Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: Sony 32D3000 - FlatpanelsDK

Test: Sony 32D3000

|


Indledning:


Vi fik første gang præsenteret D3000 serien hos Sony Danmark, og siden da har vi stået på ventelisten for at låne denne meget lovende skærm. Sony kan blandt andet prale med deres Motionflow + 100 Hz teknologi, understøttelse af 1080p24 signaler, 3 HDMI indgange og en DVB-C tuner.

Ved første øjekast ligner 32D3000 en skærm, der har stort set alle de funktioner, som man kunne ønske sig af en skærm i denne størrelse. Om dette holder stik, vil vi nu kigge nærmere på.

Panelstørrelse:32" widescreen
Opløsning:1366x768
Responstid:8 ms (g2g)
Overdrive:
Kontrastforhold:8000:1 (Dynamisk kontrastforhold)
Lysstyrke:450 cd/m²
Farveunderstøttelse:16.7 Millioner farver
Signal processering: 10 bit per farve
Betragtningsvinkler (H/V):178°/178° (kontrasttab 10:1)
Dotpitch:-
Panelnummer (Type):S-PVA (Samsung/Sony)
  
Strømforbrug:149 W
Vægmontering:
Drejefod:
Størrelse (HxBxD): 53.0cm x 79.0cm x 10.0cm (uden fod)
Vægt17.6 kg
  
Indbyggede højttalere: (2x10W)
Inputformater: 480p, 480i, 576i, 576p, 720p, 1080i & 1080p (60, 50, 24Hz)
1:1 pixelmapping:
  
Indgange 
· VGA
· DVI (kan dog konverteres gennem HDMI)
· Audio (type)
· SCART (2 indgange, RGB)
· S-video
· Komposit
· Komponent (1 indgang))
· HDMI (3 indgange)
· Andet
Udgange 
· Audio (type) (analog phono)
· SCART (2 stk.)
· S/PDIF (Digital Optisk)
  
Medfølgende kabler  
· Strøm
· VGA
· DVI
· Audio (phono)
· S-VHS
· HDMI
· Andet Antennekabel
Garanti:-
Pixelgaranti:Ikke oplyst
Diverse:Dansk manual


Pris og forhandler:


De første indtryk:


Opskriften på designet, er som vi kender den fra Sonys side. Det er simpelt, men alligevel elegant og tiltalende. Det er ikke den mest prangende skærm Sony har lavet til dato – det gemmer de til topserierne – men i og med Sony har holdt sig i deres Bravia tradition, har man endnu en gang skabt en skærm, som jeg er sikker på falder i de fleste forbrugeres smag.

Highslide JS


Selve rammen omkring panelet, er lavet i et sort mat plast materiale – og der er derfor ikke udbredte generende refleksioner i rammen.

Highslide JS


Foden er i min mening en smule klodset, med dens store firkantede opbygning, men opfylder formålet – nemlig at skabe en solid base.

I toppen af skærmen finder man knapper til styring af skærmen.

Highslide JS


I venstre side sidder blandt andet en HDMI indgang (til digitale video- og fotokameraer). Man finder også nogle af de lidt ældre interfaces, som s-video og komposit.

Highslide JS


Resten af skærmens indgange sidder på bagsiden. Og her er rigeligt at tage af. Jeg er specielt begejstret for skærmens 3 HDMI indgange. Personligt synes jeg det er for lidt med 2. Antallet af maskiner der benytter HDMI vokser stadig med eksponentiel hastighed. Man kan f.eks. nævne kameraer, HD-DVD og Blu-Ray maskiner, spilkonsoller, PC, DVB tunere osv.

Highslide JS



Forud for testen:


Tv signalet er DVB-S – digital parabol., samt analog antenne.

Det tests blandt andet med DVE disken og Peter Finzels test DVD, og ligeledes testes skærmen naturligvis i praksis ved både DVD, PC og Tv brug.

