spillet bliver episodisk, s vi skal nok ikke regne med at nste episode er gratis.

    Karakter: 8/10


    Pinball FX2 VR

    Det her er en genre, der virkelig fungerer langt bedre i VR end p en monitor. Det er langt nemmere at overskue hele bordet og fles naturligt. Man mister let overblikket p en normal skrm, men her virker det bare uden problemer. Der er en verden til forskel.

    Der er desvrre kun 3 borde indtil videre, men mon ikke der kommer flere med tiden. Det er klart prisen p ca. 95 kr. vrd.

    Karakter: 9/10


    Oculus Rift test


    Film og video

    Oculus Studios har udviklet en rkke film lavet med VR for je, hvor man typisk sidder placeret midt i scenen, s man i princippet selv bestemmer, hvor man vil kigge hen. Man er med andre ord sin egen kameramand. Titlerne Henry, Lost og Invasion er alle gratis i Oculus Home, og dem vil jeg anbefale man tager et kig p.

    Det er alle kortfilm og selvom de ikke er p hjde med Pixar, er de nu heller ikke s langt fra igen. Jeg glder mig utrolig meget til at se frste fuldlngde film i VR. Jeg tror, at vi kommer til at se en stor udvikling indenfor VR, nr det kommer til bde film og TV.

    Oculus Rift test


    Koncerter og sportsarrangementer virker ogs oplagte til VR. Traditionelt kan kun f personer sidde p de bedste pladser. Med VR eliminerer man fysikkens begrnsninger.

    Nr det kommer til almindelige film og TV, er udvalget desvrre stadig en smule tyndt. Der er desvrre ingen Netflix-app som p Gear VR, men til gengld er den samme videoafspiller indbygget. Fra denne app kan man vlge at se film og TV i forskellige omgivelser: fra den helt store biografsal til en mindre hjemmebio. Afhngigt af valget af film eller serie, finder man hurtigt ud af hvad der matcher. Billedkvaliteten er mrkbart bedre end p Gear VR. Man mrker med det samme, at oplsningen er blevet hvet en smule og virker det en anelse skarpere og mere detaljeret.

    Jeg vil tro, at kvaliteten er en anelse hjere end en DVD, hvor Gear VR var en anelse under DVD-kvalitet. Med andre ord acceptabelt nok til, at man rent faktisk gider bruge tid p at kigge lidt film. Farvebalance og kontrast er, efter min subjektive vurdering, lige i skabet. Jeg er typen der altid bruger film/cinema indstillingen p tvet, og foretrkker billedet til den neutrale eller varme side, og her passer Oculus Rift godt ind. Den halo effekt, som jeg fr omtalte, er ogs et problem, nr man ser film med sorte baggrunde og lyse objekter, f.eks. som en stjernehimmel i Star Wars. Det er dog ikke et udprget problem og det var blev aldrig rigtig forstyrrende. Men nu er det nvnt.

    Desvrre skal man ligge film over i Windows Video-mappen for, at applikationen kan finde dem. Det er en smule omstndigt for os der benytter en NAS-server eller bare foretrkker at have filmene liggende p et andet drev. Det er sjusket lavet efter min mening. Det er ogs alarmerende, at der endnu ikke er apps til Netflix, YouTube eller HBO nuvel, vi afventer og ser om de ikke kommer snart, udvalget p en ny platform har traditionen tro altid mangler.

    Sociale apps

    Da Oculus VR som bekendt er ejet af Facebook, undrede det mig meget, at Oculus Rift er fuldstndig blottet for sociale funktioner og sociale apps. Hvis det er det man forventer, vil man blive skuffet. Til gengld har Facebook for nyligt vist deres bud p hvordan Facebook vil se ud i VR. Vi ved alts, at det er p vej, men ikke hvornr det kommer.



    Hvad med simulatorsyge?

