Smartphone-apps bruger lydgenkendelse til at spore dine tv-vaner

30 Jan 2018 | Rasmus Larsen |

Spil samt apps til sociale medier og beskedtjenester holder i stigende grad je med, hvad du ser p tv-skrmen selv nr du ikke aktivt bruger telefonen. Det sker vha. tvivlsomme metoder, der involverer lydgenkendelse, skriver New York Times.

Ved hjlp af lydgenkendelse

Har du nogensinde tnkt over, hvorfor visse sociale medier lader til at vide lige lovligt meget om dig? En af forklaringerne kan vre, at de krydser data indsamlet via lydgenkendelse og andre metoder.

Spil ssom Pool 3D, Beer Pong: Trickshot og Real Bowling Strike 10 Pin bruger srlig lydgenkendelsessoftware til at spionere p dine tv-vaner. Denne data slges videre til annoncrer med henblik p at vise mlrettede reklamer.

- The apps use software from Alphonso, a start-up that collects TV-viewing data for advertisers. Using a smartphones microphone, Alphonsos software can detail what people watch by identifying audio signals in TV ads and shows, sometimes even matching that information with the places people visit and the movies they see, skriver New York Times. The software can also detect sounds even when a phone is in a pocket if the apps are running in the background.

New York Times har identificeret mere end 250 spil til Android, som slges i Google Play og som bruger Alphonsos software. Omkring 1000 apps, der dkker over bl.a. spil til brn, beskedtjenester og sociale medier bruger softwaren fra Alphonso. Avisen hvder ydermere, at nogle af disse spil findes i Apples app-butik dog uden at specificere hvilke, der er tale om.

- The consumer is opting in knowingly and can opt out any time, udtaler Ashish Chordia, Alphonsos CEO til New York Times.

Selskabet, der blev grundlagt i 2013, afviser dog at stte tal p, hvor mange brugere, de indsamler data p, af hensyn til konkurrenterne. De understreger, at apps ikke optager samtaler i stuen.

New York Times indskyder, at lignende metoder bruges til at registrere, hvad folk ser i biografen og udenfor hjemmet. Alphonsos software er bl.a. integreret i Shazam, der krver adgang til telefonens mikrofon for at kunne fungere. Softwaren bruges ogs til at indsamle troves of viewing data from companies like TiVo and directly from TVs and streaming devices through deals with manufacturers. Den indsamlede data kobles sammen med IP-adresser, hvder NYT.


Vr agtsom

Nielsen, selskabet der indsamler brugerdata, bruger lignende lydgenkendelse til indsamle brugerdata om Netflix og andre streamingtjenester, da disse ikke frivilligt deler eller slger denne.

Visse tv-platforme bruger ydermere en metode kaldet ACR (Automatic Content Recognition) til at anlysere selve videostrmmen p skrmen med henblik p at kunne vise anbefalinger og mlrettede reklamer. Amerikanske Roku, der har software i bokse og Smart TV, er et af disse selskaber. LG, Samsung og amerikanske Vizio bruger ligeledes ACR til at indsamle brugerdata. Vizio indgik i 2017 forlig med myndighederne i USA i en sag om ulovlig indsamling af brugerdata.

Hvordan kan man forhindre dette? Det frste skridt vil vre at srge for, at spil og apps ikke har adgang til at bruge mikrofonen p din smartphone eller tablet. ACR er svrere at komme udenom, men kan ofte fravlges i en af menuerne p tv-skrmen.

- Kilde: New York Times



Flere nyheder

Sony AF8 OLED

Oversigt: Sony 2018 TV

16 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Filmstriben

Filmstriben har fet Airplay - app til Apple TV ikke glemt

16 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Sony XF75

Sony prsenterer nye LCD-tv i mellemklassen

15 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
YouSee Tizen app

YouSee-app klar p Samsung Smart TV - p vej til LG & Apple TV

15 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Dolby Vision

LG retter sortniveau-fejl i Dolby Vision p 2017 OLED

15 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Sony X700 UHD Blu-ray

Sony lancerer X700 UHD BD-afspiller - Dolby Vision kommer senere

14 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Sony XF90

Sony XF90 modtaget

14 Feb 2018 | Torben Rasmussen |
Panasonic 2018 OLED

Panasonic snker pris p 2018 OLED med op til 16.000 kr.

14 Feb 2018 | Rasmus Larsen |