Skærmen vil også blive testet og vurderet ud fra monitorTest her på siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skærmtestprogrammer.

Funktionalitet


Lad os starte med at kigge lidt på fjernbetjeningen, som er ganske ordinær. Antallet af knapper er holdt nede ved blandt andet at undlade en masse separate knapper til tekst-tv, PIP mm. Enkelte knapper har desuden flere funktioner, så selvom der ikke er alverdens knapper på fjernbetjeningen, er betjeningen af 32D3000 let og bekvem.

Highslide JS


Knapperne til kanalskift og volume kontrol sidder en smule for lavt i min mening, men resten af organiseringen tiltaler mig.

Highslide JS


Skærmens OSD (on-screen menu) er en af de bedre. Navigeringen er simpel og så er der et væld af indstillingsmuligheder, hvilket er et klart plus i mit hoved. Dog savner jeg bedre muligheder for indstilling af RGB eller gråtonerne.

Hvis man skal nævne nogle af indstillingsmulighederne, så snakker vi blandt andet mulighed for indstilling af baggrundslys, kontrast, lys, farvemætning, farvetemperatur (Kølig, neutral, varm 1 og varm 2), skarphed, støjreduktion og MPEG-støjreduktion. Man kan også komme ind i en ”avanceret” menu og aktivere eller deaktivere følgende funktioner; sort-korrigering, kontrastforbedring (dynamisk kontrast), gamma, klar hvid, levende farver og slutteligt giver skærmen mulighed for at vælge normalt farvespektrum eller det udvidede som skærmen også understøtter.

I en anden undermenu som kaldes ”Opsætning” er det desuden muligt at indstille Motionflow + 100 Hz teknologien, som Sony har integreret. Den kan sættes til Fra, Standard eller Høj. Den står på ”Standard” fra start af. Man kan også aktivere en såkaldt ”Spil-tilstand”.
Også en film tilstand findes i denne menu. Den kan sættes til henholdsvis Fra, Auto1 og Auto 2.

Skærmen har et hav af andre indstillingsmuligheder, både for billede, lyd og opsætning. Jeg vil ikke beskrive dem alle sammen her, men kan blot sige, at Sony giver brugeren den frihed, som jeg så tit efterlyser. En frihed der tillader, at brugeren selv er i kontrol og en frihed der tillader, at man slår selv Sonys nye innovative teknologier fra, hvis det ønskes. Tilbage er der kun et ønske om en bedre mulighed for at indstille farverne - eller RGB/gråtoner om man vil.

Det skal også her indskydes, at der kan laves separate indstillinger for de forskellige indgange.

Hvis vi skal snakke lidt om funktionaliteten – og gå lidt væk fra indstilling – så kan det nævnes, at 32D3000 også giver mulighed for PAP (picture and picture). Godt nok er den en del begrænset, og det er ikke muligt at kombinere særlig mange input, men man kan aktivere det via en menu der kan kaldes frem ved at trykke på knappen ”Tools” på fjernbetjeningen. Tools menuen er en hurtig-menu, som giver let adgang til en række gode funktioner.

Af billedformater kan man vælge bred, zoom, 14:9, smart og 4:3.

En anden funktion, som Sony er begyndt at promovere, er deres Theatre Sync som findes under HDMI-styring i menuen. Denne funktion er blevet tilgængelig i de nyeste HDMI revisioner, og er en funktion som flere producenter er begyndt at tage i brug.
Rent grundlæggende kan den beskrives som et slags internt kommunikationssystem. Idéen er, at man ved at tilslutte en række enheder til HDMI, kan styre dem overordnet. Det kan f.eks. betyde, at når man tænder DVD’en, så kan Theatre Sync sættes op til også at tænde Tv’et og lydanlægget, samtidig med, at det sørger for at lydstyrken skrues ned på Tv’et og op på lydanlægget.