    Jeg oplevede problemer med kvalme og simulatorsyge da jeg testede Rfit DK1, DK2 og til dels Gear VR. Men det har jeg heldigvis ikke med Oculus Rift. Jeg har fet lidt sug i maven, men ikke noget der blev decideret ubehageligt p noget tidspunkt. For mig er dette et kmpe fremskidt og det har faktisk betydet, at jeg har spillet i adskillige timer af gangen uden nogen som helst form for trthed eller ubehag. Det har jeg ikke kunne med de tidligere revisioner eller med Gear VR, uden at f svedeturer og kvalme.

    Om det er den lavere latency eller opgraderingen fra 75 til 90 Hz OLED-paneler, ved jeg ikke, men forskellen er enorm. Familie og venner har ligeledes afprvet Oculus Rift, og ikke en eneste oplevede ubehag, s igen et kmpe fremskridt for VR generelt.


    Konkurrenterne

    Oculus Rift er ikke alene p markedet. HTC Vive blev lanceret kun en uge senere end Oculus Rift og specifikationerne er stort set ens, bortset fra en vigtig detalje, nemlig det skaldte Roomscale VR. Roomscale VR betyder, at man helt frit kan g rundt p et omrde og bruge begge hnder frit vha. med trdlse controllere, der registrerer bevgelse. Man er med andre ord ikke begrnset til at sidde p en stol eller st op.

    Som udgangspunkt har Oculus Rift ikke denne mulighed, i hvert fald ikke fr Oculus Touch lanceres senere p ret (september eller oktober iflge rygtet) og bringer hnderne ind i den virtuelle verden. Hvis man vil have denne mulighed lige nu, er HTC Vive reelt eneste mulighed. Mit rd er at prve HTC Vive for at se om Roomscale VR er s appellerende, at man ikke kan vente p Oculus Touch.

    Der er dog flere ting at tage i betragtning i valget mellem HTC Vive og Oculus Rift. F.eks. er komforten p HTC Vive simpelthen ikke lige s god og headsettet fles tungere fortil. Det mrker man tydeligt allerede efter 30 minutters brug. De indbyggede hovedtelefoner i Oculus Rift er en klar fordel, for p HTC Vive skal man fumle med de medflgende, ikke specielt behagelige in-ear hretelefoner, eller alternativt bruge et par tunge hovedtelefoner efter eget valg. Det er simpelthen bare ikke lige s praktisk og behageligt.

    Optikken i Oculus Rift str skarpere end HTC Vive og det omrde der er i fokus, er strre. Til gengld er synsfeltet (FOV) lidt strre p Vive. Det vil altid blive en balancegang mellem synsfeltets strrelse og oplsning. Til gengld er halo effekten knap s udprget p Vive, men helt vk er den dog ikke. P trods af det, synes jeg, at Oculus str med det strkeste kort p hnden, nr det kommer til optik og billedkvalitet. Det er primrt skarpheden og det strre fokusomrde, der gr forskellen.

    Men igen er forskellen ikke s stor, at det br afgre valget. Vi kigger nrmere p HTC Vive i en kommende fuld anmeldelse, og kommer her nrmere ind p hvad vi ville vlge lige nu og her. I testen kigger vi ogs nrmere p de to software-platforme (Oculus Home og Steam VR) og hvilken platform, der tilbyder mest i jeblikket.

    Et helt andet produkt, der lancerer senere p ret, er Playstation VR. Det vil koste omkring 3600 kr. Det krver kun en Playstation 4 konsol, s dermed er prisen p den samlede pakke en hel del lavere end Oculus Rift og HTC Vive. Jeg tror, at man skal forvente, at oplevelsen og kvaliteten vil ligge et sted imellem Gear VR og Oculus Rift - hvad angr bde pris og ydelse. Omvendt har Sony ressourcerne til at bruge rigtig mange krfter p spil og software og derfor kan Playstation VR godt ende med at blive et rigtig godt kb. Man skal pregne tilkb af Playstation Move, hvis man ikke ejer det i forvejen, men PlayStation VR vil blive solgt bundles med alt inklusiv.


