Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: Samsung 193p Plus - FlatpanelsDK

Test: Samsung 193p Plus

|


Indledning

Så kom skærmen, som mange har talt om i månedsvis, endelig til det danske marked. Det var måske også på høje tid idet rygterne svirrer omkring udskiftning af 193p Plus med en nyere model med endnu lavere responstid - den tid den sorg (eller glæde). Samsungs sidste skud på stammen af hurtige 19" skærme er baseret på deres velkendte og ofte roste PVA panel, men med det lille twist at der er inkluderet Samsungs egen form for overdrive - MagicSpeed. Dette skulle ifølge producenten resultere i en responstid på sølle 8 ms, men som mange måske husker, så har TN panelerne længe annonceret om sådanne responstider uden at der har været reelt hold i det. 193p Plus er den direkte konkurrent til Viewsonics tidligere model VP191p som ligeledes fremviste 8 ms MVA paneler med overdrive (15 ms reel responstid med en meget homogon fordeling) og denne gang var der rent faktisk hold i rygterne - 15 ms overall. Kan denne nye model leve op til forventningerne eller er der ingen anden udvej end at købe en Viewsonic?



Denne test vil derfor være fokuseret på om det virkeligt er muligt at få en TFT skærm der kan leve op til en CRT skærm der understøtter sRGB-farvespektret (NEC FP955) og som selvsagt er værd at spille på. Let the fight begin!



Panelstørrelse:19"
Opløsning:1280x1024
Responstid:8 ms (g2g)
Overdrive:
Kontrastforhold:1000:1
Lysstyrke:250 cd/m²
Farveunderstøttelse:16.7 Millioner farver
Signal processering: 6 bit per farve + FRC + Dithering
Betragtningsvinkler (H/V):178°/178°
Dotpitch:0.294 mm
Panelnummer (Type):LTM190E4-L02 (PVA)
Strømforbrug:40W
Vægmontering: (Vesa 75)
Størrelse (HxBxD): 42.4cm x 23.6cm x 41.4cm
Vægt7.1 kg.
Justeringsmuligheder

· Tilt (>120°)
· Swivel
· Højde (7 cm)
· Pivot (180°)
Indbyggede højttalere:
Indgange
· VGA
· DVI
· Audio (type)
· SCART
· S-VHS
· HDMI
· Andet
Medfølgende kabler
· strøm
· VGA
· DVI
· Audio (phono)
· USB upstream
· S-VHS
· HDMI
Medfølgende software:

Driver CD, MagicTune

Pixelgaranti:Zero Bright Pixel (3 år)
Diverse:Vægbeslag


Skærmen overholder VESA 75mm standarden, så det er muligt at købe et lidt mere fleksibelt vægbeslag end det der medfølger, som kun tillader, at man sætter skærmen helt op ad en flad væg (som det var tilfældet med 173p).



target="_blank">

De første indtryk:


Som dens lillebror er 193p Plus udført i børstet aluminium (eller en plastickappe med en legering udenpå) og ser blændende godt ud. Metallet er køligt at røre ved og den hvide bagside giver et nærmest Mac-agtigt indtryk. Skærmen er forsynet med Samsungs Dualhinge som tillader utallige indstillinger af skærmens position, heriblandt 180 graders pivot, tilt på mere en 90 grader og rotation på drejefoden. De 180 graders pivot kombineret med den høje tilt-grad gør det muligt at vende skærmbilledet om så det kan betragtes af en person på den anden side af f.eks. et skrivebord. Selvom detaljen nok kun vil blive brugt af 1% af markedet, så er det vel lækkert alligevel. Foden er solid og med god tyngde så skærmen står godt fast hvis man vil justere den. Som på 173p skal man dog lige tænke sig om før man roterer den 90 grader i pivot, idet kanten af skærmen ikke kan gå forbi bordkanten uden at skærmen tiltes lidt bagud (billederne herunder er af 173p idet mulighederne er de samme).





Skærmen her en ekstern strømforsyning hvilket mindsker behovet for varmetransport fra skærmen (hvilket er grunden til at den kan gøres så tætlukket i bagpartiet) og stikkene sættes direkte i foden. Der er indgange til D-SUB og DVI.




Alle knapper på frontpanelet er fjernet bortset fra tænd/sluk knappen. Tænd/sluk knappen er berøringsfølsom, men alle indstillingsknapperne er væk, så nu skal indstillingen ske vha. det medfølgende MagicTune program. Skærmen autojusterer dog stadog sig selv når man tænder den.