Tv’et har også en indbygget DVB-C tuner, som nok en af de mest markante funktioner. DVB-C tuneren er beregnet til at modtage digitale signaler over kabel-tv nettet, så man kan undgå at have digitale bokse fra f.eks. Telia eller TDC stående. Samtidig slipper man også for at have en ekstra fjernbetjening liggende, hvilket er guld værd for mange forbrugere.

DVB-C tuneren er således også en længe ventet tilføjelse fra en stor del af de danske forbrugere. Jeg har desværre ikke kabel-tv i min nye lejlighed, så jeg havde ikke mulighed for at teste det med egne hænder, men jeg har efterhånden fået bekræftelser fra mange pålidelige kilder på, at DVB-C tuneren fungerer som den skal.
Alt du behøver, er blot et separat dekoder kort, som skal sættes i skærmen.

Billedkvalitet


Jeg har taget en ”out-of-box” måling herunder.

Highslide JS



Farveafvigelserne er ikke enorme, men der mangler præcision. Gamma’en er også lidt for høj over hele linjen, hvilket i praksis betyder, at billedet bliver en smule for lyst. Dog er gamma-tallet lige højt for både den ene og anden ende af gråtoneskalaen, således, at billedet stadig er i balance. Gamma’en bør dog om muligt, reduceres til 2.2.

Som du kan se på grafen, målte jeg skærmens lysstyrke til 195 cd/m2. Jeg anbefaler, at man reducerer lysstyrken. Ved denne lysstyrke målte jeg sortgengivelsen til 0,2 cd/m2.

Før jeg snakker lidt mere om den praktiske oplevelse af billedet, vil jeg gerne lidt ind på, hvad man kan gøre for at optimere billedet.
100 Hz systemet anbefaler jeg, at man sætter til profilen ”Standard”. Film mode bør sættes til Auto 1. Når du ser film kan jeg anbefale, at du vælger cinema mode, som også kan aktiveres ved at trykke på Theatre knappen på fjernbetjeningen. Til almindelig tv anbefaler jeg en af de andre profiler.
For begge de førnævnte profiler mener jeg dog, at der skal foretages nogle ændringer, som jeg vil tale lidt nærmere om nu. Backlight bør, som sagt for lidt siden, reduceres. Jeg har sat den til 2 i menuen, men til dagtimerne kan en lidt højere backlight godt gå an.
Kontrasten har ikke den største indflydelse, men et sted omkring 80 er fint.
Brightness har jeg reduceret et enkelt skridt, mens jeg har ladet colour forblive det samme.

Highslide JS


Jeg kan også anbefale, at man tager udgangspunkt i farvetemperaturen varm 1. Farvetemperaturen er stadig en smule for høj, men hvis man gør ned og vælger varm 2, bliver den for varm og billedet synes ikke helt i balance.

Hvad angår de dynamiske funktioner som dynamisk kontrast, sortforbedring mm. så bør man slå disse fra.

Highslide JS


I praksis er billedet på Sony 32D3000 utrolig godt, og jeg vil gerne indlede med at sige, at Sonys nye D3000 serie ikke skuffer.

Billedet har en nuancering, som ikke mange andre Tv kan matche. Sortgengivelsen er forholdsvis god, kontrasten ligeså. Farverne kan der arbejdes på, men det ødelægger ikke den overordnede følelse af et billede, som er utrolig godt.
Shadow detail, altså nuanceringen mellem de mørkeste nuancer klarer skærmen også utrolig godt, og jeg er meget overbevist af billedet som en helhed. Der mangler en smule intensitet i den sorte farve, hvilket kan komme lidt til udtryk i aftentimerne, men Sony 32D3000 ligger alligevel i den gode ende for LCD-TV, hvad sortgengivelse angår. Jeg tog også en måling efter jeg foretog kalibreringen af billedet. Du kan se målingerne i skemaet herunder:

 Out-of-BoxEfter kalibrering
Sortniveau0,26 cd/m20,23 cd/m2
Brightness (lysstyrke)195 cd/m2185 cd/m2
Kontrastforhold750:1804:1
Kontrastforhold angivet med en usikkerhed på +/- 50


De analoge Tv signaler gengives nogenlunde, men det er ved digital modtagelse, at 32D3000 virkelig viser sin styrke. Og mulighederne for digital modtagelse mangler hvert fald ikke, med både DVB-T og DVB-C tuner.