    Konklusion

    Oculus VR har skabt det produkt, som de havde lovet med Oculus Rift. Teknologien er finpudset og brugervenlighed og ergonomi er god nok til alle, der mtte vre interesseret i VR. Tidligere problemer med oplsning, screen door-effekt, besvrlig installation og simulatorsyge, er stort set lst. Ja, der er plads til forbedring, specielt med oplsningen, men vi er alligevel net et punkt, hvor de fleste nok vil vre mere end tilfredse med pakken, og hvor man ikke tnker over manglerne i brug.

    Jeg savner bedre apps til tv og video og jeg hber, at de er p vej, for jeg, at tror mange vil benytte Oculus Rift som et alternativ til hjemmebiografen. Hvis du kbet Oculus Rift som alternativ til den store skrm i stuen, s vr opmrksom p at Netflix, Youtube og HBO ikke er en del af udvalget endnu, samt at videoafspilleren Oculus Cinema har store mangler p.t. Vr ogs opmrksom p, at oplsningen p det virtuelle biograflrred vil virke som DVD-kvalitet p en 80 skrm og alts ikke som 4K-kvalitet p en 60 skrm. Hvis alternativet er en mobiltelefon eller en monitor, er det imidlertid for fedt at tage Oculus Rift p og s kigge p det helt store biograflrred.

    Oculus Rift er et skelsttende produkt, der for altid vil ndre underholdning
    Udvalget af spil og oplevelser i Oculus Home er til gengld rigtig flot med tanke p, at Oculus Rift netop er lanceret. Der er i hvert fald mindst 3-4 virkelig gode titler og det er en rigtig godt start, hvis man sammenligner med spilkonsoller. Det skal blive spndende at se om de gode takter fortstter. Der er ikke noget, der tyder p, at kadencen falder, tvrtimod er der masser p vej - ogs fra de store studier.

    Det eneste der str i vejen for en ubetinget anbefaling fra min side, er underdogen fra HTC kaldet Vive. Den kom ind fra sidelinjen og selvom den ikke virker helt s finpudset, ender den mske med at vre en mere komplet pakke. Det skal blive spndende at se hvilken platform, der klarer sig bedst. Det kigger vi p i den kommende anmeldelse af HTC Vive.

    Det helt store sprgsml er om Oculus Rift alligevel ender med at vre det bedste valg, nr Oculus Touch lanceres i efterret. Det er ikke til at vide, s i virkeligheden vil man nok gre klogt i at vente med at kbe Oculus Rift eller HTC Vive til efter lanceringen af Oculus Touch. Jeg vil dog gerne give Oculus Rift en Top Anbefaling med p vejen alligevel, for selvom produktet har nogle mangler, er det efter min mening investeringen vrd. Man finder ikke et bedre produkt p markedet i jeblikket. Oculus Rift er et skelsttende produkt, der for altid vil ndre underholdning som vi kender det.

    Pris og forhandler:

    Hj kvalitet & flot design
    Fremragende lyd
    God komfort
    Brugervenlig
    Fin billedkvalitet
    Udmrket udvalg af spil


    Overfladisk interface
    Halo effekt
    Oplsning
    Pris
    Ingen Oculus Touch







  • Del p:


    Flere anmeldelser

    Samsung The Frame

    Test: Samsung The Frame

    03 Nov 2017 | Torben Rasmussen |
    BeoVision Eclipse

    Test: Bang & Olufsen BeoVision Eclipse

    05 Oct 2017 | Torben Rasmussen |
    Apple TV 4K test

    Test: Apple TV 4K

    03 Oct 2017 | Torben R, Rasmus L |
    LG B7 OLED

    Test: LG B7 OLED

    28 Sep 2017 | Rasmus Larsen |