Til sidst et lille stemningsbillede. Godt nok er NEC'en en shortneck skærm, men alt dette blegner når man stiller dem op i en modekonkurrence ved siden af hinanden. Den gigantiske bagdel på NEC'en afslører hvorfor mange skifter til flade fotomodeller i stedet for solide volumiøse matroner...



Forud for testen:


Bemærk at skærmen gennem testen, testes med DVI tilslutning og kører i clone mode med NEC FP955 på den analoge udgang. Grafikkortet er et nVidia GF6800 fra MSI.







Skærmen vil blive testet med diverse monitor-testprogrammer bla. mit eget hjælpeværktøj her fra siden. Herefter testes den i praksis i fps-spil (CS og HL2) med både mørke og lyse sekvenser.

I alle tests vil resultaterne blive sammenlignet med CRT skærmen on-the-fly.



Farver, tekst, kontrastforhold og lysfordeling:


193P plus tilhører den række af skærme fra Samsung hvor PVA panelet ikke længere styres med 8 bits præcision, men derimod kun med 6 bit ligesom TN-panelerne. Selv påråber Samsung at de behandler data med 9 bit internt, men idet skærmen desuden bruger FRC, så ryger de 3 bits til denne enhed. Ydermere har Samsung valgt at implementere dithering til at generere farverne med, hvilket i mine øjne er fuldstændigt håbløst! Resultatet er at grå nuancer (dvs. halvmørke toner i alle farvenuancer) ikke er en ren farve, men derimod er fremstillet vha. et skak-lignende mønster hvilket kan virke ret irriterende for øjet - se illustrationen herunder:



Jeg har tidligere haft adgang til Samsungs PVA paneler i form af den alrende 191T model, der havde et rødligt skær over sig. Til dagligt benytter jeg min FP955 CRT skærm som kan dække sRGB farvespektret og er derfor vandt til at få den farve jeg beder om. Idet den nye clone-mode toner frem er det tydeligt at lysstyrken i 193p Plus er langt større end CRT skærmen. Der er simpelthen bare mere smæk for skillingen og selv i dagslys er der ingen problemer med læsbarheden på skærmen. Farverne står klare og med god kontrast. I dagligt brug vil disse livlige farver bringe langt større lykke end de noget mere afdæmpede farver på NEC'en. Tekst er selvsagt skarp og alt virker en anelse grumset når man skeler tilbage til CRT-klodsen ved siden af - ingen konkurrence der.



Jeg opsummerer hvordan man skal forholde sig til farvegrafen:

Det første tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta værdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning på gymnasiet eller folkeskolen, så er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilfælde er altså forskellen mellem den viste farve på skærmen og den ønskede farve på skærmen (fra grafikkortet eller anden kilde).

  • En deltaværdi på over 2 giver en synlig forskel i farverne.
  • Deltaværdier op i mod 4-5 giver deciderede forkerte farver.
  • Delta på mellem 1 og 2 giver gode farver om end ikke helt korrekte.
  • Delta værdier på under 1 giver meget tæt på perfekte farver, hvor vi naturligvis går mod 0 for det bedste resultat man kan opnå.
  • Alt mellem delta 0 og 1 er stort set ikke synlige ændringer for det menneskelige øje.

    Der er ganske rigtigt lidt problemer i gråtonerne og det var egentlig det jeg fandt mest tydeligt i praksis. Der er også afvigelser for pastelfarverne, men den praktiske oplevelse var ikke lige så kritisk, som grafen muligvis angiver.

    Gamma’en blev målt til 2,0 og vi sigter efter 2,2. Afvigelsen ses primært på hvid, ligesom jeg angav i starten. Det er højest sandsynligt blot et spørgsmål om en lille finjustering af kontrast i OSD, men man kunne muligvis have ønsket sig mulighed for at indstille gamma

    Lysstyrken (brightness) er målt til 187 cd/m2.
    MagicBright systemet gør det let at skifte mellem profiler alt efter hvad man bruger skærmen til. Profilerne er også fint indstillet, om end der stadig er plads til forbedringer. Text profilen er eksempelvis afdæmpet, så den også passer til arbejde i lidt mørkere omgivelser.