Highslide JS


DVD gengivelsen er endnu bedre, og efter at have tilbragt en del tid foran flimmerkassen her i det kedelige sommervejr, må jeg rose 32D3000 for at være et LCD af høj, høj klasse. Selv om D3000 serien kun ligger i Sonys mellemklasse, med serier som W og X ovenover, så markerer D3000 serien sig som en skærm i den gode ende af billedkvalitet.

Highslide JS


Man kan argumentere for, at en 32 tommer skærm ikke er den mest velegnede størrelse til HD signaler, og man får heller ikke fuldt udbytte af de HD kilder på en så lille skærm, men ikke desto mindre så håndterer skærmen signalerne godt.

Highslide JS


Judder – hvor billedet hakker ved f.eks. panoreringer – i HD signaler er reduceret til et minimum med D3000 seriens understøttelse af blandt andet 24 Hz signaler og 100 Hz + Motionflow. Helheden i HD gengivelsen er også rigtig god, og med skærmens andre positive egenskaber, formår den at vide HD billeder med en rigtig god nuancering.

Highslide JS


Når det er sagt, er der dog stadig langt til gengivelsen på f.eks. en 50 tommer skærm, og hvis du køber en skærm primært med henblik på gengivelsen fra HD kilder, så kig på en større skærm, eventuelt D3000 serien i 40 eller 46 tommer.

Sonys tidligere serier, og flere af de eksisterende, har været i kraftig modvind pga. et fænomen, som kan opstå på LCD paneler. Vi plejer at kalde det en inhomogen baggrundsbelysning, mens de på engelske sider ofte kalder det for clouding. Fænomenet består i, at skærmen er lysere i f.eks. højre side, eller et af hjørnerne. Det er ofte mest synligt på mørke baggrunde, men på film med sorte bjælker i top og bund, kan fænomenet også være synligt. Det er som sådan ikke en produktionsfejl i sig selv, mens resultatet af de fejlmarginer der kan være ved produktionen af LCD paneler.

Det er derfor meget positivt, at Sony med D3000 serien også er kommet over denne forhindring på fornem vis. Der er nemlig ikke skyggen af lys-inhomogenitet i LCD panelet.
For at du selv kan vurdere gengivelsen af sort og førnævnte fænomen, har jeg taget et billede af skærmen med et helt sort billede herunder:

Highslide JS


Responstid og Motionflow


Responstiden på Sony D3000 har jeg valgt at beskrive i dette afsnit i stedet for et separat, som vi tidligere har gjort, da jeg gerne vil kombinere det med kommentarer omkring billedkvalitet i almindelighed. Det vil jeg også gøre fremover i vore anmeldelser af Tv.

En diskussion om responstiden på Sonys D3000 serie, henleder også opmærksomheden til Sonys nye Motionflow + 100 Hz system. 100 Hz systemerne i Tv har fået en lidt hård medfart fra start af, hvor man primært kritiserede Samsungs M71 serie, som var blandt de første. Kritikken gik blandt andet på, at billedet blev kunstigt, når der blev vist motion bevægelse.
Sony har bevidst ikke været med på bølgen fra start af, men har nu introduceret deres førte 100 Hz system i selv samme D3000 serie, der i forvejen indeholder så mange nye tiltag.

Men fungerer systemet så i praksis? Har Sony formået at tage skridtet videre? Til det må jeg helt bestemt svare ja. Systemet virker efter hensigten og det har en positivt effekt på billedet. Systemet er stadig ikke perfekt, men lad os prøve at kigge lidt på det.

Highslide JS


Motionflow + 100 Hz, som systemet hedder, kan sættes til tre trin i skærmens menu. Et som slår det fra, et som hedder ”standard” og et som hedder ”høj”. Det står fra starten af på ”standard”.
Det er altid et plus, at man kan slå sådanne systemer fra, da det på sigt godt kan opstå visse scenarier, hvor man gerne vil have det fra. Det kan f.eks. være i et spil fra en spilkonsol, nogle hjemmeoptagelser eller helt tredje.
Men vi skal ikke snakke om at slå det fra, men i stedet om hvordan det fungerer, når det er slået til. Som udgangspunkt bør man sætte systemet på standard. Høj giver et billede med en lidt bedre responstid, men til gengæld opstår der ind i mellem lidt artefakter i billedet i form af små synkroniserings- og regnefejl.

På indstillingen ”Standard” fungerer 100 Hz maskinen dog overraskende godt. Det bidrager til at skabe et flydende billede, uden hak og judder, samtidig med, at det reducerer responstiden. Billedet har en helt anden skarphed ved hurtige bevægelser end på Sonys tidligere serier. Et eksempel er en fodboldkamp, hvor der panoreres over banen. Jeg har ikke tidligere set et LCD-TV med en så præcis gengivelse af de hurtige momenter i fodboldkampene. Spillerne på banen er klare og tydelige.

Der er dog visse tilfælde, hvor jeg fandt det nødvendigt at slå systemet fra. I dårlige optagelser fra f.eks. videokameraer eller i mørke optagelser med støj på, kan 100 Hz systemet introducere noget slør. Jeg er ikke klar over om det er en regnefejl, eller om disse optagelser simpelthen ikke genkendes korrekt af algoritmen, men jeg vil hvert fald anbefale at slå systemet fra i disse scenarier.

Derudover fungerer systemet dog virkelig godt. Et eksempel er Mel Gibsons Apocalypto, som er en film, jeg blev positivt overrasket over i sig selv. Denne film er i sig selv flot, og med de mange hurtige bevægelser og den store menneskejagt, er der tempo på billedbevægelserne. Hvis man slår Cinema mode til, film mode til Auto 1 og 100 Hz systemet til standard, får man en helt ny oplevelse. Motion gengives tæt på CRT niveau og det var en fornøjelse at se filmen på Sonys D3000 serie.

Hvis man skal slutte dette afsnit af, så må jeg udtrykke min begejstring over produktets billedkvalitet som helhed. Sony har taget skridtet videre med D3000 serien, og selv om der stadig er noget vej op til high-end Tv i form af f.eks. Pioneer, så klarer D3000 opgaven godt.
Der er dog også nogle negative punkter, og jeg ser stadig gerne en lidt mere præcis farvegengivelse fra start af. Det kan til dels korrigeres ved at vælge farvetemperaturen varm 1, men der er stadig lidt for meget blå og grøn i billedet, og en anelse for lidt rød.
Jeg savner også en smule bedre sortniveau, og det er som om, at der er lidt stilstand i udviklingen på dette punkt.
Jeg kan heller ikke anbefale, at man sætter 100 Hz til Høj, og der er stadig lidt fejl i systemet, men generelt anbefaler jeg, at man aktiverer det på ”Standard” profilen, for det har en positiv effekt på billedet mange henseender.

PC og mediecenter tilslutning


Muligheden for tilslutning af en PC eller et mediecenter er integreret uden kompromis. Der er egentlig ikke så meget at sige ud over:
Sony 32D3000 giver perfekt 1:1 pixelmapping på både HDMI og D-SUB (VGA) indgangen.

Man skal dog være opmærksom på, at Tv’et ved modtagelse af 1360x768 signalet ved både analog og digital forbindelse, registrerer signalet som et PC signal. Det betyder også, at indstillinger som Motionflow + 100 Hz, filmtilstand m.m. bliver utilgængeligt. Grunden er, at en monitor som udgangspunkt ikke behøver disse teknologier, ligesom de heller ikke er integreret i udbredt grad på PC monitors.