    Sort blev før indstilling målt til 0,2 cd/m2. Det er et fint resultat og betyder, at det reelle kontrastforhold før kalibrering er 187/0,2 = 935:1 (+/- 110) – altså tæt på det specificerede 1000:1.

    Herefter justeres skærmens billede så den passe til en 6500K 2.2 Gamm farveprofil:



    Kontrasten blev der ikke rykket ved - den stod på 50. Der blev ikke rørt ved den røde farve idet det ikke gav nogen synlig ændring, derimod blev grøn sænket til 37 og blå til 40. Deltaværdierne er ikke helt perfekte især på den sorte farve, men justeringerne hjalp synligt på farvegengivelsen.

    Herunder ses kontrastforholdet før og efter indstilling:

    Ved egen indstillingEfter kalibrering
    Sortniveau0,2 cd/m20,2 cd/m2
    Brightness (lysstyrke)187 cd/m2167 cd/m2
    Kontrastforhold935:1835:1
    Kontrastforhold angivet med en usikkerhed på +/- 150



    En ting man lægger mærke til med det samme, er den lidt matte coating der er på skærmen. Der er stort set ingen relektion fra skærmen når den viser en sort baggrund og især gamere vil finde dette anvendeligt da vi vel alle kender problemerne med den skarpe sommersol lige når kill-streaken er på sit højeste. At lyse på skærmene med en lommelygte gav næsten ingen reflektion (eller oplysning af skærmen om man vil) ift. CRT skærmens blanke glas front, så selvom mange CRT monitorer har en speciel antireflektiv coating (trinitron monitorer har i hvert fald) så kan de ikke matche dette.



    Jeg er egentlig lidt skuffet over fremvisningen af tætliggende farvenuancer i hjælpeværktøjet. I de yderligt liggende nuancer er det ikke muligt at skelne mellem 2% skridt i skemaet. Man skal helt op til 7% før skridt af 2% kan detekteres med øjet. I den anden ende (de hvide farver) kan der skelnes mellem 95% og 100% men heller ikke mere. Her skal man ligeledes længere ned i skalaen før man kan se forskelle på tættereliggende nuancer.
    Flydende farveovergange er gode om end man tydeligt kan se forskel når NEC'en sRGB egenskaber står ved siden af. Der er en anelse hakken (color banding) i overgangene, hvilket dog ikke er nok til at kunne fanges på kamera. Der er stadig langt mere liv i farverne på Samsungs model uden af farverne af den grund afviger fra NEC'en.



    Det er en utaknemmelig opgave at tage billeder af en CRT skærm med et digital kamera, pga. opdateringsfrekvensen, så sammenligningsgrundlaget på disse billeder er lidt svagt. I virkeligheden er der dog næsten ingen forskel på farverne, med undtagelse af at de er skarpere på Samsungs model, men med en anelse hakken i overgangen.


    Lysfordelingen på skærmen er god om end ikke perfekt. Der slipper en anelse lys igennem i hjørnerne og men det er kun synligt på helt sorte baggrunde - det høje kontrastforhold gør desuden at sort virkelig er dybt sort. Billedet herunder yder det desværre ikke retfærdighed idet der hænger en gadelygte lige udenfor mit vindue som ødelægger lysforholdene og får skærmen til at se lysere ud.




    Der er en anelse konvergensfejl på den lilla farve. Dette ses som en blå kant ved stærke lilla farver, men det kan sikkert justeres væk med MagicTune (dette er ikke installeret af hensyn til clone-mode testen). Den noget høje dot-pitch gør desuden at man er noget mere bevidst om hver pixel end det er tilfældet ved CRT skærmen - dette er dog prisen man må betale for at vælge en 19" TFT skærm med 1280x1024 opløsning.



    Den lidt høje dot-pitch gør at interpolering ikke er en ubetinget nydelse. Godt nok kan det lade sig gøre, men jeg ville begrænse brugen af opløsninger anderledes end 1280x1024 til spil hvor pixelpræcision ikke er nødvendig.



    Panelet har ingen pixelfejl. Der ydes desuden 3 års garanti på lysende pixels, men idet dette er et PVA panel, så vil en helt død pixel (altså alle 3 subpixels på een gang) ikke lyse - den vil blive sort. Det kan selvfølgelig diskuteres om dette er en fordel eller ej. Før de tre år er det vel en ulempe og efter de tre år vil man nok glæde sig over at en død pixel i det mindste ikke bliver hvid (som på TN paneler).






    Responstid:


    Der er forlydender om de negative effekter ved overdrive der kan udmynte sig i en anden form for trailing pga. det overshoot som transistoren laver for at booste responstiden. Dette vil primært være synligt i de mørke farver og ligne trailing til forveksling. Vha. hjælpeværktøjet her fra siden kan det ses at rise og fall time er næsten ens. Der er kun en svag rødforskydning af det grå slør (sort kasse på hvid baggrund) og generelt ser trailingen meget homogen ud. Teksten nederst står helt klar. Det kan dog godt lade sig gøre at få tekst til at blurre ud, men det er ikke noget der vil irritere til dagligt.



    Og så til det som I sikkert alle sammen er sprunget frem til uden at læse alle de andre geniale kommentarer (tsk tsk). FPS-spil! Jeg er selv en ihærdig CS-gamer og har indtil nu svoret til CRT skærme (måske med undtagelse af min brors 172X fra Samsung). Som det oftest er tilfældet kræver det lidt tilvænning at gå fra en CRT til en TFT og dette var ingen undtagelse - jeg lagde med det samme mærke til at alt havde fået en svag motion-blur effekt, men havde jeg ikke haft min superhurtige CRT i clone-mode ved siden af, havde dette indtryk kun varet et minut. For den er hurtig! En bane som dust2 der både rummer mørke gange og lyse arenaer kører utroligt godt. Det omtalte fænomen med overdrive trailing er dog en anelse tydeligt i de mørke områder, men man når næsten ikke at lægge mærke til det.



    Skærmen lider desværre af et vist overshoot i overdrive enheden, især i de grå nuancer (dvs. halvmørke farver i hele spektrret). På billedet ses et våben der ligger på en grå baggrund og jeg har selv indtegnet fænomenet som det nogenlunde ser ud. Når man panorerer rundt trækker våbenet en hvid aftegning bagefter sig i visse halvmørke områder (kraftigt overdimensioneret på billedet) og det giver en slags glødende effekt. Det er egentlig lidt frustrerende idet det er meget tydeligt når det fremkommer og ikke som med alm. trailing der jo typisk har samme nuance som resten af skærmen.





    Jeg har indtil videre kun observeret overdrive trailing i meget få helt specifikke situationer når farverne er halvmørke, og afhængigt af hvilket spil man spiller, vil dette fænomen være mere eller mindre tydeligt.



    Halflife 2 opfører sig på præcis samme måde og er særdeles spilbar, men stadig med en hvis tendens til overdrive trailing. En del af æren for disse oplevelser skal helt klart findes i at rise og fall tiderne er meget ens. Alt i alt er det en meget værdig afløser mht. spil.



    Film (og betragtningsvinkel):


    Jeg er ikke den store tilhænger af filmkiggeri på computeren, men det skal ikke afholde mig fra at smide en DVD på alligevel. Som ventet er der ikke de store forskelle ift. den tidligere testede 173p og film afvikles udmærket. Der er selvsagt ingen slør.

    Betragningsvinklerne er selvfølgelig det punkt skærmen taber størst ift. CRT skærmen. Skærmens betragtningsvinkler ligger i den gode ende indenfor TFT skærme og til dagligt vil man sandsynligvis aldrig lægge mærke til noget alligevel. Jeg vil især fremhæve de vertikale betragtningsvinkler som oftest er utroligt ringe på et TN-panel - på 193p Plus er de nærmest sammenlignelige med de horisontale betragningsvinkler. Dette vil også sige at det er nemmere at deles skærmen (f.eks. ved filmkiggeri).



    Konklusion:


    Lækkert udseende, gode justeringsmuligheder, stort farvespektrum, fornuftig pris og kort homogen responstid. En smule overdrive trailing på halvmørke nuancer og ikke mindst dithering fænomenet er de væsentligste negative faktorer ved skærmen.
    En solid allround skærm, der vil tilfredsstille et bredt publikum - især hvis udseendet af skærmen tæller med i overvejelserne. De 3 års pixelgaranti er absolut også værd at tage med i betragtningerne.


  • Flere anmeldelser

    Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

    01 Mar 2024 |

    Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

    23 Feb 2024 |

    Test: Sony A95L (QD-OLED)

    21 Dec 2023 |

    Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

    07 Sep 2023 |