Som mediecenter bruger, eller hvis du blot vil benytte PC tilslutning til brug i forbindelse med film, så er det dog værd at overveje, om man ikke bør sende et 720p signal til skærmen i stedet. Hvis dette gøres, er det nemlig også muligt at slå Sonys nye overbevisende teknologier til.

Betragtningsvinkler


Hvis du kender nogle af Sonys andre skærme i mellemklassen eller måske Samsungs LCD-TV, så kan du sidestille betragtningsvinklerne.

De er rimelig bredde, hvor der primært mistes kontrast ved større vinkler. Enkelte farver giver også en lidt mere tydelig degradering end andre. Dette gælder f.eks. for lyse hudfarver, som får et lidt anderledes skær, startede ved vinkler omkring 40-45 grader.

Jeg har taget nogle billeder af betragtningsvinklerne herunder:

Highslide JS


Highslide JS



Lyden


Lyden er tilstrækkelig til almindelig Tv, men til film vil jeg klart anbefale et separat lyd anlæg. Sony har ikke lagt allermest arbejde i at levere så god lyd som mulig, og det efterhånden et naturligt valg på skærme i denne prisklasse.

Lyden er som sådan ikke dårlig, men som tilfældet er på mange fladskærme, så mangler der bund og fylde i lyden.

Konklusion:


Sony 32D3000 er en skærm i Sonys mellemklasse, forstået på den måde, at W og X serierne stadig ligger over, som de absolutte high-end modeller. Det er i sig selv imponerende, for Sony D3000 bringer flere nye ting til markedet, som end ikke ses i de dyreste skærme fra flere andre producenter.

Skærmen har f.eks. understøttelse af 1080p/24 Hz signaler, og viser HD flydende og meget overbevisende. D3000 serien kommer også med et 100 Hz system som rent faktisk har en ganske positiv effekt på billedet – med undtagelse af få sekvenser.
Og en af de måske mest ventede nyudviklinger; DVB-C tuneren, som giver brugeren mulighed for at se kabel-tv på skærmen uden ekstra bokse og ekstra fjernbetjeninger.

Billedkvaliteten er også helt i top, så hvis man søger en interessant skærm i 32 tommer – eller større – så er D3000 serien med sine overbevisende egenskaber, et naturligt valg. Selv den stigende tendens med flere og flere HD kilder, er der taget højde for med de tre HDMI indgange.

Der er også overraskende få negative ting at sige om D3000 serien. Hvis man skal gå ind og nævne noget, så savner jeg en lidt mere præcis farvegengivelse og gamma. Sort gengivelsen er i sig selv god, men der er ikke sket meget fra sidste generation – til gengæld er lyshomogeniteten perfekt og skærmen lider ikke under ”clouding” fænomenet.
Prisen er også en anelse høj (10.000 kr. i skrivende stund), men set i lyset af konkurrencen, så synes jeg personligt, at skærmen er hver en krone værd.

I sidste ende sidder jeg med en meget positivt sind, og jeg kan kun anbefale, at man tager Sonys nye D3000 serie med i betragtningerne, når det nye skærmkøb står for døren.

D3000 serien findes i 32, 40 og 46 tommer.

PositivNegativ Målgruppe
God billedkvalitetPrisStuen
100 Hz teknologi har positiv effektSavner en smule præcision i farvegengivelsenHjemmebiografen (for 40 og 46 tommer)
Gode indstillings- og tilslutningsmuligheder  
God shadow detail  


---


Har du har konkrete spørgsmål eller tilføjelser henvises du til denne tråd i forummet, hvor skærmen kan diskuteres: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=4127

Flere anmeldelser

Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

01 Mar 2024 |

Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

23 Feb 2024 |

Test: Sony A95L (QD-OLED)

21 Dec 2023 |

Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

07 Sep 2023 |